Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een mini-mensje mee op de fiets? - Forum Wereldfietser

Een mini-mensje mee op de fiets?

Hallokes,

mijn vriendin en ik zijn net drie maand terug van een jaar in Latijns-Amerika. Dit was fantastisch en we zijn hard gebeten door "life-style als reiziger", waardoor het voor ons vast staat dat we dat nog eens zullen ondernemen, zij het dan ergens anders heen.
Een nieuwe passie gevonden dus.

Van Guatemala tot Costa Rica "deden we het per fiets" (voor 't eerst) en ook hiervan voelden we aan dat we dat meer willen doen. Onze 3-weekse Bretagne-trip onlangs (met goede fietsen en handige fietszakken), bevestigde dit alleen maar.
Een tweede passie gevonden dus.

So far, so good and no questions about it. Gewoon nog maar een kwestie van geld bijeensparen en we zijn weer ribbedebie.

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr........................
over het volgende hebben we nog wel wat vraagtekens ???????

We overwegen een kindje. Je weet wel, zo'n schattig mini-mensje.
Vraag is dus hoe dit te combineren is met onze twee hogerop beschreven passies?

Vanaf welke leeftijd is dit haalbaar? Welke streken (Nieuw-Europa of buiten Europa) komen hiervoor in aanmerking? Hoe zit het met de gezondheid en de verzorging van een peuter? Hoe zit het met de leerplicht (in Belgi?)? Welke invloed heeft een vreemde cultuur en een steeds wisselende omgeving op een peuter?
We zouden een miljoen vragen kunnen verzinnen maar weten echter gewoon niet waar te beginnen.

Wie heeft ervaring met een langdurige reis per fiets ?n een mini-mensje? En wie wil dus onze fietspeter of -meter worden, hahahahaha ????

Benieuwd, benieuwd, benieuwd, wie daar buiten ook nog met dit soort keuzes bezig is in zijn leven...

Feetzgreetz

Bjorn en Even

Neem eens een kijkje op http://www.jip-op-wereldreis.tk/
Zij lijken al wel de nodige ervaring te hebben.
Misschien dat dat jullie wat vooruit kan helpen :?:

Dag Bjorn en Even,

Om te beginnen kun je veel informatie vinden op www.fietsenmetkinderen.info. Deze site, samengesteld door Theo Jorna, bevat een hoop ervaringen van fietsouders en -kinderen.

Wijzelf gaan ieder jaar op fietsvakantie met onze drie kinderen. In onze pr?-kinderperiode gingen we al op fietsvakantie. Toen het gezin groter werd hebben we ons nooit geremd gevoeld om daarmee door te gaan. Ieder jaar gaan we een paar weken op fietsvakantie. Nu fietsen de kinderen zelf, maar ook daarv??r gingen ze mee, achterop of in de kar. In 2000 zijn we zelfs 6 maanden weg geweest. Toen zijn we thuis (Zoutleeuw, Belgi?) vertrokken, naar Hongarije gefietst en terug. De kinderen waren toen anderhalf, drie en vijf jaar oud. Wil je meer weten over onze ervaringen tijdens die tocht, ga dan naar hogervernoemde site en klik op reisverhalen. Volgende zomer plannen we opnieuw een lange tocht, dan wordt Roemeni? ons doel.

In ieder geval: kinderen zijn geen reden om niet meer op fietstocht te gaan. Je moet je alleen aanpassen wat betreft afstanden, bagage, dagindeling, ... Naarmate ze ouder worden zie je de vakanties evolueren: de afstanden worden terug groter, het terrein mag nog eens iets ruiger, en voor je het weet staat de oudste je boven op te wachten. Eerst moet ??n ouder alleen de tent opzetten terwijl de andere de peuter animeert. Later heb je hulp in overvloed met het inrichten van de tent. 't Is gewoon plezant, en ieder jaar weer anders.
Wil je meer concrete info, mail dan maar, of kom in maart 2006 naar Retie. Daar houdt de Vakantiefietser zijn jaarlijkse fietsreisbeurs en hebben wij een infostandje ivm fietsen met kinderen. Meer info daarover volgt later op www.vakantiefietser.be.

Groeten
Geert Dewit

haha!! Geweldig, een nieuw schepseltje! Nouja, een kind is natuurlijk waardevoller als een fietstocht...

Zie http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html voor wat van onze ervaringen. Er kan veel meer dan mensen denken, maar je moet ook wel realistisch zijn. Als de kinderen erg jong zijn zijn ze qua gezondhgeid kwetsbaar, en zou ik zelf nooit buiten Europa of noord Amerika gaan. Ze zijn zo maar ineens echt flink ziek, en dat kan zonder snelle medische zorg fout aflopen. De kindersterfte is niet voor niets veel hoger in de derde wereld.
Afgezien daarvan kun je natuurlijk veel minder grote afstanden afleggen. Het eerste jaar eerlijk gezegd bijnan niets, al gaat dat in de loop van het eerste jaar wel beginnen, en dan snel meer worden. Daarna zijn enkele tientallen kilometers per dag goed mogelijk. Onze kinderen zijn nu zeven en bijna tien, en we konden dit jaar vaak rond de zeventig kilometer doen op een dag (maar niet elke dag fietsend). Voor jezelf is het dan ook wel weer mooi, want je hebt meer bagage dan zonder kinderen, en de kinderen zijn aanvankelijk zelf ook (tamelijk zwaar) gewicht.
Vergeleken met het gehard wereldfietsen is dit dus wat tam, maar daar komt de opwinding voor in de plaats dat je het met je gezin doet, en dat het daarom eigenlijk net zo op het randje en avontuurlijk is. Je zoekt op een andere manier wel degelijk de grenzen op van wat er kan. Al die automobilisten verklaren je voor gek, en staan totaal verbaasd dat het dus echt kan.
Gewoon doen, het is hartstikke leuk, maar denk eerder aan tochtjes naar Bretagne dan aan zuid Amerika, vind ik. Als de kinderen groter zijn dan is er niet alleen de leerplicht, maar dan moeten ze natuurlijk ook gewoon wat leren. Van rondrijden op de fiets leer je niet lezen en schrijven, hoe blikverruimend het ook is.
Niet aarzelen, neem dat kind. Het is leuk, zeker ook fietsend.
Wim

Hee , goed idee!

Wij zijn net 4 maanden terug van een jaar fietsen door Oost Europa, Midden Oosten, Egypte en Marokko. En in Marokko hebben we dit voorjaar een nieuw wereldfietsertje gemaakt!!

Die kleine is nu 6 maanden lang al een inwoner van mijn buik (fietsen gaat nu niet echt lekker meer, ik mis het wel!) en we zijn vast en zeker van plan om na de geboorte van ons kindje (december) uit te kijken naar het moment waarop we met z'n 3-en kunnen fietsen en reizen!
Nooit opgeven, die mooie dromen!

Natuurlijk moet je met van alles en nog wat rekening houden, zoals mijn voorgangers al schreven. Theo Jorna schreef inderdaad allerlei slims om te weten wat dit onderwerp betreft.
Kijk ook eens naar het boekje van The Lonely Planet, "Travelling with children". Dat gaat niet zozeer over fietsen maar geeft wel een goed idee over reizen in het algemeen met kleine kinderen/baby's.

Wat ik wel kan zeggen op basis van al 14 jaar met kinderen (en ouders) werken, en op basis van wat ik zie aan mijn vrienden met jonge kinderen, en op basis van de mensen met kinderen die ik op reis tegenkwam de afgelopen jaren is dit:

Pas als je kindje geboren is weet je wat jij en je kind aankunnen. Het is natuurlijk heel persoonlijk. Het ene kind is gezond, zeer stabiel en kan tegen een stootje en kan tegen verandering. Je kunt bv. niet stellen dat als je zelf gezond en avontuurlijk bent, dat je kind dat dan automatisch ook is.
Het andere kind is wat zwakker van gezondheid, reageert gestresst op veranderingen (wil bv alleen in eigen bed thuis slapen, weigert ander eten te eten dan een boterham met pindakaas, kan niet tegen warmte...).

Ook jij als mens verandert als je eenmaal pappa of mamma bent geworden. Dingen die je eerst deed, roekeloos en zonder enige angst, worden opeens eng of ga je opeens veel behoedzamer aanpakken. Dat weet je niet vooraf, dat moet je maar afwachten.

Dus; droom over mooie dingen, maar stem alles af op de unieke behoeftes van jouw kindje, en jullie zelf.

Veel succes!

Robin en Heleen

Ja, hier inmiddels ook ruimschoots ervaring met fietsen met de kids. Weten jullie dat de Wereldfietser al twee keer een 'fietsen met kinderen weekend' heeft georganiseerd? Wij vonden deze weekenden erg leuk en inspirerend! Op deze website vind je er het een en ander over!

Onze reizen hebben zich tot op heden 'beperkt' tot Europa en de schoolvakanties. Je noemt terecht de leerplicht. Van ervaringen van andere gezinnen weet ik dat het in Nederland een flinke klus is om daar 'onder uit te komen' (leerplicht is hier nl. schoolplicht). Veel gezinnen laten daarom uiteindelijk hun ambitieuze plannen volledig varen of passen ze drastisch aan. Maar gelukkig hoor je toch nog steeds verhalen van mensen die er w?l in slagen om goede afspraken met de leerplichtambtenaar te maken. Ik heb geen idee hoe dat in Belgie is.

Kijk eens op onze website. Hier vind je foto's en verslagen van onze vakanties. Onder het kopje 'kinderen' mee vind je allerlei tips en links naar websites van veel andere fietsende gezinnen.
http://home.tiscali.nl/~baartmns/fietsvakanties


Groeten,
Sandra