Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw, onervaren en vol plannen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuw, onervaren en vol plannen.

Het is nu het seizoen dat tweedehands fietsen op de markt komen. In de juiste framemaat, wat erg van belang is, een (tijdelijke) fiets aanschaffen of lenen brengt eigen ervaring.

Los van het bestellen van een fraaie nieuwe fiets zou ik - nu het weer nog relatief aangenaam is - gaan trainen op een reisfiets met bagage. Op een dit weekend te regelen fiets, waar je een goed aantal kilometers op voort kan. Dat terwijl er hier fietsenmakers en materiaal en een station met een trein naar huis altijd dicht bij zijn. Daarmee zijn trips naar de Elzas, of naar Hamburg op en neer, of de westhoek van Vlaanderen of een rondje om het Ruhrgebied of van Axel naar Nieuweschans via de afsluitdijk of binnendoor erg leuk.

Je oriënteren op een weinig gebruikte fiets (waarvan er helaas velen zijn) die nu aangeboden wordt en gaan fietsen, dat zou ik je aanraden.
Je zou ook nog naar Nieuw Zeeland kunnen gaan, iets minder taal barriere en daar is het nu lente, in januari piek zomer. Niet dat ik je Z-Amerika uit het hoofd wil praten, maar NZ is misschien iets 'liever' om te starten, en je kan er beter / makkelijker dingen kopen die je eventueel alsnog nodig blijkt te hebben.

Aangezien je toch geld hebt zou ik ook de TM 3+ overwegen. Te meer deze 2 type banden ondersteund, flink testen dus, maar als je je fiets dan blijft houden na je trip dan heb je iets meer opties. Het is sowieso ook fijne fiets als je kijkt naar welke mogelijkheden/opties er zijn, maar de prijs is er ook naar helaas.

Let trouwens op dat conditie niet het enige is wat telt voor de hele dag in het zadel. Het is juist dat 'hele dag op het zadel' waar je ook aan moet wennen. Train het zitvlak en kijk welke fietsbroek je eventueel wilt dragen, of juist niet. Dat en wat er al eerder gezegd is over zadels. Prima als je benen het trekken, maar als je ondertussen fietst alsof er een sateprikker in je achterwerk gestoken wordt zul je het geen prettige reis gaan vinden.

Avaghon als winkel sprak mij ook wel aan, net als Horizon fietsen in Utrecht, dus hoewel beide winkels Santos verkopen zijn er verder nog meer opties. Ik denk dat je bij de meeste fabrikanten aan de levertijd van 4 tot 6 weken zit tenzij je toevallig ergens precies jouw ideale fiets vind (kleine kans, maar niet uitgesloten).
Het is hiervoor al genoemd, maar inderdaad een fietsreparatiecursus. Ik ga volgend jaar voor het eerst solo op fietsvakantie en wil niet afhankelijk zijn of ik iemand tegenkomt die mij kan helpen als mijn fiets kapot is, dus 21 en 22 oktober ga ik basis fietsreparatiecursus volgen. Volgens mij zijn er nog plaatsen. Aanmelden via WF
Volg vlog van Bas Jongerius, nu onderweg naar China en krijg zo praktische tips en kan niet wachten om zelf te gaan :D
Voordat je vertrekt zijn er nog een aantal weekenden van de Wereldfietser, ideaal om wat ervaring op te doen en bij collega-fietsers te kijken hoe zij het doen. Het is niet verplicht om hier met een vakantiefiets aan deel te nemen! Bijvoorbeeld het komende weekend blijf je op een locatie en fiets je niet met bagage, dat gaat ook prima met een goede stadsfiets.
Goed plan!

Ikzelf ben net terug van een fietsreis van belgie tot china, 14 maanden. had nog nooit voordien gefietst (buiten wat thuis in de stad) en had ook speciaal voor deze reis mn fiets gekocht. (en mechaniekers zijn we dan wel geworden onderweg -al doende leert men )

Alvast 1 tip: bereid niet te veel voor, buiten kleren, een fiets, waterdichte fietstassen en een tent is alles wat je meeneemt extra. Ook voor je route is het leuk om voor te bereiden om er zo naar uit te kijken. Maar vanaf dag 1 zal je ongetwijfeld al niet meer 100% je plan volgen - als je er een besluit op te stellen. In plaats daarvan zou ik mooie plaatsen opzoeken en deze aanstippen op een map zodat je grofweg wat er zoal langs je weg ligt.

Over je fiets: Als je vastberaden bent dat je niet gaat stoppen wanneer blijkt dat het toch niets voor jou is: koop gerust een nieuwe, (dure) fiets waar je je goed bij voelt.

Weet wel: Met ELKE fiets kan je zo'n reis maken. Principe is: hoe beter je fiets hoe minder zorgen onder weg.Bij ons was budget wel een issue dus zijn gegaan voor 2de hands koga randonneurs, maar zou als ik het opnieuw zou doen gaan voor een VSF of soorgelijks met derailleur en 26" wielen, kost al gauw de helft van die santos.

Een rohloff gaat ongetwijfeld minder zorgen geven dan een derailleur, maar als er wat scheelt is de kans klein dat iemand je daar onderweg kan helpen.

Ik zou zeker niet te veel gewicht aan onderhoudszaken meenemen. Essentials zijn in mijn mening: extra vijsjes voor bagagerek en je ortliebs +bijhorende tool (deze komen SOWIESO los - schroef deze dus ook vaak genoeg aan), een binnenband of 2, 1 buitenband (kans is groot dat je hem niet gaat gebruiken, maar als je een scheur hebt dan beklaag je het jezelf, wij hebben het allevier voor gehad). Dit is natuurlijk ook per persoon anders, maar als je zelf liever niet teveel sleutelt zoals je zei heb je niet veel meer nodig denk ik.

Succes!
Een dure fiets van Santos biedt geen garanties zoals veel mensen hier lijken te denken. Bas zijn Santos wiel was al heel snel stuk. Mensen hou toch op met dat gehype van de duurste merken zodat elke nieuwkomer de indruk krijgt dat fietsen alleen maar gaat met de duurste fiets. Zorg dat je de boel kan repareren, neem gereedschap mee en ga voorla op avontuur. Daar hoort een fiets die af en toe wat mankeer bij. En als je dan wel jezelf wilt verwennen en wat te besteden hebt, er zijn naast Santos een heleboel goedkopere alternatieven die heel erg goed zijn - Avaghon bijvoorbeeld.

Overigens vinden wij Bas Jongerius nu niet echt het medium om tips voor een lange reis te halen - maar das hoe wij ertegenaan kijken als ervaren fietsers. Friedel en Andrew van Travelingtwo.com, Amaya Williamse en Eric van worldbiking.info bijvoorbeeld zijn heel wat beter. Wat dacht je van de landsinformatie van de Wereldfietser? En wat fietsfilmpjes betreft WorldCycle Videos op Vimeo kent ook heel wat leuke filmpjes van mensen die wel zelf hun filmwerk monteren onderweg.

En het mooie van een heel lange reis maken is juist dat je de hoegenaamde zekerheden in het leven die we altijd zoeken, leert loslaten. Je komt erachter dat er namelijk geen zekerheden bestaan, hoe hard je je best ook doet of hoe goed je je ook voorbereid. Leven = Onzekerheid! Ga vooral fietsen, ontmoet mooie dingen maar ook tegenslagen, huil, vloek, lach, baal, leer, zie jezelf groeien- leef en geniet!
Frans en Diewertje,

Natuurlijk biedt een dure Santos fiets geen garantie voor een onbezorgde vakantie en kun je ook makkelijk naar China fietsen op een fiets van € 1.000. Echter de topicstarter geeft in zijn eerste post aan zo'n dure Santos fiets te willen kopen. Wie zijn wij om hem daarvan af te brengen? Met een dure Santos fiets kun je prima naar China of in Zuid Amerika fietsen.

Bert
Frans & Dieuwertje schreef:
En het mooie van een heel lange reis maken is juist dat je de hoegenaamde zekerheden in het leven die we altijd zoeken, leert loslaten. Je komt erachter dat er namelijk geen zekerheden bestaan, hoe hard je je best ook doet of hoe goed je je ook voorbereid. Leven = Onzekerheid! Ga vooral fietsen, ontmoet mooie dingen maar ook tegenslagen, huil, vloek, lach, baal, leer, zie jezelf groeien- leef en geniet!
Juist! En hierom ga ik dus weg. Ik wil leven.

Bedankt voor de vele reacties. Ik ga vanavond alle tips even op een rijtje zetten. Ik ga zeker nog naar andere fietsen kijken en naar andere (echte) vakantiefietswinkels. Het moét geen Santos zijn hoor. Ik heb weer huiswerk en ga me verdiepen in de andere merken.

Verder probeer ik al het advies een beetje te filteren. Uiteindelijk pik je de adviezen op die bij jezelf passen. Voorbereiden is belangrijk. Maar het verhaal van onvoorbereid naar China fietsen spreekt me ook erg aan. Gewoon gaan, heerlijk.

Echt weekenden weg op de fiets ter voorbereiding lukt niet. Ik ben erg druk met optredens (muziek). Ieder weekend staat helemaal vol in oktober. Het worden dagtripjes. November is rustiger dus wie weet lukt het dan nog.
Vergeten te vermelden. Een gitaar moét mee. Maar wel een kleinere, een 3/4 of Als het niet anders kan een guitalele. Een gitaar ter grootte van een ukelele. Bovenop de fietstassen achterop. Het wordt nog lastig om een waterdichte gitaarhoes te vinden.

Nog een uitdaging haha.
zie je PB Charles - je hebt post
Charles002 schreef:Vergeten te vermelden. Een gitaar moét mee.
...
Het wordt nog lastig om een waterdichte gitaarhoes te vinden.
Een waterdichte gitaarhoes ken ik niet. Maar er zijn wel grote waterdichte flightbags, roltassen, drybags (b.v. van Sea to Summit of https://www.rugzakcenter.nl/product/713 ... black.html) waar (zeker een kleine) gitaar in past.

Renaat
Ik heb je een PB-tje gestuurd, Charles...
Een vuilniszak met elastiek voldoet ook om een gitaartje te beschermen tegen regen.
Ga ervoor en koop de fiets die je graag wilt hebben, de Santos. Mocht je een andere kopen zal je misschien altijd denken " had ik maar..." . Verder investeer in goede regenkleding en een fijne tent. Veel plezier en vergeet je creditcard niet.
Het voordeel van Santos is dat ze tweedehands goed in de markt liggen, vooral de versies met Rohloff maar verder niet heel veel extra's. Dus mocht je spijt krijgen dan krijg je zo'n fiets weer goed verkocht. Op dit moment lijken de 26" versies wel wat minder populair te worden.

Onvoorbereid zo'n lange reis gaan lijkt romantisch, maar bedenk dat de meeste fietsers tijdens de eerste 1000 km een paar keer terug willen en moeten om wat dingen aan de fiets te veranderen en garantiedingetjes.
Ook het oefenen hoe je je tent precies opzet, of alles daarvan goed is, of je brander je bevalt en dat je het kraantje van een benzinebrander niet te vast moet dichtdraaien (maar even moet wachten), of je matje geen maandagochtendexemplaar is, dat je er sommige dingen niet mee moet doen en een boel andere zaken zijn toch echt fijner als je het een keer tijdens een korte vakantie probeert.
Misschien hoeft het niet, maar het is ook goed even te kijken naar wat er misschien aan prikken gehaald moet worden. Sommige moeten al enige tijd van tevoren.

http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-per-land/
Jeuu schreef:Een vuilniszak met elastiek voldoet ook om een gitaartje te beschermen tegen regen.
mee eens, maar de gitaar wordt sowieso nat hoor, maar tkan wat verdragen. Wij hadden een normale size mee en gewoon met baggagespanner bovenop rackpack bevestigt. Neem dus 1 waar je niet te gehecht aan bent :D.
Misschien hoeft het niet, maar het is ook goed even te kijken naar wat er misschien aan prikken gehaald moet worden. Sommige moeten al enige tijd van tevoren.
mee eens. Zo geeft rabieskuur je 24 uur tijd om een hospital te bereiken ipv 6 uur na een beet door (besmette) hond. En malaria is ook wel belangrijk indien je door malariagebied gaat.
Onvoorbereid zo'n lange reis gaan lijkt romantisch, maar bedenk dat de meeste fietsers tijdens de eerste 1000 km een paar keer terug willen en moeten om wat dingen aan de fiets te veranderen en garantiedingetjes.
Een paar keer terug willen en moeten? Tenzij je onoverkomelijke pecht hebt waardoor je geen meter meer vooruitkan, ondanks 1000 pogingen door een lokale handyman zou ik nooit terugkeren. Wat is dan het nut van zo'n avontuur te beginnen? En garantie loopt meestal langer dan de vooropgestelde 6 maanden hier dus je kan nadien nog altijd gaan aankloppen.
Vb: Bij ons zijn er een keer 2 van de 4 fietsen gestolen. Wat gedaan? Van athene naar Istanbul met Ferry + bus en daar nieuwe fiets gekocht. Er is altijd wel een oplossing, hou er rekening mee in je budget... Worst case scenario's gebeuren zelden hoor.

In het algemeen bezien veel mensen dit in het begin als een hachelijke onderneming maar in de praktijk gaat zo'n reis vaak vanzelf, als in: je komt heel wat problemen tegen maar je lost alles gewoon op op je eigen manier - Dat is de romantiek die je daar aanhaalt (voor mij dan toch). Een struikelblok kan zijn papierwerk en visums of onverwachte ziektes waardoor je vast komt te zitten (ook romantisch), maar qua fietsproblemen zou ik me ECHT geen zorgen maken, zeker als je voldoende budget hebt.

Misschien nog een kleine toevoeging: Vele vergeten dat je onderweg ook veel kan kopen, buiten high-end gear zoals donsslaapzak, degelijke buitenband, ... (afhankelijk van regio uiteraard)
ikfietsnaarchina schreef:
Onvoorbereid zo'n lange reis gaan lijkt romantisch, maar bedenk dat de meeste fietsers tijdens de eerste 1000 km een paar keer terug willen en moeten om wat dingen aan de fiets te veranderen en garantiedingetjes.
Een paar keer terug willen en moeten? Tenzij je onoverkomelijke pecht hebt waardoor je geen meter meer vooruitkan, ondanks 1000 pogingen door een lokale handyman zou ik nooit terugkeren.
Volgens mij bedoelt Leon niet de eerste 1000 km van je (wereld-)reis, maar van het 'leven' van je fiets. Die 1000 km kun je beter achter de rug hebben voor je op een lange reis vertrekt.
PeterVanRijn schreef:
ikfietsnaarchina schreef:
Onvoorbereid zo'n lange reis gaan lijkt romantisch, maar bedenk dat de meeste fietsers tijdens de eerste 1000 km een paar keer terug willen en moeten om wat dingen aan de fiets te veranderen en garantiedingetjes.
Een paar keer terug willen en moeten? Tenzij je onoverkomelijke pecht hebt waardoor je geen meter meer vooruitkan, ondanks 1000 pogingen door een lokale handyman zou ik nooit terugkeren.
Volgens mij bedoelt Leon niet de eerste 1000 km van je (wereld-)reis, maar van het 'leven' van je fiets.
En ook niet terug naar huis, maar terug naar de fietsenwinkel. :wink:

(Eerlijk is eerlijk, ik las de tekst van Leon in eerste instantie ook verkeerd. Dit soort onduidelijkheden laat zich vaak goed voorkomen door met de Voorbeeld-knop je tekst eerst even door te lezen voor je definitief post. Net als onjuiste quote-tags en de meeste schrijffouten, trouwens.)

Carl
PeterVanRijn schreef:Volgens mij bedoelt Leon niet de eerste 1000 km van je (wereld-)reis, maar van het 'leven' van je fiets. Die 1000 km kun je beter achter de rug hebben voor je op een lange reis vertrekt.
Dat klopt inderdaad. Door een nieuwe uitrusting eerst op een paar fietsweekenden te proberen raak je er ook meer mee vertrouwd. dan hoef je ook geen peentjes te zweten als je je ver van huis ineens afvraagt hoe de brander nu precies in elkaar moet (dat ene schroefje) en of die fietsbroek wel echt lekker zit of dat je beter 'even' (3 dagen) terugfietst naar de bewoonde wereld om een andere te kopen.