Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw, onervaren en vol plannen. - Forum Wereldfietser

Nieuw, onervaren en vol plannen.

Hoi, ik ben Charles, 39 jaar, en ik ga fietsen. De reden? Tja, relatiebreuk, huis verkocht, toe aan verandering, mogelijk een vlucht, noem het een vroege midlife crisis. In ieder geval, 3 januari vertrek ik naar Zuid-Amerika om 6 maanden te fietsen. Mijn route is grofweg: starten in Quito Ecuador, door Peru naar Bolivia en eindigen in Sao Paulo Brazilië.

Ik ben totaal onervaren, ga vanaf vandaag starten met de voorbereidingen. Ik heb al veel gelezen op dit forum. De onervaren fietsers die even besluiten om een wereldreis te maken op de fiets worden door de een als gekken bestempeld, de ander vindt het prachtig. Mijn besluit staat al vast, ik ga het gewoon doen. Gekkenwerk of niet.

Vandaag wezen kijken voor een fiets. Een Santos Travelmaster 2.6 met Rohlolf versnelling. Ach, het huis is goed verkocht, geld speelt geen rol zeg ik stoer, en ik wil zorgeloos fietsen. Ik ben er nog niet uit, maar ik vind het wel een te gekke fiets.

De komende tijd zal ik lekker gaan speuren op dit forum en veel vragen aan de ervaren fietsers. :-). Hebben jullie tips, do's en don't's, laat het mij weten. Ik heb er veel zin in, de voorpret is nu al leuk.

Groet Charles
Wat een prachtige plannen. Je eerste stap is gezet en daarmee is je reis begonnen.
Er is veel informatie op het forum te vinden. En de rest krijg je door te vragen.
Ik wil je in elk geval veel succes wensen.
Leuke plannen. Mijn tip doe eerst een kleine vakantie dicht bij huis met je geplande bepakking om te kijken of alles past en uit te zoeken wat je alsnog niet nodig hebt. En om alvast een beetje bekend te raken met je nieuwe fiets.

Verder mooi dat geld een minder belangrijke rol speelt, maar vergeet ook de hoofdmotor niet, jezelf. Begin ook alvast met langzaam afstanden op te bouwen mocht je nog niet zoveel fiets ervaring hebben, heb je die al wel dan mag je dat advies negeren natuurlijk.

Mocht je een blog of een ander reisverslag starten, dan zou het delen van zoiets hier wel gewaardeerd worden. We kunnen altijd genieten van een reisverslag, zeker van exotische oorden in Zuid Amerika.
Mooi plan. Normaal gesproken bouw je vanzelf conditie op in de eerste dagen, maar als je in Quito begint, op hoogte in de ijle lucht en midden tussen kanjers van bergen, zou ik wel een beetje trainen tevoren. Anders ga je gelijk helemaal dood in de eerste kilometers met bagage.
Denk je wel voor de eerste leuke reacties. ik fiets iedere dag 20 minuutjes naar mijn werk, en weer terug. Afgelopen weekend maar eens begonnen met een rondje van 35 km. Op een stadsfiets is dat al een flinke trap haha. Ik ben van plan om zeker regelmatiger te gaan fietsen als training, maar moet dan eerst een goede fiets hebben.

De levertijd op een Santos is zo'n 4 weken. Dus dan is het al weer begin november met een beetje pech. Ofwel, ik moet niet te lang wachten met bestellen, of ik moet op zoek naar een goed alternatief. Mijn conditie is goed, ik loop 2 a 3 keer in de week hard, maar ik begrijp heel goed dat een hele dag op de fiets zitten toch echt even wat anders is. Toch denk ik dat ik met 2 maanden trainen voldoende ben voorbereid. Mijn reis wordt geen wedstrijd namelijk.

Ik ben van plan om zeker een week in Quito te blijven. Voor een cursus Spaans en om te acclimatiseren. Want de hoogte, icm warmte en de bergen zal in het begin echt wennen zijn.
Ik zou toch niet te licht denken over welke fiets het wordt. Allerbelangrijkste is dat jij er lekker op zit, en dat is niet altijd in één keer goed. Sommige zadels moet je juist willen inrijden, bijvoorbeeld, en daar gaan wel eens wat kilometers overheen.

Een andere overweging kan zijn - maar in jouw levensfase denk je er misschien anders over- wat je wil met de fiets als je terugkomt. Wil je hem verkopen of blijven gebruiken? Indien dat laatste, kan het misschien een idee zijn om een fiets te kiezen die hier wat meer geschikt is. Ik heb zlef ook een TM2.6 en het is een heerlijke fiets, maar als de 2.9 er was geweest toen ik de mijne kocht, had ik die genomen. 29er vind ik lekkerder rijden dan 26.

Food for thought, good luck!
Begin ook hier te lezen, voornamelijk geschreven door leden van dit forum: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina
Succes met je planne. Top ! Gewoon in het diepe springen.

Neem de tip van Travelmaster ter harte en kijk ook eens naar de 29er - daar rijd ik ook liever op dan op 26". Verder kijk ook ees naar andere merken : bv. Surley en dan de Ogre.

Wil je met een flat bar of een dropbar gaan rijden?
Gekkenwerk of niet.
Beste Tip die ik ooit kreeg, Wat je thuis laat is meegenomen en denk daar niet te licht over.
Geen idee hoe handig je bent, maar zoek een fiets die goed te repareren is. En zorg dat je zelf aan de slag kan met gereedschap. Weet te weinig van die landen om iets over banden- en velgkeuze te zeggen, maar de kans dat je een gedurende die tijd een band nodig hebt lijkt me reëel.
Ivm reparatie en onderhoud lijkt de Santos met Rohlolf ideaal. De dikkere banden rijden niet snel lek heb ik begrepen. Uiteraard zal ik meerdere keren lek rijden. Maar een band plakken moet lukken. Een buitenband vervangen zie ik niet snel gebeuren, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.

Ik heb letterlijk een rondje om de kerk gefietst met een Santos 2.6 en een 2.9 . De eerst indruk was dat de 2.6 lekkerder fietste. Stuurde directer. Maar ik ga nog eens terug om op de 2.9te fietsen.

Het testen blijft lastig. Ik kan maar korte stukjes testen vanuit de winkel. Of de fiets bevalt zal ze komende maanden blijken. Dan kan ik ook meer vertellen over een zadel, stuur, stuurbreedte enz.
Eric op de Fiets schreef:
Gekkenwerk of niet.
Beste Tip die ik ooit kreeg, Wat je thuis laat is meegenomen en denk daar niet te licht over.
Dat is een mooie tip. Ik vat hem vooral figuurlijk oo en niet letterlijk. Letterlijk minder gewicht meenemen is logisch. De bagage in m'n hoofd zal ik meenemen, ik heb veel om te overdenken. Hopelijk laat ik wat gedachten achter in de Andes.
Als je nog meer naar fietsen gaat kijken ga dan eens naar Rotterdam naar Avaghon - dan kun je verschillende merken fietsen uitproberen met verschillende geometrie en weet je ook wat je fijner vind fietsen staal of aluminium. Maw staar je niet blind op Santos - goede fietsen maar er is nog veel meer moois onder de zon.
Charles002 schreef: Een buitenband vervangen zie ik niet snel gebeuren, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.
Ik moest het vorige maand nog doen. De boosdoener heb ik niet kunnen vinden, maar het gat in de buitenband (Schwalbe Marathon Supreme) was dusdanig dat ik mijn reservebinnenband onmiddellijk na het weer opstappen ook lek reed. Goh, Carl, en op welke exotische off-roadlocatie in de derde wereld was dat? Nou, net buiten Dordrecht.

Ik begrijp dat je nog niet helemaal zeker bent over de fiets. Vergelijkbare fietsen als de Travelmaster die je al bekeken hebt, worden oa. gemaakt door Snel en Avaghon, misschien ook de moeite waard om eens naar te kijken. Hoe hun levertijden momenteel uitpakken tov. Santos, durf ik niet te zeggen.

Alvast veel plezier gewenst,

Carl
Het eerste wat je moet doen is op de fietsreparatiecursus van de wereldfietser. En bij een dergelijke tocht zul je vast wel een keer een buitenband moeten vervangen (neem dus een reserve vouwband mee).
Charles002 schreef:Ivm reparatie en onderhoud lijkt de Santos met Rohlolf ideaal. De dikkere banden rijden niet snel lek heb ik begrepen. Uiteraard zal ik meerdere keren lek rijden. Maar een band plakken moet lukken. Een buitenband vervangen zie ik niet snel gebeuren, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.
Het is niet de vraag of het gebeurt, maar wat je doet als het gebeurt.

Het bevestigingsoog van een derailleur kan door een stomme val afbreken. Bij een stalen frame las je er een nieuw op, bij aluminium heb je een probleem. Bij Rohloff kan de dunne Schaltkabel breken. Niet echt moeilijk om te vervangen, maar je moet 'm wel bij je hebben. Ik zweer bij hydraulische Magura's, maar voor die landen weet ik dat niet zo zeker.
Bij zo'n reis heb je natuurlijk een reservepatje bij je;). En weet je hoe je de boel moet afstellen.
Als je in januari begint te fietsen in Quito zou mijn tip zijn: Neem een goed regenpak mee, die zal je de eerste 3 maanden nodig hebben :wink:

Paraguay is trouwens ook wel geinig om doorheen te fietsen. Er is niet veel te zien en dat maakte het(voor mij) juist wel leuk.
Als enige tip zou ik zeggen:

Probeer voor 3 januari nog een fietsvakantietje te plannen. Iedereen heeft zo zijn mening over wat wel en niet werkt (tent, slaapzak, manier van inpakken, fiets, stuur, camera, gsm, zadel, opladen, wat meenemen/thuis laten ...), maar wat voor jou werkt ondervind je alleen maar zelf op vakantie.
Berger schreef:Als je in januari begint te fietsen in Quito zou mijn tip zijn: Neem een goed regenpak mee, die zal je de eerste 3 maanden nodig hebben :wink:

Paraguay is trouwens ook wel geinig om doorheen te fietsen. Er is niet veel te zien en dat maakte het(voor mij) juist wel leuk.

Hmm, echt? Ik ga me eerst maar eens verdiepen in de landen, regenseizoen, enz. Onervaren had ik al gezegd he?