Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of niet uitschrijven uit het BRP? - Forum Wereldfietser

Wel of niet uitschrijven uit het BRP?

Ik heb een dilemma. Vanaf april ga ik een jaar op de fiets op reis en heb mijn huurwoning onderverhuurd met goedkeuring van de woningbouwvereniging.
De huur en vaste lasten worden afgeschreven van mijn rekening, daar verandert niks aan. Mijn onderhuurder betaalt mij een afgesproken bedrag. Dat is hoe de woningbouwvereniging het wil.
Officieel moet ik me uit laten schrijven uit de Basis Registratie Personen (BRP). De wet zegt dat je dat moet doen als je langer dan 8 maanden buiten Nederland verblijft. Doe je dit niet dan loop je kans dat je een boete krijgt van ongeveer 350€. Nou zal ik daar niet echt van wakker liggen maar ik zou ook mijn ziektekosten verzekering op moeten zeggen. Ik moet dan mijn reisverzekering ophogen en zou dan toch voldoende verzekerd zijn.
Mooi, denk ik dan, daar spaar ik geld mee uit! Als ik terug kom moet ik me binnen 21 dagen weer bij een ziektekostenverzekering melden en iedere verzekering heeft de plicht om me aan te nemen. Dat heb ik ook maar van horen zeggen, weet iemand of dit klopt?
En, kan ik nog wel een huurwoning op mijn naam hebben als ik geen ingezetene ben van Nederland? Ik heb het gevraagd aan iemand van de gemeente en die verwees me door naar de woningbouwvereniging. Die wist het ook niet en kon me daar niks over zeggen.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee. Wat is wijsheid, wel of niet uitschrijven? En wat voor consequenties heeft het nog meer als je je uit laat schrijven uit het BRP? (Overigens, het korten op de AOW is op mij niet van toepassing, ik ben al bijna zo ver….)
Goede raad is van harte welkom.
Alvast bedankt,
Yvonne
Yvonneke,

Het is inderdaad zo dat je bij meer dan 8 maanden buiten Nederland je jezelf moet uitschrijven uit de basisadministratie. Het is overigens niet automatisch zo dat je dan niet meer verplicht verzekerd bent in Nederland. Indien jouw sociaal leven binnen Nederland ligt en je na een jaar weer terugkeert zou het best eens kunnen zijn dat je verplicht verzekerd blijft. Check bij de Sociale Verzekeringsbank wat in jou geval geldt.

Als blijkt dat je niet meer verplicht verzekerd bent denk dan goed na op welke dag je jezelf laat uitschrijven. Reisverzekeringen zijn vaak alleen voor het buitenland, en je kunt je ziektekosten verzekering niet vrijwillig verlengen. Het is wel zo dat bij terugkomst en inschrijving je direct verzekerd kunt zijn. Omdat de verzekering verplicht is, is de verzekeraar verplicht jou in te schrijven. Dit geldt overigens alleen voor de basisverzekering. Voor aanvullende verzekeringen kunnen ze je wel weigeren.

Een ander niet vaak gehoord "onhandigheidje" van het uitschrijven is dat je geen kans meer maakt op een langer dan 3 maanden visum voor de USA. En inderdaad AOW kan een dingetje zijn. Voor elk jaar buiten Nederland zal er 2% worden gekort. Dit is overigens weer wel vrijwillig te verzekeren. Check ook hier weer de Sociale Verzekeringsbank.
Ik heb hetzelfde dilemma. Als ik zie hoeveel moeite ik moest doen om mensen die niet op mijn adres woonden uitgeschreven te krijgen, denk ik niet dat je veel risico loopt op die boete.
Weet iemand wat het "voordeel" kan zijn van juist wel uitschrijven?
Helaas kam ik je niet helpen uit ervaring. Wel heb je wellicht iets aan de tip dat in de wereld van de expats en overwinteraars ook veel informatie te vinden zal zijn.
Op internet is uiteraard ook veel informatie, maar dat is al gauw veel te veel: https://www.google.nl/search?source=hp& ... b46EQTN_Vc

Ik denk dat het het belangrijkste is dat je van serieuze partijen recente informatie inwint, die verifieert en uiteindelijk zorgt dat je dingen schriftelijk krijgt. Net als dat je bij de belastingdienst geen rechten kunt ontlenen aan de tips van hun telefonische hulplijn.

Overigens nem ik (voormalig beheerder van de wiki en nauwelijks buiten Europa gefietst) nog steeds van mening dat iemand van deze vereniging de pagina Een Wereldreis van de wiki eens goed zou moeten vullen met inhoudelijke informatie. http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Plannen
Hoi Yvonne, ik kan je alleen maar vertellen wat wij uit eigen ervaring een paar keer hebben gedaan.
We hebben ons nooit uitgeschreven maar laten inschrijven bij familie. Dat heeft ons meerdere malen enorm geholpen. Al is het maar om de post van de overheid te ontvangen (toen nog post:)) om te zien of er cruciale zaken tussen zitten. Ook het opstarten in Nederland verliep op die manier veel makkelijker.
Succes met je keuze.
Let er daarbij wel op dat, indien je je laat inschrijven op het adres van familie of vrienden, daar wel financiële consequenties aan kunnen zitten. Hou er rekening mee dat belastingen kunnen toenemen en/of toeslagen kunnen veranderen.

Groet, Tom.
Goed punt Tom. Dat hadden wij inderdaad uitgerekend en mee gebudgetteerd. Is natuurlijk erg afhankelijk van je situatie.
Ik heb me er ook wel eens in verdiept en de conclusie was toen dat er eigenlijk geen voordelen zitten aan uitschrijven(behalve dat je wat goedkoper uit bent met je zorgverzekering). De regel is dat je je moet uitschrijven maar dit is in de praktijk niet te handhaven.
Niet doen!

Tijdens ons onderzoek stuitte wij op instanties die het ook niet zo goed wisten. We waren beiden nog in dienst bij een werkgever, betaalden dus onze sociale premies, hadden een hypotheek wat bij elkaar maakte dat we ons niet uit mochten schrijven - maar daarnaast wel de regel dat je je wel moet uitschrijven omdat je lang weg bent. Ons gevoel zei - niet doen, geen slapende honden wakker maken met alle tegenstrijdige bureaucratische sores van dien.

Let wel goed op met je verzekeringen, laat je goed informeren en lees de kleine lettertjes om niet voor verrassingen te komen staan. Je moet je goed bijverzekeren bovenop je zorgverzekering als je zo lang aaneengesloten weg bent. Ook zijn er landen zoals Oman en de VS waarvoor bijverzekeren verstandig is omdat de razend dure ziekenhuiszorg daar niet volledig gedekt is met een NL ziektekostenverzekering. Dit kost wel een behoorlijke duit en hebben we gedaan via ABN AMRO. Destijds voor ons de gunstigste. In Leiden heb je geloof ik ook JOHO ofzo zitten, die dit kan doen. En heb je een koophuis dan mag je van veel hypotheekverstrekkers je huis eigenlijk niet onderverhuren volgens de kleine lettertjes van de hypotheek. Daarnaast kan je inboedel- en opstalverzekeringen ook niet meer geldig zijn bij verhuur. Tis maar dat je het weet :wink:

Verder kan je voordat je op reis gaat afspraken maken met de belasting als je ingeschreven blijft. Zodat je bij thuiskomst je belasting kan middelen over drie jaar. Zo maak je gunstig gebruik van het feit dat je geen inkomsten had in het jaar dat je weg was. Bovendien kan je ze vragen om uitstel zodat je je belasting wat later kan betalen ivm met je reis. Dit moet wel allemaal voor je reis gebeuren.

Veel plezier met de voorpret!
Heb je je ook afgevraagd waar je verpleegd wil worden als je iets heel naars overkomt? Wij zouden in zo'n geval graag teruggevlogen worden naar NL zodra dat kan. Als je uitgeschreven bent en niet in NL verzekerd, vragen we ons af of dat wel kan ... Dit en bovenstaande redenen hebben ertoe geleid dat wij ons destijds niet uitgeschreven hebben voor 'maar' een dik jaar reizen.
Nou ik ben wel uit hoor! Ik laat me niet uitschrijven. Er zitten zo te zien meer nadelen dan voordelen aan en het maakt het allemaal onnodig ingewikkeld. Die eventuele boete neem ik wel op de koop toe...maar ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand die gehad heeft.
Bedankt voor de reacties en het meedenken.
Yvonne
350 euro is peanuts als de verzekeraar niet betaalt als je een ongeluk krijgt in het buitenland en de verzekeraar reden heeft om te denken dat je dusdanig lang op pad bent dat je niet meer ingeschreven mag zijn bij het BRP.
Het is dus goed om te weten of het een harde eis is van je verzekering dat je ingeschreven bent bij het BRP.
Wonderlijk dat men de wet negeert en slechts een afweging maakt tussen voor en nadelen. Strikt genomen pleeg je woonfraude, verzekeringsfraude en AOW fraude als je meer dan 8 maanden buiten Nederland verblijft.
Dit is het verschil tussen de rekkelijken en de preciezen, zijn al veel oorlogen voor gevoerd. Ook ik rijd weleens links van de weg. Als ik Yvonneke was, had ik het hier niet gemeld.
Leo Zwieserijn schreef:
do 25 jan, 2018 18:58
Wonderlijk dat men de wet negeert en slechts een afweging maakt tussen voor en nadelen. Strikt genomen pleeg je woonfraude, verzekeringsfraude en AOW fraude als je meer dan 8 maanden buiten Nederland verblijft.
Dat valt nog te bezien. Geldt slechts dàn, indien je werkelijk langer weg bent.
Stel, je komt om welke reden dan ook, na 7 maanden terug, is er niets aan de hand.
Stel, je komt in die periode op een overzees gebiedsdeel, is er niets aan de hand.
Stel, je zit die tijd op een schip met Nederlandse vlag, is er niets aan de hand. Al zit je daar maar één dag.

Kun je fraude plegen voordat er een feit is?

Groet, Tom.
Die 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn, het is dus niet zo dat de teller opnieuw gaat lopen als je een dagje op Nederlands grondgebied bent.
Leo Zwieserijn schreef:
do 25 jan, 2018 18:58
Wonderlijk dat men de wet negeert en slechts een afweging maakt tussen voor en nadelen. Strikt genomen pleeg je woonfraude, verzekeringsfraude en AOW fraude als je meer dan 8 maanden buiten Nederland verblijft.
Wonderlijk en fraude? Het enige dat wonderlijk is, is de verschillende tegenstrijdige wetgeving hieromheen, die is heel dubbel waardoor je in het ene geval wel fraude pleegt en in het andere niet. De instanties spreken elkaar tegen en er is geen touw aan vast te knopen. Met alle gevolgen van dien. Lees mijn bovenstaande bericht nog maar eens.
Strikt genomen zou je allereerst de wet moeten volgen.
Niet alleen strikt maar heel ruim genomen zou de wet noch praktische administratieve bezwaren, of de combinatie van beide, in de weg mogen staan van een eenvoudig en eerbaar doel als langer dan 8 maanden op vakantie gaan.
Uiteraard.