Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mongolie - onweer - storm - Forum Wereldfietser

Mongolie - onweer - storm

Hallo,

Hier en daar lees ik dat een zware storm met onweer en bliksem kan voorkomen in Mongolie (juli - augustus). We hebben geen ervaring met onweer/bliksem.
Iemand tips: wat wel en niet doen?

Groetjes,
Sabien
Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand geen ervaring heeft met onweer, komt ook regelmatig in ons eigen land voor, en zeker ook verder in Europa, in het bijzonder in alle streken met reliëf.

Ik heb geen ervaring met Mongolië, maar ik stel me voor dat de algemeen bekende aanbevelingen van 'hoe om te gaan met onweer' daar niet anders zijn dan hier of in Frankrijk.
Georg schreef:
zo 10 jun, 2018 13:18
Ik heb geen ervaring met Mongolië, maar ik stel me voor dat de algemeen bekende aanbevelingen van 'hoe om te gaan met onweer' daar niet anders zijn dan hier of in Frankrijk.
Ik stel me voor dat het een enorm verschil maakt of je 'hier' bent (weerberichten te over, de mogelijkheid om binnen te blijven, nooit gek ver weg van een schuilplek) of op een Mongoolse steppe. Ik heb weleens onweer meegemaakt tijdens het fietsen in Spanje, wetende dat ik de Alto do Poio (1337m) over moest. Zonder verstand van onweer in de bergen, maar met de indruk dat de bui rond bleef kaatsen tussen de toppen in de buurt, vond ik het best lastig te beslissen wat te doen: kon ik nog doorrijden of moest ik schuilen, en waar dan? Ik kan me de behoefte van Sabien aan tips dan ook best voorstellen, maar kom zelf ook niet verder dan de gebruikelijke zaken (zoals bv. op https://www.anwb.nl/vrije-tijd/onweer-wat-te-doen ).

In elk geval een mooie reis gewenst Sabien, met kalm weer,

Carl
Ik ben het helemaal met je eens, Carl. Dat is precies wat ik bedoelde.
Maar geen ervaring met onweer in het algemeen vind ik moeilijk te geloven, en dat is wat er in het eerste beticht staat. Daar zijn volop tips over te lezen via Google.

Maar wat Mongolië betreft, het kan zijn dat daar specifieke weersomstandigheden voorkomen waar ik geen weet van heb. Dus Mongolië-ervaringsdeskundigen; hoe zit het daar?
Onweer en storm in de zomer in Mongolie? Zeven weken geen last van gehad. Wel wat tegenwind. We snappen dan ook niet op welke berichten je doelt. En als het dan mocht onweren, wat zou je doen in NL of elk ander land? Nou das wat je daar dan ook zou kunnen doen. :wink:
Op een steppe ben je wel veel eerder een bliksemmagneet dan op meer gebruikelijke plaatsen. Ik heb ook ooit in een kaal Spaans hoogland onweer meegemaakt en heel hard gefietst om in de herberg te komen die er gelukkig was.
Ik ben nooit in Mongolië geweest. Ik verwacht niet dat je hier veel specifieke informatie zult krijgen en ook niet op het internet. Mongoliërs hebben vermoedelijk niet het gereedschap om de verschijnselen goed te analyseren en daarover in het Engels publiceren. Voor toeristen in Mongolië is bliksem waarschijnlijk een incident zonder veel geografische context.
Je moet de geografie van het gebied verplaatsen naar een Engelstalig land en daar op internet naar zoeken. Bv. de Great Plains in de VS of steppe-achtige vlaktes in Australië.

Afbeelding

Ik heb me ongeveer 15 jaar geleden verdiept in bliksem in de bergen, waar veel meer specifieke informatie over te vinden is. Ik vond toen dit artikel waar ik bovenstaand plaatje uit gelicht heb. Het artikel is 42 pagina's lang, maar als je er door heen bladert kun je wel een A4-tje met gedragsregels vullen. Ik vermoed dat er nog wel beter materiaal te vinden is.
Dit vind ik wel een vreemde: "Zet de fiets of motor een stuk verderop neer, bij voorkeur op zijn standaard".

Ik zou hem eerder platleggen. Overige tips zijn iig wel goed: op een vlakte hurken (zo klein mogelijk maken) met de voeten bij elkaar.

Bij een rotswand hebben mensen de neiging om tegen de wand aan te schuilen. Je kan echter beter twee meter van de wand wegblijven (verder wel laag blijven). Mocht de bliksem boven je in de wand slaan, dan zou - als je tegen de wand leunt - de energie via je lijf afgevoerd kunnen worden.
Fedor schreef:
zo 10 jun, 2018 21:04
Dit vind ik wel een vreemde: "Zet de fiets of motor een stuk verderop neer, bij voorkeur op zijn standaard".
De logica is denk ik dat de bliksem de weg van de "kortste weerstand" kiest en dat is de standaard.

Toch lijkt plat neerleggen me een nog beter idee, de kans dat hij dan geraakt wordt is denk ik kleiner en mocht de bliksem eventueel de fiets raken dan zal de stroom via de trapper gaan.
daulagari schreef:
zo 10 jun, 2018 21:10
Fedor schreef:
zo 10 jun, 2018 21:04
Dit vind ik wel een vreemde: "Zet de fiets of motor een stuk verderop neer, bij voorkeur op zijn standaard".
De logica is denk ik dat de bliksem de weg van de "kortste weerstand" kiest en dat is de standaard.

Toch lijkt plat neerleggen me een nog beter idee, de kans dat hij dan geraakt wordt is denk ik kleiner en mocht de bliksem eventueel de fiets raken dan zal de stroom via de trapper gaan.
Wat heb je liever? De bliksem die inslaat op je fiets of op jou? Dat zal er wel achter zitten.
Onlangs fietste ik in Frankrijk, waar het net zulk benauwd warm weer was als in NL. Ik was daar af en toe een kat en muis spel aan het spelen met flinke onweerscomplexen, ik probeer dan in te schatten hoe snel die ontstaan en in welke richting ze zich verplaatsen. Blijft lastig, gelukkig was ik net op tijd bij de bewoonde wereld voor een schuilplaats. (Ik kan me voorstellen dat dat in meer uitgestrekte en afgelegen gebieden moeilijker is).
Het blijft een angstaanjagend verschijnsel, zeker voor de buitensporter.

Ieder jaar vallen er slachtoffers door de bliksem, waarbij het opvalt dat die meestal schuilden onder een boom of aan het wandelen waren op open en onbeschermde plekken.
Verder zijn de natte gevolgen van zo'n bui waarschijnlijk gevaarlijker dan de bliksem; denk aan overstromingen in berggebieden. Ook windstoten en afvallende takken/bomen horen daarbij.

Ik vraag mij, met TS, wel af hoe de wereldreizende wildkampeerders in de vele prachtige maar afgelegen locaties zoals die vaak op foto's te zien zijn zich redden op dit vlak.
Ik heb een ietwat scherpere versie van math's plaatje gevonden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Distrib ... quency.png
Mongolie ziet er niet erg spannend uit, maar Nederland ook niet.
gios schreef:
zo 10 jun, 2018 21:15
Wat heb je liever? De bliksem die inslaat op je fiets of op jou? Dat zal er wel achter zitten.
Zo kan je het idd ook zien :) . De fiets zou sowieso een stuk van me af staan.
Bedankt voor de reacties.
Georg schreef:
zo 10 jun, 2018 21:19
Ieder jaar vallen er slachtoffers door de bliksem, waarbij het opvalt dat die meestal schuilden onder een boom of aan het wandelen waren op open en onbeschermde plekken.
Ik denk dat er ieder jaar meer slachtoffers vallen wegens paniek voor onweer dan door de bliksem zelf, maar dat kan je niet weten of meten.

Ik weet wel uit eigen ervaring dat onweer op onherbergzame plekken als hoog in de bergen of de kwelders van Schiermonnikoog de adrenaline fel de hoogte injaagt waardoor je snel verkeerde beslissingen neemt of onnodige risico's neemt.