Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Solofietsreis Rome - Forum Wereldfietser

Solofietsreis Rome

Hallo iedereen,

Over 2 maanden ga ik (grotendeels) alleen op de fiets naar Rome. Ik wil graag zo licht mogelijk bepakt, maar nog wel met een complete uitrusting. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn paklijst vinden en of jullie nog suggesties hebben:

Fiets: Koga wordtraveller S +- 16 kg
Tassen: stuurtas 6 S plus en achtertassen backroller pro plus (606+2008 gram)

In/om de tent
Tent + grondzeil 1380
Stoeltje 640
Matje + reparatiesetje 490
Hoeslaken 185
Quilt 490
Lakenzak 125
Kussentje + hoes 70
Hoofdlamp 84
Waslijn 27
Stopper 27
Subtotaal 3518

Keuken
Kookset 455
Gasblik 50-300
Mealkit 384
Afwasteiltje 155
Titanium spork 18
Spons 10
Theedoek 2x 40
Vuilniszakken 40
Opinel mes 45
Wijnglas 35
Aansteker 15
Koffiefilter 13
Subtotaal 1258

Kleding/schoenen
Fietsbroek kort aan (165)
Fietsbroek afrits 550
Softshell 175
Fleecevest aan (260)
Fietstop 2x 100-150 (een aan)
Onderhempd/shirt 75-95 (een aan)
Sportbeha 2x 50 (een aan)
Fietssokken 2 paar 30 (een paar aan)
Fietsschoenen aan (580)
Fietshandschoenen 90 (een paar aan)
Vaude overschoenen 90
Buff 40
Jas 220
Wollen vest 475
Lange broek spijker 325
Korte broek Vaude 186
Wollen ondergoed 280
Roze vestje 130
Tops 4x 240
Jurk 65
Onderbroeken 4x 88
Beha 2x 100
Pyjamaset 140
Gewone sokken 2x 70
Sketchers 265
Slippers 112
Bikini 133
Sarong 300
Hoed 55
Pakzakken 100 (schatting)
Waszak 71
Schoenentasje 33
Subtotaal 4569

Toilettas
Handdoek 2x 245
Zonnebrandcreme 200
Sudocreme 50
Toilettas 155
Deet 50
Deo 50
Shampoo 40
Bio zeep 35
Borstel + elastiekje 35
Mascara + oogpotlood 20
Prikweg 15
Lippenbalsem 2x 10
Scheermesje 10
Desinfectans 30
Tissues 2x 40
Nagelvijl + pincet 10
EHBO 130
Subtotaal 900

Elektronica/diversen
Powerbank 2x 325 + 75
E-reader 294
Routeboekjes 3x275
Telefoon + snoer + oortjes 225
Boodschappentas 50
Paspoort 35
Huissleutel 21
Zonnebril 26
Portemonnee 14 + variabel
Subtotaal 1890

Eten en drinken
Bidon 1x 70
Waterzak 2 liter 70
Koffie/thee (variabel
Melkpoeder/havermout (variabel)
Eten (variabel)
Olijfolie 50
Peper&zout 10
Smint 10
Subtotaal 210


Fietsartikelen
Fiets +-16.000 gram
Achtertassen 2x 2008 gram
Stuurtas 606 gram
Helm 252 gram
Fietsgereedschap 300
Binnenband 150

Subtotaal (excl. fiets) 12235 gram
Hoi Renate,

Het ligt er natuurlijk aan, welke mate van comfort je wilt. En hoe je dagindeling eruit ziet.
Maar wat ik persoonlijk zou thuislaten uit t rijtje:
Stoeltje
lakenzak
waslijn
spijkerbroek
schoenen
sarong
boodschappentas

Verder een complete lijst, lijkt mij zo.
Alvast veel plezier.
In plaats van spijkerbroek dunne lange zomerbroek.
Zonnecreme 200 gram is veel. Kun je onderweg overal kopen. Waarom wollen ondergoed?

Campingstoeltje is erg comfortabel
Hallo Renate,

Wat grappig dat je alles apart gewogen hebt. Ik ben gewoon eerst een keertje in Nederland wezen proefdraaien en dan merk je snel genoeg wat je wel en wat je niet gebruikt.
Ik heb zelf mijn vraagtekens (omdat ik het niet mee zou nemen of niet eens weet wat het is) bij de volgende spullen: quilt, mealkit (?), afwasteiltje, afritsfietsbroek (?), spijkerbroek (veel te zwaar en volumineus), wollen ondergoed, onderhemd, vestje (je hebt al een fleece bij je), 2 tops, sketchers (?).
Qua kleding zou ik voor twee setjes fietskleding en 2 setjes gewone kleding doen.
Maar ga vooral van tevoren nog even een weekendje weg. Dat maakt veel duidelijk!
Goede reis,
Groet, Petra.
Een hele prestatie hoe je alles bij elkaar maar in de 12 kg hebt! (Incl tassen is het meer, meestal wordt incl. tassen geteld). Een spijkerbroek van 325g, welke maat is dat? Ik heb de mijn acuut gewogen: 720 gram, zonder riem. Die broek gaat al heel lang niet mee op vakantie. Ook mijn fleecejack is 2x zo zwaar.
Maar ik heb dan weer geen jurkje nodig. :wink:
thuislaten:
stoeltje - hoeslaken - afwasteil - theedoek 2x - vuilniszakken - handdoek - routeboekjes (ev. van toepassing zijnde bladzijden als pdf op telefoon) -

lichter:
kookset: pan + deksel + gaskoker: 200 gr
kleding: 1x set om te fietsen en 1x set voor na het fietsen, eventueel 2e fietsbroek, de rest is luxe, verder is een donsjasje veel efficienter als fleecevest etc.
zonnebrandcreme halveren
Vind het eerlijk gezegd wel prima zo. 12 kilo is toch niet veel? Als zij een spijkerbroek graag meeneent, prima toch? Als het nu 20 kilo was, maar 12 kilo vindt ik erg knap.

Welke tent heb je trouwens? 1.3 kilo vind ik wel knap voor een tent.
Fiets-avontuur schreef:
do 14 jun, 2018 22:37
Vind het eerlijk gezegd wel prima zo. 12 kilo is toch niet veel? Als zij een spijkerbroek graag meeneent, prima toch? Als het nu 20 kilo was, maar 12 kilo vind ik erg knap.
Dit.

Keurig gewicht gewoon (alleen mijn tent, slaapzak en mat zijn bij elkaar al 2,5 kilo zwaarder :roll: ). Als het allemaal in de tassen past en je denkt het nodig te hebben, gewoon meenemen.
Niet mee eens, minder spullen geeft meer rust, zeker als je het iedere dag minstens 2x in je handen hebt.
Bert van Sprang schreef:
do 14 jun, 2018 22:49
Niet mee eens, minder spullen geeft meer rust, zeker als je het iedere dag minstens 2x in je handen hebt.
Maar waar ligt de grens dan? Je moet toch iets meenemen? De enige manier om nog lichter te gaan is in airbnb, hotels enz te overnachten en niet zelf koken. Kun je de tent en kookgerei thuis laten.
De ondergrens voor mij ligt bij ca 11 kg incl tassen en verder zoals ik hierboven aangeef.
Best een mooie lijst om mee te beginnen en vooral goed dat het in twee achtertassen past.

Een campingstoeltje gaat ook bij mij mee maar afwassen kan ook in je pannetje. Routeboekjes lijken me best handig en ik vind het leuk de avond van te voren de volgende dag nog eens door te lezen.

In plaats van een boodschappentas zou ik een mini-rugzakje (bijv. deze of deze) meenemen en evt. een bagagenetje waaronder je boodschappen en meer op je bagagedrager kan vervoeren.
Dit is een mooi begin maar er kunnen dingen af en er moet ook wel wat bij denk ik.
Af:
Stoeltje
Hoeslaken
Mealkit (wat is dat?)
Afwasteiltje
Die afritsfietsbroek is wel zwaar
Een softshell een fleece en een wollen trui is overbodig veel en erg volumineus
Er staat een groot aantal topjes van allerlei soort. Dat kan wel minder
Spijkerbroeken zijn zwaar en oncomfortabel. En ze drogen slecht. Met een kuststof afritsbroek heb je ook geen korte broek meer nodig.
Geen idee wat sketchers zijn
Sarong
Een enkele moderne lichtgewicht handdoek van nog geen 100 gram is genoeg en droogt heel snel.
E reader. Kom ne toch niet aan toe al zijn er mensen die hier anders over zullen denken.
Waar zijn die powerbanks voor nodig? Zet je telefoon uit en hij vebruikt geen stroom
Waszak

Bij:
Regenbroek
Tweede binnenband
Wasmiddel

En tot slot die tassen. Die zijn werkelijk nodeloos groot en dus ook nodeloos zwaar. Zelf vind ik een stel gewone backrollers van 40 liter ruim genoeg. Sterker nog, ik heb nog niet zo lang geleden een stel Altura tassen van 33 liter per stel gekocht. Die wegen samen ook maar 1050 gram.
Vergeet geen WC-papier. Op veel campings zul je dat niet vinden. Onderweg kun je ook veel kopen als dat nodig is.
Hoeslaken zou er bij mij niet af gaan - hoef je je donzen slaapzak niet te wassen.

Verder zou ik 2 of 3 koersbroeken meenemen (1 aan + 1 drogen en 1 reserve). Afritsbroek is handig, losse beenpijpen bij koud weer.

routeboekjes als pdf of e-reader/ tablet en/ of telefoon.

Ik vind dit qua gewicht erg knap - ik kom er bij lange na niet aan maar heb dan ook graag wat extra luxe mee. Alleen mijn camera, tablet, telefoon, batterijen, powerbank en opladers is al iets van 1800gram :D .
Mear ze heeft toch al een lakenzak?
Wim schreef:
vr 15 jun, 2018 06:00
En tot slot die tassen. Die zijn werkelijk nodeloos groot en dus ook nodeloos zwaar. Zelf vind ik een stel gewone backrollers van 40 liter ruim genoeg.
Volgens mij ben je in de war met de grote PRO-versies. De PLUS-versies zijn de standaard vorm tassen in iets lichtere stof. Toch?
(Maar ik kan ook in de war zijn want Ortlieb maakt zo veel verschillende modellen dat ik het ook niet meer weet.)
Knap hoor! :)

Ik weet dat de mannen er anders over denken, maar ik zou mijn sarong nooit thuis laten! Hij doet dienst als picknickkleed, extra lakentje als het koud is, sjaal, handdoek (voor mezelf en/of fiets), rok en kleedje, afscherming, kussentje, ... mega functioneel gewoon! :)

Een stoeltje had ik zelf ook niet mee en een spijkerbroek lijkt me ook wat zot, maar hé: met zo'n gewicht kan je echt wel wat "luxe" meenemen. Je blijft ook binnen Europa, dus als je onderweg écht iets mist, kan je het steeds kopen.

Heb je paklijst niet grondig bekeken, maar dit zijn mijn twee centjes! :)

Groetjes,
Kelly
ps: hier (http://kikitjah.weebly.com/packing-list.html) kan je mijn paklijst terugvinden, ook redelijk lichtgewicht.
pps: ik ben tijdelijk gestopt met fietsen wegens gezinsuitbreiding, als je iets wil lenen van materiaal en langs Brussel komt: laat maar weten ;)
Ik vrees dat dit toch de pro plus tassen zijn van 70 liter. Die zijn inderdaad 2008 gram. Kun je die nog ruilen?
Hopelijk krijg je geen panne of komt er bij pech altijd hulp opdagen, want 300 g aan fietsgereedschap is wel heel minimaal.

Ik mis hier in ieder geval een fietspomp (275 g).

De afgelopen 6 weken had ik tijdens een tocht door de Balkan het volgende gereedschap mee:
leatherman (155)
imbusset 1,5/2/2,5/3/4/5/6/8 (145)
steeksleutels 6 tot en met 15 en 17/18 (235)
torxsleutels 10/15/20/25 (140)
kettingpons (80)
reservespaken (40)
kleine schroevedraaier (10)
spaaknippelsleutel (10)
plakkers, solutie, schuurpapier (55)
bandenlichters (40)
isolatieband, ventieldopjes etc. (30)
velglint (20)
Ortlieb haken + vulstukjes (85)
tie wraps (35)
duct-/nylontape (45)
remblokjes (20)
bouten, moeren, ringen etc. (135)
sluitschakels (5)
kogellagervet (20)
rem- en versnellingskabels (70)
kettingolie (80)
poetslap (45)

Verder neem ik ook altijd een reserve buitenband (vouwband) mee. Op 9 van de 10 tochten blijkt die niet nodig te zijn, maar toen ik vorig jaar had geconcludeerd dat ik zo'n band dan maar beter thuis kon laten, kreeg ik onderweg een gescheurde buitenband en moest ik op zoek naar een fietsenmaker. In het noordoosten van Frankrijk betekende dat 2 dagen fietsen op een provisorisch gerepareerde buitenband.

Verder vind ik 1 fietsbroek te weinig (ik draag liefst elke dag een schone en wassen + drogen lukt vaak niet in een nacht) en 4 onderbroeken nogal veel. Een pyjamaset heb ik sinds mijn tienerjaren niet meer gebruikt...