Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Juli Nevada-Utah-Colorado of te heet? - Forum Wereldfietser

Fietsen in Juli Nevada-Utah-Colorado of te heet?

Hallo,
graag jullie advies; Normaal ga ik de 1e 2 weken van Juli in de alpen of pyreneeen fietsen.
Dit jaar moet ik de 3e week van Juli naar een conferentie in Denver.
Dus zou ik een mooie tocht (met hopelijk ook lekker wat bergen) in USA kunnen maken; van Reno (Nevada) door Utah naar Denver.
Ik zou -zoals gewoonlijk- ongeveer 120 km/dag willen fietsen.
Ik twijfel echter over de hitte in deze tijd van het jaar. Ik zie dat het wel >30C kan zijn.
Verder is info/links welkom over campings / kampeer gelegenheden en een geschikte route.
Ik denk nu aan:
Screen Shot 2018-06-17 at 14.12.14.png
interstate 50 (lincon HWY) door nevada, dan stukje I-6 en I-132 door Utah en I-134 door de rockies in Colorado.

Graag jullie ervaring en advies!
In juli kan het daar idd erg heet worden, alhoewel het in de Rockies gezien de hoogte nog wel dragelijk kan zijn. Aan jouw kaartje kan ik niet precies zien hoe jouw route loopt maar ik zou persoonlijk de interstates vermijden, laat staan dat je daar mag fietsen. Ten zuidoosten van Salt Lake City zou je de Nine Mile Canyon kunnen meepikken op weg naar Vernal. Helaas hadden we daar vorig jaar geen tijd meer voor. De "40" van Vernal naar Heber City vonden we vervelend druk en smal, soms geen vluchtstroken. Vlakbij Vernal ligt Dinosaur National Monument, ook zeer de moeite waard om te bezoeken. Zie mijn verslag op http://moh.freehostia.com/2017/usa

Wat is trouwens jouw motivatie om vanaf Reno te fietsen? M.i. kan je vanuit Salt Lake veel mooiere routes door Utah naar Denver maken en die saaie Interstates door de hete woestijn vermijden.
Utah ligt aardig hoog, dus daar zal het wel meevallen. De woestijn zal wel erg warm zijn.
Ik kan niet goed de route zien, maar vorig jaar hebben we tussen Salt Lake City en Vernal de 40 gevolgd.
Zoals de tovenaar zegt is de weg erg druk en ook wel saai.

Zie ook voor een verslag en beelden:
http://luddo.freehostia.com/USA2017/USA2017.html

Ik raad je aan wat zuidelijker route te nemen, dan kan je mooiste deel van Utah meepakken (Capital Reef, Canyonlands, Arches) en dan de rockies in. Mogelijk is het beter om in Las Vegas of Salt Lake te starten.
luddo schreef:
zo 17 jun, 2018 14:58
Ik raad je aan wat zuidelijker route te nemen, dan kan je mooiste deel van Utah meepakken (Capital Reef, Canyonlands, Arches) en dan de rockies in. Mogelijk is het beter om in Las Vegas of Salt Lake te starten.
Een mooie route is van Flagstaff naar Denver, was wel te doen in de maand juli:
http://moh.freehostia.com/index.html?w_usa/index
De tovenaar schreef:
zo 17 jun, 2018 15:06
luddo schreef:
zo 17 jun, 2018 14:58
Ik raad je aan wat zuidelijker route te nemen, dan kan je mooiste deel van Utah meepakken (Capital Reef, Canyonlands, Arches) en dan de rockies in. Mogelijk is het beter om in Las Vegas of Salt Lake te starten.
Een mooie route is van Flagstaff naar Denver, was wel te doen in de maand juli:
http://moh.freehostia.com/index.html?w_usa/index
Heet, lijkt me. Ik zou lekker in de Rockies blijven, dus vanuit het noorden richting Denver rijden. Als je zo ongeveer de continental-devide volgt, dan zit je altijd op hoogte en is het niet te heet.
Ik heb de route door Nevada in september gefietst. Dat was goed te doen (60-110 mijl per dag, afhankelijk van de ligging van overnachtingsplaatsen), maar ik zou het niet graag in juli doen. Ik denk dat je in juli 's morgens zeer vroeg moet vertrekken (4-5 am) en tegen de middag je bestemming bereikt moet hebben. Of zo'n middag in een hete tent prettig is, betwijfel ik, maar weet het niet uit eigen ervaring. Ik overnachtte in hotels met airco.

De route door Nevada is onderdeel van de Western Express route van Adventure Cycling. Ik raad je aan om Map-2 (Fallon - Cedar City) te kopen. Daar staan hotels, campings, restaurants, winkels en bike shops langs de route op. Een actuelere gids kun je niet vinden.

De Interstates door Nevada en Utah die je opnoemt zijn meestal ruime 2-baans wegen met een shoulder. Daar mag je op fietsen en er is ook geen alternatief.

Colorado ligt een stuk hoger (1700-3000 m) dan Utah en vooral Nevada (1200-2000 m). Dat scheelt vast in gemiddelde temperatuur. Maar ik raad je aan om naar de locale temperatuurstatistieken van juli te kijken. Ik vermoed dat het stuk tussen Baker (NV) en Provo (UT) het warmst is. Op de kaart zie je daar een kolossaal meer (Sevier Lake) maar in veel jaren is dat een grote stuifzandvlakte. Ik vermoed dat daar heel weinig mensen fietsen. De Western Express route loopt van Baker naar Cedar City.

Ik zou zelf een ronde vanuit Denver ontwerpen naar het oosten in de Rockies (bv. Kremmling, Steamboat, Montrose, Grand Junction, Salida). Dan zit je veel hoger en veel koeler.
Bedankt voor de adviezen, zover!
Ik koos Reno, omdat je erheen kan met het vliegtuig, en het me leuker lijkt een "enkele reis" te fietsen inplaats van een rondje (bijv vanaf Denver) omdat je dan meer verschillende landschappen ziet.
Maar andere plaatsen op ongeveer 1500km vanaf Denver kunnen zeker ook.
Dus inderdaad Las Vegas (hoewel me dat nog warmer lijkt).

hoe fixen jullie trouwens de fietsdoos voor de terugweg? In europa ga ik altijd met de trein of fietsbus terug naar huis, dus hoef ik niet de fiets ih vliegtuig terug mee te nemen. (Als ik op de heenweg vlieg, haal ik een doos op schiphol, da's erg makkelijk)
Het verbaast me dat ik in reisverslagen lees dat de campingplekken relatief duur zijn, je kan bijna goedkoper in een motel gaan zitten!
Op Map 2 van de Western Express route staat ook Weather Information voor Fallon (NV), Ely (NV) en Cedar City (UT). Ik vergelijk nu even juli en september, wat betreft Avg Highs & Lows:
Fallon in juli : 92/53 °F ; in september 80/40 °F
Ely in juli : 88/59 °F ; in september 75/40 °F
Cedar City in Juli : 91/60 °F ; in september 80/48 °F

Ik vermeld september omdat ik daarin zelf door Utah/Nevada gefietst heb. Dat was te doen, behalve één dag van Milford (UT) naar Baker (NV) waarin ik op het eind helemaal cooked was: uitgedroogd en urenlang geen eetlust.
Salt Lake is handig, want dan hoef je niet over te stappen met meer risico's voor je fiets.
Is een klein vliegveld en doen ze ook wat minder moeilijk bij binnenkomst.
Je zit ook meteen op hoogte, dat scheelt met de hitte.

Vanaf Las Vegas hebben we een keer een stuk met de bus naar St Georges afgelegd. Dan sla je een stuk drukke Interstate over. Het stuk over de 15 met de Virgin River gorge moet je zeker proberen te vermijden als je vanaf Las Vegas vertrekt.
Zie:
http://luddo.freehostia.com/USA2008/Usa2008.htm
Campings zijn vaak goedkoop in de state parks, maar hebben vaak geen voorzieningen. Soms zelfs geen water.
Je kan het zo goedkoop/duur maken als je het zelf wil.
Een plastic hoes is meestal voldoende, maar dat verschilt per maatschappij. Fiets vervoeren naar de USA is altijd duur.

Utah is ook echt mooi om een paar dagen te wandelen in de Nationale parken of wat onverharde wegen te rijden. Daar heb je ook wat meer tijd voor nodig.

Afbeelding
Ik heb afgelopen jaar in 1 dag van de grens van Utah naar Reno gereden met een auto. Het was mooi, maar wel wat eentonig. Van die rit heb ik ook maar een handje vol foto's dus dat zegt ook wel wat. Naarmate ik in de buurt van Reno kwam begon het er enigzins anders uit te zien, maar voor zeker 3/4 van de reis maakte het niet heel veel uit waar je zat. Volgens mij heeft Nevada zo'n 40 bergketens en de meesten liggen in Noord-Zuid richting, dus als je van West naar Oost fietst dan kom je er een aanzienlijk deel tegen haaks op je fiets richting. Dit zal dan dagen lang dezelfde ervaring zijn op de fiets.
Dit zou niet mijn eerste keuze zijn om op de fiets te gaan doen.

Twee jaar terug ben ik in Colorado geweest (ook met auto), daar wilde ik elke tien minuten wel stoppen voor foto's. Kwa hoogte verschil is het mogelijk soms uitdagender. (de motor van mijn auto raakte overhit :shock: ) Met ongeveer 1500km kan je daar het volgende rondje doen: Denver, Nederland, Rocky Mtn Np, Colorado National Monument, Black Canyon of the Gunnison NP, Great Sand Dunes NP. Dit is bij benadering ook hetzelfde rondje dat ik heb gedaan toen.
Reno is geen grote vliegbestemming. Veelal ook gebruikt als bestemming voor Lake Tahoe.

Zuid-Utah (en veel andere delen in UT) is erg warm in juli. Er is ook aardig wat klimwerk (in de hitte) vwb de nationale parken en het is camper hoogseizoen. Wat betekent dat je als fietser moet uitkijken op de weg.
Momenteel is het 40C in Vegas...het enige gebied in NV in juli dat ik zou fietsen is Lake tahoe. In NV zijn er weinig alternatieven voor de interstates. Dat heeft als voordeel dat je er op mag fietsen
Zoals math al aangaf vroeg vertrekken en voor de middag op je eindbestemming zijn. Daar komt nog bij dat er weinig plekken met schaduw zijn.
Een ander alternatief is een gedeelte liften op een hete dag. Er is altijd wel een pick-up truck/van of camper de je meeneemt. En soms houdt je er een uitnodiging aan over voor een diner of overnachting.

Campings zijn voor fietsers eigenlijk helemaal niet duur. De duurste camping voor een fietser is een KOA familie camping. Dan heb je wel schone douches; kamp winkel; een laundromat en soms een zwembad.

Je zou ook naar Yellowstone en terug via salt Lake kunnen fietsen. (Denver-vernal-flaming gorge-Yellowstone-alpine-bear Lake-SLC of andersom.) een groot gedeelte van deze route heb ik 2x gefietst.

Fietsdoos (indien vereist door maatschappij) regel ik met de lokale fietshop. Soms laten aankomende fietsers hun doos achter in de aankomsthal en soms kun je een doos halen bij een andere vliegmaatschappij.

Walter
??