Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaarten op eTrex zetten: dringende hulp gevraagd - Forum Wereldfietser

Kaarten op eTrex zetten: dringende hulp gevraagd

Hallo,

morgen vertrekken we naar Mongolië. We hebben een hele aanbod aan gpx-files gevonden.
Normaal zet ik dan de laatste dag alle gevonden gpx-files en kaarten op mijn eTrex.

Het lukt me niet.
Bij de kaart van Mongolie, zijn enkel de contouren weergegeven maar niet de straten, informatie, ...
Ik heb zopas nog eens de kaart van België geprobeerd en ook daar gaat het niet.

Ik werk als volgt: in Basecamp, ga ik naar 'kaarten', 'kaarten installeren'.
Er verschijnt dan een overzicht met de kaarten die geïnstalleerd kunnen worden.
Ik kies dan voor OSM Generic Routable Mon.
Dan zegt de computer dat het uren kan duren - maar dan is het in een fractie van een seconde geïnstalleerd.
Als ik dan opnieuw even ga kijken dan staat er 'gedeeltelijk' geïnstalleerd.

Heb ik de verkeerde werkwijze?
Misschien dat ik het na een jaar ben vergeten?

Ook het overzetten van GPX-files gaat niet zoals anders.

Is er iemand die me uit de nood kan helpen? Het is voor ons toch heel belangrijk dat dit lukt.

Groeten,
Sabien
Ik kopieer de kaarten altijd gewoon met de Verkenner, niet met Basecamp, naar mijn eTrex.
Ik bedenk ineens dat je misschien de nieuwste Basecamp versie (4.7.0) gebruikt. Die is kort geleden uitgekomen, maar daar schijnen juist met het installeren van kaarten problemen te zijn.
Ik doe altijd een update als dat 'aangeboden' wordt.
Ik hoop dat het dan op een andere manier lukt.
Ik probeer heel de map 'OSM Generic Routable MNG' naar eTrex te kopiëren. Maar ik vraag me af of mijn eTrex dan die map zal herkennen.

Tot gisteren kon ik gewoon met mijn GPS navigeren (al fietsend) - sporen opslaan, ... Maar die hing dan natuurlijk niet aan mijn computer vast. Het zou toch eigenaardig zijn als die nu plots kapot is.

Ik heb alles netjes gewist om met een 'schone lei' te kunnen beginnen en nu beginnen de problemen.



Sabien
Je kan eerst kijken of het aan een corrupt kaartje ligt door deze te verwisselen. En natuurlijk de methode van Peter hierboven onderzoeken. Werk ook met Basecamp, mijn gps bleek uiteindelijk kapot.

Ik heb in de loop der tijd ervaren dat ik noooooooit een dag van tevoren pas mijn gps installeer. Want het gaat altijd goed op dagritten totdat je weer eens op lange vakantie gaat..... Maar goed daar heb je nu niets aan. Heel veel geluk bij het instaleren - en plezier in Mongolie. Mooi land!
Sabien schreef:
za 30 jun, 2018 07:48
Ik doe altijd een update als dat 'aangeboden' wordt.
Ik wacht daar het liefst even mee, en als er geen belangrijke 'bugfixes' voor mij in zitten doe ik het soms zelfs helemaal niet.
Sabien schreef:
za 30 jun, 2018 07:48
Ik hoop dat het dan op een andere manier lukt.
Ik probeer heel de map 'OSM Generic Routable MNG' naar eTrex te kopiëren. Maar ik vraag me af of mijn eTrex dan die map zal herkennen.
Als je de verkenner-methode wilt gebruiken moet je het bestand, niet de map, naar de map Garmin kopiëren.
Dat kan op de eTrex zelf, als daar genoeg ruimte is, of naar het SD-kaartje als je dat gebruikt.
Inderdaad, stressy bedoening.

Peter, kopieer jij ook een OSM Generic Routable?
Ik heb al die bestanden gekopieerd naar mijn eTrex, via verkenner. Maar mijn GPS herkent dit waarschijnlijk niet als kaart.

Als ik op mijn computer in de verkenner kijk, dan staat alles netjes op mijn eTrex maar de GPS doet er niets mee.

Sabien
Ik heb alleen ervaring met de Europa-kaarten via Openfietsmap, sorry.
Ik heb nu de bestanden alleen gekopieerd - dat leek me een goede oplossing.
Ze staan zeker op mijn eTrex maar de GPS herkent ze niet.

Ik heb wel de GPX-files (dus gewone lijntjes op een blanco achtergrond). We gaan het moeten combineren met maps.me (de offline map van Mongolie). Hopelijk vinden we zo de weg.

Sabien
Ik ben een newbie (een paar weken) met de extrex dus vergeef me als ik een wat simpel advies geeft, maar staan de kaarten wel als zichtbaar geselecteerd in de extrexinstellingen?
Waar heb je de bestanden gezet? De kaarten (met de extensie IMG) moeten in de map Garmin op het SD-kaartje en de tracks (extensie GPX) in de map GPX die ook in de map Garmin is (dus /Garmin/gpx).
In aanvulling op wat Frank zegt, zo ziet mijn SD-kaart er in de verkenner uit:

etrexSD.png

Cruciaal is dat de kaarten in de map Garmin staan, want daar zoekt de eTrex ze.
Als ik het zo lees is het inderdaad een probleem van de kaart installeren met de laatste versie van Mapinstall via Basecamp 4.7.0. Dan wordt alleen een overviewkaart geinstalleerd en dat gaat snel, is ook maar een paar Mb.

Snelste manier is van garmin.openstreetmap.nl de osm_generic_gmapsupp.zip downloaden, unzippen en het bestand gmapsupp.img in de juiste map op je sd-kaartje zetten, zie bericht hiervoor van Peter. Eventueel en ook aan te bevelen is dat je het bestand een andere naam geeft, bijv. OSM_Mong.img

Ik heb het vermoeden dat topicsteller bij een eerder advies over kopieren naar gps de losse PC-bestanden heeft gekopieerd c.q. wel een img-bestand gekopieerd, maar dan niet naar de juiste map.
Op het gpsforum adviseren we dan altijd om even met JaVaWaDeviceManager een rapport te maken en de link van het rapport in je bericht te plaatsen. Kunnen we meekijken op de gps/sd-kaart en gericht adviseren.

Een wat structurele oplossing vooralsnog is het deinstalleren van Basecamp 4.7.0 en de versie van daarvoor (4.6.2.) weer te installeren. Of Garmin deze bug nog oplost blijft altijd gissen.

Maar wellicht is het al opgelost met alle vorige adviezen en zit TP al in het vliegtuig :)
Op de website van Openfietsmap staat de juiste en heldere instructie voor het installeren van IMG bestanden op een GPS device.
Bedankt voor alle reacties.
Het is nog niet gelukt.
Ol heb nu de img bestand gedownload en geunzipped vanuit sm_generic_gmapsupps.zip.
En op mijn eTrex gezet.

Ik vraag me af in welke map het moet gezet worden. Misschien ontbreekt die map bij mij?

Sabien
Zoals gezegd de map Garmin. Als die er niet is kun je die toch maken?
Op de PC aangesloten met een kabel en met Windows Verkenner bekeken ziet de Etrex er niet anders uit dan een externe schijf, dus je kunt er in veranderen wat je maar wilt. Met beleid natuurlijk.
Het is gelukt.

Heb die image file op etrex gezet.
Het probleempje was dat ik het blijkbaar op mijn etrex zelf zette en niet op het kaartje. Er was waarschijnlijk geen plaats genoeg op het interne geheugen.

soit, eind goed al goed.

Sabien
Jipieeeeeeee!
En nu een heel fijne vakantie in Mongolie - het is er fantastisch 8)