Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem en KLM: doos of niet? - Forum Wereldfietser

Tandem en KLM: doos of niet?

1 keer eerder ging de tandem probleemloos me in een hoes (doorzichtig plastic geval).

Dit keer vliegen we KLM, met toestemming voor de tandem. KLM vereist een fietsdoos "of deugdelijke verpakking".
Dus zij er nu een aantal opties:
-Fors demonteren (wielen, spatborden, dragers, stuur) en in een standaard KLM doos proppen.
-Weinig demonteren en in twee aan elkaar geplakte fietsdozen(2.3 m lang)
-Vrijwel niks demonteren en in een fietshoes.

Eigenlijk voel ik het meest voor het laatste, maar ik ben een beetje bang dat ik dan niet door de verpakkingsregels van de KLM kom. We vliegen open-jaw (heen Chang Mai, terug Bangkok), dus terug zit ik met hetzelfde dilemma.
De fietsen van onze tieners gaan sowieso maar in een doos.

Iemand met recente ervaringen met een tandem, of met KLM en fietshoezen?

Alvast bedankt.
Groeten,

Merijn
Wij vliegen vaak met KLM en gebruiken altijd fietshoezen. :)
Dit is gewoon toegestaan,ik neem aan dat voor een tandem het zelfde geldt
In een enkel geval vragen ze om een krabbeltje dat het vervoer voor eigen risico is :?:
Wij gebruiken onderzichtige hoezen die we van onderen dicht kunnen knopen,wel de kwetsbare delen met bubbelfolie oid beschermen.
Dirk
Ondanks dat fietshoezen volgens de website zijn toegestaan wilden ze mij een waver laten tekenen voor eventuele schade. Ik heb toen last minute nog een fietsdoos gekocht op het vliegveld (was 1 uur voordat ik zou vliegen). Ik ga dus na terugkomst een klachtenbrief hierover schrijven naar KLM.

Mijn advies na bovenstaande etvaring, 25 juni jl. , ga voor een fietsdoos om gezeur te voorkomen.
Doe zoals ik al een paar keer heb gedaan. Stop je tandem zonder voorwiel en voordrager in een fietsdoos. En maak (eventueel) de fietsdoos iets langer middels een tweede fietsdoos. Vervolgens zeg je vooral niet dat het een tandem is.
Merijn heeft al toestemming van de KLM voor het meenemen van een tandem, en een fietshoes is toegestaan door de KLM
Dus waarom zou ze niet mogen zeggen dat het een tandem is ? Mogelijk dat de afmetingen van het totaal pakket het probleem zou kunnen zijn??
Ik zou ,als die er ,is de KLM toestemming uitprinten en ook de tekst van de webpagina die daarover gaat meenemen bij het inchecken.
Mijn ervaring is dat veel incheck personeel niet goed op de hoogte is van de regeltjes.
Heb tientallen keren zo met KLM en andere ailiners gevlogen

Groet Dirk. (Gepensioneerd KLMer)
Al een aantal malen met tandem met KLM gevlogen. Altijd in doos, ik demonteer de voorvork waardoor het frame niet vreselijk ver uit een normale fietsdoos steekt. Daar doe ik dan bubbelplasting, karton en tape omheen.

Heeft niet gewerkt op een overstap op Charles de Gaule, toen hadden we flink schade aan de tandem en dat is uiteindelijk ook allemaal vergoed (verzekering / KLM). Was gelukkig op de terugreis dus onze vakantie was niet verpest.

Daarna een deelbare tandem gekocht en die past met wat moeite in een fietsdoos, ik houd dan alleen wat onderdelen over die in de reguliere ruimbagage meegaan.

KLM staat het meenemen van tandems uitdrukkelijk toe, maar hij moet dus wel deugdelijk verpakt zijn. Heb zelf geen ervaring met alleen een hoes, durf ik toch niet aan.

Voor het incheck personeel is het inderdaad altijd even puzzelen en soms wordt er in eerste instantie gezegd dat het niet kan / mag. Rustig blijven en vriendelijk melden dat de voorwaarden van KLM dit wel degelijk toestaan heeft tot nog toe altijd gewerkt.

Wel een punt is het gewicht van de tandem plus fietsdoos. Boven de 30 kg wordt er een toeslag gerekend. Met onze deelbare stalen tandem is dat wel een issue, vandaar dat ik de onderdelen die ik demonteer in de andere bagage stop, dan gaat het net goed.
foutje
Laatste vakantie had ik op Schiphol een vervelende ervaring met Easyjet. Op de site staat dat een fietshoes of doos geaccepteerd wordt. We hadden de fietsen in een VK hoes. De wielen staken en stukje onder de hoes uit en dat werd niet geaccepteerd. Voor veel geld moesten we toen bij de Seal & Co de fietsen met extra plastic in laten pakken.
Ronald van der Perk schreef:
ma 09 jul, 2018 09:56
Laatste vakantie had ik op Schiphol een vervelende ervaring met Easyjet. Op de site staat dat een fietshoes of doos geaccepteerd wordt. We hadden de fietsen in een VK hoes. De wielen staken en stukje onder de hoes uit en dat werd niet geaccepteerd. Voor veel geld moesten we toen bij de Seal & Co de fietsen met extra plastic in laten pakken.
Dat is ook bij Ryanair zo: helemaal ingepakt, dus niet aan 1 kant open. Er is de afgelopen 5 jaar diverse malen voor gewaarschuwd op dit forum. Ik vind ook wel dat ze gelijk hebben.

Anyway, de vraag gaat volgens mij over een tandem. Als het over verpakken van reguliere fietsen gaat, is er al ontzettend veel over gemeld op dit forum.
Dank voor alle tips, goede ideeën blijven welkom.

Ik denk dat we toch maar gaan voor een KLM fietsdoos, liefst zonder verlenging. Zonder wielen en dragers zou dat net moeten passen. Twee klosjes hout onder de brackets, anders raken de kettingwielen de grond. En een aluminium buisje met een snelspanner in de vorken om die mooi stijf te maken.
Dat wordt wel zwaarder dan de gewenste 23 kg, maar dat is op te lossen door stuur en zadels in de gewone bagage te stoppen. Weet iemand hoe streng KLM daar mee is?

De terugweg wordt wel spannend, dan moeten we in Bangkok dozen regelen / knutselen. Maar met de Thaise flexibiliteit komen we daar hoop ik wel uit. Een ingepakte fiets naar het vliegveld is daar weer wel gemakkelijk te regelen voor een net bedrag.

Groeten,
Merijn
Voor dat wij hoezen gebruikten hadden we ook dozen,je hebt dan een probleem als je van andere luchthaven vertrekt als waar je aankomt.
Wij hebben destijds de dozen heel klein opgevouwen en via het postkantoor in Changmai op laten sturen naar ons laatste hotel in Udontani.
Wel eerst boeken natuurlijk en ze een in een mailtje inlichten
Een maand later stonden onze dozen daar klaar.Kosten voor het transport was heel weinig
Succes Dirk
Wij vliegen al jaren met onze tandem naar Azië.
We halen altijd bij onze fietsmaker een fietsdoos van een elektrische fiets, deze zijn net iets groter.
We halen altijd de wielen en de achterdrager eruit.
In september vliegen we voor de eerste maal met tandem met KLM/airfrance om overgewicht (23 kg) te voor komen gaan we de wielen als gewone bagage inchecken. Dit was overigens een tip van een KLM medewerkster.

Gerry.
willem.m schreef:
ma 09 jul, 2018 10:03
Ronald van der Perk schreef:
ma 09 jul, 2018 09:56
Laatste vakantie had ik op Schiphol een vervelende ervaring met Easyjet. Op de site staat dat een fietshoes of doos geaccepteerd wordt. We hadden de fietsen in een VK hoes. De wielen staken en stukje onder de hoes uit en dat werd niet geaccepteerd. Voor veel geld moesten we toen bij de Seal & Co de fietsen met extra plastic in laten pakken.
Dat is ook bij Ryanair zo: helemaal ingepakt, dus niet aan 1 kant open. Er is de afgelopen 5 jaar diverse malen voor gewaarschuwd op dit forum. Ik vind ook wel dat ze gelijk hebben.

Anyway, de vraag gaat volgens mij over een tandem. Als het over verpakken van reguliere fietsen gaat, is er al ontzettend veel over gemeld op dit forum.
Gelukkig vliegen Easyjet en Ryanair niet op Bangkok
Iedereen bedankt voor de reacties.
De trip zit er op, het was echt geweldig om met twee pubers door het niet toeristische Thaise binnenland te trekken. Wie er iets van wil lezen en facebook heeft:
https://www.facebook.com/Fietsen-van-Ch ... 851990685/


Ik wil even onze ervaringen met de tandem in het KLM vliegtuig aan het forum teruggeven.

Eerst met de trein vanuit Eindhoven naar Schiphol, onze vloot krijg je op geen andere manier vervoerd.
Op Schiphol hebben we drie fietsdozen gekocht. KLM was uitverkocht, dus eerst naar beneden naar het bagagedepot. Twee gewone fietsen waren zo ingepakt: voorwiel eruit, buisje in de vork en het andere standaard werk.
Onze Santos tandem past in een standaard doos, maar alleen als je:
-Achterwiel verwijdert
-Achterdrager en spatbord verwijdert
-De gehele voorvork inclusief wiel en drager demonteert
-De gehele aandrijftrein (crank en kettingspanner) demonteert, anders staat de fiets in de doos op de kettingbladen
Dan ben je wel zo'n 2,5 uur en 50 meter ducktape verder.

Praktisch probleem is dat de fiets te zwaar is, en de doos ook 4.5 kg weegt. Ik had het achterste stuur al bij een andere fiets gedaan, en de cranks in de ruimbagage. Het geheel bleek bij weging (niet aan te ontkomen, elke fiets werd los gewogen) 25 kg te wegen. Dat was voor de KLM dame een onoverkomelijk probleem. Dus doos weer open, zadels er af en in de handbagage. Toen zaten we op 23.5 kg, dat mocht nog net (officieel gewicht is max 23 kg). Zucht....

Daarna was het een eitje, en we konden zonder schade de fietsen in Chiang Mai in ontvangst nemen.

Om gedoe met dozen in Bangkok te voorkomen hebben we de fietsen op het vliegveld gemonteerd en de dozen met enig geweld tot een gigantisch maar nog hanteerbaar pakket opgevouwen. Met voor dat doel meegenomen spanbanden konden ze op de bagagedrager mee, geheel in Aziatische stijl.
De dozen hebben we per post voor een habbekrats naar ons vooraf gereserveerde hotel in Bangkok gestuurd.

In Bangkok heb ik het inpakken bij het hotel gedaan, de dozen hadden geleden maar waren zeker nog bruikbaar, ducktape is je vriend hier. Onze vlucht ging om twaalf uur 's middags, op het vliegveld inpakken was qua tijd geen optie.

De ingepakte fietsen hebben we de dag voor vertrek via het bedrijf Airluga van het hotel in Bangkok naar het vliegveld later brengen. Dat is echt een aanrader. voor nog geen 15 euro per fiets staan de fietsen keurig bij de Airluga balie op het vliegveld op je te wachten, vlak bij de roltrappen naar het station. In tienminuten sta je met ingepakte fietsen bij de incheck balie. Dat heeft ons heel veel stress bespaard.

Op Bangkok werden de fietsen niet gewogen. Ruimbagage wel, en omdat ik de tassen verkeerd gebundeld had was er 1 set van 30 kg bij. Dat wordt daar opgelost met een "no problem" en een oranje labeltje waarop staat "heavy: 30 kg". Wel even anders dan op Schiphol. helaas pasten de fietsdozen niet rechtop door de scanner, maar met een beetje hulp ging dat goed.

Samenvatting: als je bereid bent flink wat demontage werk te doen, en je kan onderdelen in de handbagage stoppen, dan kan middels een fietsdoos een tandem als gewone fiets mee. Wij vlogen KLM omdat die officieel tandems meenemen, maar de volgende keer noem ik het gewoon een fiets en meld ik hem niet als tandem aan. Dan kan je met elke gewenste maatschappij mee.

Iedereen hier bedankt voor de tips. Wij zijn al aan het nadenken over de volgende aflevering van fietsen met pubers. 4 weken SriLanka?

Groeten,

Merijn
Die 23kg grens bij de KLM desk klinkt natuurlijk als geneuzel :? , en ik heb ook wel eens gefrustreerd bagage staan herverdelen :roll: , maar die maximum bagage limiet komt voort uit Nederlandse wet en regelgeving die stelt dat werkende mensen niet meer dan 23kg mogen tillen (met uitzondering van de bouw waar de limitiet op 25kg ligt).

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/tillen-en-dragen
http://www.euronorm.net/content/templat ... temID=2308

Bagage-afhandeling is ook vandaag de dag nog een grotendeels handmatig proces. Nadat jij je koffer bij check-in op de band hebt gelegd wordt de koffer wel automatische gesorteerd, maar uiteindelijk belandt de koffer aan het einde van dat proces op een band. Vanaf die band worden de koffers handmatig op bagage-dollies gelegd en vanaf de dollies worden de koffers weer handmatig het vliegtuig ingeladen (behalve by airbus toestellen, waar de bagage direct in containers (unit load devices) wordt geladen. Bij aankomst is dat proces min of meer hetzelfde. Bagage wordt handmatig uitgeladen en op dollies geplaats en daarna vanaf de dollies handmatig aan de reclaim belt gevoerd.

Dit maakt het geneuzel rondom de gewichtslimieten van bagage natuurlijk allemaal niet leuker, maar mogelijk dat het wat perspectief biedt. Want doordat wij ervoor zorgen dat de bagage netjes binnen de limiet blijft, blijft de rug van de afhandelaar een beetje beter behouden :wink: En dat geldt natuurlijk zowel in Nederland als in een land als Thailand :D
merijnwijnen schreef:
zo 21 okt, 2018 11:41
Toen zaten we op 23.5 kg, dat mocht nog net (officieel gewicht is max 23 kg). Zucht....
De dame achter de incheckbalie van KLM wist mij eens te vertellen dat ze nadat ze hierover een rechtzaak hebben verloren t/m 23.9 kg geen extra kosten mogen rekenen.
Wij zijn nu met tandem onderweg in China en Vietnam. Gevlogen met Cathay Pacific en onze fietsdoos van 30kg met de tandem was geen enkel probleem op Schiphol.

Even afwachten hoe het straks in Hanoi gaat maar daar verwacht ik geen grote problemen. De doos hebben we niet meer maar dat moet in Hanoi op te lossen zijn.
Roomijsje schreef:
ma 22 okt, 2018 11:26
Die 23kg grens bij de KLM desk klinkt natuurlijk als geneuzel :? , en ik heb ook wel eens gefrustreerd bagage staan herverdelen :roll: , maar die maximum bagage limiet komt voort uit Nederlandse wet en regelgeving die stelt dat werkende mensen niet meer dan 23kg mogen tillen (met uitzondering van de bouw waar de limitiet op 25kg ligt).

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/tillen-en-dragen
http://www.euronorm.net/content/templat ... temID=2308

Bagage-afhandeling is ook vandaag de dag nog een grotendeels handmatig proces. Nadat jij je koffer bij check-in op de band hebt gelegd wordt de koffer wel automatische gesorteerd, maar uiteindelijk belandt de koffer aan het einde van dat proces op een band. Vanaf die band worden de koffers handmatig op bagage-dollies gelegd en vanaf de dollies worden de koffers weer handmatig het vliegtuig ingeladen (behalve by airbus toestellen, waar de bagage direct in containers (unit load devices) wordt geladen. Bij aankomst is dat proces min of meer hetzelfde. Bagage wordt handmatig uitgeladen en op dollies geplaats en daarna vanaf de dollies handmatig aan de reclaim belt gevoerd.

Dit maakt het geneuzel rondom de gewichtslimieten van bagage natuurlijk allemaal niet leuker, maar mogelijk dat het wat perspectief biedt. Want doordat wij ervoor zorgen dat de bagage netjes binnen de limiet blijft, blijft de rug van de afhandelaar een beetje beter behouden :wink: En dat geldt natuurlijk zowel in Nederland als in een land als Thailand :D
Overigens mogen business passagiers bij de KLM 2 stukken bagage van elk 32 kilo inchecken.
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... /index.htm
bert sitters schreef:
Roomijsje schreef:
ma 22 okt, 2018 11:26
Die 23kg grens bij de KLM desk klinkt natuurlijk als geneuzel :? , en ik heb ook wel eens gefrustreerd bagage staan herverdelen :roll: , maar die maximum bagage limiet komt voort uit Nederlandse wet en regelgeving die stelt dat werkende mensen niet meer dan 23kg mogen tillen (met uitzondering van de bouw waar de limitiet op 25kg ligt).

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/tillen-en-dragen
http://www.euronorm.net/content/templat ... temID=2308

Bagage-afhandeling is ook vandaag de dag nog een grotendeels handmatig proces. Nadat jij je koffer bij check-in op de band hebt gelegd wordt de koffer wel automatische gesorteerd, maar uiteindelijk belandt de koffer aan het einde van dat proces op een band. Vanaf die band worden de koffers handmatig op bagage-dollies gelegd en vanaf de dollies worden de koffers weer handmatig het vliegtuig ingeladen (behalve by airbus toestellen, waar de bagage direct in containers (unit load devices) wordt geladen. Bij aankomst is dat proces min of meer hetzelfde. Bagage wordt handmatig uitgeladen en op dollies geplaats en daarna vanaf de dollies handmatig aan de reclaim belt gevoerd.

Dit maakt het geneuzel rondom de gewichtslimieten van bagage natuurlijk allemaal niet leuker, maar mogelijk dat het wat perspectief biedt. Want doordat wij ervoor zorgen dat de bagage netjes binnen de limiet blijft, blijft de rug van de afhandelaar een beetje beter behouden :wink: En dat geldt natuurlijk zowel in Nederland als in een land als Thailand :D
Overigens mogen business passagiers bij de KLM 2 stukken bagage van elk 32 kilo inchecken.
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... /index.htm
Die koffers worden dus ook door twee personen afgehandeld :D Bij business class passagiers kan dat omdat de tickets aanzienlijk duurder zijn :wink: Bij Transavia is het maximum gewicht van een bagagestuk overigens standaard 32kg...
Koga Myata heeft fietsdozen waarin een tandem (wielen eruit, dragers en spatborden eraf, voorvorkachterstevoren) past. In 2016 zijn we ermee in de VS geweest en volgend jaar hopen we ermee naar Thailand te gaan.

Michiel Visser