Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ligfiets laten maken in het buitenland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ligfiets laten maken in het buitenland

Als je als fietsenmaker bang bent om aan zo'n derailleur te werken omdat er verderop iets aan vast zit wat een ligfiets heet dan is je comfortzone van je werk toch wel heel erg klein.
autogarages zijn mij ook al meermaals nuttig gebleken. Al hebben ze wel niet het fijne gereedschap in huis om aan een fiets te werken. Ze kunnen lassen, kloppen, plooien, zijn vindingrijk en hebben dozen vol met boutjes en moeren. Je zal altijd wel hulp vinden onderweg dat maakt deel uit van de reiservaring.
stfs schreef:
vr 28 dec, 2018 01:45
.....

Hij heeft met gepast geweld de vork weer rechtgezet (in ieder geval recht genoeg om de resterende 3200 km van mijn reis af te maken). De derailleur was een standaard Shimano-model en hoewel hij in eerste instantie wou proberen die te repareren, was dat uiteindelijk niet meer mogelijk. Na wat zoeken vond hij in zijn winkel verschillende andere derailleurs die zouden passen.
.....
stfs,

Met een (kleine) Bahco kan je heel veel richten. De stelbare bekken werken als een weinig krachtige bankschroef, dat is duidelijk, maar je kan het bekje strak om het verbogen deel klemmen en daarna beetje bij beetje het verbogen deel weer richten (tussentijds steeds weer het bekje strak aandraaien.
Om iets meer hefboom te hebben heb ik bij mijn kleine (imitatie) Bahco een geovaliseerd stukje aluminium-buis, dar stukje buis past over het Bahco-handvat. Je kan daarmee net iets meer kracht zetten, en vooral ook iets genuanceerder werken.
Een verkreukelde derailleur weer in vorm krijgen is moeilijker ... maar een willekeurige vervanger helpt je al gauw verder (je zal eventueel niet alles zo kunnen schakelen als je gewend was, je komt wel weer vooruit).

Groeten BSM

PS   Onze Bridgestones hebben nog heel primitief losse derailleur montage-plaatjes ... dat heeft nadelen, maar ook een heel duidelijk voordeel: het richten hiervan is heel makkelijk.
:D misschien durft zo'n ligfiets-onwillige-fietsenmaker het testen van z'n reparatie niet aan... :oops:
het stuurt toch net iets anders! :wink:
Heb jij weleens pech gehad in het buitenland met je ligfiets? En ben je toen geholpen door een fietsenmaker?
Ja en ja. Nog nooit niet geholpen bij een rijwielhersteller. In 2014 tijdens een tocht drie maal goed geholpen met veel plezier en goede gesprekken.
Behalve frame en stoeltje, is het merendeel gewone fietsonderdelen. Ze zitten alleen op een andere plaats :D
Gewoon gaan dus.
erikheijn schreef:
zo 30 dec, 2018 15:45
Heb jij weleens pech gehad in het buitenland met je ligfiets? En ben je toen geholpen door een fietsenmaker?
Ja en ja. Nog nooit niet geholpen bij een rijwielhersteller. In 2014 tijdens een tocht drie maal goed geholpen met veel plezier en goede gesprekken.
Behalve frame en stoeltje, is het merendeel gewone fietsonderdelen. Ze zitten alleen op een andere plaats :D
Gewoon gaan dus.
 
Ik denk dat het heel veel uitmaakt hoe je "binnen komt".

Als je zoals "erikheijn" kennelijk met plezier een goed gesprek aangaat dan kom je heel anders "binnen" al iemand die met de "wiki-kennis" als bagage al vreest voor "moeilijkheden".
Als je uitstraalt: Ik kan het bijna zelf, maar ik heb even uw hulp nodig ... dan kom je vaak heel ver.

Groeten BSM
Dat gaat niet alleen op voor een ligfiets maar voor eigenlijk alles waarvan je weet wat er stuk is maar niet over het gereedschap of de kennis (of beide) beschikt om het te fiksen.
De slechtste fietsenmakers zijn die die alleen weten hoe ze de doos uit moeten pakken waar de fiets in zit. En daar zijn er steeds meer van (en niet alleen in Nederland) Dus beter een oude vieze boel dan een blinkende winkel.