Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor aankoop fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor aankoop fiets

https://salsacycles.com/components/cate ... thing_cage (je hebt ze nu ook in verschillende uitvoeringen)

Ik heb een keer gefietst met vakantiebagage met Salsa anythingcages.
Aan de ene kant deed ik dan mijn 1persoonstent van 1100 gram en aan de andere kant mijn slaapzak en nog wat, zodat ik denk ik 2,5 a 3 kilo in totaal op de voorvorken kon plaatsen; scheelt weer vwb gewicht achtertassen, het beviel best :)

Als je dat wilt en je hebt nog keus in voorvork, dan is het fijner om een voorvork met 3 bevestigingsmoeren te kiezen, omdat de houder het liefst op 3 punten stevig gemonteerd dient te worden, ik deed het dan met extra tie-wraps, ging ook prima.

Ook kun je met 1,5 literfles bidonhouder en met nog 3 extra bidonhouders al veel liter water kwijt op je frame en evt. nog op je stuur, dat scheelt ook vwb. het gewicht in de achtertassen.

Een langere fietsvakantie met kampeeruitrusting en alleen achtertassen wordt wel krap meestal en dan is een zeer stevig achterwiel wel aan te raden. Succes iig :)
Ik ben er al over uit dat ik gewoon met alleen achtertassen ga rijden, moet prima lukken met max 20 kg achterop. Vooral als ik een merk/model kies met een enigszins deugdelijk achterwiel.

Ik heb gisteren langdurig informatie zitten zoeken en lezen en mijn gevoel zegt uiteindelijk dat ik een VSF moet kopen, mits deze fijn rijden natuurlijk! Het probleem is gewoon dat ik totaal geen referentiepunt heb wat betreft trekkingfietsen. Als je al een trekkingfiets hebt of je hebt al langere fietsvakanties gemaakt op een sub-optimale fiets dan heb je iets om mee te vergelijken wanneer je een nieuwe gaat testen. Dit is bij mij niet het geval, dus zegt mijn gevoel dat ik voor een eerste aankoop beter iets dieper in de buidel kan tasten en kiezen voor een merk dat zich al wel heeft bewezen in de trekking wereld.

Verder wil ik ook gewoon de mogelijkheid om er off-road mee te kunnen rijden. Een belangrijk punt is dan ook dat ik ook de optie heb om wat bredere banden te monteren (bv. 45 mm). Ik las ook dat als je licht van gewicht bent en lichte bepakking hebt een stalen frame de voorkeur geniet boven een alu frame, omdat de stalen wat minder stijf zijn over het algemeen.

Even over de achterdrager van de VSF T500, dit is een Racktime Light-it. Volgens de specs moet deze maximaal 20 kg aan kunnen. Of dit in de praktijk ook zo is dat valt natuurlijk te betwijfelen, dus dat zal ik dan moeten gaan testen. Anders kan ik natuurlijk ook gewoon een Tubus drager aanschaffen en deze monteren, dus dat is niet echt een probleem.

Ik heb het even nagevraagd en blijkbaar kunnen voor een klein bedrag bredere spatborden gemonteerd worden, zodat er bredere banden op kunnen. Dat is erg fijn want dat is precies wat ik wil.

Nu kom ik dan uiteindelijk tot het belangrijkste deel, de fietsen die voor mij overblijven.

VSF T-500 €1200
VSF T-500 Disc €1300
VSF T-700 €1600

De T-700 heeft een volledige XT afmontage, maar de T-500 heeft ook een prima Deore afmontage. Verder is er zover ik kan zien niet heel veel anders ten opzichte van de T-500.

Op de T-700 zitten HS-22 t.o.v. schijfremmen op de T-500. Is dit een voor- of nadeel? Volgens mij zijn beiden prima? En is het niet een voordeel dat wanneer er iets mis is met de HS remmen dat je in het buitenland probleemloos v-brakes kan laten monteren zonder poespas? In hoeverre zou het een probleem zijn wanneer er iets mis is met schijfremmen in het buitenland, of valt dit reuze mee?

Verder is het zadel iets beter van de T-700, maar het is nog maar de vraag of die uberhaupt bevalt. Dat is ook weer zoiets wat je makkelijk kan vervangen naar je eigen wensen na enige tijd te hebben getest. Verder heeft de T-700 nog betere verlichting en betere handvatten (Ergon vs Herrmans). Dat was het wel geloof ik.

Zou de extra €300 deze verschillen rechtvaardigen volgens jullie?

Alvast bedankt!
Oh ja, beide modellen komen met 35 of 37 mm bandjes, deze wil ik dan gaan vervangen en dus bredere spatborden laten monteren.

Wat zouden jullie aanraden qua bandenmaat in mijn geval? Het liefst wil ik dus een middenweg en dus ook niet te brede banden, gezien het lage totaalgewicht op de fiets en het feit dat ik ook gewoon lekker snel wil kunnen rijden over asfalt. Want ik neem aan dat dunnere banden over het asfalt gewoon sneller zijn? Of zit hier ook weer een hele theorie aan vast? ;)
XT achternaven zijn onder de ouderwetse fietssleutelaars minder omdat er minder degelijke lagers in zitten. De tegenstanders vinden dat gezeur maar beweren niet dat de XT-achternaaf juist beter is. Zelf heb ik proefondervindelijk aangetoond (n = ±10) dat fietsen met goedekopere lagers bij mij nooit overlijden aan een kapot lager, en ik ben geen lichtgewicht voorzichtige fietser, dus reden om er extra geld aan uit te geven zie ik niet.
Dat van die remmen mogen anderen beantwoorden. Ik heb geen problemen met V-brakes i.s.m. Kool Stop remblokken.

Over banden worden mensen het nooit eens. Maar van iets breder dan 35 mm als je op vakantie gaat zul je geen spijt hebben. Ik weet niet wat er op die fiets past maar denk aan bv 42. Thuis kun je dan voor uitsluitend snelle asfalttochten terug naar smallere banden.
Op het gevaar af een schijfremmen of niet discussie te starten: het belangrijkste voordeel van schijfremmen is dat de schijf een stevig slijtage deel is waardoor je andere materialen kan gebruiken voor de remblokken. In rotweer kan je met metallic sintered remblokken nog heel goede remkracht ontwikkelen aan de rem. Bij velgremmen zit je altijd gebonden aan het feit dat een velg nu éénmaal niet elke 6 maanden mag weg geremd zijn en ook bij voorkeur niet roodgloeiend heet wordt. Daar staat tegenover dat er ook voor velgremmen gewoon erg goede remblokken bestaan die het best goed doen in rotweer. (en mocht je ooit voor superdikke banden willen gaan, dan kan het in theorie dat de velgremmen de beperkende factor worden).

De upgrade Deore naar XT, daar zou ik geen geld aan geven.
Bedankt voor jullie snelle reacties! :)

Kunnen jullie zien om welk soort schijfremmen het gaat bij de VSF? Mechanisch of hydraulisch? Ik kan het niet uit de specificaties opmaken.

Ik lees hier net wat informatie over remmen in het algemeen en schijfremmen.
https://www.bike4travel.nl/blog/remmen- ... ijfremmen/
http://www.bike4travel.nl/blog/schijfre ... emblokken/

Edit: Ik heb het al gevonden.
Het aloude verhaal.
Toen ik klein was hadden goede fietsen trommelremmen, want die waren berter dan terugtrapremmen. Cool!

Maar de snellere fietsen hadden sidepullremmen. Want trommelremmen hadden niet genoeg remkracht. Sidepullremmen wel. Cool!

Daarna kwamen U-brakes. Sidepullremmen hadden namelijk niet genoeg remkracht. U-brakes wel. Cool!

Daarna kwamen cantilevers. U-brakes hadden namelijk niet genoeg remkracht. Canti's wel. Cool!

Daarna kwamen V-brakes. Canti's hadden namelijk niet genoeg remkracht. V-brakes wel. Cool!

Daarna kwamen Hydrailische remmen. V-brakes hadden namelijk niet genoeg remkracht. Hydrailische remmen wel. Cool!

Daarna kwamen schijfremmen. Hydraulische velgremmen hadden niet genoeg remkracht. schjifremmen wel. Cool!

Ik durf te voorspellen dat er over niet al te lange tjid remmen komen waaruit blijkt dat de huidige schijfremmen echt niet goed genoeg zijn.

Ik zeg niet dat schijfremmen niet nóg fijner remmen. Maar elk voordeel heb zijn nadeel. Ik vind V-brakes gewoon stupid simpel en dat tweejaarlijkse schoonmaken dat duurt echt geen vijf minuten tijdens het vervangen van de binnenkabel wat je toch al elke 10.000 km moet doen. Boutje los. Doekje. Druppeltje olie. Vier keer. Goede remblokjes zullen zoals jij het beschrijft ook gemakkelijk ruim 10.000 km meegaan.
Leon schreef:
do 13 dec, 2018 12:54
Het aloude verhaal.
Toen ik klein was hadden goede fietsen trommelremmen, want die waren berter dan terugtrapremmen. Cool!

Maar de snellere fietsen hadden sidepullremmen. Want trommelremmen hadden niet genoeg remkracht. Sidepullremmen wel. Cool!

Daarna kwamen U-brakes. Sidepullremmen hadden namelijk niet genoeg remkracht. U-brakes wel. Cool!

Daarna kwamen cantilevers. U-brakes hadden namelijk niet genoeg remkracht. Canti's wel. Cool!

Daarna kwamen V-brakes. Canti's hadden namelijk niet genoeg remkracht. V-brakes wel. Cool!

Daarna kwamen Hydrailische remmen. V-brakes hadden namelijk niet genoeg remkracht. Hydrailische remmen wel. Cool!

Daarna kwamen schijfremmen. Hydraulische velgremmen hadden niet genoeg remkracht. schjifremmen wel. Cool!

Ik durf te voorspellen dat er over niet al te lange tjid remmen komen waaruit blijkt dat de huidige schijfremmen echt niet goed genoeg zijn.
Haha ik snap je punt. Het is een beetje inherent aan technologische "vooruitgang" en marktwerking natuurlijk.

Laat ik het dan zo stellen, zou jij €100 extra betalen voor schijfremmen t.o.v. de standaard v-brakes die erop zitten?

Ik moet het uberhaupt allemaal nog gaan ervaren. Leuk al die informatie en theoretisch weet ik binnen enkele dagen best veel over fietsen en alle opties, etc. Maar in werkelijkheid weet ik er natuurlijk helemaal geen fluit van. Het gaat uiteindelijk om de ervaring. Je kan 100 boeken lezen over chocolade, hoe het proeft, hoe het wordt gemaakt en hoe het eruit ziet, maar als je de smaak nooit daadwerkelijk ervaart dan heb je allemaal niet zoveel aan de theorie natuurlijk :D

Edit: En daarom ben ik erg blij met jullie reacties, maar tegelijkertijd besef ik ook dat er een limiet is aan de informatie die je krijgt. Veel dingen die mensen schrijven zijn natuurlijk ook heel erg subjectief en soms gekleurd door emoties. Dat is niet te voorkomen en dat geeft ook niet. Uiteindelijk moet ik ermee doen wat ik denk dat goed is en de fietsen gaan testen. En dan komt de rest vanzelf wel...
Geogaddi schreef:
do 13 dec, 2018 13:02
Laat ik het dan zo stellen, zou jij €100 extra betalen voor schijfremmen t.o.v. de standaard v-brakes die erop zitten?
Ik niet. Schijfremliefhebbers waarschijnlijk wel, maar ik weet niet of ze dit type schijnremmen fijn vinden.
Maar het zit op de wip, dus het maakt niet veel uit. Kies wat je leuk vindt.
In dat geval kun je ook voor het goedkoopste kiezen OMDAT het je eerste fiets is. De kans dat je de fiets over een paar jaar gaat verkopen omdat hij toch niet precies is wat je op dat moment wilt is reeël. Ofwel het fietsen bevalt je zó goed dat je een veel betere wilt. Ofwel je wilt op een andere manier gaan fietsen. Ofzel de fiets is toch de verkeerde maat/type/uitvoering. Ofwel je wilt niet meer. :cry:
De 100 euro krijg je dan niet terug in de tweedehandsprijs.
Leon schreef:
do 13 dec, 2018 13:09
Geogaddi schreef:
do 13 dec, 2018 13:02
Laat ik het dan zo stellen, zou jij €100 extra betalen voor schijfremmen t.o.v. de standaard v-brakes die erop zitten?
Ik niet. Schijfremliefhebbers waarschijnlijk wel, maar ik weet niet of ze dit type schijnremmen fijn vinden.
Maar het zit op de wip, dus het maakt niet veel uit. Kies wat je leuk vindt.
In dat geval kun je ook voor het goedkoopste kiezen OMDAT het je eerste fiets is. De kans dat je de fiets over een paar jaar gaat verkopen omdat hij toch niet precies is wat je op dat moment wilt is reeël. Ofwel het fietsen bevalt je zó goed dat je een veel betere wilt. Ofwel je wilt op een andere manier gaan fietsen. Ofzel de fiets is toch de verkeerde maat/type/uitvoering. Ofwel je wilt niet meer. :cry:
De 100 euro krijg je dan niet terug in de tweedehandsprijs.
Goed punt! Had ik ook niet over nagedacht. Vooral OMDAT het mijn eerste fiets is inderdaad. Ik neem dit ook mee in mijn uiteindelijke overweging.
En ben je een fietser die niet gaat fietsen in de regen zou ik zeker niet voor schijfremmen kiezen.
Voor de duidelijkheid: Magura HS22 velgremmen zijn geen V-brakes en wel hydraulisch.
Geogaddi schreef:
do 13 dec, 2018 13:30
Goed punt! Had ik ook niet over nagedacht. Vooral OMDAT het mijn eerste fiets is inderdaad. Ik neem dit ook mee in mijn uiteindelijke overweging.
Ik zou als eerste fiets geen nieuwe fiets kopen maar een tweedehandse en de overschot gebruiken om met zo weinig mogelijk gewicht en lekker veel geld je eerste fietsreis te maken...
bdr schreef:
do 13 dec, 2018 16:47
Geogaddi schreef:
do 13 dec, 2018 13:30
Goed punt! Had ik ook niet over nagedacht. Vooral OMDAT het mijn eerste fiets is inderdaad. Ik neem dit ook mee in mijn uiteindelijke overweging.
Ik zou als eerste fiets geen nieuwe fiets kopen maar een tweedehandse en de overschot gebruiken om met zo weinig mogelijk gewicht en lekker veel geld je eerste fietsreis te maken...

Geld om een reis te maken is voor mij sowieso geen enkel probleem. Ik zou ook een hele dure fiets kunnen kopen, maar dat betekent niet dat ik dat dan ook maar moet gaan doen. Ik wil weloverwogen een fiets kopen die niet al te duur is, niet helemaal een budget fiets, maar ook geen fiets van 2k+. Met als eerder genoemde reden dat ik de fiets voornamelijk wil gebruiken voor dagtochten, maar uiteindelijk ook met lichte bepakking voor kortere fietsvakanties en op de langere termijn een aantal maanden aaneengesloten.

Voor mij is een nieuwe fiets wel een veilige keuze aangezien ik überhaupt wel van fietsen houd, daarnaast ook graag mountainbike, ik kamperen geweldig vind en ik ben nota bene ook nog eens postbode :twisted: Dus dat zit wel goed. Als ik als leek een tweedehands fiets koop dan is de kans erg reëel dat ik geen flauw idee heb wat ik in huis haal en wat de conditie van de fiets is.

Ik vind €1200 - €1300 persoonlijk ook niet echt heel duur voor een nieuwe degelijke fiets die jaren mee gaat. Natuurlijk ga je achteraf krijgen dat je liever je geld iets anders had geïnvesteerd of dat je er achter komt dat een bepaalde keuze niet logisch was, maar dat vind ik altijd zo makkelijk achteraf.
WimB schreef:En ben je een fietser die niet gaat fietsen in de regen zou ik zeker niet voor schijfremmen kiezen.
Het is onvermijdelijk dat ik in regenbuien terecht ga komen uiteindelijk, vandaar dat ik ook schijfremmen of Magura's wil.


En nog bedankt wat betreft de reacties over de XT afmontage. Het is mij wel duidelijk dat ik die €300 in mijn zak houd.
Ik heb op mijn racefiets een light-it drager en daaraan hangen prima 2 volle tassen en een tentje bovenop. Bij Tubus betekent een ruime overschrijding van het maximum gewicht dat hij hoogstens ietsje beweegt. Dat rekje is echt perfect.

Qua remmerij zou ik me er niet te druk om maken. Op fietsvakantie (lange dagen) rijdt je toch rustiger een dorpje in, omdat je wil kijken of de weg zoeken. In het buitengebied rij je onbewust defensief, omdat je het zijweggetje al lang had zien aankomen. Een rem op een natte velg doet het na een extra rondje van het wiel ook redelijk goed.

Met jou beperkte gewicht en beperkte bagage heb je gewoon minder energie om af te remmen. Ik zou alleen in remmen investeren als je steile afdalingen gaat doen met bochten. Op lange afdalingen werken je tassen als een parachute en helpt extra rechtop zitten ook. Je hoeft dan alleen krachtig te remmen voor de bocht, waarna de boel weer kan afkoelen terwijl je weer versneld. Mechanische schijfremmen moeten regelmatig afgesteld worden en die organische blokjes slijten gigantisch snel. Ik heb hou het bij de sintered blokjes, die volgens mij steeds slechter te verkrijgen zijn. Hoe groter de schijf, hoe eerder hij aanloopt in een bocht of als je aanzet. Ik heb er alleen plezier van in steile afdalingen met bochten, zoals in de Pyreneeën met mijn bagage en tent achterop. Toen kwam er een geurtje vanaf en zag ik die mooie regenboogkleurtjes op de schijf door de hitte. Verder zijn ze een overkill.
Ik heb een VSF T500 uit 2013. Vrijwel dezelfde afmontage als het nieuwste model. Wel heb ik er sinds een jaar of twee Schwalbe Almotion 40-622 banden onder liggen. Met spatborden past het net. Breder hoeft voor mij niet. Comfortabele en vlotte banden, zou op deze fiets niet anders meer willen. Verder gewoon een degelijke fiets.

De afgelopen jaren heb ik regelmatig en probleemloos met 20-25 kg bagage gefietst. Het gewicht had ik dan wel verdeeld over voor- en achtertassen. Niet uit noodzaak overigens, vind het persoonlijk fijner fietsen en tillen.

De T700 is net even wat mooier afgemonteerd, maar ik zou persoonlijk kiezen voor de T500. Investeer dan liever in een lichtere en betere tent/slaapsysteem/fietskleding.
Geogaddi schreef:
do 13 dec, 2018 19:39
WimB schreef:En ben je een fietser die niet gaat fietsen in de regen zou ik zeker niet voor schijfremmen kiezen.
Het is onvermijdelijk dat ik in regenbuien terecht ga komen uiteindelijk, vandaar dat ik ook schijfremmen of Magura's wil.
Magura HS22 remmen zijn velgremmen. Je hebt tussen soorten velgremmen weliswaar kleine verschillen wat betreft de hefboom (de omzetting van je handkracht naar de klemkracht), maar in essentie wordt de maximale remkracht bepaald door de combinatie van de twee remvlakken. V-brakes met goede remblokken kunnen met andere woorden even hard remmen als magura hs remmen. Er zijn wel wat verschillen in gevoel die te wijten zijn aan remvloeistof vs kabels, maar in natte omstandigheden zit de limiet in de materiaal interface, niet in het mechanisme (toch niet bij kwalitatief goede remmen).
Met schijfremmen kan je dat probleem dus omzeilen, maar ook dan is het de combinatie remschijven/remblokken die bepaalt of ze goed werken in de regen. Ga je in de regen (liefst met wat zand erbij) een stevige berg af met goedkope "resin" blokjes, dan zijn die zo verdwenen. De echte "regenblokken" maken dan weer wat extra kabaal en remmen bij droog weer een beetje minder agressief. Ook hier rijd je dus met een compromis rond.

Een testritje met v-brakes en schijfremmen leert je snel of het verschil voor jouw het geld waard is.
WimB schreef:
do 13 dec, 2018 13:33
En ben je een fietser die niet gaat fietsen in de regen zou ik zeker niet voor schijfremmen kiezen.
Mag ik vragen waarom niet WimB?
Ik was, voor ik een fiets kocht met schijfremmen, volledig contra die dingen ... echter nu ik ze heb valt het op hoe gecontroleerd men ze kan gebruiken.
Ed kettingvet schreef:
vr 14 dec, 2018 15:24
WimB schreef:
do 13 dec, 2018 13:33
En ben je een fietser die niet gaat fietsen in de regen zou ik zeker niet voor schijfremmen kiezen.
Mag ik vragen waarom niet WimB?
Ik was, voor ik een fiets kocht met schijfremmen, volledig contra die dingen ... echter nu ik ze heb valt het op hoe gecontroleerd men ze kan gebruiken.
Er is ook niet zo heel veel tegen velgremmen.
In principe is een velgrem een variant op de schijfrem (of omgekeerd).
Bij de één is er een soort remklauw en een soort schijf (namelijk de velg-zijkant), bij de ander is een en ander apart vormgegeven (en moeten naaf en spaken de remkrachten van de remschijf naar de velg overbrengen).

Probleem bij velgremmen is dat de velg natter wordt als een remschijf, en een velg poets je niet maar zo droog tijdens het remmen. Vooral als ik nu met een beetje condenserend herfst-weer op de fiets stap moet ik niet vergeten de velgen droog te remmen, vooral bij het sterk condenserende weer lijkt het wel alsof er een zepig laagje op de velgen ontstaat. Verder kan je ook bij een hoosbui hebben dat de velgen permanent nat blijven en/of steeds weer nat worden.
De juiste combinatie van remblokjes en velg-materiaal is wel heel belangrijk (maar ik lees ook de opmerkingen over remblokjes en schijfremmen, daar is het ook niet allemaal koek en ei).

O ja, ik had in 1980 al een schijfrem (op mijn Bridgestone), en heb nu een schijf/trommel Dinex-rem op mijn Bridgestone, maar naast die alternatieve rem heb ik ook al (ruim) 20 jaar zowel voor als achter velgremmen.
De Dinex-rem heb ik al eens zo heet geremd dat je er je vingers aan kon schroeien (been there done that). Mijn huidige - al lang constante - combi van remblokjes + tandemvelgen doet het prima, zelfs als je veel moet bijremmen wordt alles slechts gewoon warm. Misschien heb je met V-brakes meer remkracht, ik rem nog met de traditionele "remklauwen" die oorspronkelijk op de Bridgestone gemonteerd werden, en dat gaat ook.

De remwerking wordt niet alleen door het rem-type bepaald maar ook door de slag van de remhandels en de hoeveelheid kabel-verplaatsing bij die slag, het scheelt heel veel in effectiviteit van de remmen wanneer een en ander goed "past".

BSM
Ed kettingvet schreef:
vr 14 dec, 2018 15:24
WimB schreef:
do 13 dec, 2018 13:33
En ben je een fietser die niet gaat fietsen in de regen zou ik zeker niet voor schijfremmen kiezen.
Mag ik vragen waarom niet WimB?
Ik was, voor ik een fiets kocht met schijfremmen, volledig contra die dingen ... echter nu ik ze heb valt het op hoe gecontroleerd men ze kan gebruiken.
Voorlopig zijn ze nog duurder. Ik geloof best dat schijfremmen het beter kunnen doen. Op een tandem zou ik ze graag gehad willen hebben.
Bij droog weer heb ik nooit kunnen merken dat ik schijven zou moeten hebben. Mijn Campagnolo remmen zijn zo goed, met de handjes op de remhandels en met de pinken tegen de handels beide wielen kunnen blokkeren.
In de regen afdalen moet je de velgen even droog remmen om wat meer grip te krijgen. In de regen is het fietsen toch heel anders ook met schijfremmen neem ik aan. En rijd je een paar keer in de regen is de slijtage van de velgen is ook minimaal.