Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor aankoop fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor aankoop fiets

Bridgestone SM schreef:
Ed kettingvet schreef:
vr 14 dec, 2018 15:24
WimB schreef:
do 13 dec, 2018 13:33
En ben je een fietser die niet gaat fietsen in de regen zou ik zeker niet voor schijfremmen kiezen.
Mag ik vragen waarom niet WimB?
Ik was, voor ik een fiets kocht met schijfremmen, volledig contra die dingen ... echter nu ik ze heb valt het op hoe gecontroleerd men ze kan gebruiken.
Er is ook niet zo heel veel tegen velgremmen.
In principe is een velgrem een variant op de schijfrem (of omgekeerd).
Bij de één is er een soort remklauw en een soort schijf (namelijk de velg-zijkant), bij de ander is een en ander apart vormgegeven (en moeten naaf en spaken de remkrachten van de remschijf naar de velg overbrengen).

Probleem bij velgremmen is dat de velg natter wordt als een remschijf, en een velg poets je niet maar zo droog tijdens het remmen. Vooral als ik nu met een beetje condenserend herfst-weer op de fiets stap moet ik niet vergeten de velgen droog te remmen, vooral bij het sterk condenserende weer lijkt het wel alsof er een zepig laagje op de velgen ontstaat. Verder kan je ook bij een hoosbui hebben dat de velgen permanent nat blijven en/of steeds weer nat worden.
De juiste combinatie van remblokjes en velg-materiaal is wel heel belangrijk (maar ik lees ook de opmerkingen over remblokjes en schijfremmen, daar is het ook niet allemaal koek en ei).

O ja, ik had in 1980 al een schijfrem (op mijn Bridgestone), en heb nu een schijf/trommel Dinex-rem op mijn Bridgestone, maar naast die alternatieve rem heb ik ook al (ruim) 20 jaar zowel voor als achter velgremmen.
De Dinex-rem heb ik al eens zo heet geremd dat je er je vingers aan kon schroeien (been there done that). Mijn huidige - al lang constante - combi van remblokjes + tandemvelgen doet het prima, zelfs als je veel moet bijremmen wordt alles slechts gewoon warm. Misschien heb je met V-brakes meer remkracht, ik rem nog met de traditionele "remklauwen" die oorspronkelijk op de Bridgestone gemonteerd werden, en dat gaat ook.

De remwerking wordt niet alleen door het rem-type bepaald maar ook door de slag van de remhandels en de hoeveelheid kabel-verplaatsing bij die slag, het scheelt heel veel in effectiviteit van de remmen wanneer een en ander goed "past".

BSM

Ongelooflijk hoe iemand met zoveel woorden zo weinig kan zeggen .
Mijn plan is om volgende week bij Bike4Travel langs te gaan om de T-500 te testen. Ik denk dat ik wel houd van een sportieve zit, al is zelf testen natuurlijk doorslaggevend.

De remmen ben ik nog niet over uit, maar ik neig naar de gewone v-brakes.

Wordt vervolgd, bedankt allen voor jullie input!