Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gezocht voor het kopen van een fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips gezocht voor het kopen van een fiets

Klopt, ik ga er vanuit dat bij die enkele cols rustig dalen belangrijker is dan tijd. Ik moet er trouwens niet aan denken dat dat met de zwabberende Koga Grandtourer zou gaan gebeuren.

Ik heb er een flink aantal gehad deze zomer in oa de Pyreneeën, waaronder route forrestieres met zulke dalingspercentages. Mijn 203 mm schijven met sintered blokjes rookten weleens. Tijdens de 100 cols heb je toch een wat andere mindset.
Met die Grandtourer kom je ook wel beneden maar dan alleen met een gebroken nek. Heb ooit eens een Koga Cubo Ocho (ja zo heet 'ie echt) gehad. Wat een drama was dat zeg. Die had wel iets weg van die Grandtourer. Ook gewoon een stadsfiets met een maf stuur. Daarna maar snel overgestapt op een echte fiets.
Zou de google revieuws van hoedje eerst even lezen....
Gudereit gehad, geen bijzondere fiets, zou liever voor een betere basis gaan. Voor verre reizen heb je geen moderne fiets nodig, wel een betrouwbare.


Beste om eerst goed de maat fiets die je nodig hebt bepalen, dat is essentieel. Dan kun je snel beslissen als er een fiets op marktplaats langskomt.
En ga eens kijken en praten met fietsliefhebbers \ (sommige) verkopers zodat je weet wat je ligt.

Mijn keuze zou zijn: (mijn privee advies dus:
Juiste maat.
Bredere banden mogelijk, maar dit hoeft niet extreem, dat kost enkel extra.
Gewone remkabels, niets hydraulisch
Velgremmen
Groot verzet, geen versleten onderdelen, beter een nauwelijks gebruikte oudere groep dan een halfversleten nieuwe.
Als je nog niet precies weet wat je wilt isde verkoopwaarde ook belangrijk, 26 inch is niet meer populair...
Kijk goed naar de slijtage op de velgen, deze mogen niet ingesleten zijn
Staat een fiets al langer stil, geef dan de lagers nieuw vet
En, op marktplaats komen prima fietsen voorbij, gewoon soms een laag bod proberen.
Vraag veel aan de verkoper, gaat hierbij om vertrouwen, als je dit niet hebt direct stoppen.



De avaghon lijkt een mooie fiets, maar wellicht te groot voor jou. En heeft lijkt het al aardoig wat gelopen.
Santossen lijken wat overprijst, vooral de ouderen, de sc01 waren geen bijzondere frames of fietsen.
Snel, vittorio, m gineering, avaghon kun je weinig buil aan vallen.
Leon schreef:
zo 06 jan, 2019 19:11
Ik ken er een paar rond de Causses en Cevennen, daar ga je met gemiddeld 15% ineens 600 meter omlaag. 8)
Even offtopic, maar ik ben benieuwd welke klimmen dat zijn. Ga volgend jaar richting midi voor een korte vakantie en dan hou ik wel van een uitdaging...
Zoals Rinaldi zegt is de maat van het frame een van de eerste dingen die iig moeten kloppen aan de fiets. Maar ik zou dan zeggen maten (meervoud), want niet alleen de hoogtemaat van het frame (die er vaak bijstaat) is belangrijk, maar zeker ook de lengtemaat van de bovenbuis die bijna nooit vermeld staat in de advertenties. Als die maat goed is, kan je je stuur tov zadel en trappers makkelijk goed afstellen. Een verkeerde hoogtemaat is niet goed, maar misschien nog wel iets makkelijker te corrigeren door het zadel hoger of lager te zetten.

Als je eerder nog geen fiets hebt gehad met de voor jou juiste afstellingen kom je daar misschien wel sneller achter door proef te rijden, dan door te gaan rekenen.

Hans
SarahS schreef:
zo 06 jan, 2019 15:52
En zou 850 euro voor de Avaghon een redelijke prijs zijn?
Zou kunnen.

Per velg die diep is ingesleten: honderd euro eraf.
Als de ketting niet versleten is en hij schakelt niet overal makkelijk: weten hoe dit te verbeteren of van de koop afzien. Maar er staat: nieuwe ketting en cassette. Als dat goed gedaan is moet het dik in orde zijn.
Als hij ouder dan 7 (over dit getal kan je discussiëren, staat van onderhoud is ook belangrijk) jaar is: ook geld er vanaf.

Maar eerst wel proefrijden. Over de maat staat: 53 a 57cm en later 22 inch, dus 56cm. De lengtemaat (bovenbuis) staat niet vermeld. Met deze informatie is het niet zeker of de fiets te groot is of niet.

Banden 50mm Big Apple nieuw is goed en fietst lekker. Bandenmaat van 50mm is breed zat. Zelfs voor mij (veel zwaarder dan jij). Ik heb op mijn fiets nu om te proberen 55mm gezet maar de meerwaarde merk ik toch niet echt. Alleen op hele zachte ondergronden zoals zand zal het beter fietsen. Veel smaller dan 50mm is wél minder comfortabel.

Hans