Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gasblikjes Albanië - Forum Wereldfietser

Gasblikjes Albanië

In juni vertrek ik naar Tirana, om vandaar via Montenegro, Kroatië, Bosnië en Slovenië naar Italië te fietsen.

Weet iemand of in Albanië gasblikjes te koop zijn? Bij voorkeur blikjes met schroefaansluiting. Omdat ik naar Albanië vlieg, kan ik geen brandstof meenemen en ben ik aangewezen op lokale verkooppunten.
Mocht gas niet goed te krijgen zijn, dan kan ik uitwijken naar een alcoholbrander. Dan moet ik in Albanië wel alcohol of spiritus kunnen kopen.
In Macedonie zag ik de prikblikjes gewoon te koop op de markt. Deze worden op de Balkan vaak gebruikt om te solderen of af te branden.
Volgens het LP-forum zijn de prikblikjes ook te koop in Albanie.
https://www.lonelyplanet.com/thorntree/ ... in-albania
Ik schat dat tankjes met schroefdraad lastiger verkrijgbaar zijn.
Helaas zie ik nog geen Decathlon in Albanie.
Je kunt een adapter meenemen.
Over de beschikbaarheid kan ik niks zeggen, wel dat je hier beter buiten de deur kan eten, want het kost bijna niets en is in Albanië en Macedonië beter dan op de rest van de Balkan. Water haal je in Albanië beter niet uit de kraan maar uit een fles.
De kleine supermarktjes hebben vaak meer dan je zou geloven op de eerste blik.
_Peter_ schreef:
wel dat je hier beter buiten de deur kan eten, want het kost bijna niets
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is ook mijn bedoeling om zo veel mogelijk voor me te laten koken. :wink:
Maar 's ochtends heb ik graag een kop verse koffie. En als ik ergens zou stranden, is het fijn om een zakje kant en klaar eten op te kunnen warmen.

Omdat ik daarvoor alleen wat water hoef op te warmen, overweeg ik om geen gasbrander maar mijn alcoholbrander mee te nemen. Als ik na aankomst een fles spiritus of alcohol kan kopen kan ik mijn hele reis vooruit.
Ik zou idd dat doen of een prikgasbrander of -adapter meenemen.
Bouwmarkten hebben ze overal en alle bouwmarkten hebben gasblikjes. Het is dus niet een vraag of het verkrijgbaar is maar meer welke (grootste kans op prikblikjes). Ook zullen ze bij die bouwmarkten wel alcohol / spiritus hebben of anders bij de buurtsuper. Het is dus meer een vraag van of je zin hebt om adapters mee te nemen.
Persoonlijk ben ik met mijn trangia nog nooit in de problemen gekomen, maar dat is wel een langzame oplossing.
Ik gebruik tegenwoordig altijd een adapter + een licht schroefbrandertje, dat is bij elkaar lichter dan een standaard prikblikbrander van campingaz of coleman, ook handiger inpakbaar formaat, en flexibeler, je kan dan ook een schroefblikje gebruiken mocht je die tegenkomen.
Voor spiritus of alcohol op de Balkan kun je ook nog drogisterijen proberen, en daar zijn er veel van. Overigens is koffie op bijna elke hoek van de straat te koop. (en dat is geen nederlands bakkie)
Je kunt hier eens vragen.

Ik heb trouwens een fietsroute gemaakt van Triëst naar Igoemenitsa. Het was af en toe heel wat gepuzzel om die autoluw te krijgen, maar ik ben blij met het resultaat. Paul Benjaminse gaat er een boekje van uitgeven.
bikelike schreef:
za 19 jan, 2019 12:51
Je kunt hier eens vragen.

Ik heb trouwens een fietsroute gemaakt van Triëst naar Igoemenitsa. Het was af en toe heel wat gepuzzel om die autoluw te krijgen, maar ik ben blij met het resultaat. Paul Benjaminse gaat er een boekje van uitgeven.
Intersport verkoop vooral sportkleding en sportschoenen.


"Yes I'm in Albania now Camping Gaz-compatible cartridges (C206) are indeed available in many hardware stores. Local people use those stoves. " op Lonely Planet.

Het gaat om prikblikjes.