Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is 140 km haalbaar op een dag? - Forum Wereldfietser

Is 140 km haalbaar op een dag?

Beste mensen,

Ik ben van plan voor het goede doel (Alzheimer Nederland) van mijn woonplaats Vroomshoop naar de Gazelle fabriek in Dieren te fietsen....en terug...op één dag.

Dat is bij elkaar een kleine 140 km in totaal....dit ben ik van plan op mijn Gazelle primeur uit 1989. Ik fiets dagelijks een kleine 10 km op deze fiets...want ondanks de leeftijd en vele gebruik ziet hij er nog perfect uit en is hij ook nog steeds heel goed onderhouden.

Ik probeer zoveel mogelijk geld op te halen en onderweg maak ik een reisverslag via Instagram e.d.

Ben dus redelijk getraind...maar hoe schatten jullie mijn kans in...ik ben 46 jaar ter info.

En hebben jullie nog tips?

Hartelijke groeten

Henri
Henri Westerink schreef:
wo 23 jan, 2019 13:45
Ben dus redelijk getraind...maar hoe schatten jullie mijn kans in...ik ben 46 jaar ter info.
De vraag die je ons stelt is eigenlijk wat 'redelijk getraind' is. Er zijn op dit forum zat mensen die jouw idee niet zullen bereiken maar er zijn er ook die zich ernstig zorgen zouden maken over hun gezondheid als 140 km in Nederland op een dag niet meer zouden halen, allemaal bij vergelijkbare leeftijd of een stuk ouder.

Hoeveel kilometer fiets je nu wel eens op één dag? Ga trainen voor wat langere tochtjes. Je zou toch zeker eens een paar keer vrij gemakkelijk 80 km gehaald moeten hebben op een dag.

Tips omvatten vooral trainen maar niet overtrainen, goed eten en drinken tijdens de tocht, de banden correct oppompen en de laatste paar dagen voor de tocht geen lange tochten maken. Tijdens de tocht niet te hard willen fietsen; iets langzamer fietsen er en wat langer ver doen kost uiteindelijk veel minder energie in het vlakke Nederland.
Ik draai mijn hand niet om voor 140 km, maar op de Gazelle Primeur die ik thuis heb staan, ga ik er niet aan beginnen. Niet omdat het niet kan, maar omdat ik er geen plezier in heb. Maar inderdaad: ga eens 80 km fietsen en kijk eens hoe dat bevalt en ook: zorg dat je fiets in zo optimaal mogelijke conditie is.
Moet hiervoor een topic van 2011 weer tot leven geroepen worden?

Ik sluit me aan bij de tips om eerst eens de helft te fietsen. Als dat met twee vingers in de neus gaat zal 140km ook wel lukken. Maar van 10 naar 140 zonder tussenstappen is vragen om lichamelijke klachten. De spierpijn zal nog wel te doen zijn, maar of je zitvlak er vrolijk van gaat worden is een heel ander verhaal. Als je eenmaal een 70-80km tocht gemaakt hebt weet je ook hoe lang je er ongeveer mee bezig bent. Anders gezegd, ik rij m'n rondje 10km heel wat sneller (qua snelheid) dan dat ik een rondje 50km+ doe.

Verdere tips: begin vroeg, zonsopgang of daarvoor en rij relaxed. Probeer een dag te kiezen met halve wind of wind mee op de terugweg.
Heb het topic even gesplitst.
Het voordeel is alvast dat je waarschijnlijk in één van de twee richtingen wind mee hebt. Ik heb toen het budget nog erg beperkt was ook wel wat langere afstanden gedaan met een Gazelle primeur. Grootste nadeel daarbij is dat de houding echt niet efficient is om tegen de wind in de beuken (ik had er een ligstuurtje op, maar dat vereist de nodige lenigheid). Dus het kan zeker wel en met een goed zadel hoeft het ook niet pijnlijk te zijn.

Tweede deel is je vorm, 10km per dag lijkt me erg weinig, maar karakter kan veel oplossen. Toch lijkt een test van je zadel en kleding over een wat grotere afstand wel nuttig: je wil niet na 30km vaststellen dat er toch wel wat schuurt, want dan is na 140 de lol er wel af.
Ik merkte dat toen ik vaak rondjes van 30 km deed ik zonder problemen 100 km kon rijden op een gegeven moment. Voor op één dag is 140km waarschijnlijk wel haalbaar, zeker in NL op de vlakte. De volgende dag ben je afhankelijk van hoeveel je nu fietst of je algemene conditie, gesloopt of gewoon wellicht wat moe. Een leeftijd van 46 maakt dan echt (nog) niet uit. Harde tegenwind kan je terug- of heenreis wel een uur of langer verschil geven. Succes!
Op mijn 16e fietste ik 140 km in één dag op een Gazelle Impala, met terugtraprem en zonder versnellingen. Van IJmuiden naar Utrecht en terug, inclusief beklimming van de Domtoren. Toen vond ik dat een mooie uitdaging, maar nu zou ik zoiets niet meer in mijn hoofd halen. Niet omdat mijn conditie sindsdien zo enorm achteruit zou zijn gegaan, maar vooral omdat ik mijn energie nu liever in andere uitdagingen steek, zoals het bedwingen van een mooie Alpenpas.
Als jij dit graag wilt doen, zou ik het gewoon eens uitproberen op een dag dat de weersomstandigheden er geschikt voor zijn, voordat je je ergens toe gaat verplichten. Dan merk je vanzelf hoe ver je komt en of je het de moeite waard vindt.
Is wel te doen hoor denk ik. Heb deze zomer regelmatig op een oude stalen Gazelle damesfiets met 3 versnellingen rond de 130 km en 1 keer denk ik > 150 km gereden (meting later ingestart) en ik ben 45 jaar en heb geen bijzonder goede conditie of zo. Overigens is >130 km op een dergelijke fiets -zeker met Hema zadel van een tientje :) - niet meer echt fijn voor het zitvlak maar voor het goede doel kan je er vast wel 140 km uitpersen en wat extra zadelpijn voor lief nemen :wink:
aapbroodje schreef:
wo 23 jan, 2019 18:03
Is wel te doen hoor denk ik.
Dat is persoonlijk. Ik heb eens een vriend van toen rond de 35 op een tochtje van nog geen 40 km meegenomen. Achteraf hoorde ik dat ik dat toch maar nooit meer moest doen, hij was eenmaal thuis helemaal kapot. Hem mankeerde toen ook niks. Mensen zijn nu eenmaal heel verschillend, inclusief hun inschattingen.
Henri Westerink schreef:
wo 23 jan, 2019 13:45
...Dat is bij elkaar een kleine 140 km in totaal...
Dat ligt eraan welke route je neemt. Via knooppunten is het wat langer. Overigens is 160 te doen op een hele dag als je redelijk getraind bent, het weer lekker is en je billen er zin in hebben.
https://routeplanner.fietsersbond.nl/#r ... erences=63
Oja, je zult wel voldoende moeten eten en je lichaam moet dat ook kunnen verwerken.
Van 10 naar 140 is een hele grote stap.
Fiets er eerst eens 50, daarna nog eens. En nog eens. Dan heb je een idee.

Stel je in op een lááááánge dag op de fiets. Het is niet eens zozeer het aantal kilometers en de inspanning, maar de tijd dat je op de fiets zit. Dat kan lang duren, maar hoeft natuurlijk niet.

En, laatste tip; gewoon dóén!
Ik ben in 2015 van Tiel naar Roubaix gefietst. Dagafstand: 275km
Had wel wat langere ritten van 150/170km gefietst, maar dat was t wel. ‘Ik denk wel da ik het kan, want ik heb het nog nooit gedaan.’
Ik ben om 5:45 op de fietst gestapt, om 20:00 stond ik op de wielerbaan van l’Enfer du Nord. Het was geweldig!
Twee jaar geleden ontmoette ik in Peru een man van 67 die op zijn 63ste was beginnen hardlopen. Hij had deze sport nooit eerder beoefend. Zijn doel was te lopen voor een goed doel. Dat is hem gelukt. Hij liep verschillende marathons en had zo 5000 dollar fondsen verzameld voor dat goede doel.
Met andere woorden: wil je 140 km rijden voor het goede doel? spring op de fiets en oefen.
Leon schreef:
wo 23 jan, 2019 18:19
aapbroodje schreef:
wo 23 jan, 2019 18:03
Is wel te doen hoor denk ik.
Dat is persoonlijk. Ik heb eens een vriend van toen rond de 35 op een tochtje van nog geen 40 km meegenomen. Achteraf hoorde ik dat ik dat toch maar nooit meer moest doen, hij was eenmaal thuis helemaal kapot. Hem mankeerde toen ook niks. Mensen zijn nu eenmaal heel verschillend, inclusief hun inschattingen.
Maar kan het zijn dat het tempo voor die vriend net te hoog lag?

Want ik merk van mezelf dat als ik rustig de tijd neem en op eigen tempo kan fietsen, ik zonder veel problemen een afstand kan doen van 150 km niettegenstaande mijn 'normale' dagafstanden zelden meer dan 30 km bedragen. (Een beetje zadelpijn levert het meestal wel op.)

Maar als ik net een paar km sneller dan mijn eigen rustige tempo 'moet' fietsen, kan ik me op 50 km helemaal kapot rijden.

Renaat
Revanho schreef:
wo 23 jan, 2019 23:45
Leon schreef:
wo 23 jan, 2019 18:19
aapbroodje schreef:
wo 23 jan, 2019 18:03
Is wel te doen hoor denk ik.
Dat is persoonlijk. Ik heb eens een vriend van toen rond de 35 op een tochtje van nog geen 40 km meegenomen. Achteraf hoorde ik dat ik dat toch maar nooit meer moest doen, hij was eenmaal thuis helemaal kapot. Hem mankeerde toen ook niks. Mensen zijn nu eenmaal heel verschillend, inclusief hun inschattingen.
Maar kan het zijn dat het tempo voor die vriend net te hoog lag?
Vast, maar dat bleek dus alleen achteraf. Het was zeker geen tempotocht en ik sta niet bekend als iemand die altijd 10 cm vóór de ander fietst omdat hij onbewust net iets sneller wil. Het gemiddelde op het fietscomputertje zal uiteindelijk zeker duidelijk onder de 20 km/u hebben gelegen.
Henri Westerink schreef:
wo 23 jan, 2019 13:45
Beste mensen,

Ik ben van plan voor het goede doel (Alzheimer Nederland) van mijn woonplaats Vroomshoop naar de Gazelle fabriek in Dieren te fietsen....en terug...op één dag.

Dat is bij elkaar een kleine 140 km in totaal....dit ben ik van plan op mijn Gazelle primeur uit 1989. Ik fiets dagelijks een kleine 10 km op deze fiets...want ondanks de leeftijd en vele gebruik ziet hij er nog perfect uit en is hij ook nog steeds heel goed onderhouden.

Ik probeer zoveel mogelijk geld op te halen en onderweg maak ik een reisverslag via Instagram e.d.

Ben dus redelijk getraind...maar hoe schatten jullie mijn kans in...ik ben 46 jaar ter info.

En hebben jullie nog tips?

Hartelijke groeten

Henri
In 2015 fietsten mijn vriendin en ik van Utrecht naar Emmen in 1 dag, dat is ongeveer 160km. Ik op een Gazelle Primeur uit 1991 en mijn vriendin op een Gazelle Tour de France ook ergens uit de jaren 90.

- We hadden wel lekker wind mee. Bij wind tegen gaat dit tegenvallen.
- We zijn beiden gewend aan lange afstanden fietsen
- Mijn Gazelle Primeur is voorzien van lichtlopende banden (op voldoende druk), een ligstuur wat veel helpt bij tegenwind, een goed gesmeerde ketting, en een goed werkende drieversnellingsnaaf. De TdF van mijn vriendin had racebandjes en liep verder ook goed. Een standaard stadsfiets is vaak voorzien van zwaarlopende banden die niet hard mogen worden opgepompt, omdat het toch alleen voor korte afstanden wordt gebruikt.
- Het standaard zadel van de Gazelle Primeur is ruk. Breed en zachte veren. Ook vervangen door wat beters.

Oefen een paar keer wat lange afstanden en zorg dat de fiets goed is afgesteld en lekker loopt, neem vooral de tijd en volgens mij moet het dan wel lukken.
De charme van de 'challenge' is toch dat je zo'n afstand gaat volbrengen op een fiets die ruk is? Anders is er niks aan :|

Ooit fietsten we op 16-jarige leeftijd op Hemelvaartsdag 170km. (Ook over de snelweg, en over bospaadjes dwars door Montferland, maar dat terzijde.) Mijn fietsgenoot op een compleet ongeschikte mountainbike. Hij was aan het einde moe, maar niet kapot.
bast1aan schreef:
do 24 jan, 2019 17:10
In 2015 fietsten mijn vriendin en ik van Utrecht naar Emmen in 1 dag, dat is ongeveer 160km. Ik op een Gazelle Primeur uit 1991 en mijn vriendin op een Gazelle Tour de France ook ergens uit de jaren 90.
Op een Gazelle Tour de France kun je zeker lange stukken afleggen. In mijn fietstochtenadministratie zie ik dat ik op deze fiets in 1988 in 3 dagen 535 km heb afgelegd. Dat was volbepakt van Nijvel (B) naar Freiburg (D), dus ook nog door de Vogezen. Ik had zo'n haast omdat ik op een feestje van iemand die daar woonde, was uitgenodigd. Dat feestje duurde tot 3 uur in de ochtend, dus toen zal ik best wel moe zijn geweest.

bast1aan schreef:
do 24 jan, 2019 17:10
We hadden wel lekker wind mee. Bij wind tegen gaat dit tegenvallen.
Precies. De windfactor kan slopend zijn. Veel zwaarder dan die 3-daagse monstertocht naar Freiburg was een retourtje van Diemen naar Hippolytushoef, waar mijn opa woonde, van 170 km op één dag in 1979. Op de heenweg waaide het uit het noordwesten. Ik was ervan uitgegaan dat ik dan op de terugweg de wind mee zou hebben. Na bij mijn opa te hebben geluncht, bleek de wind naar het zuidwesten te zijn gedraaid. Vooral het laatste stuk, vanaf Edam, was ik helemaal kapot. Eenmaal thuis in Diemen was ik te moe om te eten en te douchen, en ben ik direct naar bed gegaan.
Met een beetje training en doorzettingsvermogen is de kans groot dat je het gaat redden.

Zonder training zijn er een paar dingen die mis kunnen gaan:
- De kans is groot dat je op een gegeven moment niet meer lekker zit. Dan wordt het een hel.
- De kans is aanwezig dat je last krijgt van handen of nek, dan wordt het een lange rit
- Je weet niet goed welk tempo je lang kan volhouden zonder te forceren/verzuren
- Je weet niet goed hoe vaak je welke voeding het beste kan gebruiken.

Ik weet van mezelf dat mijn optimum snelheid past bij een hartslag van ca. 140. Dan houd ik het lang vol en is 200km te doen zonder kapot te gaan. Mocht je een hartslagmeter hebben/kunnen lenen dan kan dat een eenvoudige manier zijn om je inspanning constant te houden.

succes in ieder geval met dit mooie voornemen!
Je kunt in plaats van het originele stuur ook een recht, of iets opgebogen recht stuur https://www.rosebikes.nl/ergotec-rizer-bar-stuur-488017 monteren met bar-ends.
Dan kun je wat variëren met je zithouding en bij tegenwind heeft dit ook zijn voordeel.
Als je geen ander stuur wilt monteren kun je ook bar-ends op het voorste punt van je Gazelle stuur monteren. Deze zijn in verschillende hoeken instelbaar https://www.rosebikes.nl/ergotec-evo-to ... nds-482321.
En zet je stuur wat lager, zo vang je minder wind en verdeel je het gewicht over stuur en zadel.

Als je gaat trainen: fiets eens naar Emmen, dat is enkel een km of 60 vanuit Vroomshoop, en dan terug.
De terugweg fiets je parallel aan de spoorlijn Emmen-Marienberg-Vroomshoop en kijk hoe ver je komt, als het niet meer gaat stap je op de trein.