Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstrailer mee, of niet? - Forum Wereldfietser

fietstrailer mee, of niet?

Dilemma, aankomende zomer ga ik 6 weken op pad met start en finish in Ljubljana. Nu ben ik in het bezit van een Journey trailer van Topeak met een drybag. Inmiddels uitgebreid getest en ben er zeer tevreden over, de kar volgt als een trouwe hond mijn fiets en zonder al te veel extra moeite. Ben ook op pad geweest met en zonder de trailer om uit te vinden of ik de trailer mee ga nemen of niet maar ik kom er niet helemaal uit. Zo heb ik al wel gemerkt dat reizen met de trein erg bewerkelijk is met een trailer, maar het grote voordeel is dat ik ten aller tijden goed bij mijn achterste fietstassen kan en dat mijn grotere bagage zoals tent, slaapzak e.d. waterdicht op de plaats van bestemming aankomt. Zonder trailer komen er dus dingen bovenop mijn bagagedrager die ik weer apart waterdicht in moet pakken en kan ik alleen in mijn fietstassen te komen door eerst weer alles eraf te halen. Tips en/of ervaringen op dit gebied?
Ik zou de trailer thuislaten! Je kunt het "probleem" op drie manieren oplossen:
1. minder bagage.
2. bagagedrager met lager gemonteerde dwarsstangen zodat je tassen lager komen te hangen en je er nog bij kunt.
3. bagage in de lengterichting op de drager.
Als je het zonder trailer kunt is dat een stuk lichter dan met, want het gewicht van de trailer tel aan. Over de beruchte hellingen in Slovenië gehoord hebben lijkt me dat belangrijker dan snel bij je achtertassen kunnen.
Ja ik heb ervaring met veel spul op mijn fiets en slecht in mijn achtertassen kunnen: stop dingen waar je snel bij moet in de voortassen: lunchspullen, regenkleding e.d.
Heb je al bergervering met de configuratie mét trailer? Oef, lijkt me zwaar.
Dit is hem toch?:
Afbeelding
Klopt dat is hem, gewicht valt mee hoor. Het is puur het gemak van snel dingen waterdicht kunnen opbergen waarom ik hem mee zou nemen, niet eens om veel spullen te kunnen meenemen. Mijn tent, slaapzak en matje wegen nog geen 3,5 kg bij elkaar.
Wat heb je voor fiets?

Als je daar een achterdrager of misschien zelfs bikepacking setup op kwijt kunt dan hoef je niet met caravan onderweg =) Die 3,5 kilo klinken namelijk best goed. Als dat niet teveel volume is zou je zelfs zonder voortassen weg moeten kunnen.
patrick_ijsselstein schreef:
ma 28 jan, 2019 18:36
Klopt dat is hem, gewicht valt mee hoor. Het is puur het gemak van snel dingen waterdicht kunnen opbergen waarom ik hem mee zou nemen, niet eens om veel spullen te kunnen meenemen. Mijn tent, slaapzak en matje wegen nog geen 3,5 kg bij elkaar.
Ik heb altijd een waterdicht Exped-rugzakje (Cloudburst 15) op de achterdrager, daarin berg ik de spullen die ik onderweg nodig kan hebben. Een van mijn beste aankopen ooit; je kan er ook heel goed mee wandelen, stevig en waterdicht.
En een tent hoef je niet per se echt waterdicht te verpakken natuurlijk.
Voor een solo fietsvakantie met 2p tent, slaapspullen en kookspullen kan ik in grote delen van Europa toe met twee achtertassen, een kleine stuurtas (voor de camera) en een niet al te grote rollerbag en tentstokken bovenop de bagagedrager.
Leon schreef:
ma 28 jan, 2019 17:11
Afbeelding
Tassen voor en achter én een trailer? Wat neem je in hemelsnaam allemaal mee dan? :shock:

Een tent is al waterbestendig, dus die kan gewoon in de lengterichting bovenop de drager.
Slaapzak kan in een van de tassen, of in een handlebar roll onder je stuur.

[/minimalismepolizei]
Ik ga proberen om het in mijn 4 tassen te krijgen, mijn tent en matje passen in mijn achtertas en ik realiseer mij net dat ik hoogzomer natuurlijk niet mijn qua volume veel grotere winter-slaapzak mee ga nemen. Het wordt wel krap denk ik. Mijn linker voortas gaat mijn spiegelreflexcamera in, mijn rechter voortas mijn kookspullen, linksachter mijn tent, opblaasbaar kussen en matje, rechtsachter mijn slaapzak. De gaatjes vul ik op met een heel klein toilet-tasje, klimgordel/via ferrata gear, Teva sandalen, Hoge wandelschoenen, slot, gereedschap, mini-ehbo kit, 2 korte broeken, 2 onderbroeken, 2 paar sokken, 2 t-shirts, 1 lange broek, regenkleding en 2 setjes fietskleding. Verder heb ik ook nog een stuurtas en een grote zadeltas tot mijn beschikking waar het een en ander in kan. Mijn fietshelm kan ik vrij makkelijk ergens aan vast knopen als hij niet in gebruik is. Ik moet gewoon maar eens kijken of het allemaal gaat passen, er is tijd genoeg, al zou ik het liefst morgen nog vertrekken.
2 korte broeken en 1 lange? Hoe lang ga je van huis dan?
6 weken
ok, met 1 korte broek zou ik ook uit de voeten kunnen als je daar op doelt. Het word mijn eerste grote trip en ik ga voor het eerst van mijn leven vliegen dus vergeef mij mijn onwetendheid.
Dat je red je toch ook wel met alleen 1 afritsbroek?

Of 1 korte broek en 1 lange thermo onderbroek?


Edit: die kritische vragen stel ik om je scherp te houden hè ;) teveel meeslepen is gewoon zonde omdat je dan zoveel minder lekker fietst.

Qua bepakking maakt 2 weken of een jaar weinig verschil meer trouwens ;)
patrick_ijsselstein schreef:
ma 28 jan, 2019 23:07
mijn rechter voortas mijn kookspullen
Kook je op vier pitten tegelijk of heb je proviand mee voor zes weken IJsland? Wat gaat er allemaal mee in een voortas vol kookspullen als je alleen reist?
Ook dat ja. Je hebt toch niet 1 hele tas nodig voor alleen je kookspullen?
Casual kleding is zelfs iets wat niet perse mee moet, dat is 1 van de dingen die je ter plekke ook wel zal vinden. Net als levensmiddelen, ga ik ook niet teveel van meeslepen.
Klopt, goed lezen... de gaten in mijn fietstas vul ik op met alle andere zaken.
Maar als ik het goed begrijp hebben jullie met je eerste grote trip dus niet teveel spullen meegenomen :wink: Ik ga nu regelmatig een weekendje er op uit dus het stadium van echt teveel dingen meenemen die ik niet ga gebruiken ben ik echt voorbij. de foto van mijn fiets met trailer en tassen is ook niet zo heel recent.
Tip: maak eens een excelletje met je paklijst (en post dat lijstje hier ter lering ende vermaak), ga eens 'proefpakken' en ga schrappen tot je de boel gereduceerd hebt tot de helft van de setup op de foto.

Je gaat in de zomer in tamelijk ontwikkelde landen fiesen, dus je bagage moet zonder al te veel opofferigen te reduceren zijn tot óf 2 voor- en 2 achtertassen, evt nog iets bovenop je achterdrager en evt een stuurtas, óf alléén een trailer en verder zo goed als niks op je fiets zelf.

Serieus, doe het, je zult veel lekkerder fietsen.
patrick_ijsselstein schreef:
ma 28 jan, 2019 23:25
Maar als ik het goed begrijp hebben jullie met je eerste grote trip dus niet teveel spullen meegenomen :wink: Ik ga nu regelmatig een weekendje er op uit dus het stadium van echt teveel dingen meenemen die ik niet ga gebruiken ben ik echt voorbij. de foto van mijn fiets met trailer en tassen is ook niet zo heel recent.
Op mijn eerste trip (van anderhalve week) nam ik meer mee dan op mijn grote trip (van een jaar) :lol: