Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tracks niet zichtbaar op garmin etrex - Forum Wereldfietser

Tracks niet zichtbaar op garmin etrex

Beste Wereldfietsers,

Ik probeer al de hele avond de tracks die ik gemaakt heb voor mijn komende reis op mijn garmin etrex te zetten, maar het lukt met niet. Ik heb hiermee nochtans voorheen zelden problemen gehad.

Wat er gebeurt: de tracks staan op mijn computer (Mac). Ik verbind mijn garmin met de computer en sleep dan de gpx tracks naar de bewuste map Garmin/ GPX in mijn gps toestel. Vervolgens koppel ik de garmin los. Als ik de gps weer aanzet en naar de sporen zoek, zijn ze niet te vinden. Hoe komt dat?

Tweede probleem: als ik mijn garmin bekijk vanuit basecamp lijkt het alsof alle oude sporen die ik gewist heb nog op mijn toestel staan.

Ik geraak er niet wijs uit. Kan iemand me hiermee helpen?
Toevallig heb ik vanavond ook mijn eTrex weer eens aan mijn Mac gehad en heb 2 software updates geïnstalleerd. Ik had toen hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door de eTrex aan te sluiten en in Basecamp de tracks te verwijderen van de eTrex. Daarna heb ik ze opnieuw verstuurd naar de eTrex en toen stonden ze er wel op.
groverr schreef:
za 30 mar, 2019 21:26
Toevallig heb ik vanavond ook mijn eTrex weer eens aan mijn Mac gehad en heb 2 software updates geïnstalleerd. Ik had toen hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door de eTrex aan te sluiten en in Basecamp de tracks te verwijderen van de eTrex. Daarna heb ik ze opnieuw verstuurd naar de eTrex en toen stonden ze er wel op.
Merkwaardig dat jij dit ook hebt. Ik heb ondertussen al herhaaldelijk de oude tracks van mijn etrex verwijderd via basecamp, en ook via de map zelf, maar ze staan er steeds terug als ik basecamp weer open en niets in het toestel zelf.
Na nog wat pogingen merk ik dat op de garmin etrex enkel de 4 sporen te zien zijn die ik vandaag gemaakt heb. Alle andere sporen zijn spoorloos, hoe ik ze er ook op zet.

Anderzijds zie ik via basecamp dat de andere sporen wel op het toestel staan, maar dus niet zichtbaar vanuit de gps zelf.
Op mijn Garmin eTrex Touch 35 kan je elke track afzonderlijk aan of uit zetten, "Toon op kaart".

Zou het kunnen dat de tracks die niet zichtbaar zijn "Toon op kaart" uit hebben staan?
daulagari schreef:
za 30 mar, 2019 22:47
Op mijn Garmin eTrex Touch 35 kan je elke track afzonderlijk aan of uit zetten, "Toon op kaart".

Zou het kunnen dat de tracks die niet zichtbaar zijn "Toon op kaart" uit hebben staan?
Ik kan de tracks helemaal nergens vinden in het menu 'sporen beheer'. Dus kan ik ook geen optie 'toon op kaart' aanzetten. Wat doe ik toch verkeerd?

Edit: nu plots zijn ze wel zichtbaar. Goocheltruuk?
Vreemd: basecamp had deze sporen zonet allemaal dezelfde naam gegeven 'Track'. Ik heb van al deze 'tracks' de naam nogmaals gewijzigd. Nu garmin losgekoppeld van de computer en plots staan die tracks daar met hun eigen naam. De digitale wereld is me één groot raadsel.
Ik gebruik sinds jaar en dag CleanEject om mijn GPS-en op een nette manier los te koppelen van mijn Mac. Prullenbak wordt dan automatisch geleegd en de verborgen bestanden die de Mac achterlaat worden gewist. Met name oude modellen GPS-en kunnen problemen hebben met die verborgen bestanden.

http://www.javawa.nl/cleaneject.html
Frank schreef:
za 30 mar, 2019 23:10
Ik gebruik sinds jaar en dag CleanEject om mijn GPS-en op een nette manier los te koppelen van mijn Mac. Prullenbak wordt dan automatisch geleegd en de verborgen bestanden die de Mac achterlaat worden gewist. Met name oude modellen GPS-en kunnen problemen hebben met die verborgen bestanden.

http://www.javawa.nl/cleaneject.html
Frank, ik gebruik ook CleanEject. En toch...
Als je twee eigenzinnige software/hardwarebouwers samen moet laten werken laat het resultaat zich raden. :wink:
Op een Windows PC heb ik dit probleem gelukkig niet, soms wel dat als je de USB-kabel er uit trekt dat alles van je Garmin gereset is, dus ook de totalen. En wat jullie schrijven, kan ik onderschrijven.
Zonder het onderwerp te willen kapen, maar ik vermoed dat mijn probleem dezelfde oorzaak heeft. Na de laatste update van de etrex 30 (update naar 4.90) kan ik de routes ook niet terug vinden. Normaal zet ik de route ook in de gpx map, ga dan via het hoofdscherm naar 'waarheen?' en ben dan de optie 'routes' kwijt. Via die optie kon ik altijd de te fietsen/lopen route terugvinden. Heeft iemand hetzelfde probleem, en vooral een oplossing? Is het mogelijk om een update ongedaan te maken?
Een oorzaak van het raadsel is alvast gevonden: Garmin Express synchroniseert automatisch vanaf het moment dat mijn gps op de computer is aangesloten. Hierdoor worden alle gereden oude tracks die in Garmin Connect staan steeds terug op mijn gps gezet. Het heeft dus geen zin die tracks te verwijderen uit het toestel (ik had ze al zeker vijf keer verwijderd steeds op verschillende manieren), want garmin connect zet ze er elke keer terug op.

Ik vond nergens de mogelijkheid om deze optie uit te zetten en heb dan maar al mijn gereden routes die in de app Garmin Connect verzameld worden definitief verwijderd. Omdat ik geen mogelijkheid vond om ze allemaal in één keer te verwijderen heb ik ze één voor één moeten deleten, goed voor honderden mindful muisklikjes. Pfff.

Misschien is er iemand die weet hoe ik voortaan kan vermijden dat die routes via Garmin Express steeds terug op mijn gps komen te staan?

PS @Martin: geen probleem dat je dit topic 'kaapt'. Het lijkt me wel handig dat alle gerelateerde problemen besproken worden in één zelfde topic.
nicolevelo schreef:
zo 31 mar, 2019 10:20
Misschien is er iemand die weet hoe ik voortaan kan vermijden dat die routes via Garmin Express steeds terug op mijn gps komen te staan?

PS @Martin: geen probleem dat je dit topic 'kaapt'. Het lijkt me wel handig dat alle gerelateerde problemen besproken worden in één zelfde topic.
Ik sluit alleen mijn etrex aan op de pc zonder dat er een bijbehorende applicatie loopt en verplaats bestanden met de verkenner. Bestanden gaan naar een map van mijn keuze.

Dit is niet het eerste topic met dit onderwerp.
Ja, het is mogelijk updates ongedaan te maken maar de beschrijving zou ik ook moeten zoeken.
Ik heb Garmin Express niet constant draaien én ik gebruik geen Garmin Connect met de eTrex. Ik zie daarom ook geen backup optie in Express.

Voor het backuppen van mijn GPS gebruik ik een ander programma, nl. JaVaWa JDM

Helaas is dit programma 32-bits en zal waarschijnlijk met de nieuwe macOS versie die dit jaar uitgebracht wordt niet meer werken. :(
Frank schreef:
zo 31 mar, 2019 11:23
Ik heb Garmin Express niet constant draaien én ik gebruik geen Garmin Connect met de eTrex. Ik zie daarom ook geen backup optie in Express.

Voor het backuppen van mijn GPS gebruik ik een ander programma, nl. JaVaWa JDM

Helaas is dit programma 32-bits en zal waarschijnlijk met de nieuwe macOS versie die dit jaar uitgebracht wordt niet meer werken. :(
Frank, hoe zorg jij dat je steeds de nieuwe software updates hebt? Is dat niet via Garmin Express?
Als ik een nieuw OFM kaart of tracks op mijn GPS zet, dan start ik Garmin Express weleens handmatig op. Of als ik op het GPS-forum zie dat er een Firmware update is. Voor de Etrex 30 zijn er toch niet zoveel én ik wacht altijd enige tijd met het installeren, aangezien nieuwe versies niet altijd een verbetering zijn en nieuwe problemen kunnen introduceren.
Frank schreef:
zo 31 mar, 2019 11:39
Als ik een nieuw OFM kaart of tracks op mijn GPS zet, dan start ik Garmin Express weleens handmatig op. Of als ik op het GPS-forum zie dat er een Firmware update is. Voor de Etrex 30 zijn er toch niet zoveel én ik wacht altijd enige tijd met het installeren, aangezien nieuwe versies niet altijd een verbetering zijn en nieuwe problemen kunnen introduceren.
Ik heb de indruk dat Garmin Express automatisch opstart als ik mijn gps verbind met mijn computer.
En hoe Garmin Connect los te koppelen van mijn gps toestel moet ik nog even uitzoeken.
Het automatisch opstarten kun je in de voorkeuren uitzetten. Vinkje bij "Garmin Express altijd op de achtergrond actief laten" weghalen en daarna het programma afsluiten. Dan blijft ie niet actief.
nicolevelo schreef:
zo 31 mar, 2019 11:45
Ik heb de indruk dat Garmin Express automatisch opstart als ik mijn gps verbind met mijn computer.
En hoe Garmin Connect los te koppelen van mijn gps toestel moet ik nog even uitzoeken.
Ergens in de instellingen - bij mijn versie, die ik niet ga updaten.
Het is standaard dat als ik software installeer ik 5% van de tijd bezig ben met installeren en 95% van de tijd met uitzettenvan alle opties die ik niet wil.

Frank was me voor...
Frank schreef:
zo 31 mar, 2019 11:49
Het automatisch opstarten kun je in de voorkeuren uitzetten. Vinkje bij "Garmin Express altijd op de achtergrond actief laten" weghalen en daarna het programma afsluiten. Dan blijft ie niet actief.
OK, dank!

Blijft nog te vinden hoe ik het automatisch synchroniseren met Garmin Connect afzet.