Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goede tijdelijke reisverzekering voor vakantiefietser gezocht - Forum Wereldfietser

goede tijdelijke reisverzekering voor vakantiefietser gezocht

Ik zoek een goede tijdelijke reisverzekering voor aankomende zomer, ervaringen en/of tips?
informeer eens bij de ANWB naar een verzekering waarbij de fiets is inbegrepen: ook repatriering van de fiets als je door ziekte of ongeval niet verder kunt fietsen.
patrick_ijsselstein schreef:
di 02 apr, 2019 14:21
Ik zoek een goede tijdelijke reisverzekering voor aankomende zomer, ervaringen en/of tips?
Voor mij is een standaard reisverzekering en een slot meer dan genoeg.
Maar voor jou? Geen flauw idee. Waar ga je naar toe: België, Fiji? Hoe lang: een extra lang weekend of zes maanden? Hoe duur is je fiets: 125 euro of € 8599,- excl. accu?
En wat verwacht je van de verzekering?
Ik ga vanaf half Juli 6 weken op pad vanaf Ljubljana, wellicht door naar kroatie en Slowakije, binnen de EU in elk geval. Mijn fiets en uitrusting zal om en nabij de €2500 aan waarde vertegenwoordigen. Waar het mij om gaat is dat ik gewoon goed verzekerd op pad wil gaan en niet tegen verrassingen aan wil lopen op het moment dat ik die verzekering nodig heb. Dus ja, medische kosten, eventueel onverwachte reiskosten door ziekte, ongeval, schade of diefstal van fiets en/of spullen, dat soort zaken. Ben vooral nieuwsgierig naar goede en slechte ervaringen van anderen op dit gebied zodat ik mijzelf een beeld kan vormen wat voor mij de beste optie is.
Gewoon een goede reisverzekering met aanvulling voor de fiets zou volgens mij dan gewoon moeten volstaan.
Stel je vragen vrijblijvend aan de ANWB, tel. 088 269 22 22 (maandag t/m vrijdag: 8.30 - 18.00 uur. Zaterdag: 10.00 - 16.00 uur. Zon- en feestdagen: gesloten).
En vraag ook even ter vergelijking een offerte op bij een andere maatschappij.

Doorlopende reisverzekeringen zijn over het algemeen stukken goedkoper. Deze gelden ook tijdens korte vakantie tussen. Zelf in Nederland. Belangrijk is dat er sprake moet zijn van een betaalde overnachting.
Vergelijk in alle rust van welk product voor jou op maat is en maak vervolgens een keuze.
dus bij wildkamperen loop je eigenlijk een enorm risico als ik het goed begrijp?
patrick_ijsselstein schreef:
wo 03 apr, 2019 11:54
dus bij wildkamperen loop je eigenlijk een enorm risico als ik het goed begrijp?
Ik denk dat het criterium van de betaalde overnachting is om onderscheid te maken tussen een vakantie en bijvoorbeeld het even de grens over gaan voor een boodschap, wat in mijn woonplaats iets is dat heel veel gebeurt. Grenswerkers bijvoorbeeld gaan dagelijks naar het buitenland, maar het is niet de bedoeling dat zij een standaard reisverzekering gebruiken om een groot deel van hun leven een verzekeringsdekking te hebben.
Dus ik denk dat als je echt op weg bent en al een paar keer op een camping hebt gestaan, geen problemen krijgt met dit criterium.
Leon schreef:
wo 03 apr, 2019 15:53
patrick_ijsselstein schreef:
wo 03 apr, 2019 11:54
dus bij wildkamperen loop je eigenlijk een enorm risico als ik het goed begrijp?
Ik denk dat het criterium van de betaalde overnachting is om onderscheid te maken tussen een vakantie en bijvoorbeeld het even de grens over gaan voor een boodschap, wat in mijn woonplaats iets is dat heel veel gebeurt. Grenswerkers bijvoorbeeld gaan dagelijks naar het buitenland, maar het is niet de bedoeling dat zij een standaard reisverzekering gebruiken om een groot deel van hun leven een verzekeringsdekking te hebben.
Dus ik denk dat als je echt op weg bent en al een paar keer op een camping hebt gestaan, geen problemen krijgt met dit criterium.
klopt
Voor Europa volstaat dan in mijn ogen een normale reisverzekering. Ik heb bij de aankoop van mijn nieuwe vakantiefiets via de fietsenwinkel een ANWB fietsverzekering afgesloten tegen diefstal. Met 80 euro per jaar relatief goedkoop voor een IdWorx. Deze kan je volgens mij ook voor oudere luxe fietsen afsluiten.
Martinnn schreef:
za 06 apr, 2019 12:13
Voor Europa volstaat dan in mijn ogen een normale reisverzekering. Ik heb bij de aankoop van mijn nieuwe vakantiefiets via de fietsenwinkel een ANWB fietsverzekering afgesloten tegen diefstal. Met 80 euro per jaar relatief goedkoop voor een IdWorx. Deze kan je volgens mij ook voor oudere luxe fietsen afsluiten.
Ik was met een groepje fietsen in Frankrijk. Een van de mensen van het groepje brak haar been. Na het aanbrengen van een gipsverband had de alarmcentrale vrij snel een ambulance geregeld om haar te repatriëren.

"En mijn fiets dan?" Vroeg ze aan de alarmcentrale. "Dat zit niet in uw verzekering," was de reactie.

Een diefstalverzekering geldt niet als de fiets is zoek geraakt tijdens luchttransport. De meeste airlines keren slechts een kilobedrag uit die veel en veel lager is dan de waarde van de fiets.
Ook schade aan je fiets tijdens luchttransport levert vaak onaangename reacties van de airlines. Ben je juist verzekerd, dan dien je claim in bij de verzekering, die meestal vlot uitkeert. Het is dan aan de verzekering om in de clinch te gaan met de airline.
Wij hebben al jaren een fietsverzekering bij ANWB. Heel makkelijk af te sluiten en heel makkelijk te gebruiken, gewoon via een appje. Je kunt zelf kiezen waarvoor je je wilt verzekeren en afhankelijk daarvan betaal je je premie.
bert sitters schreef:
wo 03 apr, 2019 17:07
Leon schreef:
wo 03 apr, 2019 15:53
patrick_ijsselstein schreef:
wo 03 apr, 2019 11:54
dus bij wildkamperen loop je eigenlijk een enorm risico als ik het goed begrijp?
Ik denk dat het criterium van de betaalde overnachting is om onderscheid te maken tussen een vakantie en bijvoorbeeld het even de grens over gaan voor een boodschap, wat in mijn woonplaats iets is dat heel veel gebeurt. Grenswerkers bijvoorbeeld gaan dagelijks naar het buitenland, maar het is niet de bedoeling dat zij een standaard reisverzekering gebruiken om een groot deel van hun leven een verzekeringsdekking te hebben.
Dus ik denk dat als je echt op weg bent en al een paar keer op een camping hebt gestaan, geen problemen krijgt met dit criterium.
klopt
Ja en Nee.

De betaalde overnachting is (meestal) van belang bij de dekking in Nederland (om te voorkomen dat je ook kan claimen als je bij je moeder logeert, of erger nog eigenlijk gewoon thuis bent).

Ben je in het buitenland dan is een min of meer bewijs dat je ook echt in het buitenland bent (geweest) genoeg.
Haal een keertje geld, of betaal je eerste boodschappen per bankpasje of credit-card, en je laatste boodschappen idem (ben je de auto: betaal de brandstof met "plastic").

Ik had vorig jaar de pech van een boom op de tent (een Boswilg voor de botanisch geinteresseerden), ik kampeerde eens een keertje niet wild. Echter de camping wilde me bij deze trieste pech natuurlijk geen rekening presenteren ('t was overigens geen wereld-bedrag,'t was een heel goedkope en aangename camping).
De (doorlopende) verzekering was tevreden met een paar bankafschriften die mijn buitenlands verblijf duidelijk maakten.
Toevallig dit jaar weer een "dingetje", we moesten terug vanwege het overlijden van mijn moeder. Ook daar waren een paar bank-afschriften en een nogal globaal bewijs van een zeker verblijf in het buitenland genoeg.
In dit soort van tijdelijk terug naar Nederland is er wel een bedenkelijk dingetje: De verzekering vergoed geen retourtje als de resterende vakantietijd te kort is -- hoe je die resterende vakantietijd moet aantonen als je een meerdaags rondje fietst zonder vooraf vastgelegde overnachtingen ?? Ben je nog een week fietsen van thuis dan lijkt mij het bewijs wel geleverd, maar op een rondje langs de Nederlandse grens wordt het iets moeilijker.

En wie in de grensstreek woont, en een beetje handig met een paar verschillende bankrekeningen goochelt die kan meer dan bedoeld bij de reisverzekering uitgekeerd krijgen.

Groeten BSM

PS Een ander "dingetje" is dat de meeste reisverzekeringen niet uitkeren op de vervangingswaarde maar op basis van een vaste afschrijving. De beste kwaliteitstent wordt ook in 10 jaar afgeschreven, zelfs als die tent maar zo nu en dan gebruikt werd.
Vanwege die afschrijving (en soms ook vanwege de beperkende bepalingen) is het goed niet teveel te rekenen op de zekerheden van de verzekering ... het enige waar je van verzekerd bent is gedoe.
Bridgestone SM schreef:
do 25 apr, 2019 15:09
In dit soort van tijdelijk terug naar Nederland is er wel een bedenkelijk dingetje: De verzekering vergoed geen retourtje als de resterende vakantietijd te kort is -- hoe je die resterende vakantietijd moet aantonen als je een meerdaags rondje fietst zonder vooraf vastgelegde overnachtingen ?? Ben je nog een week fietsen van thuis dan lijkt mij het bewijs wel geleverd, maar op een rondje langs de Nederlandse grens wordt het iets moeilijker.

En wie in de grensstreek woont, en een beetje handig met een paar verschillende bankrekeningen goochelt die kan meer dan bedoeld bij de reisverzekering uitgekeerd krijgen.
Dat goochelen noemen ze bij de verzekeringsmaatschappij toch fraude?
Verder vergoedt een reisverzekering alleen de daadwerkelijk geleden schade cq. gemaakte kosten, niet de gederfde vakantiedagen. Daarvoor moet je een speciale annuleringsverzekering afsluiten.