Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kou in de zomer! Vragen voor een aanstaande tocht in Chili en Bolivia - Forum Wereldfietser

Kou in de zomer! Vragen voor een aanstaande tocht in Chili en Bolivia

Ben voor de komende zomer een trip aan het voorbereiden naar het Noorden van Chili en Bolivia. Vanuit San Pedro Atacama noordwaarts richting Bolivia via de Laguna route naar Uyuni, de zoutvlakte over, daarna richting Putre om vervolgens te eindigen in Arica. Vorig jaar winter reden we vanaf San Pedro Atacama zuidoostwaarts door de Puna. Ben dus bekend met de hoogte, de wind, schaarsheid aan voedsel en water, bikepacking.com, andesbybike.com etc.

Nieuw is dat het ’s nachts verduveld koud gaat worden als de zon haar hielen licht. Het belooft -15 graden te worden. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met kou. Een paar vragen sowieso, maar ik ben ook benieuwd naar tips en zaken waar ik wellicht nog helemaal niet aan gedacht heb.

• Een slaapzak met flink wat dons die het volgens de bekende normen bij -15 graden moet houden is aangeschaft. Maar wat zijn jullie ervaringen met een lakenzak? Heeft een Vapor barrier liner zin? Of een extra warme lakenzak zoals die van Sea to Summit, de Reactor Extreme?
• Electronica? Hoe houdt die zich in die omstandigheden? Bij een wintertripje in Nederland merkte ik dat er de volgende ochtend geen prik meer zat in de iPad. Beter uit zetten? Idem voor het accupack? Mee onder de dekens nemen? Wat vindt m’n camerabody ervan?
• Andere materialen die slecht kou kunnen verdragen, extra zorg vragen? Paar jaar terug ontdekte ik bijvoorbeeld dat een snoertje van de verlichting van m’n stadsfiets gewoonweg brak na een flinke nachtvorst.
• Tips voor het koken? Met name voor getting started in de ochtend met ontbijt en koffie?

Enfin, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, tips, do’s en dont’s!
Hallo,
Een beetje off topic, maar.... waarom zou je dit willen?
Wat is er heerlijker dan fietsen in een zonnige, warme periode?
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
vr 05 apr, 2019 21:43
Hallo,
Een beetje off topic, maar.... waarom zou je dit willen?
Wat is er heerlijker dan fietsen in een zonnige, warme periode?
Groet, Petra.
TS heeft het over nachtelijke kou.
Dag Alexander,
Ik ben een redelijke koukleum, maar ik had het 's nachts niet koud in mijn max min 10 slaapzak, omdat het "droge kou" is. Uiteraard wel wollen ondergoed en een muts op en warm de slaapzak in. Ik heb een zijden lakenzak.
's Ochtends tent inpakken was soms wel een crime, door mijn koude handen en de door de kou stugge plastic clips bij de tent.

Ik ben niet zo van de gadgets en draadjes, maar GPS werkte altijd.

Geniet van je mooie reis en mocht je ook op de Salar Coipassa komen, ga juist daar naar de landpunt tegenover Coipassa met de mooie cactussen. Ben je helemaal alleen. Genieten :)

Erik
AlexanderR schreef:
vr 05 apr, 2019 21:39
...
Electronica? Hoe houdt die zich in die omstandigheden? Bij een wintertripje in Nederland merkte ik dat er de volgende ochtend geen prik meer zat in de iPad. Beter uit zetten? Idem voor het accupack? Mee onder de dekens nemen? Wat vindt m’n camerabody ervan?
....
AlexanderR,

Kijk uit met Lithium-Ion accu's en koude.
Een Li-Ion accu verliest heel veel van z'n capaciteit bij koude, en erger nog bij serieuze koude is ook het opladen tricky ... als je niet uitkijkt verandert een Li-Ion accu in de kortste keren in te rcyclen chemisch afval.

Groeten BSM
Lithium accu's hebben geen waterig electrolyt (= de scheidingslaag tussen de plus- en de min-electrode) en hebben daarom minder last van de nul-graden overgang van gewone accu's, zoals loodaccu's, NiCd- en NiMH-accu's.
Maar voor alle accu's en batterijen geldt dat ze bij lagere temperatuur steeds trager werken. Als je veel stroom trekt, zijn ze sneller leeg. Dat is slechts schijn, want als de accu weer opwarmt is de capaciteit weer voorhanden.
Voor laden van alle accu's geldt dat je ze bij lagere temperatuur minder snel kunt opladen.

Je vindt de juiste uitleg op https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
math schreef:
do 25 apr, 2019 23:14
Lithium accu's hebben geen waterig electrolyt (= de scheidingslaag tussen de plus- en de min-electrode) en hebben daarom minder last van de nul-graden overgang van gewone accu's, zoals loodaccu's, NiCd- en NiMH-accu's.
Maar voor alle accu's en batterijen geldt dat ze bij lagere temperatuur steeds trager werken. Als je veel stroom trekt, zijn ze sneller leeg. Dat is slechts schijn, want als de accu weer opwarmt is de capaciteit weer voorhanden.
Voor laden van alle accu's geldt dat je ze bij lagere temperatuur minder snel kunt opladen.

Je vindt de juiste uitleg op https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
Ja, het klopt, en toch staat er:
No charge permitted below freezing.
En dan iets genuanceerder:
Advancements are being made to charge Li-ion below freezing temperatures. Charging is indeed possible with most lithium-ion cells but only at very low currents. According to research papers, the allowable charge rate at –30°C (–22°F) is 0.02C. At this low current, the charge time would stretch to over 50 hours, a time that is deemed impractical. There are, however, specialty Li-ions that can charge down to –10°C (14°F) at a reduced rate.

Anyway, zonder een aangepast laadprogramma (en dus ook een of andere temperatuur-check in het binnenste van de Li-Ion) gaat een Li-Ion accu bij temperaturen onder nul naar de ratsmodée zodra hij normaal geladen wordt.

Groeten BSM

PS   Ik ben zelf aan het kijken naar LiFePO als degelijker/duurzamer accu, en bovenal beter qua temperatuur-range. Alleen LiFePO is weer niet handig voor de hand-held apparatuur.
Leuk onderwerp ,wij reizen ook liever niet in warme landen......
-Slaapzak kies ikzelf met overcapaciteit dus -25 maar tijdens onze wereldreis voldeed een Cumulus 600 cu in
aangevuld in de wintermaanden met een goedkope slaapzak er omheen. Vanaf 2 Euro in de Kringloop.
Geweldige investering was mijn Sea to Summit liner, winters prima aanvulling en zomers gewoon als slaapzak.En
om de slaapzak schoon te houden.
-Electronica; wij fietsten 20000 km. met alleen 2 Waka waka's . Ene dag telefoon aan de waka ,andere nacht
camera aan de waka. Buiten Europa heb je gemiddeld 1,5 kruispunten per dag dus 5 minuten navigatie. Hoe hoge
r hoe beter je lader werkt ,hoe verder van Nederland hoe meer zonnige dagen
- Koken is alleen benzine een optie en doet 't altijd [ok bij Diesel andere nozzle en veel schoonmaken] Wij smolten
langere tijd sneeuw maar Zd Amerika is bekend om z'n weinige neerslag.
P S Bekend met de Ruta de Seis Milles ?
Groeten van Pier.
Zonder voorbereiding is ‘s ochtends al je water bevroren, vaak krijg je niet eens de dop van je drinkfles, Camelback oid. Neem een thermosfles mee, vul die ‘s avonds met kokend water, dan heb je ‘s ochtend iig vloeibaar water. Dat maakt het ook makkelijker om ijs te smelten.
Hi Alexander,

Wij fietsten begin juni de Laguna route en het was inderdaad bar koud 's nachts: in de binnentent hebben we een temperatuur van -21 graden Celsius gemeten. Onze slaapzak was een Cumulus Teneqa 700 en beiden hadden we een zijden lakenzak bij ons. Maar dat was niet voldoende voor vooral mij, Elmar kan beter tegen de kou. Dus ik sliep met warme kleren, dikke sokken en een muts op en dat ging best goed.
Zodra de zon opkomt warmt het wel weer aardig op, maar andersom is ook waar; zodra die zon weg is, schiet de temperatuur ver beneden 0.

(Reserve)batterijen en onze power pack namen we neem in de slaapzak. Mijn camera had er niet zo'n last van eerlijk gezegd. Ja, natuurlijk, batterijen lopen wat sneller leeg, maar de camera zelf had geen issues.

Eigenlijk hebben we qua materiaal geen problemen gehad, en heeft alles het goed volgehouden.

Op die hoogte had ik trouwens minder trek, we hadden koekjes en pasta of soep. Voor 's ochtends wraps met Nutella. En natuurlijk koffie en thee.

Het waren lange nachten, omdat de zon vroeg onder gaat, duik je eigenlijk snel je bed in wegens de kou en we bleven vaak liggen tot de zon weer opkwam. We hielden dan ook altijd rekening met een kampeerplek en de zon, zodat we al vroeg de zon op onze tent hadden en we konden opwarmen. De wind maakt het overigens nog wat kouder ;)

Maar het is daar zo ontzettend mooi! Ik zou het zo weer doen hoor!

Mocht je het leuk vinden: hier staat een verhaaltje van de Laguna Route en hier een filmpje.

Veel plezier met de voorbereiding alvast.
In 2016 heb ik de zuidelijke variant “Sud Lipez” gefietst. Als aanvulling op bovenstaande hield ik rekening met het volgende:
- kamperen onder een beklimming warmt ’s ochtends lekker op na het inpakken
- ik had geen thermosfles, maar zette ’s avonds een pannetje water in de tent dat ’s ochtends als pannetje ijs op de brander kon
- het enige wat ik verder, naast mijn lichaam, tegen bevriezing beschermde was mijn Sawyer waterfilter (overdag in m’n kleding, ’s nachts in m’n slaapzak)