Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets om naar Australie te fietsen - Forum Wereldfietser

Fiets om naar Australie te fietsen

Hallo wereldfietsers,

Dit is mijn eerste post in deze forum, excuses voor mijn Nederlands, het is niet mijn moedertaal.

Ik schrijf om dat ik bezig ben met het aankopen van een fiets om volgend jaar vanaf NL naar Australië te fietsen, door Europa, ME Asie, ZO Asie etc.
Ik heb in de laatste maanden een oog op marktplaats gehouden, en nu heb ik een gevoel voor wat de aangeboden fietsen zijn.
Ik ben net aan het afstuderen, dus ik heb geen grote budget om aan de fiets te besteden.

Ik heb gezien dat er op marktplaats veel Koga's van de Traveller, WorldTraveller, GlobeTraveller en Randonneur series te vinden zijn, en de prijzen zijn goed.
Het enige is dat ik deze fietsen helemaal niet ken, en veel werden gemaakt voor dat ik een interesse in fietsen hat. Ik ken alleen de top reputatie van Koga.
Ik heb al oude brochures van Koga doorgelezen maar ik vouw even de ervaringen van deze forum horen.

- Wat is het verschil tussen de "Globe/wolrd/Traveller" series? Kan ik rustig op reis met al drie fietsen?
- Deze series zijn lang in productie geweest. hoef ik me geen zorgen maken over welke jaar-model ze zijn? Zijn er bekende zwakke punten qua slijtage?
- Er zijn hier zeker veel mensen die duizenden km's op hun oude koga hebben gefietst. any tips?

Al erg bedankt voor de hulp,
Ik kan niet vachten om de rijs te beginnen.

Fijne Weekend allemaal,
Enea
Welkom , en alvast een mooie trip in het verschiet.
Taalkundig doe je het prima, alleen rijs moet reis zijn😉

Wb de Koga’s, ik heb een tweedehands randonneur gehad uit 2006, uitstekende fiets, stalen frame en oersterk
Vriendin van mij fietst er nu met veel plezier op.
Als je zelf ketting en remblokjes en banden kan vervangen kom je al heel ver.
Van te voren een goeie beurt mbt kabels,nieuwe binnen en buitenbanden, nieuwe cassette en ketting en je kan de eerste 5000 tot 10.000 zo weg fietsen.

Het schijnt dat latere versies van de randonneur niet altijd beter zijn, maar dat heb ik alleen van andere fietsers gehoord. Geen ervaring mee.
Vlgs mij zijn de travellers iets lichtere (en goedkopere) fietsen.

Gr Anja
De Koga,s zijn prima fietsen, zeker de Koga Miyata,s maar die zijn wat ouder
Verder de andere adviezen opvolgen
Succes
Dirk
De Koga en Koga Miyata reisfietsen zijn goede fietsen. Dus precies die modellen die je noemt. Houd er wel rekening mee dat het Dames Randonneur frame (dus de lady) niet erg stijf is. De Traveller en Worldtraveller dames frames zijn wel weer superstijf.

Als je overigens buiten de EU woont en je koopt hier een fiets, dan kun je de BTW terug krijgen... Dat scheelt weer 17,3%.
Ik had een damesframe en geen last van zwabberen hoor.
Gr Anja
Hoi Anja, niet iedereen had er last van hoor. Maar als je BMI aan de hoge kant is en je neemt veel bagage mee, en je hebt een grote framemaat, dan is de kans op zwabberen bergaf redelijk groot. Het is niet voor niets dat Koga bij de dames randonneur de wand van de buizen tot drie maal toe dikker heeft gemaakt.
De aluminium Koga's hebben een oversized buis, wat het frame een stuk stijver maakt.

Maar het ligt er ook maar net aan hoe je je fiets bepakt, en blijkbaar heb je dat erg goed gedaan :D
Dat van die bepakking klopt wel, met zware stuurtas gaf het wel een slinger tegen de wind of heuvel af.
Met bijna lege stuurtas( moest toch ergens het route boekje laten) en wat bagage terug gestuurd geen problemen meer gehad.
BMI werd vanzelf binnen de marge :D

Maar ben benieuwd of de TS al voldoende antwoord op zijn of haar vraag heeft.
Gr Anja
Volgens mij werd de WorldTraveller bij de Koga Miyata als de stevigste fiets gezien (ook vanwege de 26" banden).

Zelf jarenlang op een Traveller gefietst (wel een herenmodel dus). Die is prima bevallen (op de hopeloze rol-dynamo na dan ;)).

Voor zo'n verre reis zou ik trouwens wel altijd voor een herenmodel gaan (mits deze goed past uiteraard). Grootste stevigheid voor het gewicht.
Hoi Hoi,

erg bedankt voor de reacties, het is altijd interessant om direkte ervaringen te lezen.
Gistere, heel plotseling heb ik een advertentie voor een Santos Travel Master 2.6 gezien. Meteen gereageert en nu zit hij in mijn schuur!

Super moie fiets, klaar om weg te rijden.

Ik blijf tog nieuwsgierig over de Kogas, jullie ervaringen zijn allemaal positief.

Nog bedankt voor de reacties.
E