Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie - Forum Wereldfietser

Navigatie

Hallo! Hier ben ik weer.

De fiets is compleet, de baggage voor 95%. Het enige wat ik me nog echt zorgen over maak is de navigatie. Want daar kom ik nog niet helemaal uit. Ik zit te twijfelen om het via (1) mijn mobiel te doen, (2) GPS apparatuur te kopen, (3) Route met een boek kopen. Bijvoorbeeld de 3 delen van die 2 bekenste mensen van Nederland naar Rome.

Op mijn mobiel kan ik bijvoorbeeld een App gebruiken zoals MapsMe. Twijfel is de accuduur. Maar met 2 powerbanks zou ik de dag door moeten komen zolang ik elke avond maar wel weer stroom heb om die dingen op te laden.

GPS zou ik nog moeten kopen, maar ik zag prijskaartjes van 160 euro hangen. Dus is dat het wel waard vroeg ik me af.

De boeken kosten bij elkaar 60 euro. Dat leek me nog wel te doen. Dus hier gaat denk ik mijn voorkeur naar uit? Leek me wel veel gewicht nog extra, 3 boekjes.

Kan iemand mij tips geven of misschien een aanvulling of wat de beste keuze voor mij kan zijn?

Groetjes,

Alwin
AlwinJ schreef:
vr 10 mei, 2019 12:49
Op mijn mobiel kan ik bijvoorbeeld een App gebruiken zoals MapsMe. Twijfel is de accuduur. Maar met 2 powerbanks zou ik de dag door moeten komen zolang ik elke avond maar wel weer stroom heb om die dingen op te laden.
Met twee powerbanks kun je normaal gesproken met je telefoon een hele week navigeren, als je het scherm maar niet de hele tijd aan laat staan.
Met mijn vol opgeladen Huawei heb ik na een hele dag navigeren met het programma Viewranger nog zeker 30% over.
Hoi Alwin,

je kan je lijstje nog aanvullen met:
1. route bepalen via een kaart.
2. gewoon je neus achterna.

Maar al met al heb je het wel op een rijtje staan. Wat de beste keuze voor jou is kan niemand zeggen. Ligt eraan wat voor type persoon je bent en wat je zelf prettig vindt. Er zit gene enkele keuze in die ervoor gaat zorgen dat je reis een drama wordt. Het kan met alle middelen.
Ik kies voor een telefoon in combinatie met een naafdynamo. Reden is dat ik alle kaarten kan zien, alle routes kan laden, alle informatie kan delen, enz. Een device wat alles doet. Maar voor elke keuze zijn argumenten te vinden.
Ik heb altijd (althans tot nu toe) voorkeur voor een route-boek / route-kaart. Bevat vaak een overview over de hele omgeving, en bevat ook vaak aanvullende informatie over de route, wetenswaardigheden, accommodaties, etc.
Dat kan ook met internet, weet ik. Maar dit is mijn persoonlijke voorkeur.
Ik heb wel een Ipad mini en een Android-smartphone bij me met PocketEarth resp. Osmand+.

Met de paastocht voor het eerst met navigatie (GPS) gefietst, heel handig. Maar had ook kaarten bij me voor de overview (bijvoorbeeld hoe fietsen we nu tov Eupen?).

Kijk ook hier voor hele goede informatie: http://www.jsgblom.nl/gpsfietser/
Je kunt op deze site een presentatie van 190 sheets downloaden. Vond ik heel leerzaam.

-Jan
Als je de routes van de twee bekende mannen naar Rome op je GPS prakt, vind ik eigenlijk wel dat je de boekjes aan moet schaffen hoor.

Beide routes zijn probleemloos op het boekje te rijden. Een GPS is echt niet nodig. Maar wel leuk.
Ik persoonlijk vind de routebeschrijvingen van Hans duidelijker dan die van Paul. ;) Maar dat is een mening.
Ik neem al jarenlang geen boeken meer mee. Als van een boek alleen een papieren versie beschikbaar is en ik wil bepaalde informatie toch mee, dan ga ik 's morgens 20 minuten eerder naar mijn werk om de betreffende pagina's even in te scannen. Desnoods scheur ik het boek aan gort - het is maar een gebruiksvoorwerp. De pdf zet ik op mijn telefoon.
AlwinJ schreef:
vr 10 mei, 2019 12:49
Hallo! Hier ben ik weer.
Welkom terug!
AlwinJ schreef:
vr 10 mei, 2019 12:49
Ik zit te twijfelen om het via (1) mijn mobiel te doen, (2) GPS apparatuur te kopen, (3) Route met een boek kopen.
Als je nog geen ervaring hebt met langere fietsreizen, dan is een routeboek de juiste optie denk ik.
AlwinJ schreef:
vr 10 mei, 2019 12:49
GPS zou ik nog moeten kopen, maar ik zag prijskaartjes van 160 euro hangen. Dus is dat het wel waard vroeg ik me af.
Als je je telefoon toch meeneemt, dan is het het goedkoopst om die ook meteen voor de navigatie te gebruiken.
Op mijn eerste tocht had ik een routeboek en soms pakte ik googlemaps erbij op de telefoon om de weg naar een volgend dorpje te vinden als de routebeschrijving me weer eens in een stad had laten verdwalen.

Bij een routeboek krijg je de GPX-track erbij zodat je de route in principe ook op een schermpje kunt volgen.
Het gebruik van een app heeft voor de beginner een tamelijk steile leercurve, dus het kan handig zijn om ruim voor de vertrekdatum te gaan proberen wat er kan en hoe het moet als je je op een app wilt verlaten.

Het gewicht van de routeboeken kun je verminderen door ze naar huis te sturen als je ze "uitgefietst" hebt. Het is leuk om na het eten voor je tent in je routeboek te lezen wat er voor de volgende dag op het programma staat.

Het stroomverbruik van je telefoon bij het navigeren kun je beperken met verschillende trucjes. Voor de Osmand app staan er hier wat uitgelegd. Indien je op een boek vertrouwt, dan zal je meer op de papieren kaartjes kijken dan op je telefoon, dus het stroomverbruik zal dan meevallen.
Ik had overigens toen al wel een naafdynamo en een omvormer om mijn telefoon tijdens het fietsen bij te laden. Een powerbank kan diezelfde functie vervullen.
Via Marktplaats kun je ook aan leuke tweede hands gps'jes komen. Heb zelf laats een Garmin Edge Explore gekocht. Een mooi en handzaam apparaat. Koop dan wel het Gps boek erbij. Staan handige tips in voor een beter gebruik van het apparaat
Het hangt ervan af wanneer de vertrekdatum is. Het is denk ik geen goed idee om vlak voor het vertrek een (Garmin) GPS te kopen. Enige oefening vooraf is volgens mij wel nodig, anders ben je de eerste dagen meer met de navigatie bezig dan dat je van je vakantie geniet.
AlwinJ schreef:
vr 10 mei, 2019 12:49


Kan iemand mij tips geven of misschien een aanvulling of wat de beste keuze voor mij kan zijn?

Groetjes,

Alwin
Zelf gebruik ik mijn smartphone met Osmand+ als navigatie, en sluit die aan op een powerbank van 10.000 mAh voor de prijs van € 12,99. De SP Power S100 o.a. verkrijgbaar bij allekabels.nl.
De powerbank weegt 232 gram met usb kabeltje.

Voor navigatie gebruik ik een vooraf gemaakte gpx bestand(en), maak globale overzichtjes van routekaarten als schermafdruk en print die uit op A4 formaat. Samen met Archie's camping app kom je zo een heel eind. Anderen zweren bij Routeyou of een andere app.
Je kan uiteraard ook nog van te voren controleren of campings/winkels aanwezig zijn op de route die je gepland hebt. Voor water kan je (behalve winterperiode) meestal terecht op begraafplaatsen of je klopt aan bij mensen.
In België leidde dat er eens toe dat de bewoner mij geen leidingwater uit de kraan wilde geven want dat was enkel om de tuin bewateren, om de was mee te doen en voor koken. Ik kreeg fleswater mee :)
Je zult verbaast zijn van de behulpzaamheid van mensen onderweg.

Ik wens je een goede reis toe.
joukon schreef:
za 11 mei, 2019 12:10
..... Voor water kan je (behalve winterperiode) meestal terecht op begraafplaatsen of je klopt aan bij mensen.
In België leidde dat er eens toe dat de bewoner mij geen leidingwater uit de kraan wilde geven want dat was enkel om de tuin bewateren, om de was mee te doen en voor koken. Ik kreeg fleswater mee :)
Je zult verbaast zijn van de behulpzaamheid van mensen onderweg.
Precies.   Hier gelijksoortige ervaringen: Fleswater, Warm water of juist bevroren water, Bier, Cider ...

De lokalen kunnen je ook goed vertellen waar de winkels zijn etc. Ik heb al eens met de tong op de schoenen achter een auto aan gereden, iemand die me de weg wees (en daarvoor overigens wel een verstandige route, kleine weggetjes, niet te steil, koos).

En, ik doe het nog steeds met de ouderwetse papieren kaarten - het weegt wat maar scheelt weer een powerbank.

Groeten BSM
Mocht ik kiezen voor de mobiele telefoon, dan twijfel ik tussen twee apps. MapsMe & OSM (betaalde versie). Zou er veel verschil tussen zitten of ligt het gewoon aan je persoonlijke voorkeur?
Het hangt ervan af wanneer de vertrekdatum is. Het is denk ik geen goed idee om vlak voor het vertrek een (Garmin) GPS te kopen. Enige oefening vooraf is volgens mij wel nodig, anders ben je de eerste dagen meer met de navigatie bezig dan dat je van je vakantie geniet.
Helemaal mee eens!
AlwinJ schreef:
za 11 mei, 2019 12:39
Zou er veel verschil tussen zitten of ligt het gewoon aan je persoonlijke voorkeur?
MapsMe werkt niet met gpx-bestanden maar met kml of kmz-bestanden.
https://www.hhoff.nl/mapsme/importeer-routes.htm
Als je onderweg dan iets wil importeren zal het meestal een gpx-format zijn dat je dan om moet zetten naar kml.
AlwinJ schreef:
za 11 mei, 2019 12:39
Mocht ik kiezen voor de mobiele telefoon, dan twijfel ik tussen twee apps. MapsMe & OSM (betaalde versie). Zou er veel verschil tussen zitten of ligt het gewoon aan je persoonlijke voorkeur?
Probeer Viewranger eens, is gratis met online OSM-kaarten zoals de OpenCycleMap. Laad een gpx-bestand in de app en je kunt vertrekken. Je kan het zo ingewikkeld maken als je wil, maar binnen een uurtje de beginselen onder de knie hebben moet lukken.
Osmand+ is ook goed, maar heeft nog véél meer mogelijkheden en daarin verdwaal je gemakkelijk als beginner.
Ik gebruik nog graag een kaart.
Voor het overzicht. Zowel bij het plannen en het fietsen zelf. Op de stuurtas.

Daarnaast gebruik ik naar volle tevredenheid de app MapOut.
Goedkoop, zeer gebruiksvriendelijk en niet ingewikkeld door te veel mogelijkheden. Offline en in vliegtuigmodus te gebruiken dus veel vergt het niet van je batterij.