Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos travel lite - Forum Wereldfietser

Santos travel lite

Hallo allemaal,

Sinds kort weet ik dat ik in juli kan vertrekken op fietsreis voor ongeveer 1 jaar, voorlopig is het idee om in augustus in de stad Bergen, Noorwegen te zijn en dan van daaruit te fietsen richting Oslo, Stockholm, Finland. Dus behoorlijk wat gebergte in Noorwegen
Enkele maanden geleden kocht ik een Santos travel lite tweedehands en heb hiermee al een kleine 1000km mee gefietst voornamelijk naar het werk.
Vorige week deed ik voor het eerst een test-rit met 23kg in mijn 5 fietstassen( 2 voor en achter en 1 dwars) Testrit deed ik op o.a. op de Kemmelberg, Catsberg,.. waarbij ik merkte dat het kleinste verzet nogal zwaar aanvoelde op de sterkste helling. Ik geraakte boven op de kemmelberg, maar was een kwartier buiten adem. De hoogste versnelling gebruikte ik ook enkel om tijdens de afdaling nog wat bij te trappen waardoor ik vaak terug snelheid had om een kleine helling op te rijden.

Mijn travel lite heeft riemaandrijving en 55T van voor en 22T vanachter. Nu vond ik terug dat sommige met hetzelfde model fiets dit aanpasten naar 50T-22T, en dit op de travelmaster 3+ standaard zo is?
Bij de aankoop van mijn fiets, mijn reisplannen waren toen nog niet concreet, zei de dealer dat hij de meerprijs om deze fiets te veranderen naar 50t van voor en dus nieuwe riem, niet de moeite vond volgens de meerprijs. koste zo'n 180 euro dacht ik.

Nu wat is jullie mening of ervaring om mijn voorste tandwiel aan te passen naar 50t + nieuwe riem?


alvast bedankt voor jullie reactie,
Welke maat wielen heb je en wat voor een banden liggen er om?
Cassid schreef:
vr 17 mei, 2019 13:56
Nu wat is jullie mening of ervaring om mijn voorste tandwiel aan te passen naar 50t + nieuwe riem?
Het klinkt alsof we erg weinig informatie hebben en er schieten me een boel vragen te binnen maar de indruk dat je zeker veel plezier zult hebben van het lichtst mogelijke verzet is voor mij toch wel vrij duidelijk.
Het kan dus geen kwaad en je zult er vast plezier van hebben.
Zoals laatst iemand zei "ik heb nog nooit iemand van een reis terug zien komen met de klacht dat het lichtste verzet te licht was".
En meetrappen de heuvel af is niet noodzakelijk... Ik fiets dagelijks in de één na zwaarste versnelling van de 14, zodat ik nog wel mee kan trappen bij wind mee. Boven de 40 schiet mijn motoriek te kort. Ik kom er wel hele steile bergen mee op met bagage. Gewicht speelt dan ook een grote rol.

Kijk ook even naar de stijgingspercentages van de heuvels bij jou in de buurt en wat je gaat tegenkomen op je reis. De klimmetjes in de Ardennen zijn regelmatig steiler dan een Alpen pas.

Op ritzelrechner.de kan je bekijken wat het effect is als je andere tandwielen monteert. Volgens mij kan je er alleen met kettingen rekenen, maar het geeft je wel een aardige indruk.
Zou lekker over gaan naar een lichter verzet. Zodra je thuis bent na het jaar kun je weer terug wisselen en trap je het zwaardere verzet zonder belading ook makkelijk rond ;)
groverr schreef:
vr 17 mei, 2019 20:27
Welke maat wielen heb je en wat voor een banden liggen er om?
Vermoedelijk 28" met 50mm banden.

Het zou ook zo maar kunnen dat er nog CDC tandwielen + riem op liggen, dus dat wordt zoeken als je daar bij wil blijven. Anders moet je de hele boel ombouwen naar CDX en dat is vast een duurder grapje dan 180 euro.

Ik vind 50Tx22T wel aan te raden voor in de bergen (en dus zeker de moeite), met 55T wordt het gewoon lastiger (te lastig?), zeker met bepakking.
Jurr schreef:
vr 17 mei, 2019 21:08
Zou lekker over gaan naar een lichter verzet. Zodra je thuis bent na het jaar kun je weer terug wisselen en trap je het zwaardere verzet zonder belading ook makkelijk rond ;)
Idd ombouwen, maar zou daarna niet meer teruggaan, blijft de fiets net wat veelzijdiger bruikbaar.

Zelf heb ik nu 50:20. Vanaf komend jaar meer bergen dus dan komt er achter ook een 22 op (tot die tijd ff de oude riem zo veel mogelijk opslijten ;))... en misschien zelfs ook een 48 voor.
Erg bedankt voor jullie reactie's! Ben nu meer overtuigd dat een omschakeling naar 50T tandwiel zinvol is.
Storm schreef:Het zou ook zo maar kunnen dat er nog CDC tandwielen + riem op liggen, dus dat wordt zoeken als je daar bij wil blijven. Anders moet je de hele boel ombouwen naar CDX en dat is vast een duurder grapje dan 180 euro.

Mijn wielmaat is inderdaag 28" met 50mm banden en het zijn nog CDC tandwielen + riem. Deze zijn nu moeilijk leverbaar? Ik las dat sommige minder overtuigd zijn van de CDX tegenover de CDC.
groverr schreef: Op ritzelrechner.de kan je bekijken wat het effect is als je andere tandwielen monteert. Volgens mij kan je er alleen met kettingen rekenen, maar het geeft je wel een aardige indruk.
Handige site! Ik kon de berekening maken en vergelijken. Als ik het tandwiel zou veranderen naar 50T, dan gaat mijn kleinste verzet per trapomwenteling van 159cm ==>142cm en mijn grootste verzet van 8,36cm ==> 7,48cm
Het komt er ongeveer op neer dat ik mijn grootste versnelling verlies en een kleinere versnelling bij krijg.
Wij adviseren 50 en 22 als standaard. Het is minder erg als je niet mee kunt trappen waar neer je met hoge snelheid een berg afgaat dan dat je te kort komt berg op. Bovendien is een wat lichter verzet met een wat hoger cadans efficiënt en beter voor de gewrichten. Bij het bestellen van de fiets kost dit overigens niets. Advies is dus om dit inderdaad te doen.
CDC riemen, riemwiel en sprocket zijn al bijna 2 jaar uit productie. Veel succes bij de zoektocht.
Hier vind je nog een 50t riemwiel voor CDC: https://www.bikeonlineshop.net/gates-ca ... ket-oe-130