Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Generale repetitie.. - Forum Wereldfietser

Generale repetitie..

Allereerst: Iedereen mag inhaken op dit topic met zijn verhalen en/of tips.
Van topicroof is hier absoluut geen sprake, deel wat je wilt delen..

Hierbij mijn verhaal van mijn eerste keer fiets kamperen.
Zaterdag 18-05-19, ik ben uitgenodigd voor een sport / Calisthenics evenement in Madestein Den-Haag.
Doordat ik hier het grote deel van de dag bij aanwezig ben vraag ik mijn vrouw of zij het goed vind dat ik daarna ga fiets kamperen en dat vind zij.

Eerste foto moment bij het Kasteeltje waar zij en ik elkaar 11 jaar geleden het Ja woord gaven en ik haar dankbaar ben voor de vrijheid die ik krijg. Over exact 6 weken start de reis naar Ibiza.
Afbeelding

Ik maak een aantal foto's zodat ik ook kan ontdekken hoe http://www.polarsteps.com werkt en ik ben er nu al achter dat je de foto gelijk moet laden in je app. Doe je dit achteraf dan herkend hij de locatie niet waar je de foto hebt genomen. (Of doe ik iets verkeerd?)

Het sport evenement was een groot succes, veel animo en aanloop en lekker kunnen oefenen en trainen met vrienden.
Afbeelding

15:40 was het tijd om te vertrekken. Onderweg een paar boodschappen doen en dan door naar camping Het Zonneveld in Schipluiden.(Welke ik via de Archies camping app hebt gevonden)
De voorzieningen van de camping voor fietsers zijn uitstekend! Zo is er een koelkast en een waterkoker beschikbaar en kun je picknick tafel of een bankje bij je tentje geplaatst krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Van Leon had ik hier op het forum een MSR Whisperlite Universal gekocht en deze generale repetitie is een mooie gelegenheid om op benzine te gaan koken.
De eerste keer stond het hele ding in de fik en had ik geluk dat het gras niet droog was..
De tweede keer ging het beter en kennelijk moet je goed naar de verbranding luisteren. Nu is het nog uitvinden wanneer ik dan bij moet pompen en het afregelen van de vlam sterkte vereist ook de nodige oefening of ervaring.

Afijn de Mexicaanse bonenschotel met extra linzen smaakte prima!
Afbeelding

Mijn tip aan jullie maak geen foto's met volle mond.. :lol:
#honger!
Afbeelding

Ik was de enige fietskampeerder op het trekkers veld.
Afbeelding

Ik wilde graag mijn MSR Elixer 1 tent eens van buiten naar binnen opzetten mocht ik in de regen op de camping aankomen. Dit vergde wat gestuntel en uitproberen maar uiteindelijk wel gelukt.
Een ander ding was ook dat ik graag wilde weten hoeveel tijd het mij kost om in de ochtend alles op te ruimen, de tassen te pakken en de fiets te laden.

Ik heb heerlijk geslapen, 57km gefietst uit en thuis en een hoop geleerd.
Wouter,

Ik weet niet hoe je de MSR voorverwarmt (ik doe dat meestal met een "spritsje" spiritus uit een klein spuitflesje, spiritus brandt schoon maar heeft als nadeel dat de "vergasserbuis/generator" eerder verslijt).
Maar goed, vlgs mij is de truuk: Pomp maar een beperkt aantal slagen, zeker bij een vol tankje.
Verwarm dan voor (doe je dat met benzine) dan is de "vergasserbuis/generator" al gevuld, wacht dan tot de voorverwarming (vrijwel) is uitgebrand en draai dan heel voorzichtig beetje bij beetje de kraan open, niet te vlug want door de lengte van het slangetje + vergasserbuis is er altijd een zekere vertraging.
Een (goedkope) aansteker, kan handig zijn, handiger als lucifers, als je de brandstofkraan net te laat opendraait.

Met weinig druk zal de brander niet gauw echt hard branden, dus als je een heet vuur wilt, bijv. snel koffie of heet waswater, dan pomp je even wat bij zodra de brander brandt. Brandt de brander echt nog maar net, pomp dan niet direct als een bezetene want de benzine moet tijdig vergast worden en dat lukt niet als ie nog niet door en door heet is.

Zoals ik eerder als eens meldde: met een klein tankje loopt de druk gedurende het koken langzaam weer wat terug, dat kan handig zijn omdat je dan met een lagere druk weer makkelijker een goede sudderstand kunt afregelen -- die sudderstand wordt wel als probleem ervaren: de vertraging tussen de kraan en de reactie van de vlam is daarvan de oorzaak; met minder druk wordt het regelen iets makkelijker, vooral wordt het regeltraject wat groter.

O ja, niet de lichtste oplossing, maar wij hebben een klein alu-windschermpje dat we vaak als onderzettertje Gebruiken. Het centrum van de brander wordt goed heet en laat gemakkelijk gele plekken in het gras achter (als het gras al niet in brand wil raken) -- als je al eens in een boeren schuur slaapt en koopt dan is zo'n onderzettertje eigenlijk onontbeerlijk (d'r ligt lang niet altijd een plaatje asbest-cement).

Tot zover mijn MSR-bijdrage.

Groeten BSM
Wouter,
Leuk verhaal. Bedankt voor delen.

Marc,
Bedankt voor de uitleg. Ik heb de MSR Whisperlite Universal die zowel op gastankjes als benzine/white gas (ik gebruik Coleman fuel) en kerosine brandt (die laatste heb ik nog niet geprobeerd).
Deze MSR brandt bij mij beter/mooier (gemakkelijker regelbaar) op gastankjes dan op de benzinefles.
Kan zijn dat ik het niet goed doe. Ik zal de volgende keer jouw adviezen ter harte nemen.

-Jan
Leuk verhaal. Je doet de beheerders van kleine campings een groot plezier als je iets onder je brander legt. Het gras onder de brander verbrandt en de plek blijft het hele seizoen kaal en zichtbaar. In droge gebieden kan je op deze manier een flinke bosbrand veroorzaken. Kortom, zoek een stoeptegel of kook op een andere plek. Zelfde verhaal geldt ook voor de weggooi BBQ.
ericplan schreef:
zo 19 mei, 2019 16:55
Leuk verhaal. Je doet de beheerders van kleine campings een groot plezier als je iets onder je brander legt. Het gras onder de brander verbrandt en de plek blijft het hele seizoen kaal en zichtbaar. In droge gebieden kan je op deze manier een flinke bosbrand veroorzaken. Kortom, zoek een stoeptegel of kook op een andere plek. Zelfde verhaal geldt ook voor de weggooi BBQ.
Of maak het gras van )e kookplek ff flink nat.
JanH schreef:
zo 19 mei, 2019 16:42
Ik heb de MSR Whisperlite Universal die zowel op gastankjes als benzine/white gas (ik gebruik Coleman fuel) en kerosine brandt (die laatste heb ik nog niet geprobeerd).
Ik weet het niet zeker, maar ik vind de MSR van Wouter veel op onze oude MSR International lijken.
Die van ons is in ieder geval niet voor gas-gebruik voorbereid.

Ik heb nu ook eens wat uitvoeriger wasbenzine uitgeprobeerd, de wasbenzine van het Kruidvat (duurder) rook schoner als de wasbenzine van de Jumbo (identiek aan die van de Plus, en goedkoper, zelfs goedkoper als autobenzine), ook al was de Kruidvat-wasbenzine deels vermengd met autobenzine.
Gewoon autobenzine ruikt een beetje naar een "garage", van de goedkope wasbenzine was de geur iets bitterig als van een Zippo-aansteker.
Ipv Coleman fuel kan je ook de speciale extra schone benzine voor kettingzagen en bosmaaiers etc. gebruiken, waarschijnlijk is die goedkoper als Coleman ... maar gewone benzine voldoet ook, en wasbenzine is in ieder geval nog weer iets schoner als je de brander met benzine ipv spiritus voorverwarmt.

Groeten BSM
Mooie ervaring.
En van die Polarsteps klopt.
Op de plek een step plaatsen. Dit lukt later niet meer. Foto’s toevoegen kan wel.
Je kan later een boek laten maken met jouw verhaal erin.
Wel prijziger dan bijv kruitvat maar leuk om te bewaren als herinnering.

Gr Anja
Wouter Duijndam schreef:
zo 19 mei, 2019 15:49
Afbeelding
Wat mij altijd verbaast. Investeren in waterdichte tassen en ze niet waterdicht afsluiten aan de bovenkant. Als je oplet zie je echt vaak onderweg.
Ortlieb zegt 3x rollen en dat is hier echt niet het geval.
Prima als je het zo doet, maar niet verbaasd zijn als de inhoud nat is.

Peter
Nooit geweten Peter! Bedankt voor de tip.
De riem heeft ook een functie:
https://annelyse.be/opnieuw-in-zweden/ schreef:Het is terug mooi weer, gelukkig, maar we merken wel dat het nadeel aan waterdichte fietszakken is dat het water dat erin geraakt, er niet meer uit geraakt. We hebben gisteren veel water binnengekregen in de zakken. Vandaag stond er in sommige zakken nog steeds een plas. Het zal ons leren, Ortliebzakken moet je langs beneden sluiten met behulp van de riem die erbij is. Wij hebben de riemen niet meegenomen en sluiten de zakken langs boven. Beginnersfout blijkbaar.
(Uit het reisverslag van een Gents gezin dat een jaar op fietstocht is geweest.)
Na 3x rollen kan je ze in het water gooien, regendicht zijn ze echt wel na 1x rollen.
En als je je regenkleding bovenin houdt hoeft die tas ook niet helemaal waterdicht te zijn, want als je dat aantrekt kan het ruimte scheppen om 'm wel helemaal dicht te doen.

Leuk topic trouwens =)
bdr schreef:
zo 19 mei, 2019 19:04
De riem heeft ook een functie:
https://annelyse.be/opnieuw-in-zweden/ schreef:Het is terug mooi weer, gelukkig, maar we merken wel dat het nadeel aan waterdichte fietszakken is dat het water dat erin geraakt, er niet meer uit geraakt. We hebben gisteren veel water binnengekregen in de zakken. Vandaag stond er in sommige zakken nog steeds een plas. Het zal ons leren, Ortliebzakken moet je langs beneden sluiten met behulp van de riem die erbij is. Wij hebben de riemen niet meegenomen en sluiten de zakken langs boven. Beginnersfout blijkbaar.
(Uit het reisverslag van een Gents gezin dat een jaar op fietstocht is geweest.)
Wat bedoelen ze hier? Onderste boven?

Ik weet wel dat je de voorkant van de tas over de achterkant heen moet rollen. In de flap van de achterkant zit ook een plastic rand verwerkt waar je de voorflap overheen draait.
Wouter Duijndam schreef:
zo 19 mei, 2019 19:38

Wat bedoelen ze hier? Onderste boven?
Nee, men bedoelt denk ik die draagriemen die erbij geleverd worden. Ik heb ze nog nooit gebruikt.
Wouter Duijndam schreef:
zo 19 mei, 2019 19:38

Wat bedoelen ze hier? Onderste boven?

Ik weet wel dat je de voorkant van de tas over de achterkant heen moet rollen. In de flap van de achterkant zit ook een plastic rand verwerkt waar je de voorflap overheen draait.
Zie de handleiding van Ortlieb. Je rolt de bovenkant op en spant deze naar onder aan met de bijgeleverde riemen.
(https://www.ortlieb.com/downloads/anlei ... r_ql21.pdf)
nicolevelo schreef:
zo 19 mei, 2019 19:41
Zie de handleiding van Ortlieb. Je rolt de bovenkant op en spant deze naar onder aan met de bijgeleverde riemen.
(https://www.ortlieb.com/downloads/anlei ... r_ql21.pdf)
Een RTFM'utjuh..
Bedankt voor de link dat maakt veel duidelijk.
Plaatje van internet:
Afbeelding
Jouw tassen zitten te vol.

Voor de brander geldt uiteraard ook rtfm. Btw het is de international, niet de universal.
Verder een leuk verslag!
Mijn regenkleding doe ik nooit in de tassen maar bovenop onder de riem aan de bovenkant. zo kan ik er heel snel bij zonder dat de tas open hoeft, en als de regenkleding nat is wordt de inhoud van de tas dat niet.
Leon schreef:
zo 19 mei, 2019 19:46
Jouw tassen zitten te vol.

Voor de brander geldt uiteraard ook rtfm. Btw het is de international, niet de universal.
Dat lijkt dan denk ik maar zo.
Dit is 3x opgerold en de flappen aangespannen zoals het heurt..
Afbeelding
En dit is mijn hoogste tas met toilettas, slaapmat, slaapzak en opblaasbaar kussen.

Bedankt voor de correctie! Ik heb de handleiding online gevonden.
https://d1l67pfsx3wblg.cloudfront.net/p ... ual_en.pdf
Kan je tent in de lengte op je drager en het EHBO ding in een tas? Dat scheelt een beetje wind. Ik zou de snijplank thuis laten, omdat je ook kan snijden en smeren in een pannendeksel. Ik zou wel een extra aansteker meenemen en droog opbergen, voor als deze in het natte gras valt.