Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belgische topokaarten nu (nog) beter te bekijken - Forum Wereldfietser

Belgische topokaarten nu (nog) beter te bekijken

Het Begische Nationaal Geografische Instituut heeft afgelopen weken hun website een update gegeven.

Je kon daar al topografische kaarten online bekijken, maar het is nu - vind ik - gemakkelijker en veel van de online kaarten zijn vervangen door recentere versies. Dat laatste wil overigens niet zeggen dat het de recentste versies zijn en zeker niet dat ze helemaal van dit jaar zijn.

Kijk eens op: https://topomapviewer.ngi.be

Ik moet op dit moment nog twee ongewenste vensters doorklikken om te komen waar ik ben - maar dat is tegenwoordig eigenlijk een aardig gemiddelde op internet, niet?

De website is eensvoudig. Het is allemaal wel uit te proberen. Klik vooral eens "kaart volgens zoomlevel" aan of uit. Als het uit staat kun je de kaart lekker uitvergroten.

Ik vind de kaarten 1:50.000 altijd het nuttigste voor fietsers.

Wel is er een puntje met de legenda, in Vlaams legende, maar het is toch echt waar :wink:
De legenda in de website lijkt me er een van oudere kaarten. Misschien passen ze dit nog aan.
Het verschil is interessant voor fietsers en maakt de nieuwere kaarten beter voor fietsers omdat de aanduiding verboden voor auto's (daar komt het op neer) er bij is gekomen.

Uitleg:
Afbeelding

1. Grijze stippeltjes. Wandelpad. Dit kunnen mountainbikbare enkelsporige paden zijn, maar ze zijn soms zo slecht dat ze zelfs lopend lastig zijn te volgen.
2. Grijze lijn. Onverharde weg van lage kwaliteit.
3. Twee lijnen met grijze blokken. Onverharde weg van betere kwaliteit.
3a. (Niet op de kaart) Grijze blokken. Fietspad.
4. Twee oranje lijnen met grijze blokken. Onverharde weg van betere kwaliteit. Afgesloten voor autoverkeer. Dit zijn vaak fijne gravelwegen, maar niet altijd.
5. Twee oranje lijnen. Verharde weg. Afgesloten voor autoverkeer. Dit zijn vaak de luxe knooppuntenfietspaden.
6. Twee grijze lijnen. Verharde weg.
7. Twee zwarte lijnen. Spoor.

In andere gebied kom ik nog meer variaties tegen, maar dit is het grove plaatje.

Ook op deze kaarten klopt uiteraard niet alles, maar het waarheidsgehalte van topografische kaarten vind ik nog altijd een genot om mee te fietsen en wandelen in vergelijking met alle andere kaarten.

Een Nederlandse evenknie van deze site is http://www.topotijdreis.nl/
Die website heeft een pre dat je terug in de tijd kunt gaan ( 8) ), maar de tanelijk vervelende eigenschap dat het kaarttype altijd verspringt tijdens het zoomen en wel dusdanig dat de kaarten 1:50.000 onbruikbaar zijn.
Voor iOS en Android is er de app Topo GPS, hiermee kun je topografische kaarten kopen en op je smartphone zetten, onder andere die van Nederland (in te zoomen tot 1:25.000). Nederland en Duitsland zijn betaalbaar, België daarentegen niet.
Leuk speelgoed weer :)

Jammer dat het onderscheid tussen de verschillende soorten wegen/gebieden etc. relatief slecht is bij de Belgische kaarten (en in mindere mate bij de Duitse kaarten). Wat dat betreft zijn de Nederlandse topokaarten erg goed.
Frank schreef:
ma 23 sep, 2019 22:59
Voor iOS en Android is er de app Topo GPS, hiermee kun je topografische kaarten kopen en op je smartphone zetten, onder andere die van Nederland (in te zoomen tot 1:25.000). Nederland en Duitsland zijn betaalbaar, België daarentegen niet.
Waarom zou je dat doen als ze - zie mijn bericht - gratis te bekijken zijn?
Leon schreef:
di 24 sep, 2019 09:43
Frank schreef:
ma 23 sep, 2019 22:59
Voor iOS en Android is er de app Topo GPS, hiermee kun je topografische kaarten kopen en op je smartphone zetten, onder andere die van Nederland (in te zoomen tot 1:25.000). Nederland en Duitsland zijn betaalbaar, België daarentegen niet.
Waarom zou je dat doen als ze - zie mijn bericht - gratis te bekijken zijn?
Misschien omdat die apps best wel handig zijn? Zo kan ik in Locus (Android, maar ios Osmand zal niet fundamenteel anders werken) in een minuut een urenlange wandeling incl hoogteprofiel markeren, en vervolgens handig volgen. En er zijn tig andere voordelen. Dan heb ik voor een goede kaart van een land wel een euro over hoor.
Leon schreef:
di 24 sep, 2019 09:43
Frank schreef:
ma 23 sep, 2019 22:59
Voor iOS en Android is er de app Topo GPS, hiermee kun je topografische kaarten kopen en op je smartphone zetten, onder andere die van Nederland (in te zoomen tot 1:25.000). Nederland en Duitsland zijn betaalbaar, België daarentegen niet.
Waarom zou je dat doen als ze - zie mijn bericht - gratis te bekijken zijn?
Je zegt zelf dat de NL-kaart onbruikbaar is, dus ik draag een alternatief aan. Bovendien kun je met een App die topo-kaarten met je meenemen en kun je ze zelfs offline raadplegen als je ze op je telefoon of tablet (zoals ik) hebt staan.