Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geld wisselen - Forum Wereldfietser

Geld wisselen

Ik heb thuis een klein stapeltje Amerikaanse dollarbiljetten liggen. Het geval is dat iemand uit mijn straat volgende week op reis gaat naar Australië. Dacht ik: ga ik die US dollars inwisselen voor Australische dollars, leuk om mee te geven. Ik toog afgelopen week naar het GWK. Maar de medewerker achter het loket legde mij uit dat de US dollars eerst in Euro's omgewisseld moeten worden om dan weer in Australisch geld te wisselen. Dat ging mij dubbel commissiekosten betekenen, 15 Aus. dollars extra kwijt ten opzichte van de koersberekeningen, die ik thuis op internet had geraadpleegd. Nou ajuus, bekijk het maar, ik verliet zonder resultaat het GWK en ik raadde die buurtgenoot om maar in te wisselen op de luchthaven van Sydney. Want ik denk dat men op Schiphol ook dezelfde regels hanteert als bij het GWK.
Met dit addertje onder het gras denk ik jullie wel te willen waarschuwen.
Geld wisselen is wel heel erg iets van de vorige eeuw :D . Ik ben deze zomer een maand in Australië geweest en voor de zekerheid hebben we in Australië wat dollars gepind. We hebben ons best moeten doen ze uit te geven.
Ik zou gewoon wachten tot er iemand naar de USA gaat. Of zelf gaan ;)
Bert van Sprang schreef:
di 24 sep, 2019 15:04
Geld wisselen is wel heel erg iets van de vorige eeuw :D . Ik ben deze zomer een maand in Australië geweest en voor de zekerheid hebben we in Australië wat dollars gepind. We hebben ons best moeten doen ze uit te geven.
Pinnen ook :)
Ik had dezelfde ervaring in IJsland. Op vliegveld geld opgenomen. Op het einde van de 4 weken nog moeite moeten doen om alles nog contant te kunnen uitgeven, wat me niet gelukt is. De rest duur ingewisseld in Nederland.
Ik had alleen contant geld nodig voor een keer de wasmachine op de camping (gewoon wat geld in een doosje doen) en voor één keer de douche.
Martin E. van Doornik schreef:
di 24 sep, 2019 14:42
Want ik denk dat men op Schiphol ook dezelfde regels hanteert als bij het GWK.
Met dit addertje onder het gras denk ik jullie wel te willen waarschuwen.
Op Schiphol is het waarschijnlijk nog erger, de koersopslag en commissie die ABN/Amro (en GWK vast ook) daar berekent is zo hoog dat je gerust van diefstal kunt spreken (eigen ervaring toen ik wat US $ nodig had).
Je moet kennelijk ook opletten bij pinautomaten:

Ze moeten hem eens zeggen dat ie zou kunnen proberen zijn camera een beetje stil te houden als hij uitleg geeft bij een bonnetje. Beeldstabilisatie is tegenwoordig erg goed, maar nog niet goed genoeg om deze ellende te corrigeren. Ik ben afgehaakt voordat ik te duizelig werd.
Het gaat hier niet om het pinnen, maar om contante Amerikaanse dollars, die m'n vrouw van haar reis in november 2018 naar Californië had overgehouden.
Je had beter de amerikaanse dollars mee kunnen geven, dan had hij ze in australie om kunnen wisselen naar australische dollars.
Senior2 schreef:
wo 25 sep, 2019 10:11
Je had beter de amerikaanse dollars mee kunnen geven, dan had hij ze in australie om kunnen wisselen naar australische dollars.
Het is een zij.... dat gaat gebeuren ook. Ze vertrekt maandag a.s. In juli 2020 weer terug.
Het was afgelopen zondag een emotioneel afscheidsfeest, de dochter van onze buren gaat als au-pair in Australië werken. Wij kennen haar al vanaf toen zij nog een baby was. Gisteren is zij van Schiphol naar Shanghai (Pudong airport) vertrokken en ik volgde haar toestel op flightradar24 en op straat voor ons huis zagen wij zelfs haar toestel overvliegen, gelukkig was het licht bewolkt. Om een brok in de keel van te krijgen. De tussenstop in Shanghai duurde 18 uur en zij mocht daar in de stad rondkijken en nu is zij op de tweede vlucht onderweg naar Sydney. Een stoel minder aan tafel in het gezin in het huis hiernaast voor acht maanden....
Hou ons op de hoogte :wink:
Travelmaster schreef:
wo 02 okt, 2019 12:11
Hou ons op de hoogte :wink:
Vannacht heeft haar toestel met bestemming Sydney in Shanghai panne gehad, niet eens aan de gate verschenen en helemaal zonder mededeling van de maatschappij (China Eastern Airlines). 10 uur vertraging. Met spanning naar Flightradar24 gekeken. Zij had vooraf een hotel in Shanghai geboekt, omdat de tussenstop normaal 18 uur zou duren. Maar zij mocht van de strenge Chinese douane de airport Pudong (er zijn twee internationale airports in Shanghai) niet verlaten, zelfs de stad bezichtigen was niet toegestaan. Precies tijdens het 70 jaar jubileum van de volksrepubliek. Totaal 28 uur doelloos rondgehangen in de terminal. De Amerikaanse dollars, die wij haar cadeau hebben gedaan, heeft zij maar aan de consumpties aldaar uitgegeven.... Vanmorgen om 11.10 uur onze tijd in Sydney aangekomen. Het was daar al avond.
Haar terugreis na acht maanden gaat via Moskou. Hopelijk zijn de Russen wat vriendelijker dan de Chinezen.