Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding fietsreis Nederland --> Zuid-Oost Azie 2020 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorbereiding fietsreis Nederland --> Zuid-Oost Azie 2020

Hoi Bit,

Uit mijn ervaring kan een (iets) te lage zadelstand dit toch wel veroorzaken. Heb er een keer last van gekregen toen ik tijdelijk op een andere fiets zat waarvan het zadel achteraf toch wat laag stond. Zou er even goed naar kijken, evt samen met je fietsverkoper. Een licht verzet fietsen kan ook helpen, als ik een fanatieke spinning les heb gehad merk ik het meteen in mn knie.

Hopelijk gaat het snel over!

Groet,
Bart
Wat een heerlijk draadje dit. Wat betreft de knieën; een wat lichtere versnelling draaien in een iets hogere frequentie is vaak behoorlijk ontlastend. Verder is het aan te raden de zadelhoogte in hele kleine stapjes op te voeren. Markeer wel even op welke hoogte deze nu staat en dan met hele kleine stapjes het zadel omhoog zetten.

Verder raad ik aan een slaapzak uit te zoeken op de minimum temperaturen, want dan is het echt wel belangrijk dat ie voldoet. De indicaties die fabrikanten aangeven zijn precies dat: een indicatie. Zelf hebben we slaapzakken van Western Mountainering en de temperaturen op de Pamirs en het Tibetaanse hoogvlakte wilde in de nacht wel eens de -20 aantikken. Koud hebben we het toen niet gehad. Ons matje werkte ook perfect, was een straight forward Thermarest. Niet de lichtste variant aangezien minder grammen samen gaan met kwetsbaarheid. Voor een zo lange reis is het van belang dat de spullen heel blijven.

Wat betreft kleding is het van belang met veel laagjes te werken aangezien je extreem hoge als lage temperaturen gaat tegen komen. Lekkere basis lagen zijn wat ons betreft van Marino wol, een laag die wind tegenhoud zonder heel warm te zijn, een dons jas voor de dalende temperatuur in de avond uren. Een echt goede regen jas en broek zijn ook van belang.

Kom gerust weer langs om van gedachte te wisselen.
Ik zou die knieën als prioriteit kiezen en daarna zeker een aantal dagen op pad gaan met de nieuwe uitrusting alvorens te vertrekken.
Misschien een idee om de reis uit te stellen en eerst eens beginnen met tochten in Europa om zowel knie als materiaal uit te testen in verschillende seizoenen?
Problemen met knieën kunnen verschillende oorzaken hebben, maar vaak zie ik fietsers te zwaar trappen en het zadel aan de lage kant staan.

Als je fiets (o.a. zadelhoogte) afgesteld is door je dealer dan is dat nog geen garantie dat deze afstelling ideaal voor je is. Zie het als het kopen van een confectiebroek waarvan de broekspijpen moeten worden ingekort. Dat wil dan nog niet zeggen dat die broek ideaal zit. Daarvoor moet je het echte maatwerk hebben (ingeval van fietsen is dat dan bikefitting). Maar in veel gevallen volstaat het afstellen en opnieuw afstellen van de fiets wel.

Persoonlijk houd ik ervan om het zadel wat hoger te hebben staan (maar weer niet zo hoog dat je heupen op en neer bewegen) en niet op kracht, maar op souplesse te fietsen. Om kracht bij te zetten ga ik dan liever even op de pedalen staan voor een kort klimmetje, waarbij voldoende terugschakelen voor een fijne cadans ook belangrijk is.

Op souplesse fietsen betekent dat je nauwelijks met je bovenlichaam heen en weer gaat en de benen het werk laat doen. Als je met je lichaam moet "pompen" om vooruit te gaan fiets je te zwaar en moet je terug schakelen.

Met de bewering van Beagle Bikes kan ik het alleen maar eens zijn. Ik citeer ze nogmaals even:
"Wat betreft de knieën; een wat lichtere versnelling draaien in een iets hogere frequentie is vaak behoorlijk ontlastend. Verder is het aan te raden de zadelhoogte in hele kleine stapjes op te voeren. Markeer wel even op welke hoogte deze nu staat en dan met hele kleine stapjes het zadel omhoog zetten."
Als je zadel te hoog staat, krijg je (krijg ik ) last van je hamstring. Dus als je al gaat experimenteren: met hele kleine stapjes omhoog.
bitowner schreef:
di 22 okt, 2019 21:39

Uiteindelijk heb ik bij Beagle Bikes een showroom model gekocht na een ontzettend leuke dag met Jorma.
Misschien nog eens een leuk dagje met Jorma bij BeagleBikes of bieden zij geen service aan klanten na aankoop? Dat lijkt me handiger dan op-afstand-advies op een forum vragen over de afstelling. :wink:

Ik heb bij mijn dealer Bike4Travel altijd uitvoerige passessies gehad voor alle fietsen die ik daar gekocht heb. En ben nog terug geweest voor zaken die niet helemaal goed waren. Zo hadden we afgesproken dat ik even zo aankijken of ik mijn stuur zou inkorten in breedte. Ook zat er na de eerste 1000 km een service beurt bij de aankoop van alle fietsen. De fietsafstelling afstellingen bij Bike4Travel waren altijd goed, want wij beiden hebben nergens last van gehad.
Bert van Sprang schreef:
do 12 dec, 2019 17:06
Als je zadel te hoog staat, krijg je (krijg ik ) last van je hamstring. Dus als je al gaat experimenteren: met hele kleine stapjes omhoog.
Als je zadel te hoog staat zou ik het in stapjes juist omlaag zetten. :wink:
Waarmee ik bedoel: we weten op dit forum meer niet dan wel van de situatie. Ik ben het helemaal eens met D&F.
Dieuwertje & Franzi schreef:
do 12 dec, 2019 18:57
bitowner schreef:
di 22 okt, 2019 21:39

Uiteindelijk heb ik bij Beagle Bikes een showroom model gekocht na een ontzettend leuke dag met Jorma.
Misschien nog eens een leuk dagje met Jorma bij BeagleBikes of bieden zij geen service aan klanten na aankoop? Dat lijkt me handiger dan op-afstand-advies op een forum vragen over de afstelling. :wink:

Ik heb bij mijn dealer Bike4Travel altijd uitvoerige passessies gehad voor alle fietsen die ik daar gekocht heb. En ben nog terug geweest voor zaken die niet helemaal goed waren. Zo hadden we afgesproken dat ik even zo aankijken of ik mijn stuur zou inkorten in breedte. Ook zat er na de eerste 1000 km een service beurt bij de aankoop van alle fietsen. De fietsafstelling afstellingen bij Bike4Travel waren altijd goed, want wij beiden hebben nergens last van gehad.
Ik ken een misschien wel een nóg betere dealer, Bongers Bikes in Apeldoorn. Geen uitvoerige passessies, dus maar één keer naar Apeldoorn hoeven te rijden voor één passessie, waarna de fiets meteen goed zat bij aflevering. Geldt ook voor de fiets van mijn vrouw.

Ik hoefde dan ook niet te kijken of mijn stuur wel de goede breedte zou hebben, want nadat Bongers Bikes het stuur op de juiste breedte had gemaakt was het stuur meteen perfect.
Een servicebeurt zat er uiteraard ook bij. Meteen een mooie gelegenheid om weer eens een gezellig praatje te maken onder het genot van een lekkere kop koffie met de aardige mensen daar bij Bongers Bikes in Apeldoorn.

Afgezien van het verhelpen van een tik in de Koga van mijn vrouw hoefden we gelukkig niet terug voor zaken die niet helemaal goed waren. De tik in de Koga van mijn vrouw is perfect verholpen. We zijn dus maar één keer terug geweest voor iets wat niet goed was.

Op de zadels na hebben wij beiden nergens last van gehad. Dat van de zadels lag niet aan de afstelling. We wilden uiteindelijk toch overstappen op Brooks zadels. En nu is het helemaal een perfect plaatje, dankzij de vakkundigheid van Bongers Bikes in Apeldoorn.

We hebben overigens geen (commerciële) belangen in Bongers Bikes, maar zijn net zo enthousiast over onze dealer (en misschien nog wel enthousiaster) als jullie over jullie dealer.
Wat is het toch fijn dat er zulke goede dealers zijn. Beagle Bikes zal ook vast een goede dealer zijn.

Ik kan de TS dan ook van harte aanbevelen om zijn dealer nog eens op te zoeken en te vragen om mee te denken in deze kwestie.
Edwin* schreef:
do 12 dec, 2019 21:37
Dieuwertje & Franzi schreef:
do 12 dec, 2019 18:57
bitowner schreef:
di 22 okt, 2019 21:39

Uiteindelijk heb ik bij Beagle Bikes een showroom model gekocht na een ontzettend leuke dag met Jorma.
Misschien nog eens een leuk dagje met Jorma bij BeagleBikes of bieden zij geen service aan klanten na aankoop? Dat lijkt me handiger dan op-afstand-advies op een forum vragen over de afstelling. :wink:

Ik heb bij mijn dealer Bike4Travel altijd uitvoerige passessies gehad voor alle fietsen die ik daar gekocht heb. En ben nog terug geweest voor zaken die niet helemaal goed waren. Zo hadden we afgesproken dat ik even zo aankijken of ik mijn stuur zou inkorten in breedte. Ook zat er na de eerste 1000 km een service beurt bij de aankoop van alle fietsen. De fietsafstelling afstellingen bij Bike4Travel waren altijd goed, want wij beiden hebben nergens last van gehad.
Ik ken een misschien wel een nóg betere dealer, Bongers Bikes in Apeldoorn. Geen uitvoerige passessies, dus maar één keer naar Apeldoorn hoeven te rijden voor één passessie, waarna de fiets meteen goed zat bij aflevering. Geldt ook voor de fiets van mijn vrouw.

Ik hoefde dan ook niet te kijken of mijn stuur wel de goede breedte zou hebben, want nadat Bongers Bikes het stuur op de juiste breedte had gemaakt was het stuur meteen perfect.
Een servicebeurt zat er uiteraard ook bij. Meteen een mooie gelegenheid om weer eens een gezellig praatje te maken onder het genot van een lekkere kop koffie met de aardige mensen daar bij Bongers Bikes in Apeldoorn.

Afgezien van het verhelpen van een tik in de Koga van mijn vrouw hoefden we gelukkig niet terug voor zaken die niet helemaal goed waren. De tik in de Koga van mijn vrouw is perfect verholpen. We zijn dus maar één keer terug geweest voor iets wat niet goed was.

Op de zadels na hebben wij beiden nergens last van gehad. Dat van de zadels lag niet aan de afstelling. We wilden uiteindelijk toch overstappen op Brooks zadels. En nu is het helemaal een perfect plaatje, dankzij de vakkundigheid van Bongers Bikes in Apeldoorn.

We hebben overigens geen (commerciële) belangen in Bongers Bikes, maar zijn net zo enthousiast over onze dealer (en misschien nog wel enthousiaster) als jullie over jullie dealer.
Wat is het toch fijn dat er zulke goede dealers zijn. Beagle Bikes zal ook vast een goede dealer zijn.

Ik kan de TS dan ook van harte aanbevelen om zijn dealer nog eens op te zoeken en te vragen om mee te denken in deze kwestie.

Ook wij hadden maar een passessie nodig hoor bij Bike4Travel. :wink:

Ik spreek hier over vier fietsen in een tijd van 13 jaar voor twee personen.
Omdat ikzelf twijfelde over de breedte van het stuur bij een van de fietsen, hebben we afgesproken dat ik het even zou aan kijken. Dus alle vier de fietsen waren van meet af aan goed afgesteld op ons. Ik geloof dat de medewerkers ook een speciale opleiding daar voor hebben gehad.

Ik denk echt dat de topicsteller a. terug moet naar Beagle bikes voor advies en niet hier in het forum op afstand advies moet vragen en b. beter eerst in de buurt kan gaan fietsen in meerdere seizoenen om zijn lichaam, de fiets en zijn materiaal te leren kennen. In februari vanaf huis gaan fietsen op zo'n lange reis met materiaal dat je niet kent. En een lichaam waarvan je niet weet hoe het gaat reageren op de fiets. Alles ook nog in extreme omstandigheden in hooggebergtes en woestijnen naar ZO Azië, zou ik niemand aanraden. Ik lees hier wel vaker verhalen van mensen die een bepaald soort merk fiets hebben gekocht en dan denken dat ze met twee vingers in hun neus overal kunnen gaan en staan. Was het maar zo'n feest. Niet dus.
Maar goed das maar een gedachte die in de wind geslagen mag worden van iemand die op meerdere soorten fietsen van slecht naar beter en goed een groot gedeelte van de wereld in ideale maar ook zwaar klote omstandigheden heeft befietst.

Wat jij ook kiest en doet, veel succes en bovenal veel plezier!
Goed advies van meerderen hierboven - moet ook wel als dat hetzelfde is :wink: . Inderdaad even terug gaan naar Jorma/ Johan en samen even kijken naar wat je het beste kunt veranderen.

Bij Jorma ook maar 1 pas sessie gedaan en als ik dan naar mijn eigen fiets kijk (Beagle Bikes) dan waren de basisinstellingen ook gewoon meteen goed. En sommige dingen moet je gewoon een tijdje uitproberen om te kijken of er dingen anders mogen (bv breedte stuur, soort zadel). Verder staan Jorma/ Johan altijd klaar om te helpen en mee te denken als je na uitproberen dingen toch nog graag net even anders wil.
Verpest ik de stemming als ik beweer dat je niet gelijk een dealer nodig hebt voor de 'fijnafstelling' van je fiets?
Niet iedereen woont naast de dealer waar fiets gekocht is. Er staan genoeg bruikbare tips om het eerst eens zelf te proberen.
Even wat rust nemen, kleine afstanden en meer omwentelingen, zadel mm verhogen.
En voel je je daar niet goed bij dan op naar de dealer.
Maar blijft maatwerk en die mm meer of minder is soms moeilijk te zien en moet je ervaren.
Laat ons horen hoe het afgelopen is.
Anja.
willem.m schreef:
vr 13 dec, 2019 07:22
Verpest ik de stemming als ik beweer dat je niet gelijk een dealer nodig hebt voor de 'fijnafstelling' van je fiets?
Nee dat doe je niet. Maar advies over de fijn afstelling vragen in een forum vragen bij een net nieuw fiets is volgens mij weer het andere uiterste van de schaal. Aan de topisteller de keuze. :wink:
willem.m schreef:
vr 13 dec, 2019 07:22
Verpest ik de stemming als ik beweer dat je niet gelijk een dealer nodig hebt voor de 'fijnafstelling' van je fiets?
Het is niet zo zeer dat er een dealer nodig is maar wel een fysiek aanwezig persoon die er heel veel van weet. Vaak zijn die toevallig ook dealer. Als je de fiets daar ook gekocht hebt is die persoon ook vaak voor je beschikbaar, dus dat is de logica achter het advies.
Een fysiek persoon ziet, hoort of merkt binnen 5 minuten misschien al dingen waar wij hier op dit forum na een week nog niet achter zijn.
Zo heb ik na het nogmaals doorlezen van het draadje geen idee of het zadel hoger of lager zou moeten, of of de zadelstand misschien perfect is maar er iets anders is.
je zadel te laag kan...maar te hoog kan ook. Dat overkwam mij afgelopen april toen ik net een nieuw zadel op mijn fiets gezet had en daarmee naar Parijs fietste. Heel plots een enorme pijn in mijn knie, alsof er met een mes ingestoken werd. Ik dacht dat mijn laatste fietstocht was aangebroken. Ik wist dat mijn nieuwe zadel iets hoger stond dan mijn oude....heb het nieuwe dus vervolgens ongeveer 1 cm lager gezet en oefeningen van mijn dochter die fysiotherapeut is gekregen. Na 1 dag kon in met wat kunst en vliegwerk fietsen, na 2 dagen was de pijn verdwenen en begin maart fiets ik richting Azie ;-)