Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding fietsreis Nederland --> Zuid-Oost Azie 2020 - Forum Wereldfietser

Voorbereiding fietsreis Nederland --> Zuid-Oost Azie 2020

Hi all,

In dit topic ga ik proberen om mijn voorbereiding voor mijn fietsreis bij houden. Ik ben van plan om eind februari 2020 voor ongeveer een jaar te vertrekken vanuit Nederland richting Zuid-Oost Azië (Globaal: Europa, Turkije,Iran,Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, China, Laos, Thailand, Maleisië en Singapore). Maar alles is natuurlijk afhankelijk van visa's/ zin/ nieuwe ideeën onderweg.

Ik ben lang geleden 2 keer met mijn ouders op fietsvakantie geweest, één keer in Nederland en de andere keer was in Oostenrijk. Verder weinig ervaring met meerdaagse tochten, wel heb ik een wielrenfiets en ben ik verder redelijk sportief.

Sinds afgelopen weekend is er in mijn hoofd eigenlijk geen weg meer terug na de aankoop van een Santos Travelmaster 2.8. Ik ben in totaal 2 keer bij Bike4Travel en 2 keeer bij Beagle Bikes in Utrecht geweest, beide eenmalig voor een lezing en de andere keer voor informatie en wat proefritjes. Uiteindelijk heb ik bij Beagle Bikes een showroom model gekocht na een ontzettend leuke dag met Jorma.

Buiten een fiets heb ik momenteel niks aan gear/spullen, dus de komende periode zal vooral bestaan uit veel research doen naar alles wat erbij komt kijken + kopen. Mede vanwege die reden heb ik dit topic aangemaakt. Qua budget hoeft het niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn, maar prijs speelt zeker een rol.

De eerste stap gaat over jassen, regenkleding & een eventuele fietsverzekering.

Aangezien ik de fiets de komende 4 maanden voor woon-werk verkeer ga gebruiken( circa 35 km per dag), ben ik op zoek naar een jas + regenkleding. Deze wil ik de komende maanden gaan gebruiken, maar het belangrijkste is dat ze zo goed mogelijk geschikt zijn voor de wereldreis.

Dus de eerste vraag gaat over welke combinaties/ uitvoeringen worden aangeraden. Ik heb zelf het idee dat er grofweg 2 opties zijn
-Iets van een softshell acthtige jas + regenjas
-Een combinatie van bovenstaande

Al jullie ideeën hierover zijn welkom :)

Volgende vraag gaat over een eventuele verzekering, wat is wijsheid. Fiets staat thuis binnen en op werk in een afgesloten fietsenstalling(ringslot + ketting). Zijn er mensen die bepaalde verzekeringen aan/ af raden, losse verzekeringen voor NL/op reis? Ook hiervoor geldt, alle ideeën zijn welkom!

Daarnaast lijkt het me leuk om een keer koffie/biertje te drinken met iemand die iets soortgelijks gedaan heeft (Zuid-Holland).

Tenslotte nog wat info over de fiets:
- Het gaat dus om een showroom model Santos Travelmaster 2.8
- LX naven, verder XT afgemonteerd + kmc ketting
- Er is een Brooks zadel op geplaatst
- Extra voordrager van Tubus
- Ergon GP's 5
- losse lampen, via USB oplaadbaar
- Ondertussen zit er (na 1 dag gebruik) een bel + km teller op
WhatsApp Image 2019-10-22 at 20.45.03.jpeg
Tassen waren alleen voor proefrit + zadel is daarna nog vervangen.
Geweldig, het vereist echt volharding om niet toe te geven aan de Rohloff- of Pinion-pressie van de Santosdealers maar "simpelweg" voor een Travelmaster 2.8 met derailleur te kiezen. Prima fiets, kun je zonder meer de hele wereld mee rond.
Fietsverzekering heb ik zelf nooit gedaan, zo'n fiets neem je op reis mee je kamer in of je zorgt voor een veilige stalling (lukt vrijwel altijd). Wordt hij desondanks toch gejat, dan kun je zelfs in Kirgizië van de uitgespaarde verzekeringspremie een MTB kopen om je reis te vervolgen.
Mooie fiets, mooi plan, sterker nog, geweldig plan.

Er is al heel veel over verzekeringen geschreven. Gebruik even de zoekfunctie en het komt naar je toe.

Ook over regenkleding al veel geschreven. Kan je ook even op zoeken. Daar haal je meeste info uit. Heel persoonlijk vaak. De één heeft in de goedkoopste jas/broek amper last van transpireren, de ander drijft eruit. Als voorbeeld;
Mijn man en ik hebben beide de simpelste regenbroek van Decathlon. Zijn benen zijn droog bij het uittrekken, ik heb echt alles nat. Mogelijk helpt een goretex broek maar dat zou ik willen testen.
Een goede regenjas is essentieel. Hij dient als 3e of 4e laag bij kou. En natuurlijk bij regen. Neem een met ritsen onder oksels.

Anja
Mooi plan met een mooie fiets (heb ik ook ;) ) Vond wel de banden wat smal en heb er 50mm banden (Mondial dan wel Almotion) op gedaan.
Ben komend jaar van plan te fietsen in Tadzjikistan en Kirgizië en dan lijkt mij 50mm Mondial wel zo prettig.

Toen ik mij voor mijn eerste reis aan het voorbereiden was, 3 maanden door de VS, heb ik veel informatie van dit forum gehaald en op basis daarvan spullen aangeschaft. Er zijn diverse topics over jassen, regenkleding en verzekeringen. Ook de paklijsten van de vakantiefietser en bike4travel helpen.
Gaaf plan! En mooie fiets had hem bij Jorma zien staan. Veel plezier ermee.

Verzekeringen - ik ga straks mijn Santos ophalen (ook Beagle Bikes) en een verzekering afsluiten. Echter dit is voor de tijd die ik in Nederland ben want als ik aan mijn sabbatical ga beginnen (jaar of langer weg) dan volstaat een "gewone" fietsverzekering niet. Je mag daarvoor niet langer dan 8 maanden binnen een periode van 12 maanden uit NL zijn. Ik vermoed dus dat je je je fiets het beste kunt verzekeren via een verzekeraar waar je je ook gaat verzekeren voor als je een jaar weg bent. Tenzij je hem bijvoorbeeld alleen voor diefstal wilt verzekeren gedurende de periode dat je nog hier bent aangezien dat een heel stuk voordeliger is dan diefstal en schade.

Uit de tips die ik uit mijn draadje viewtopic.php?f=8&t=33770 heb gehad blijkt Unigarant erg goed te zijn (is trouwens ook via deze maatschappij dat ANWB verzekert). Ik ga dan ook mijn fiets hier verzekeren - aangezien ik nog een jaar of 3 in NL ben alvorens ik aan mijn sabbatical begin.

Tip van Anja m.b.t. een regenjas is een goede - ritsen onder de oksels. Heb zelf een Patagonia torentshell regenjas die me prima bevalt. En van Berghaus de Paclite pants die heerlijk ritsen heeft van boven tot onder zodat ik goed kan ventileren. Als ik dat niet kan ben ik van binnen net zo nat als van buiten. Vergeet ook niet om overschoenen mee te nemen (Vaude) zo dat je voeten/ schoen droog blijven.

Mocht je nog geen slaapzak hebben kijk dan eens bij Cumulus http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... eping-bags. Ze leveren goede slaapzakken tegen een mooie prijs. Fijne van cumulus vind ik dat je de slaapzak kunt alten customizen (andere tijk, breder, langer, meer dons etc..). Heb de Lite Line 400 van ze - met 1 baan breder en de Pertex quantum pro tijk. Ook heb ik en donsjasje van ze - wat erg fijn is bij koudere nachten en/of avonden.
Wat een mooi plan, jaloersmaken. Althans dat zeg ik nu nog. Wij vertrekken op 9 februari naar ZO Azië voor 4 maanden rondreizen op onze in juni gekochte Santossen. Ervaring: bijna 0 (op een 5 daags trektochtjein mei en wat weekendjes onlangs na).

Ook hier wat ervaring op de racefiets. Ben erg benieuwd hoe het onszelf, maar ook jou gaat bevallen. Heb je al nagedacht of je een journal oid gaat bijhouden? Ik vind het altijd leuk en informatief om de verhalen van andere fietsers te lezen.
Ik haal momenteel veel info weg van de site Crazyguyonabike.com. Ben je daar al aanbelandt?

Veel plezier met de voorbereidingen

gr
Christel
Welkom!

Je had een mooie aanbieding te pakken voor je nieuwe fiets zeg, dan ligt het daar in elk geval niet aan en kun je met een goede basis op pad. Genoeg topics hier om avonden lang te vullen met voorbereiding, en als er dan nog vragen komen gewoon stellen hier of in een apart topic :)

Veel plezier met de voorbereidingen/voorpret, en misschien voor die tijd nog even een paar keer met bepakking weg om te kijken of alles bevalt in die setting?
Als eerste bedankt voor alle reacties, wordt gewaardeerd!
peter de rijk schreef:
di 22 okt, 2019 22:32
Geweldig, het vereist echt volharding om niet toe te geven aan de Rohloff- of Pinion-pressie van de Santosdealers maar "simpelweg" voor een Travelmaster 2.8 met derailleur te kiezen. Prima fiets, kun je zonder meer de hele wereld mee rond.
Fietsverzekering heb ik zelf nooit gedaan, zo'n fiets neem je op reis mee je kamer in of je zorgt voor een veilige stalling (lukt vrijwel altijd). Wordt hij desondanks toch gejat, dan kun je zelfs in Kirgizië van de uitgespaarde verzekeringspremie een MTB kopen om je reis te vervolgen.
Deze fiets is al ongeveer 5 keer duurder dan het duurste voorwerp wat ik hiervoor in mij leven gekocht heb, dus qua prijs vond ik het al duur dat. Daarnaast is het mijn eerste lange trip en weet ik niet zeker of ik hierna nog zoiets ga ondernemen. Ook is het zo dat ik ergens zoiets heb van als een riem/rohlloff naaf stuk gaat en je bent ergens in bijvoorbeeld Centraal Azie zorgt dat wel voor een extra groot probleem. Jorma heeft absoluut niet gepusht met betrekking tot dure producten, dus dat was prima!
hoeksie schreef:
wo 23 okt, 2019 10:09
Wat een mooi plan, jaloersmaken. Althans dat zeg ik nu nog. Wij vertrekken op 9 februari naar ZO Azië voor 4 maanden rondreizen op onze in juni gekochte Santossen. Ervaring: bijna 0 (op een 5 daags trektochtjein mei en wat weekendjes onlangs na).

Ook hier wat ervaring op de racefiets. Ben erg benieuwd hoe het onszelf, maar ook jou gaat bevallen. Heb je al nagedacht of je een journal oid gaat bijhouden? Ik vind het altijd leuk en informatief om de verhalen van andere fietsers te lezen.
Ik haal momenteel veel info weg van de site Crazyguyonabike.com. Ben je daar al aanbelandt?

Veel plezier met de voorbereidingen

gr
Christel
Ja, ik ga wel iets bijhouden. Hoe dat er precies gaat uitzien weet ik nog niet precies. Ik denk nu een combinatie van Instragram/Polarsteps.

De website heb ik weleens van gehoord. Andere personen die op het forum actief waren heb ik ook wel gevolgd( Sjarel de kraker, Henk van dillen en Bas Jongerius). Een compleet overzichtje met leuke wereldfietsers zou wel leuk zijn :)
Jurr schreef:
wo 23 okt, 2019 10:21
Welkom!

Je had een mooie aanbieding te pakken voor je nieuwe fiets zeg, dan ligt het daar in elk geval niet aan en kun je met een goede basis op pad. Genoeg topics hier om avonden lang te vullen met voorbereiding, en als er dan nog vragen komen gewoon stellen hier of in een apart topic :)

Veel plezier met de voorbereidingen/voorpret, en misschien voor die tijd nog even een paar keer met bepakking weg om te kijken of alles bevalt in die setting?
Bedank, wat betreft topic over verzekeren + jassen zal ik nog wat meer dingen gaan doorspitten. Uitschrijven in Nederland ben ik nog niet zo zeker van, zitten volgens mij voor en nadelen aan vast. Hier moet ik ook nog wat meer over uitzoeken. Dit zal wel nodig zijn voor het eventueel kiezen voor een verzekering.

Weekend ter voorbereiding ben ik wel van plan, beetje afhankelijk van hoe het gaat met het kopen van spullen en mogelijkheden op werk.

-Cumulus heb ik van gehoord, ga ik verder naar kijken
- Links naar gedetailleerde paklijsten worden ook gewaardeerd, vaak staan er wel voorwerpen maar is het niet zo specifiek. Lijkt me interessant om te weten.
- Ik zweet wel snel, dus dat is wel iets om rekening mee te houden
Hi,

Maar weer eens een update van mijn kant. Lange zoektocht naar een jas ging o.a. via de Bever en Outdoor XL. Outdoor XL waar ze mij wel heel graag een RAB jas wilden verkopen ( en een Hilleberg tent) via de Bever waar de kennis met toch een beetje tegen viel.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Marmot minimalist, ik heb deze via internet besteld aangezien die niet echt te verkrijgen is verder. Heb ook een aantal RAB jassen gepast en de Patagonia Torrentshell. De laatste voelde niet erg ademend + ik vond de rits vrij zwak overkomen. Jas is nu onderweg.

Een van de volgende items is een tent. Veel mensen gaan geloof ik voor de MSR Hubba Hubba, dit leek me in eerste instantie een prima tent. Na nog wat meer research vond ik nog twee interessante items:

https://www.nemoequipment.com/product/dragonfly/
https://www.nemoequipment.com/product/hornet/

Ik neig naar de Hubba Hubba of Dragonfly, aangezien deze me iets steviger + comfortabeler lijken.

Ook wat zitten kijken naar slaapzakken/matjes/ kookstelletje.

-Slaapzak--> gaat waarschijnlijk een Cumulus worden, moet nog wat verder onderzoek doen maar zou nu voor een Lite Line 400 gaan :

- Matje--> een Thermarest NEOAIR XTHERM, LARGE

- Kookstel --> de msr whisperlite international of universal, zover als ik het begrijp is de laatste ook geschikt voor gas uit blik. Ik vraag me af hoe relevant + van toegevoegde waarde dit is.

Veel onderwerpen dus, ben benieuwd naar jullie ideeën / meningen/
Hoi,

Mij lijkt persoonlijk de keuze voor je slaapzak wat aan de koude kant. Ik vertrek eind februari ook naar Azië via dezelfde route als jij. In Europa kan het dan nog behoorlijk vriezen snachts. Daarom heb ik gekozen voor de cumulus mysterious traveller 700 in combinatie met een lakenzak. Daarnaast ben ik van plan om een kruikje mee te nemen voor de koude nachten.

Ik heb hetzelfde matje en die van mij is nu al voor de tweede keer lek gegaan. Een keer was door een gemene doorn dus misschien domme pech maar de andere keer had ik geen idee waardoor. Het is dus wel een vrij kwetsbare mat. Aan de andere kant hoor ik ook wel mensen die al heel lang dezelfde mat gebruiken maar nog nooit lek hebben gehad.

Succes verder met de voorbereiding!
Ik heb ook de Xtherm - een fijne mat. Heb er nog geen problemen/ lekken mee gehad.

De nemo tent die je aangeeft lijkt me veel te koud voor het jaargetijde waarin je wilt vertrekken - dit is mijn s inziens een echte zomertent door de gebruikte hoeveelheid mesh.
Bedankt voor de reacties!
Hoi,

Mij lijkt persoonlijk de keuze voor je slaapzak wat aan de koude kant. Ik vertrek eind februari ook naar Azië via dezelfde route als jij. In Europa kan het dan nog behoorlijk vriezen snachts. Daarom heb ik gekozen voor de cumulus mysterious traveller 700 in combinatie met een lakenzak. Daarnaast ben ik van plan om een kruikje mee te nemen voor de koude nachten.

Ik heb hetzelfde matje en die van mij is nu al voor de tweede keer lek gegaan. Een keer was door een gemene doorn dus misschien domme pech maar de andere keer had ik geen idee waardoor. Het is dus wel een vrij kwetsbare mat. Aan de andere kant hoor ik ook wel mensen die al heel lang dezelfde mat gebruiken maar nog nooit lek hebben gehad.

Succes verder met de voorbereiding!
Met betrekking tot het matje, je leest online vooral veel negatieve verhalen over de diverse matjes. Ik vind het ook lastig om te zeggen welk matje nou de minst kwetsbare is. De slaapzak ga ik zeker nog heroverwegen, zeker na aanleiding van wat andere topics of het forum. Hoewel het mij wel lijkt dat deze slaapzak voor 95% van de tijd voldoende is. De vraag is dan of je het de overige nachten niet redt met deze + lakenzaken + warme kleren.
Ik heb ook de Xtherm - een fijne mat. Heb er nog geen problemen/ lekken mee gehad.

De nemo tent die je aangeeft lijkt me veel te koud voor het jaargetijde waarin je wilt vertrekken - dit is mijn s inziens een echte zomertent door de gebruikte hoeveelheid mesh.
Positief nieuws over de mat! De tent, ik zou zelf denken dat deze tent ongeveer even goed is al de Hubba Hubba, welke wel geschikt is voor dit soort reizen. Volgens deze test: https://www.outdoorgearlab.com/reviews/ ... ragonfly-2

De Dragonfly scoort hoger op "weather resistance " en "durability". Niet dat ik er verder verstand van heb (vandaar ook de vraag), maar op basis van deze test weet ik dan niet of deze tent te koud is?
Meer input is zeker welkom
Ik heb zelf een 3 seizoenen tent (tarptent Stratospire 2) met een dichte binnentent en ben daar erg blij mee gedurende koude nachten. Vandaar dat ik zou denken dat een mesh binnentent als het kouder is dan ca 10 a 15 graden te koud is.
bitowner schreef:
di 29 okt, 2019 21:12

Een van de volgende items is een tent. Veel mensen gaan geloof ik voor de MSR Hubba Hubba, dit leek me in eerste instantie een prima tent. Na nog wat meer research vond ik nog twee interessante items:

Ik neig naar de Hubba Hubba of Dragonfly, aangezien deze me iets steviger + comfortabeler lijken.

Veel onderwerpen dus, ben benieuwd naar jullie ideeën / meningen/
Wij hebben dit jaar de Hubba Hubba gekocht en zijn er erg blij mee. We hebben de 2 persoonsuitvoering en wellicht had ik achteraf beter voor de 3 persoons kunnen kiezen. Aan de andere kant, we kunnen er met zijn tweeen prima in liggen en de tas met waardevolle spullen gaat mee in de binnentent. De andere tassen kunnen evt. in de voorstukjes of blijven (op de camping) gewoon op de fiets. Koken lukt niet binnen.

Wat ik fijn vind is dat de binnentent los op te zetten is en ook zonder haringen kan staan.
Hi, maar eens een update

Ondertussen al een aantal spullen gekocht maar de zoektocht naar spullen gaat nog steeds door, "grote" aankopen die ik nog moet doen zijn onder andere;

-tent
-tassen
-dons jas
-regenbroek
-kussen
- kleding in het algemeen.

Qua tent blijft het lastig, had achteraf de Nemo dragonfly 2 moeten kopen toen deze beschikbaar + in de aanbieding was. Nu neig ik naar de Hubba Hubba, mits ik geen betere deal vind.

Tassen ga ik denk ik gewoon voor+ achter + stuurtas + rackpack van Ortlieb, als iemand nog ergens een goede deal weet hoor ik dat graag., Beste deal tot nu toe is geloof ik voor+acter voor 180 en dan losse stuurtas + rackpack.

Donsjas nog geen idee eigenlijk

Regenbroek wordt denk ik een Berghaus paclite, als iemand hier nog andere tips voor heeft graag

Kussen wordt denk ik de Sea To Summit Aeros

Kleding vind ik ook wel een lastig ding, vooral de "onderkant". Fietsbroeken.. fietsonderbroeken + normale broek.. Ik weet het allemaal niet zo goed

Verder nog wel 2 concrete vragen:
- Iemand enig idee waar ik tyvek kan kopen (grondzeil) in de omgeving Rotterdam?
- Mbt de route, ik was eerst van plan om een flink stuk door China te fietsen. Ik begin daar nu een beetje aan te twijfelen. Vanwege de enorme afstanden in west China, de hoogtes + de kou die al vrij vroeg in het jaar komt (Oktober). Alternatief zou via Pakistan en India zijn. Lijkt me ook wel een mooi avontuur. Iemand hier ideeën over?
Kijk bij donsjas even bij Cumulus en bij het draadje op de hiking site http://www.hiking-site.nl/prikbord/inde ... ost-160870. Nu grote kortingen bedongen via gezamenlijke inkoop.
Je zou blogs kunnen opzoeken en volgen van mensen die de reis of een soortgelijke reis al gemaakt hebben. Er zijn er genoeg
Dit geeft een beter beeld dan dat je nu misschien hebt. Ik volg nu even Dorien die terug fietst. dorienfietst.wordpress.com.

Ooit Tyvec online besteld.
Zie nu deze winkel staan; https://www.zijdewinkel.nl/stoffen/over ... a3EALw_wcB

Of

https://www.wepaflyer.com/tyvek-kopen



Wat betreft kleding; laagjes laagjes en laagjes
Waarbij wol en dons belangrijk zijn.
Je kan het zo duur maken als je zelf wil.
Mbt broeken is de pasvorm belangrijk. En hoe makkelijk je lang kan zitten op een zadel met of zonder fietsbroek.
Een lange broek die mee rekt is handig. Kan je over je fietsbroek doen als het fris is.

Goeie tip van Inge.

Bezoek de beurs van de WF op 26 januari voor persoonlijke tips en route suggesties.
Anja
bitowner schreef:
ma 02 dec, 2019 21:57
Donsjas nog geen idee eigenlijk
Bij de ANWB hebben ze prima donsjacks. Voor leden momenteel bijna te geef.
peter de rijk schreef:
di 03 dec, 2019 11:53
Bij de ANWB hebben ze prima donsjacks. Voor leden momenteel bijna te geef.
Fraaie aanbieding, dank voor het delen!

Decathlon kan ook nog om daarbij in de buurt te komen qua prijs, maar geen idee hoe die twee zich verder verhouden. Weet iemand meer specificaties van het ANWB exemplaar dan wat ze op de website vermelden? Wat weegt 'ie bijvoorbeeld, en wat voor dons zit erin in welke hoeveelheid?
Inge1 schreef:
di 03 dec, 2019 06:29
Kijk bij donsjas even bij Cumulus en bij het draadje op de hiking site http://www.hiking-site.nl/prikbord/inde ... ost-160870. Nu grote kortingen bedongen via gezamenlijke inkoop.
Yes, cumulus op zich goede! Wel misschien nog wat prijzig, plus grootste nadeel is passen.
dijken63 schreef:
di 03 dec, 2019 07:29
Je zou blogs kunnen opzoeken en volgen van mensen die de reis of een soortgelijke reis al gemaakt hebben. Er zijn er genoeg
Dit geeft een beter beeld dan dat je nu misschien hebt. Ik volg nu even Dorien die terug fietst. dorienfietst.wordpress.com.

Ooit Tyvec online besteld.
Zie nu deze winkel staan; https://www.zijdewinkel.nl/stoffen/over ... a3EALw_wcB

Of

https://www.wepaflyer.com/tyvek-kopen



Wat betreft kleding; laagjes laagjes en laagjes
Waarbij wol en dons belangrijk zijn.
Je kan het zo duur maken als je zelf wil.
Mbt broeken is de pasvorm belangrijk. En hoe makkelijk je lang kan zitten op een zadel met of zonder fietsbroek.
Een lange broek die mee rekt is handig. Kan je over je fietsbroek doen als het fris is.

Goeie tip van Inge.

Bezoek de beurs van de WF op 26 januari voor persoonlijke tips en route suggesties.
Anja

Bedankt voor de linkejs van de Tyvec! Ik volg ook zeker wat blogs + veel gehad aan info hier op het forum. Waarvoor iedereen dank!
Jurr schreef:
di 03 dec, 2019 13:10
peter de rijk schreef:
di 03 dec, 2019 11:53
Bij de ANWB hebben ze prima donsjacks. Voor leden momenteel bijna te geef.
Fraaie aanbieding, dank voor het delen!

Decathlon kan ook nog om daarbij in de buurt te komen qua prijs, maar geen idee hoe die twee zich verder verhouden. Weet iemand meer specificaties van het ANWB exemplaar dan wat ze op de website vermelden? Wat weegt 'ie bijvoorbeeld, en wat voor dons zit erin in welke hoeveelheid?
Info van de ANWB is wel heel summier. Sowieso geven veel winkels verdacht weinig prijs over het gewicht van donsjassen, en de hoeveelheid/ kwaliteit dons.

Ik ben nog steeds aan het zoeken, oa volgende op het oog.
- https://www.decathlon.nl/p/heren-isolat ... 80&c=BLAUW
360 gram, 117 gram dons van 800 cuin kwaliteit

Iets heel anders..

Ik heb sinds een week wat last van mijn knieën. Ik maak me hier wel een beetje zorgen over en weet niet zo goed wat er mee te doen. IK ben vandaag ook bij de fysio geweest, die dacht dat het overbelasting was.. DIt lijkt me niet zo heel erg waarschijnlijk, maar goed alles kan.

Heb de afgelopen 6 weken in totaal 700 km op de Santos gefietst + +- 50 km per week op mijn stadsfiets.

Ik had er vrij opeens last van na 2x 1 uur flink doortrappen vorige week zondag op de Santos. Het was toen ook wel vrij koud, dus misschien heeft het toch iets te maken met te hard trappen zonder warming up ofzo..

Anderzijds lees ik ook wel veel online over een te lage stand van het zadel. Dit zou ook nog kunnen, Hoewel de fiets natuurlijk wel voor mij afgesteld is bij de Santos store.

Iemand nog tips hiervoor??