Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Java tijdens Ramadan - Forum Wereldfietser

Java tijdens Ramadan

Van februari tm begin juni fietsen we 17 weken door Azië.
Start in Mandalay (Birma) en vandaar staat veel open.
Wat vaststaat is de terugvlucht vanaf Bangkok op 4 juni. Dochter is in dezelfde periode in Bali en willen we bezoeken en vriendin van zoon is in die tijd in Yogajakarta.
De gedachte speelt nu om ergens vanuit Zuid Thailand of Kuala Lumpur naar Java te vliegen en vanaf daar naar Bali te fietsen.
Las a het mooie verhaal van een gezin dat langs de zuidkust van Java fietste en ben nu op zoek naar een ' rustige' route richting Bali (via zuid-oostkust?).
Heeft iemand hier ervaring mee of kent iemand verslagen van routes over Java?

En... uitdaging... de route rijden we ws deels tijdens ramadan (en dus door niet toeristisch gebied). Dat is wel waardoor ik twijfel of dit een mogelijke route is.
Tijdens de ramadan kun je gewoon fietsen, hoor. Je moet alleen oppassen met eten en drinken tussen zonsopkomst en zonsondergang. Ik was ooit op Zanzibar tijdens de ramadan. Daar stond een gevangenisstraf op eten en drinken overdag tijdens de ramadan. Gelukkig kwamen we ook regelmatig op plekken waar niemand was en dan aten en drinken we. Anders is het niet vol te houden, zeker niet als het boven de 30 graden is.
Omdat je bijna op de evenaar zit heb je het niet zoals veel moslims hier in europa extra lastig om te kunnen eten en drinken. (het is daar 12 uur donker en licht.) Eten en drinken kopen kan gewoon, de mensen zullen hun inkopen voor 's avonds gewoon blijven doen. Misschien moet je een beetje uitkijken met waar je wat gaat eten, ik zou me zelf geen zorgen maken, het aantal eettentjes op straat zal overdag mogelijk wel wat beperkter zijn.
Maar wat heeft google je hier over kunnen vertellen.
Waar ben je bang voor?
Welke afwegingen heb je voor jezelf al gemaakt?

Angst is een slechte raadgever!

De koran (en de bijbel ook trouwens) zijn duidelijk genoeg: "reizigers" vormen, samen met onder andere zwangeren, zieken en "zij die zware lichamelijke arbeid moeten verrichten", een uitzondering op de regel.
Ben vaker tijdens de ramadan in onder meer Marokko, Mauritanië en Algerije geweest. Nooit is mij ooit water, sinaasappelsap, dadels of wat dan ook te eten geweigerd. Geen hoge eisen stellen, tijdens de dag niet opzichtig gedragen (zou vanzelfsprekend moeten zijn, en niet alleen overdag!), ging altijd goed.

Maar....? maak je je misschien zorgen over iets anders :?:

Groet,
Tom.
Een echt rustige route zul je op Java niet vinden, twee keer heb ik vanuit Jakarta naar Bali gefietst, eenmaal de zuidelijke route en 1 keer de noordelijke route, de laatste is ronduit gevaarlijk wegens het vele vrachtverkeer en ook landschappelijk niet aantrekkelijk.
Ook de zuidelijke route is op veel stukken erg druk, pas na Yogyakarta wordt het iets rustiger.
Fietsen tijdens de Ramadan is geen probleem maar je moet de eerste week na de Ramadan, Idul Fitri, proberen te vermijden, ongelofelijk druk op bijna alle wegen en minder kans om onderdak te vinden, iedere Javaan is dan onderweg naar familie, een file van 50 kilometer is geen uitzondering. Ook de ferry naar Bali kan volgeboekt zijn in die week.

Mooi plan!
Peter
Tom vds schreef:
wo 30 okt, 2019 22:58
Waar ben je bang voor?
Welke afwegingen heb je voor jezelf al gemaakt?

Angst is een slechte raadgever!

De koran (en de bijbel ook trouwens) zijn duidelijk genoeg: "reizigers" vormen, samen met onder andere zwangeren, zieken en "zij die zware lichamelijke arbeid moeten verrichten", een uitzondering op de regel.

Maar....? maak je je misschien zorgen over iets anders :?:
Misschien onbekend maakt onbemind?
Ik heb een aantal blogs gelezen van reizigers in Maleisie en op Sumatra tijdens de ramadan en dat het niet altijd even makkelijk is om aan eten te komen.
Hitte in combi met niet kunnen drinken/eten lijkt mij heftig, maar zo te lezen (ook in de reacties) is de ramadan niet iets wat ons tegen zou moeten houden. Dat is fijn.

Ga me eens verder verdiepen in mogelijke routes.

Christel
hoeksie schreef:
do 31 okt, 2019 19:47
.... niet iets wat ons tegen zou moeten houden. .....
Hé Christel, juist dat!
je zult best wel wat “challenges” tegen komen. Hoort bij het reizen (dat wist al :) )
Maar met een “s’lands wijs, s’lands eer” mentaliteit kom je de hele wereld over.

Groet,
Tom.
Ik was lang geleden ongeveer 15 jaar geleden, tijdens de Ramadan in Java. Er was eten te krijgen. Maar ik vond de sfeer gespannen. Er waren ook incidenten. In dergelijke mate dat ik versneld ben doorgegaan naar Bali.
Ik heb geen flauw idee hoe het nu is.
Gr.
Betty
Boop schreef:
vr 01 nov, 2019 19:03
Ik was lang geleden ongeveer 15 jaar geleden, tijdens de Ramadan in Java. Er was eten te krijgen. Maar ik vond de sfeer gespannen. Er waren ook incidenten. In dergelijke mate dat ik versneld ben doorgegaan naar Bali.
Ik heb geen flauw idee hoe het nu is.
Gr.
Betty
Maak je vooral geen illusies: Het vrolijke land Indonesië zucht steeds meer onder het juk van de islam (Michel Maas in De Volkskrant).
Ik heb in 2004 op Sulawesi tijdens de ramadan gefietst en zou het ook niet aanraden, om bovengenoemde redenen. En Java is nog veel conservatiever/radicaler islamitisch, zeker Oost-Java.
Afgelopen voorjaar tijdens de ramadan van Yogajakarta naar Bali gefietst. Fietsen tijdens de ramadan was geen probleem. We vonden het alleen wat minder 'gezellig. De meeste thee/koffie tentjes onderweg waren dicht (zeg maar bijna allen) en dat vonden we toch wel een van de charmes: van tijd tot tijd een theetje doen langs dr kant van de weg
TheoBarten schreef:
za 16 nov, 2019 23:13
Afgelopen voorjaar tijdens de ramadan van Yogajakarta naar Bali gefietst. Fietsen tijdens de ramadan was geen probleem.
Theo, kun je misschien wat meer vertellen over d eroute die jullie hebben gefietst? En ik ben benieuwd hoe jullie genavigeert hebben (GPS, App, maps.me, ....?)

gr
Christel
Tijdens de Ramadan is geen probleem maar de eerste week na de Ramadan kan een probleem zijn.
Indien je zonder GPS gaat kun je ook prima met Google Maps navigeren zo vindt je ook mogelijkheden om te overnachten, een simkaart met 16gb kost je de kop niet, als je dat doet beveel ik je Simpati aan.
Peter.
Christel,
De route die wij van het voorjaar fietsten (van Yogjakarta naar Bali)
1 naar Prambanan
2 naar Wonogiri
3 naar Ponorogo
4 naar Tulunggagung
5 naar Kepanjen
6 naar Lumajang
7 naar Jember
8 naar Genteng
9 naar Banyuwangi (een paar km verder is de ferry naar Bali)
Er was maar 1 etappe (etappe 6) boven de 100km (112) en deze had ook de meeste hoogtemeters (1200)

De route gepland met een ouderwetse landkaart, mijn vrouw heeft wel alles in de GPS gezet. Alleen route 1 met Google Maps over kleine weggetjes gepland.
Theo B schreef:
ma 18 nov, 2019 17:37
Christel,
De route die wij van het voorjaar fietsten (van Yogjakarta naar Bali)
1 naar Prambanan
2 naar Wonogiri
3 naar Ponorogo
4 naar Tulunggagung
5 naar Kepanjen
6 naar Lumajang
7 naar Jember
8 naar Genteng
9 naar Banyuwangi (een paar km verder is de ferry naar Bali)
Er was maar 1 etappe (etappe 6) boven de 100km (112) en deze had ook de meeste hoogtemeters (1200)

De route gepland met een ouderwetse landkaart, mijn vrouw heeft wel alles in de GPS gezet. Alleen route 1 met Google Maps over kleine weggetjes gepland.
Dankjewel voor het delen Theo
Zowat ieder jaar ben ik wel op Java te vinden. M.b.t. de ramadan kun je overdag wel eethuizen of restaurants vinden die door Chinezen worden beheert en niet met de Islamitische vasten te maken hebben. Soms als je geluk heb zijn er ook mensen die weliswaar zich aan de vasten houden en alleen eten bereiden, je ook wel eens wat te eten willen toestoppen.
peter de rijk schreef:
vr 01 nov, 2019 22:02
Boop schreef:
vr 01 nov, 2019 19:03
Ik was lang geleden ongeveer 15 jaar geleden, tijdens de Ramadan in Java. Er was eten te krijgen. Maar ik vond de sfeer gespannen. Er waren ook incidenten. In dergelijke mate dat ik versneld ben doorgegaan naar Bali.
Ik heb geen flauw idee hoe het nu is.
Gr.
Betty
Maak je vooral geen illusies: Het vrolijke land Indonesië zucht steeds meer onder het juk van de islam (Michel Maas in De Volkskrant).
Ik heb in 2004 op Sulawesi tijdens de ramadan gefietst en zou het ook niet aanraden, om bovengenoemde redenen. En Java is nog veel conservatiever/radicaler islamitisch, zeker Oost-Java.
Ik weet niet wat je (negatieve) ervaringen op Java zijn waardoor je concludeert dat Java conservatiever dan Sulawesi is, maar wij hebben dit jaar bijzonder goede ervaringen opgedaan in Jakarta en Bogor.

Onderstaande foto getuigt daarvan. Aan mij werd meerdere malen beleefd en vriendelijk gevraagd of ze met mijn vrouw en zoontje op de foto mochten (blond haar en een blanke huid is daar kennelijk nog steeds bijzonder genoeg om dit op de kiek te zetten).

Hoewel ik een tintje heb vanwege mijn roots in het land (daarom hoefde ik niet bij op de foto, ik was niet bijzonder genoeg :D ) zien we er behoorlijk westers en niet-islamitisch uit. Hiervan hebben we geen enkele hinder ondervonden. Overal zijn we vriendelijk bejegend.

Uiteraard is het verstandig om rekening te houden met plaatselijke gebruiken en die te respecteren. Maar dat lijkt me evident en geldend voor ieder land.

947F9FA8-8E95-4AE4-B04B-E5EC3CF695A3.jpeg
Een hoop gegiechel en bedankjes voor het mogen maken van de foto.
20190703_142533.jpg
Uitnodiging om mee te eten op Sulawesi
Nog nooit zoveel vriendelijke mensen ontmoet tijdens fietstrip.
Peter.