Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vliegen met Rohloff naaf - Forum Wereldfietser

vliegen met Rohloff naaf

hoi allemaal,

ik wil in december naar Australië en mijn Santos meenemen voor een viertal weken fietsplezier.

Zijn er dingen waarmee ik rekening dien te houden als ik mijn fiets meeneem in een vliegtuig (met name de druk op de naaf en remmen!)

andere tips en ervaringen voor een verblijf rond Melbourne en Adelaide, route tussen beide steden, camping- slaapmogelijkheden zijn zeer welkom.

groet,
Raf
Volgens mij hoef je nergens rekening mee te houden. Wij hebben inmiddels best vaak met fietsen met R-naaf en hydraulische remmen gevlogen, en er is niks kapot gegaan. Wel kan het zijn dat een R-naaf een beetje olie gaat lekken, maar dat is veel te weinig om de naaf in problemen te brengen. Overigens maakt het niet uit of je een S. hebt of een ander merk hoor :wink:

Wat betreft je vraag "andere tips en ervaringen voor een verblijf rond Melbourne en Adelaide, route tussen beide steden, camping- slaapmogelijkheden zijn zeer welkom" is mijn tip om daarvoor een apart topic met informatieve titel te plaatsen. Dan krijg je veel meer reacties (nu namelijk alleen van mensen die getriggerd worden door je vraag over de R-naaf).

Veel plezier met de voorpret en de reis zelf!
Hoi raf,

Rohloff naaf is geen probleem met vliegen.
Hydraulische schijfremmen in principe ook niet zolang je er maar voor zorgt dat bij drukverschillen de cyclinders niet uit je schijfrem worden geduwd. Is theoretisch mogelijk, hebben wij in de praktijk nooit gehad.
Als je de wielen in je fiets laat is dat geen probleem.
Als je de wielen eruit haalt kan je een wigje tussen de remblokken plaatsen. Wij gebruiken gewoon de wigjes die je gebruikt als afstandhouder bij het leggen ven een laminaat vloer.
Succes,

Marco
Marco Meijerink schreef:
za 09 nov, 2019 19:58
Hydraulische schijfremmen in principe ook niet zolang je er maar voor zorgt dat bij drukverschillen de cyclinders niet uit je schijfrem worden geduwd. Is theoretisch mogelijk, hebben wij in de praktijk nooit gehad.
Zijn het niet de zuigers van de remklauw ipv cilinders?
Klopt....dank voor de verduidelijking.....
Ik ben wel een beetje klaar met Rohloff. In 10 jaar tijd vier keer lek (en dat is echt anders als 'zweten ). Het ging de laatste jaren goed, maar dit jaar na een vliegreis naar Maleisië en Indonesië weer een lekkende naaf. Ik heb er alle vertrouwen in dat je met een lekkende naaf kan blijven fietsen, het wordt alleen zo'n smeerboel (voor je kleren en zo)
Altijd begrepen dat in december de zomer zomers is dan in november.
Interessante info:


https://www.theguardian.com/australia-n ... -ever-seen
Ook in Nederlandse media is er deze week aandacht voor Australië (zie hier). Terwijl bij ons zelfs de vroempartij schoorvoetend lijkt te beseffen dat wat de achterban leuk vindt, wel eens oerstom zou kunnen zijn, lijkt de Australische regering nog in de ontkenningsfase te verkeren.
Heel snel stoppen met onnodige vliegreizen zou ook voor de toekomst van Australië beter zijn. Maar een echte wereldfietser maakt zich daar natuurlijk niet druk over, zolang zijn/haar Rohloffnaaf het maar blijft doen... :shock:
rafswennen schreef:
za 09 nov, 2019 10:20
hoi allemaal,

ik wil in december naar Australië en mijn Santos meenemen voor een viertal weken fietsplezier.
Heeft iemand nog iets vernomen van de topic starter?

Afbeelding
keesswart schreef:
zo 22 dec, 2019 16:49
rafswennen schreef:
za 09 nov, 2019 10:20
hoi allemaal,

ik wil in december naar Australië en mijn Santos meenemen voor een viertal weken fietsplezier.
Heeft iemand nog iets vernomen van de topic starter?

Afbeelding
Ik zou met een lekkende R-naaf niet in de buurt van vuur durven fietsen. :shock:
We zijn weer een paar weken verder en het einde van de ramp die zich in Australië voltrekt, is nog niet in zicht. Een paar racefietsers ontfermen zich hieronder over een uitgedroogde koalabeer.

keesswart schreef:
do 14 nov, 2019 11:24
Heel snel stoppen met onnodige vliegreizen zou ook voor de toekomst van Australië beter zijn. Maar een echte wereldfietser maakt zich daar natuurlijk niet druk over, zolang zijn/haar Rohloffnaaf het maar blijft doen... :shock:
Niet meer naar IJsland, Lesotho, Zambia, Zuid Afrika...
Flix schreef:
wo 08 jan, 2020 22:07
Niet meer naar IJsland, Lesotho, Zambia, Zuid Afrika...
Dat is inderdaad de conclusie die ik ook getrokken heb. In 1988 en 1992 heb ik maandenlang in Zuidelijk Afrika gefietst en 12 jaar geleden waren we nog eens 5 weken in Zuid-Afrika. De laatste keer dat we in IJsland fietsten, zag ik hoezeer het toerisme was toegenomen sinds de eerste keer dat we daar waren (op de route naar Landmannalaugar kon je de terreinwagens echt niet meer op twee handen tellen). Dus ook daar zal ik niet zo gauw meer heengaan, zeker niet als dat alleen voor een vakantie is of 'omdat iedereen het doet'; al heeft een retourvlucht naar Reykjavik (2x 2000 km) wel minder impact dan een retour Kaapstad (2x 10.000 km) of een retour Sydney (2x 17.000 km).
Mijn 'quotum', voor zover dat al niet verbuikt is, sta ik graag af aan mensen die een dringender reden hebben om zo'n vliegreis te maken; bijvoorbeeld voor zinvol werk, om afscheid te nemen van een doodziek familielid of iets dergelijks. In Europa ben ik de komende 20 jaar toch nog niet uitgefietst.
Voor Australië kun je natuurlijk ook vanuit Nederland vertrekken. :wink:

Maar zonder gekheid voor mij ook voorlopig geen vliegreizen - in ieder geval niet binnen Europa en buiten Europa alleen als ik erg lang weg ga - jaar of langer.
Flix schreef:
wo 08 jan, 2020 22:07
Niet meer naar IJsland, Lesotho, Zambia, Zuid Afrika...
Idd... Europa is mooi en veelzijdig genoeg :)

Ik was ooit naar een reisbeurs "voor den grote beurs" en sindsdien heb ik veel geld bespaard :P

Eén lezing ging over wandelen in Zuid-Afrika. Bij de getoonde foto's vertelde men enthousiast over wandelen in heuvels in Zuid-Afrika met op de achtergrond een foto van een paar dorre heuvels (in Zuid-Afrika), en ik dacht alleen maar: "waarom, waarom zou ik zoveel geld, reistijd, vervuiling en moeite besteden om te gaan wandelen in dorre heuvels in Zuid-Afrika? Europa heeft ook heel mooie heuvels en dat op een paar uurtjes rijden/treinen van huis".

Ik ging gelouterd weg van die lezing en reisbeurs. Daarna niet meer verder gekomen dan de Benelux en Duitsland.