Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsboekjes of pdf voor fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Fietsboekjes of pdf voor fietsvakantie

Ik wil mij deze winter gaan voorbereiden voor een fietsvakantie volgend jaar waarbij ik meerdere fietsboekjes ga gebruiken om een route samen te stellen. Nu nemen boekjes natuurlijk ruimte in gewicht in. Ik zou ze zelf ook kunnen scannen en op mijn telefoon en/of tablet meekunnen nemen. Natuurlijk wel een werkje maar als ik op tijd begin zou dit best kunnen. Ik neem mijn Garmin mee waarop ik de routes zet als gpx track.
Het gaat mij niet om het kopiëren van andermans boekjes. Ik schaf ze gewoon aan.

Wat zijn de voors en tegens. Wie heeft dit al eens gedaan.
Voordeel, het weegt niks
Nadeel, het is elektronica, kan dus uitvallen dan wel stukgaan zodat je zonder zit. Het leest minder fijn, detail kan verloren gaan (klein scherm) hoewel je misschien wel weer beter kan inzoomen (meer detail) dus deze mag ook bij voordeel.
Tot slot het is veel werk en de moraalridder in mij vraagt zich af of het helemaal legaal is (je maakt immers een kopie van auteursrechtelijk beschermd werk), al is dat misschien offtopic.

Ik rij zelf wel altijd op alleen gpx, maar ik heb altijd meerdere toestellen bij, dus een digitale backup (en dan nog een). Op lange tochten gaat het boek / route meestal ook mee om 's avonds in te lezen en als extra extra backup ;)
Als ik routeboekjes nodig heb onderweg dan
- neem ik het eerste boekje mee en koop ik onderweg het vervolg. Het boekje dat ik niet meer nodig heb geef ik weg aan andere fietsers die in tegenovergestelde richting reizen. Dat levert altijd sympathieke ontmoetingen op.
- of ik scheur uit de boekjes de delen die ik nodig heb en laat de gebruikte kaarten onderweg achter.
- of ik stuur onderweg een boekje dat ik niet meer nodig heb per post naar een kennis die dit boekje net graag wilde hebben.
- of ik print zelf wat kaartjes als backup voor de gpx track en laat deze achter van zodra ik ze gebruikt heb
- of ik teken de route uit op een landkaart
- of... het is elke keer anders :-).

Het zou wel handig zijn dat routeboekjes in ebook formaat te verkrijgen zijn, ideaal icm een gpx track.
Kiek schreef:
di 26 nov, 2019 16:32

Wat zijn de voors en tegens. Wie heeft dit al eens gedaan.
Ik heb in de zomer een fietstocht gemaakt in Brussel met een pdf op de smartphone, en dat ging absoluut niet lekker. Ik moest voortdurend in- en uitzoomen en de pdf een beetje naar links, rechts, boven of onder duwen - maar ook weer niet te veel - om de weg te vinden.
Het kan ermee te maken hebben dat ik die pdf niet zelf gemaakt had. Ik heb hem van het internet afgehaald. Misschien gaat het beter wanneer je de kaarten etc. zorgvuldig uitsnijdt bij het maken van de pdf en het formaat van het resultaat dus beter afgestemd is op het formaat van het scherm.
Ik heb de boekjes de laatste paar keren gewoon ingescand. Heb geen zin in het extra gewicht van de boekjes. En aangezien ik met gps/ osmand fiets heb ik de route toch als track staan. Het boekje is voor mij achtergrond info voor op de camping om te lezen waar ik de volgende dag langs kom.

het inderdaad fijn zijn als het boekje er in de verschillende e-reader formaten zou komen. Leest net wat fijner dan ingescand.
Voor onze reis van een paar maanden door Europa veel de routes van Benjaminse gereden. De boekjes gekocht en allen(heul veul werk) gescand en als PDF meegenomen. Toch ook enkele boekjes meegenomen voor onderweg en retour per post en/of familie. De digitale versie leest niet makkelijk, maar tien route boekjes in je tas fietst ook niet lekker. Beter iets dan niets. We rijden op GPS tracks. De aanvullende informatie uit de boekjes vinden wij voor onderweg prettig om bij de hand te hebben.
Deze zomer 5 maanden en 10 boekjes onderweg geweest. Het fijnst vind ik toch de boekjes. Ik had de eerste twee boekjes mee en liet op twee plekken de volgende boekjes opsturen. Ook stuurde ik dan wat naar huis. Kost wat maar weggooien vind ik zonde.
Ik had de info gescanned in een pdf mee voor het geval de post kwijt zou raken.
De kaartjes scan ik altijd en druk die 4 op een A4 af die ik als A5 boekje vouw. Dat past beter in de stuurtas.
rockhopper schreef:
di 26 nov, 2019 18:43
Tot slot het is veel werk en de moraalridder in mij vraagt zich af of het helemaal legaal is (je maakt immers een kopie van auteursrechtelijk beschermd werk), al is dat misschien offtopic.
Kopiëren uitsluitend voor eigen gebruik is toegestaan op grond van art. 16b en 16c van de Auteurswet.
En dus Peter - wat is het probleem?

Scannen = kopiëren en dat is voor zover ik hier kan lezen voor eigen gebruik.
Inge1 schreef:
wo 27 nov, 2019 10:27
En dus Peter - wat is het probleem?

Scannen = kopiëren en dat is voor zover ik hier kan lezen voor eigen gebruik.
Er is geen probleem. Ik gaf aan dat kopiëren (of scannen) is toegestaan, in antwoord op de twijfel van rockhopper.
Het wordt een probleem wanneer de digitale bestanden gedeeld worden, wat wettelijk niet toegestaan is. Bij mijzelf staat voorop dat ik mij bewust ben dat er enorm veel werk verzet wordt voor een routeboek met tracks. Ik heb er dan ook geen enkele moeite mee hier zo'n 25 euro voor te betalen.
Ik zou het woord digitale weglaten. Of bestanden digitaal zijn of analoog (papieren kopieën die je op een kopieerapparaat maakt etc.) doet niet ter zake.
Wat je ook kan doen is de boekjes meenemen zowel fysiek als digitaal en als je het fysieke boekje uitgefietst hebt deze naar huis sturen met de post (of weggeven of....) mocht je op de terugweg dan toch nog wat informatie missen (als je dezelfde weg terug neemt) dan heb je je digitale kopie ook nog.

Zelf heb ik ooit eens ruim een kilo aan papier naar huis gestuurd (gedeeltelijk ook opgespaard tijdens de trip), en dat leverde ook nog weer wat ruimte op.
Bedankt voor de opheldering met betrekking tot kopieën. En inderdaad de afwezigheid op gebied van e-books is een groot gemis.
Het is inderdaad erg veel werk, tijdrovend met niet altijd een mooi resultaat om routeboekjes in te scannen. Reden dat ik dat dus maar niet doe. :|

Ik ga in het buitenland ook graag naar vogelgebieden, daar zijn ook gidsen voor met eenzelfde kleine markt als bij fietsroutes. Dus wordt inderdaad helaas niets op digitaal formaat gemaakt. Nu liggen die gebieden meestal ver uit elkaar, dus als je er meerdere wilt doen in een vakantie ben je bijna verplicht aangewezen op de auto. OV gaat er niet heen. Het voordeel is dan weer wel dat je die boeken dan dus wel gewoon mee kan nemen.

Persoonlijk zou ik het liefst zien dat papieren en digitale boeken samen verkocht zouden worden als pakket. Ik ga er vanuit dat er bij de drukker toch al een digitale versie is en die omzetten kan nooit veel werk zijn.
En ja ik zou daar best een kleine meerprijs voor willen neertellen.
Op de Lonely Planet-site zijn bundels te koop van een fysieke reisgids én de bijbehorende PDF. Ik vind dit ideaal, want ik gebruik graag een echte gids bij het plannen van de reis en vind het ook leuk om hem later als herinnering nog te hebben, maar op reis kunnen wij dan de PDF lezen op onze tablet. Ik zou er ook zeker extra geld voor over hebben als deze mogelijkheid bestond voor fietsgidsen, want dat zou een hoop scanwerk schelen.

(Al gaat dat scannen wel makkelijker tegenwoordig dankzij handige apps op de telefoon, die van een aantal foto's automatisch een keurig bijgesneden PDF maken.)
Welke app gebruik je voor het scannen met de telefoon
Rob_Gordon schreef:
za 30 nov, 2019 16:30
Op de Lonely Planet-site zijn bundels te koop van een fysieke reisgids én de bijbehorende PDF.
Lonely Planet moest wel, want de gidsen werden steeds minder verkocht (zie hier). Of LP het digitaal gaat redden, is nog maar de vraag. Met een beetje googelen vind je de trucs om elk LP e-book gratis te downloaden. Ik verwacht dat het net zo al gaan als met muziek en literatuur. Een niet zo grote groep blijft legale of analoge versies aanschaffen, maar velen zullen de tips en trucs weten te vinden om gratis te kunnen downloaden.
Voor veel plekken zou het sowieso beter zijn als ze niet meer door LP-lezers bezocht zouden worden...
Welke app gebruik je voor het scannen met de telefoon
- goede vraag Kiek. Ben ik ook benieuwd naar. Doe het nu via de printer/ scanner maar telefoon lijkt me makkelijker.
persoonlijk nooit zo veel mee op: moraalridders :twisted:

Het een zeggen - het andere doen (mijn ervaring)

En volgens mij is delen gewoon ook toegestaan, Iets anders is wanneer je er iets tegenover stelt.
FE-Rider schreef:
do 05 dec, 2019 19:28

En volgens mij is delen gewoon ook toegestaan, Iets anders is wanneer je er iets tegenover stelt.
Ik weet niet exact hoe het auteursrecht is in Nederland, maar ik ben er vrij zeker van dat delen niet mag. Volgens het Belgisch auteursrecht mag ik geen pdf maken van een routeboekje en die vervolgens aan jou geven, ook niet wanneer ik daarvoor geen geld vraag.