Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bescherming schijfrem schijf bij vervoer zonder voorwiel? - Forum Wereldfietser

Bescherming schijfrem schijf bij vervoer zonder voorwiel?

Hoe bescherm ik het beste mijn schijfremmen als je bij vervoer de voorband uit de fiets moet halen om hem kleiner te maken?
Wigjes is een must. Pijpje tussen de voorvork ook. Maar nu ben ik op zoek naar tips voor de schijf zelf. Misschien heeft iemand in dit forum ervaring en tips. Hartelijk dank alvast.
Als je je zorgen over beschadiging tijdens transport maakt -ik doe dat niet-, dan is waarschijnlijk het beste en het snelste om de schijf er af te schroeven en in een plastic zakje tegen het frame te plakken. Je moet natuurlijk wel een geschikte schroevendraaier meenemen.
Maar heb je wel eens geprobeerd om een remschijf met een schijfrichter iets te verbuigen? Dat gaat verrassend moeilijk, vind ik.
Stuk karton op je wiel plakken. Meer is echt niet nodig. Nog nooit problemen mee gehad.
Dank Math en Marco.
Ik wil de fiets met de bus vervoeren semi ongepland.
Dan heb ik niet snel karton ofzo voorhanden. Hopelijk kan het voorwiel eraan blijven maar het kan voorkomen dat hij eraf moet.
Ik ben talloze keren met de bus geweest, nooit een slag in mn schijf gehad. Gewoon een beetje opletten bij het inladen.
Ik schroef die van mij er altijd af voor ik ga vliegen. Die gaat vervolgens in de frametas samen met andere dingen die niet in de handbagage mogen zoals mes en brander.

Vind de geventileerde schijf die ik voorop heb zitten ook best kwetsbaar. De dikke idworx schijf die ik achter heb moet eerst een vrachtwagen overheen rijden voordat 'ie krom is geloof ik, dus die laat ik gewoon zitten.
Ik denk dat er ook nog wel een verschil is tussen busreizen en vliegreizen.
Bij vliegreizen gaat de fiets in een doos. Bij mij moet dan altijd het voorwiel er uit. Je kunt dat voorwiel tegen het frame tapen met de remschijfkant binnen het framekader. Dan kan er eigenlijk niets mis gaan.
In een bus zou het losse voorwiel misschien met koffers en tassen beladen kunnen worden, met een kleine kans op verbuiging.
Te vaak de torx-schroeven los en weer vastmaken is weet ik uit ervaring niet echt goed voor de schroefdraad van de as je kan het dan wel weer oplossen door de kapotte draad met een helicoil te fiksen, maar beter is dit te voorkomen, daarnaast luisterd het aandraaien van die torx-boutjes redelijk nauw dus een moment-sleutel is dan ook nodig.
Als je het shimano systeem hebt gaat bovenstaande natuurlijk niet op, daar heb je weer een andere uitdaging mee.
Karton of bubbelplastic om de schij doen is dan denk ik de simpelste oplossing. Als je geen karton hebt moet je eerst maar even pizza laten bezorgen. :wink:
Ik geloof er niets van dat karton of bubbelplastic of een pizzadoos een remschijf kan beschermen tegen deformatie. De verpakking is veel slapper dan de schijf. Wel tegen krasjes, vuil, oid. Maar moet je een remschijf daartegen beschermen?
Of wil je juist andere voorwerpen beschermen tegen een remschijf?