Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alternatieve overnachtingsmogelijkheiden - Forum Wereldfietser

alternatieve overnachtingsmogelijkheiden

Hallo!

Een tijdje afwezig geweest op dit forum. druk, druk, druk. Ik zag dat mijn laatste post ging over fietsen met leerplichtige kinderen. Nou, we hebben inmiddels besloten nog een paar maanden weg te gaan voordat hij vijf jaar wordt. Dat voorkomt een hoop gedoe verwachten we.

Wij zijn benieuwd naar alternatieve overnachtingsmogelijkheden. Hiermee willen we onze mogelijkheden flexibel en betaalbaar houden. Hier gaan wij ons in verdiepen en ik ben benieuwd of jullie ons al op een paar mogelijheden kunnen wijzen, dat zou erg fijn zijn!

Wij gaan in ieder geval camperen! Niet in hostels of hotellen. En ook geen 4 sterren campings. bij voorkeur rustige, kleine campings en dus bij mensen of locaties die zich beschikbaar hebben gesteld voor fietscampeerders. Ik weet dat er wel mogelijkheden zijn maar wat zijn de namen? voorheen hebben we ook veel wild gecampeerd maar nu met twee jonge kinderen kijken we hier steeds meer tegenop.

We staan open voor suggesties. hartelijk dank!
Warmshowers, couch surfing, casa de cyclistas, vrij kamperen

(Als je een paar maanden hebt, overweeg om naar Argentinië te gaan; spotgoedkoop en bij Casa de Ciclistas kun je vaak gratis overnachten. Het ticket verdient zichzelf zo al snel terug)
Eric Schuijt schreef:
wo 08 jan, 2020 10:44
Warmshowers, couch surfing, casa de cyclistas, vrij kamperen
(Als je een paar maanden hebt, overweeg om naar Argentinië te gaan; spotgoedkoop en bij Casa de Ciclistas kun je vaak gratis overnachten. Het ticket verdient zichzelf zo al snel terug)
Als je wild-, semi-wild- (of braaf gevraagd) kampeert in Frankrijk dan kost dat ook niks (of althans niks meer als later nog eens een kerstkaart oid).
Naast de leuke contacten krijg je regelmatig nog een en ander toe ook (zo herinner ik me bijv een gazonnetje met schaduw, afrikaantjes naast de tent, een koelkast incl diepvries - het was heet dus zeer welkom - en een douche die groot genoeg was om een koe af te douchen).
Mocht het regenen dan kan je - als je geen domme dingen doet - ook nog in de schuur "kamperen". Ik heb meermaals meegemaakt dat men ook een kamer voor mij/ons wilde klaarmaken.

't Kost niks ... behalve dat het vraagt om een zekere beheersing van het Frans
Overigens kosten de kleinere gemeentelijke campings in Frankrijk ook erg weinig.

Mij lijkt dat je die vliegkosten niet snel terurg-verdient (nog afgezien van de onbetaalbare vliegschaamte).
 
Bizar rekensommetje voor Argentinie liefhebbers:

Overboeken via Western Union naar Argentinie, voor 1000 euro krijg je 81000 peso. (1 peso = 0,0123)

Als je deze peso verkoopt in Agentinie, krijg je voor 1 peso 0.0156 euro. Dus voor 81000 peso krijg je 1.263,60 euro.

Je maakt dus 263 euro winst!

Doe je dat met 100.000 euro (moet je wel hebben:-), dan verdien je dus 20.630 euro...
Eric Schuijt schreef:
wo 08 jan, 2020 10:44
(Als je een paar maanden hebt, overweeg om naar Argentinië te gaan; spotgoedkoop en bij Casa de Ciclistas kun je vaak gratis overnachten. Het ticket verdient zichzelf zo al snel terug)
Een mooi voorbeeld van de calculerende wereldfietser. Biefstuk zul je in Argentinië ook wel voor een habbekrats kunnen krijgen. Vlieg je nog wat verder naar Australië , dan heb je zelfs geen brander meer nodig. Barbecuen was nog nooit zo goedkoop (zie dit topic).

Bridgestone SM schreef:
wo 08 jan, 2020 11:47
Mij lijkt dat je die vliegkosten niet snel terurg-verdient (nog afgezien van de onbetaalbare vliegschaamte).
Een Echte Wereldfietser calculeert en wil nog snel even overal geweest zijn voordat het niet meer kan. Ook zal een Echte Wereldfietser zich graag onderscheiden van de Europafietsers. Soms vermelden ze trots in hoeveel landen ze al hebben gefietst. Vliegschaamte past niet bij hun imago (zie ook 'Klimaat? Net niet k@t genoeg om er een f@ck om te geven'). Het kan, het mag, het is leuk en het is goedkoop. En als je maar vaak genoeg naar de Robert Jensen Show kijkt, ga je vanzelf geloven dat die hele vliegschaamte een complot is :roll:
keesswart schreef:
wo 08 jan, 2020 13:47
Eric Schuijt schreef:
wo 08 jan, 2020 10:44
(Als je een paar maanden hebt, overweeg om naar Argentinië te gaan; spotgoedkoop en bij Casa de Ciclistas kun je vaak gratis overnachten. Het ticket verdient zichzelf zo al snel terug)
Een mooi voorbeeld van de calculerende wereldfietser. Biefstuk zul je in Argentinië ook wel voor een habbekrats kunnen krijgen. Vlieg je nog wat verder naar Australië , dan heb je zelfs geen brander meer nodig. Barbecuen was nog nooit zo goedkoop (zie dit topic).

Bridgestone SM schreef:
wo 08 jan, 2020 11:47
Mij lijkt dat je die vliegkosten niet snel terurg-verdient (nog afgezien van de onbetaalbare vliegschaamte).
Een Echte Wereldfietser calculeert en wil nog snel even overal geweest zijn voordat het niet meer kan. Ook zal een Echte Wereldfietser zich graag onderscheiden van de Europafietsers. Soms vermelden ze trots in hoeveel landen ze al hebben gefietst. Vliegschaamte past niet bij hun imago (zie ook 'Klimaat? Net niet k@t genoeg om er een f@ck om te geven'). Het kan, het mag, het is leuk en het is goedkoop. En als je maar vaak genoeg naar de Robert Jensen Show kijkt, ga je vanzelf geloven dat die hele vliegschaamte een complot is :roll:
Misschien is het maar goed dat ik niet weet wie Robert Jensen is ... misschien hoor ik tot de "hopeloze elite".

Mijn landenteller staat overigens ook al op 18 (of zelfs 19 als Wales een apart land is) ... allemaal Europa.
(En ik ben nog nooit richting Balkan geweest, en ook nog geen Baltische staten, het telt maar zo rap door.)
Op de fiets zijn het er overigens nog weer een stuk minder.

Gevlogen heb ik slecht tweemaal, en de tweede maal mocht ik zelf sturen (en dat was nog voordat ik een auto mocht besturen), of te wel tweemaal een eenmotorig toestel (we hadden een buurman die voor z'n plezier vloog).
Mijn broertje - die heel precies is - rekende uit dat zelfs een immorele auto al minder schaamte hoeft te veroorzaken als het vliegtuig ... dus heb ik wel een immorele auto (een auto die overigens heel vaak stil staat).
Verder heb ik (of hebben we) geen kinderen (dus de vervuilingsstroom eindigt bij ons langs "evolutionaire weg")

En wat Europa <=> de Wereld betreft ...
Hier past op veel van het toerisme een prachtige bijbeltekst: Ze kijken wel maar zien niets.
Ik put erg veel plezier in het zien: ik zie nog steeds nieuwe dingen, ook na 20-30 jaar steeds weer dezelfde plekken bezoeken.
Ik vermoed vooral armoede in zowel kijken als zien als je steeds weer naar een nieuwe bestemming moet.
Voor mij geeft het wat extra als je op een paar plekken in het nabije Europa echte vrienden hebt kunnen maken, als je weet dat je gewoon welkom bent, niet als gast maar als bijna ingeburgerd.
luchtfietser schreef:
di 07 jan, 2020 09:47
Wij zijn benieuwd naar alternatieve overnachtingsmogelijkheden. Hiermee willen we onze mogelijkheden flexibel en betaalbaar houden. Hier gaan wij ons in verdiepen en ik ben benieuwd of jullie ons al op een paar mogelijheden kunnen wijzen, dat zou erg fijn zijn!

Wij gaan in ieder geval camperen! Niet in hostels of hotellen. En ook geen 4 sterren campings. bij voorkeur rustige, kleine campings en dus bij mensen of locaties die zich beschikbaar hebben gesteld voor fietscampeerders. Ik weet dat er wel mogelijkheden zijn maar wat zijn de namen?
Met een beetje googelen is soms heel wat te vinden, al zal de info nooit compleet en ook niet altijd up to date zijn. Voor simpele kampeerplekken in Frankrijk zijn 'aire naturelle' en 'camping à la ferme' handige sleutelwoorden. Soms kun je ook kamperen bij een berghut (réfuge) of gîte de'etape. Langs kanalen is ook wel eens plek voor tenten bij een niet al te luxe jachthaven (Porte de Plaisance).

In Duitsland kun je soms terecht bij een Jugendzeltplatz en langs rivieren en kanalen op een Kanucamping (kanocamping). Soms mag je ook bij huizen van de Naturfreunde (vergelijkbaar met de Nederlandse natuurvriendenhuizen) een tent opzetten.

Ook de Nederlandse Natuurkampeerterreinen en de SVR hebben buitenlandse adressen beschikbaar voor leden. En er is de Groene Vakantiegids.
keesswart schreef:
wo 08 jan, 2020 17:38
....
Met een beetje googelen is soms heel wat te vinden, al zal de info nooit compleet en ook niet altijd up to date zijn. Voor simpele kampeerplekken in Frankrijk zijn 'aire naturelle' en 'camping à la ferme' handige sleutelwoorden. Soms kun je ook kamperen bij een berghut (réfuge) of gîte de'etape. Langs kanalen is ook wel eens plek voor tenten bij een niet al te luxe jachthaven (Porte de Plaisance).
Een "Porte de Plaisance" is een "Plezier Deur" (geen idee wat zich daarachter afspeelt).
Met "Port de Plaisance" als zoekterm kom je beter terecht.

Nog beter is gewoon te kijken wat de werkelijkheid je te bieden geeft. Soms is de sluiswachter (of de nu overbodige sluiswachter) heel bedreven met de grasmaaier en kan je op zijn gazonnetje kamperen, soms is er ook een heel (betonnen) picknick ameublement en keurig onderhouden groen, soms is er een boomgaardje, soms is er een gehandicapten-visplek, soms is er zelfs een publieke wc + douches, en soms is er bijna niks maar is het wel heerlijk kamperen.
Of te wel: langs de kanalen is het vaak eenvoudig, en soms even zoeken, maar je vindt altijd wel wat.
Kanalen hebben iets van een spoorlijn, ze gaan vaak langs "de achterkant" van de wereld, een onbevangen doorsnee van het landschap, daarmee kom je dus ook langs allerlei kampeerplekjes.

Ik had al eens in "mooiste bruggen" zo'n kampeerplekje .... kijk even hier: Canal Lateral a la Marne
Bridgestone SM schreef:
wo 08 jan, 2020 17:50
Een "Porte de Plaisance" is een "Plezier Deur" (geen idee wat zich daarachter afspeelt).
Oeps! Een freudiaanse verschrijving :?
Waar wil je naar toe?
Als van huis uit wil gaan gaan fietsen heb je in Nederland natuurkampeerterreinen en NTKC-terreinen, maar ook op veel andere terreinen kun je als fietser leuk staan tegen een redelijk tarief.
Ik vind Duitsland geen leuk land om te kamperen. Campings hebben voornamelijk vaste plaatsen, met hekken en schuurtjes. Kunnen in de weekeinden luidruchtig zijn.
Zwitserland, Oostenrijk en Italië zijn vrij prijzige kampeerlanden.
In België moet je wel even zoeken, maar er zijn zeker in de Ardennen voldoende campings geschikt voor fietsers. Zie www.fietscampingsbelgie.nl
Frankrijk kent nog altijd zo'n 9.000 kampeerterreinen. De luxe en de prijzen lopen sterk uiteen, maar er zijn nog zat eenvoudige campings, vooral de gemeentecampings : camping municipal. Er sluiten er wel, of worden door de burgemeester verkocht aan een projectontwikkelaar. Er zijn er echter nog voldoende.
De gids "Guide de la FFCC" geeft een aardig beeld. Vooral aan de populaire delen van de kust heb je wel kans dat je een tarif forfait moet betalen voor een grote caravan met voortent, bijzettentje, automobiel, twee volwassen, twee kinderen, een hond, elektriciteit en andere toeters en bellen. Langs populaire route bieden ook steeds meer campings met toeters en bellen een fietserstarief.
Let wel op dat in Frankrijk een flink aantal campings pas in mei of zelfs juni open gaat.
Campings in Spanje zijn duurder dan in Frankrijk, maar er zijn wel veel campings met een zwembad.
In Spanje kun je vrij kamperen met toestemming. Je gaat naar een klein plaatsje en vraagt aan de burgemeester (el alcade), de kroegbaas, of de pastoor om een plekje. Vaak wijzen zij iets aan net buiten het plaatsje. Veilig, want de gemeenschap is klein en iedereen heeft je met de burgemeester of de pastoor gezien.
bert sitters schreef:
do 09 jan, 2020 07:25
Waar wil je naar toe?
...
Ik vind Duitsland geen leuk land om te kamperen.
...
Frankrijk .... . Vooral aan de populaire delen van de kust heb je wel kans dat je een tarif forfait moet betalen voor een grote caravan met voortent, bijzettentje, automobiel, twee volwassen, twee kinderen, een hond, elektriciteit en andere toeters en bellen. Langs populaire route bieden ook steeds meer campings met toeters en bellen een fietserstarief.
Let wel op dat in Frankrijk een flink aantal campings pas in mei of zelfs juni open gaat.
Campings in Spanje zijn duurder dan in Frankrijk, maar er zijn wel veel campings met een zwembad.
In Spanje kun je vrij kamperen met toestemming. Je gaat naar een klein plaatsje en vraagt aan de burgemeester (el alcade), de kroegbaas, of de pastoor om een plekje. Vaak wijzen zij iets aan net buiten het plaatsje. Veilig, want de gemeenschap is klein en iedereen heeft je met de burgemeester of de pastoor gezien.
Wat betreft Duitsland:
Ik vind het - in ieder geval deels - ook geen leuk land om te fietsen (maar dat is een kwestie van onbetwistbare smaak)

En dan verder:
Ook in Frankrijk is het (meestal) zo dat je "vrij" kan kamperen met toestemming van eigenaar en/of burgemeester.
Voor mij valt "met toestemming" overigens in een andere categorie als "vrij" (ook al kan je heel vrij staan ook al heb je toestemming).
Zolang je niet in de directe invloedssfeer van de grote steden en/of toeristische hoogtepunten bent is men gemiddeld niet zo gestressed over regels, en veeleer vereerd dat je de streek, het dorp, die ene plek een bezoek waard vindt.

In een Frans fietsboekje wordt het verschijnsel van het "wild-kamperen" parodiërend beschreven: Voor één nachtje je tent opzetten moet geen kamperen genoemd worden, maar "bivouaquer", en dat je naast "bivouac" ook "monovouac" en "trivouac" hebt ... of te wel: voor één nachtje mag je best een beetje rekkelijk zijn, zolang je maar oplet dat je geen bende maakt, niet in de weg staat en/of de oogst beschadigt.
Leuk detail is dat ons "bivak" uit het Frans komt en het Franse woord "bivouac" weer Nederlandse wortels heeft, maar dat is hier buiten de orde.

Een forfaitair campingtarief heb ik nog nooit betaald, maar ik denk dat ik dit soort duurdere campings gewoon voorbij-fiets.
Ooit - het was erg heet etc. - fietsten we een helling op naar een aangekondigde camping: Eenmaal boven waren we heel snel omgekeerd ... er was ik weet niet meer wat aan "animatie", het was dus een hele kermis, en de gelijkenis ging verder, je werd ook bijna omvergeduwd, maar dan door weinig oplettende auto's met sleurhut.
Eenmaal betaalde ik voor een niet aanwezige auto, dat was een foutje, het tarief was zo laag dat ik het graag betaalde ... de keer daarop kreeg ik weer extra korting.


En het klopt: In Spanje (en Italië) kunnen campings duur zijn. Misschien hangt dat ook samen met een andere vakantie/kampeer-cultuur, als je in een kort seizoen voldoende moet verdienen dan kan dat alleen uit tegen € 40 à € 50 per staanplaats per dag. De goedkope Franse campings zijn hetzij een gemeentelijke activiteit danwel een privé neven-activiteit, en dan betaal je dus meestal een niet commerciële prijs.
warmshowers, daar was ik naar opzoek inderdaad! dankje.

Ik heb de site inmiddels doorgenomen. zijn hier ook mensen die ruime ervaring hebben met warmshowers? Ik ben wel benieuwd naar wat meer praktijkinfo.

We zullen ons eerst moeten aanmelden om te kijken of er überhaupt hosts zijn op de routes die we nu verkennen. En we kunnen in de toekomst ook anderen verwelkomen nu we een ruimere tuin hebben dus dat zou leuk kunnen zijn.
luchtfietser schreef:
zo 12 jan, 2020 17:31
zijn hier ook mensen die ruime ervaring hebben met warmshowers? Ik ben wel benieuwd naar wat meer praktijkinfo.
Ja wij! Zowel als hosts en als gasten. Wat wil je precies weten?
luchtfietser schreef:
zo 12 jan, 2020 17:31
warmshowers, daar was ik naar opzoek inderdaad! dankje.

Ik heb de site inmiddels doorgenomen. zijn hier ook mensen die ruime ervaring hebben met warmshowers? Ik ben wel benieuwd naar wat meer praktijkinfo.
Mijn ervaringen: van de 24 mensen in Frankrijk, Spanje en Portugal die ik heb aangeschreven hebben er drie gereageerd. Geen van de reacties was in staat me te hosten. Een heeft wel een pakket voor me ontvangen. Natuurlijk ben ik zelf ook host. 100% van de aanvragen (1) heb ik gehost :-)
super, nou is het zo eenvoudig als één of twee dagen vooraf een mailtje sturen en dat je mag langskomen? Ik kan mij ook voorstellen dat men over het algemeen minder op een gezin zit te wachten dan op een stelletje.

Ik moet dus nog gaan kijken hoe wijdversprijd ze zijn maar denk je dat je er echt op kunt rekenen? dat je ze kunt meenemen in je fietsplanning?

Na een dag fietsen en de hele organisatie na het fietsen rond te krijgen (eten/tent/ kids) zijn wij kapot en niet helemaal meer in staat om uitgebreid te gaan socializen. wij trekken ons het liefst lekker terug, maar dat is misschien neit helemaal de bedoeling van warmshowers. Wij liggen vaak tussen 21.00 en 21.30 uur al wel in de tent. Eigenlijk willen we gewoon een stukje gras voor onze tent en water tot onze beschikking. Sanitair zou natuurlijk wel erg fijn zijn. Ik voel me met deze beschrijving haast bezwaard om me aan te melden. maar misschien schat ik het verkeerd in, er zullen natuurlijk veel meer fietsers als wij zijn. Het blijft toch wel een energievragende activiteit toch.

Overigens doen we ook zelf boodschappen en koken we op ons eigen gas. Ik las dat mensen ook gebruik maken van de keukens, nou dat willen wij niet eens. Dus ik vraag me ook af hoe luxe zo'n warshower beodoelt is. Wij willen dus gewoon basic.

Misschien kun je zelf nog iets anders vertellen. ik wordt geroepen, etenstijd! :D
HansvanderVeeke schreef:
zo 12 jan, 2020 17:53
luchtfietser schreef:
zo 12 jan, 2020 17:31
warmshowers, daar was ik naar opzoek inderdaad! dankje.

Ik heb de site inmiddels doorgenomen. zijn hier ook mensen die ruime ervaring hebben met warmshowers? Ik ben wel benieuwd naar wat meer praktijkinfo.
Mijn ervaringen: van de 24 mensen in Frankrijk, Spanje en Portugal die ik heb aangeschreven hebben er drie gereageerd. Geen van de reacties was in staat me te hosten. Een heeft wel een pakket voor me ontvangen. Natuurlijk ben ik zelf ook host. 100% van de aanvragen (1) ik gehost :-)
wauw... dat is niet zoals het bedoeld is. Dat is heel frustrerend en niet om op te bouwen dus...
Misschien had ik gewoon pech. Maar mijn ervaringen zijn inderdaad niet zo positief. Met name de reactiesnelheid viel me tegen. De reacties die ik kreeg duurden vaak dagen. Laat staan dat ik er op kon plannen. Maar ik blijf het proberen.
De Franse fietsterr die bij ons geslapen heeft was wel erg leuk. Maar ik vind het altijd prima als er mensen komen. Elke fietser is welkom bij ons in het noorden.
Bij WarmsShowers heeft men erg veel last van een groeiende groep mensen die zich aanmeldt om enkel gehost te worden. Deze mensen melden zich net voor een reis aan. Thuis ontvangen ze zelf nooit gasten en geven geen antwoord op verzoeken. Ikzelf denk dat dit mede komt omdat WS voornamelijk als middel wordt gepromoot om goedkoop te reizen. Persoonlijk vind ik dat immoreel. Je reist niet goedkoop op andermans portemonnee! Daar is WS niet voor. De essentie van Warmshowers draait om interactie met andere fietsers en het helpen van andere fietsreizigers. We vinden het nog steeds erg vreemd als we lezen dat Wereldfietsers op hun (lange) reizen vaak genoten van de gastvrijheid van anderen binnen of buiten Warmshowers en dan zelf hun huis niet openstellen als ze thuis zijn. Ja ze zijn er echt. De laatste tijd zijn WS aanvragers die al jaren host zijn, maar nooit zelf gehost hebben, of feedback gegeven hebben en een slechte responce rate hebben op aanvragen, daarom ook niet meer welkom in ons huis

Daarbij wil ik wel vermelden dat WS de afgelopen maanden last van een fout in de techniek waardoor mailtjes niet aankwamen bij mensen. Desondanks hebben wij wel mensen gehost en zij we gast geweest bij anderen. Inmiddels zijn de mensen die langer dan een jaar niet actief geweest zijn, of gereageerd hebben op verzoeken niet meer zichtbaar in het systeem. Dus dat scheelt een hoop.

luchtfietser schreef:
zo 12 jan, 2020 17:55
wauw... dat is niet zoals het bedoeld is. Dat is heel frustrerend en niet om op te bouwen dus...
Warmshowers is geen booking.com of AirBNB !!! Verwacht niets en ben blij met het cadeautje dat je krijgt als je gehost wordt. Het zijn prive personen die gastvrij hun deuren opstellen. Met een eigen agenda. Wij zelf vinden het leuk om af en toe bij iemand van het land over de vloer te komen. Met name in landen waar veel toeristen zijn, is het contact met de bevolking maar mondjesmaat. En dat missen we echt. Een bezoek bij WS hosts geeft dan net weer wel die connectie. Overigens waren we hosts voordat we startte als gast.

luchtfietser schreef:
zo 12 jan, 2020 17:54
Na een dag fietsen en de hele organisatie na het fietsen rond te krijgen (eten/tent/ kids) zijn wij kapot en niet helemaal meer in staat om uitgebreid te gaan socializen. wij trekken ons het liefst lekker terug, maar dat is misschien neit helemaal de bedoeling van warmshowers. Wij liggen vaak tussen 21.00 en 21.30 uur al wel in de tent. Eigenlijk willen we gewoon een stukje gras voor onze tent en water tot onze beschikking.
Wij zorgen er voor dat we niet heel doodmoe arriveren bij een WS host zodat de mensen ook nog wat aan ons bezoek hebben. Zorg voor een kleinere dagafstand. Of we blijven twee dagen. Ook nemen we vaak een kleinigheidje mee, trakteren of koken op de tweede dag als de host dat leuk vind. Wijzelf verwachten geen cadeautje van onze gasten. We gaan er nooit van uit dat hosts ons ook nog te eten geven. Wij bieden al onze gasten wel altijd diner en ontbijt aan. Het leukste voor jullie zou zijn om ook bij gezinnen met kinderen te verblijven. Die begrijpen de dynamiek ;-)


Voor ons zorgt WS zowel thuis als op reis voor een heel leuke beleving met andere fietsers. Met een hoop hebben we trouwens nog steeds soms contact. En soms was er ook al een wederzijds bezoek. Ook vinden we het erg prettig om wat terug te geven. We zijn al door zoveel mensen in deze wereld gastvrij ontvangen binnen en buiten WS. De website van WS geeft ons een mooie tool. En tot op heden hebben we enkel alleen maar leuke ervaringen gehad.
bert sitters schreef:
do 09 jan, 2020 07:25

In België moet je wel even zoeken, maar er zijn zeker in de Ardennen voldoende campings geschikt voor fietsers. Zie www.fietscampingsbelgie.nl
Dit is wel handig om te weten. Een eerste blik levert best veel campings op en ook nog klein, natuurlijk en betaalbaar is mijn indruk zo snel. Dat hadden we wel eerder willen weten. Onze trip door België een paar jaar geleden bracht ons alleen bij niet leuke campings/ plekken en nog duur ook. afijn. bedankt voor de tip.
luchtfietser schreef:
zo 12 jan, 2020 17:54
....

Na een dag fietsen en de hele organisatie na het fietsen rond te krijgen (eten/tent/ kids) zijn wij kapot en niet helemaal meer in staat om uitgebreid te gaan socializen. wij trekken ons het liefst lekker terug, maar dat is misschien neit helemaal de bedoeling van warmshowers. Wij liggen vaak tussen 21.00 en 21.30 uur al wel in de tent. Eigenlijk willen we gewoon een stukje gras voor onze tent en water tot onze beschikking. Sanitair zou natuurlijk wel erg fijn zijn. Ik voel me met deze beschrijving haast bezwaard om me aan te melden. maar misschien schat ik het verkeerd in, er zullen natuurlijk veel meer fietsers als wij zijn. Het blijft toch wel een energievragende activiteit toch.

Overigens doen we ook zelf boodschappen en koken we op ons eigen gas. Ik las dat mensen ook gebruik maken van de keukens, nou dat willen wij niet eens. Dus ik vraag me ook af hoe luxe zo'n warshower beodoelt is. Wij willen dus gewoon basic.
Kijk, dat bedoel ik nu ... als je eind van de dag vraagt dan zijn zulke stukjes gras ruim voorradig.
Het is slim om een beetje Frans te spreken, dus wellicht daarin investeren ... verder valt het wel mee.
Fransen worden soms als arrogant gezien, maar dat is een misinterpretatie van een prettige houding waarbij je iemand die je een kampeerplek beschikbaar stelt ook voor tijdelijk zijn eigen privé plekje geeft.
Als je een beetje buiten seizoen en met kinderen langs fietst schat ik de kans alleen maar groter dat je regelmatig een kampeerplekje + douche en andere extra's vindt.
Overigens heb ik in voorkomende gevallen - dat zijn voor ons die gevallen dat er niet zo gauw een "behoorlijk" echt wild plekje is - een handige truuk: ik vraag met een "omweg" naar de kampeermogelijkheid, wordt me dan de tuin of boomgaard aangeboden dan zeg ik dat ik graag even kijk en het mijn wederhelft moet vragen ... omdat mijn vrouw "kieskeurig" is.
Ik bouw zo een uitvlucht in, en lijkt het wat dan zijn ze alleen maar blijer omdat het ons beiden bevalt.

Het is dat ik echt wild of semi-wild wel zo makkelijk vind ... ik durf er wat om te verwedden dat je met vragen ook iedere dag goed terecht komt. Ik een wat langer verleden - toen ik nog jong en onbedorven was, maar er ook minder geciviliseerd uitzag - heb ik twee fietsvakanties onderweg steeds gevraagd of ik in de schuur oid mocht slapen ... en dat ging ook, vaak was het bij de eerste waar ik het vroeg raak (ik zocht natuurlijk wel een op het eerste gezicht potentieel geschikte boerderij oid).
In Engeland was het iets moeilijker maar dat ging ook. Ik had toen wel een tent bij me maar geen tent is makkelijker, het scheelt opzetten en afbreken. Tegenwoordig vraag ik eventueel naar zo'n schuur ... als het van dat alles doorwekende regenweer is.

Overigens heb ik meermaals meegemaakt dat ik vroeg naar de kampeermogelijkheden van een veldje nabij (tegenover het huis, of net om de hoek) en ... dat men zei: we weten wel beter en er iemand op de fiets stapte om het aan te wijzen (eventueel na eerst even de formele eigenaar gebeld te hebben).
Eenmaal zei men: "ohh dat hooiland is van de boer verderop .. maar u kan ook in onze tuin kamperen" (een ruime tuin met een koe en twee schapen en nog meer), daarna vroeg men naar ons moment van opstaan ... want ze presenteerden ons graag een ontbijt. Douche was er ook bij ... en we hielden er ook nog een kat aan over, het beestje was toentertijd net een week oud en werd door de kinderen in de poppenwagen rondgereden. Na 8 weken moesten we dus terug om de kat op te halen.

Volgens mij is gewoon op de bonnefooi en rustig vragen vaak de beste "warm shower" die je kan krijgen.
In mei zijn de meeste campings nog dicht dus het argument: ga maar naar de camping gaat dan ook niet op.
Hoewel ... sommige campings zijn dicht en toch open (met dan alleen koud water).
Wij maken overigens zelf ons warme water ... (mede een reden om op benzine te koken).
 
Boomgaard.jpg
Zie hier onze tent in een boomgaardje langs het Rijn-Rhône kanaal.
Direct naast het drop, en dus moest ik vragen ... na even doorvragen had ik de eigenaar gevonden en alles was goed.