Tips tav geplande fietsreis naar Rome (2021)

Goedemorgen fietsfanaten,

Ik volg dit forum al een geruime tijd met toenemende belangstelling. Graag maak ik gebruik van jullie kennis, aangezien ik op enkele (praktische) vragen via de zoekfunctie geen antwoord heb kunnen vinden.

Wat informatie vooraf:
Ik heb het plan om in 2021 naar Rome te fietsen, van airbnb/hotel naar airbnb/hotel. Ik ben nog een echte leek als het op fietsvakanties aankomt, maar heb al wel de nodige km's op de racefiets en mountainbike in de benen. Ik wil over een paar maanden een tourfiets aanschaffen, die tevens als woon-werkfiets zal fungeren. Ik heb al diverse merken en specificaties bekeken, en ben gecharmeerd van de Santos-fietsen. 2020 wil ik gebruiken voor kortere ritten / weekenden naar Limburg en eventueel eind September naar de Ardennen oid.

Een paar vragen die ik wil voorleggen:


1) Wat is in jullie optiek de beste reisperiode? Ik heb nu in de planning om er 6 weken voor uit te trekken, van eind augustus t/m september 2021. Of kan ik beter iets later vertrekken, ivm de (waarschijnlijk) hoge temperaturen?
2) Wie reist er ook van hotel naar hotel? Check je dan van tevoren (via booking.com?) of en hoe je je fiets veilig kunt opbergen/stallen bij het hotel? Je kunt de fiets moeilijk mee de kamer op nemen lijkt me, helemaal als hij vies is.
3) Ik realiseer me dat de afstanden per dag van diverse factoren afhankelijk zijn. Ik hoop gemiddeld minstens 75km per dag af te kunnen leggen. Ik ben vooral benieuwd naar de gemiddelde snelheden op het vlakke. Wat zijn jullie ervaringen? Ik realiseer me dat dit ook persoonlijk is, maar moet ik zonder harde wind denken aan 15km/u of 20km/u? Wetende dat ik mijn ontspannen (en dus niet intensieve) ritten op de racefiets met gemiddeld 25km/u afleg. Benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

Alvast vriendelijk dank voor de reacties!
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 11:50
1) Wat is in jullie optiek de beste reisperiode? Ik heb nu in de planning om er 6 weken voor uit te trekken, van eind augustus t/m september 2021. Of kan ik beter iets later vertrekken, ivm de (waarschijnlijk) hoge temperaturen?
2) Wie reist er ook van hotel naar hotel? Check je dan van tevoren (via booking.com?) of en hoe je je fiets veilig kunt opbergen/stallen bij het hotel? Je kunt de fiets moeilijk mee de kamer op nemen lijkt me, helemaal als hij vies is.
ad 1: de beste reisperiode is mei-juni omdat alles dan groen is en bloeit, maar september is ook een prima maand. Na de Apennijnen mag je tot half oktober wel op vrij wam weer rekenen. Wel worden de dagen dan kort.
ad 2: Fiets op de kamer is zelden een optie, maar in de praktijk hebben hotels eigenlijk altijd wel een veilig plekje voor de fiets. Wij reserveren buiten het hoogseizoen een of twee dagen tevoren of op de dag zelf via booking.com en zetten dan bij de opmerkingen dat we met de fiets komen. Nooit problemen, waarbij het natuurlijk wel handig is geen pension op de vierde verdieping zonder lift te kiezen. In echte toeristensteden als Florence, Siena en Rome is het wel aan te raden vroegtijdig (weken tevoren) te reserveren als je niet de hoofdprijs wilt betalen, hier is het ook in september beslist hoogseizoen. Vaak kun je trouwens ook op campings terecht, op steeds meer campings zijn bungalows of blokhutten te huur.
Gemiddelde snelheid..... och
Mijn planning is meestal als volgt:
Opstaan, ontbijt
Eindje fietsen, terras/bankje/mooi plekje
Eindje fietsen
Tussen de middag lekker uitgebreid warm eten
Eindje fietsen, terras/bankje/mooi plekje
Eindje fietsen
Camping of hotel.

Wat ik je mee wil geven is dit:
's Avonds ben ik druk met fietskleding wassen en ophangen. Het moet de volgende dag weer droog zijn.
's Avonds warm eten kost gewoon te veel tijd en tussen de middag warm eten geeft rust en bezinning om van de mooie dag te genieten. Heb je bovendien rustig de tijd om naar een hotel/B&B te zoeken.
Vaak gaat mijn eigen lichtje tussen 9 en 10 uur uit om de volgende morgen weer vroeg op te staan.
Heb de moed om als het even tegen zit (een regendag bijvoorbeeld) gewoon een stukje de trein te pakken naar een mooi plaatsje in de buurt.
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 11:50
Ik hoop gemiddeld minstens 75km per dag af te kunnen leggen. Ik ben vooral benieuwd naar de gemiddelde snelheden op het vlakke. Wat zijn jullie ervaringen? Ik realiseer me dat dit ook persoonlijk is, maar moet ik zonder harde wind denken aan 15km/u of 20km/u? Wetende dat ik mijn ontspannen (en dus niet intensieve) ritten op de racefiets met gemiddeld 25km/u afleg. Benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
75 km per dag is voor een gemiddelde Nederlander die thuis ook best veel fiets meestal goed haalbaar.
De snelheid is best irrelevant, je hebt immers de hele dag de tijd. Ook als je maar 15 km/u fietst ben je na 6 uur fietsen 90 km verder. Maar 6 uur netto fietsen is wel best veel.
Wat meestal een handige is, is als je van thuis weet wat de afstand is ie die je op een normale (zater?)dagtocht zonder ernstige moeheid achteraf aflegt. Voor op vakantie is die afstand minder wegens bagage, heuvels, doordat je er meestal toch allerlei dingen bij doet en doordat je bijna alle dagen aan het fietsen bent. Meestal is tweederde van de afstand thuis een aardige richtlijn. Daarnaast bouw je dan nog één dag per week niet fietsen in.
peter de rijk schreef:
do 23 jan, 2020 12:53
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 11:50
1) Wat is in jullie optiek de beste reisperiode? Ik heb nu in de planning om er 6 weken voor uit te trekken, van eind augustus t/m september 2021. Of kan ik beter iets later vertrekken, ivm de (waarschijnlijk) hoge temperaturen?
2) Wie reist er ook van hotel naar hotel? Check je dan van tevoren (via booking.com?) of en hoe je je fiets veilig kunt opbergen/stallen bij het hotel? Je kunt de fiets moeilijk mee de kamer op nemen lijkt me, helemaal als hij vies is.
ad 1: de beste reisperiode is mei-juni omdat alles dan groen is en bloeit, maar september is ook een prima maand. Na de Apennijnen mag je tot half oktober wel op vrij wam weer rekenen. Wel worden de dagen dan kort.
ad 2: Fiets op de kamer is zelden een optie, maar in de praktijk hebben hotels eigenlijk altijd wel een veilig plekje voor de fiets. Wij reserveren buiten het hoogseizoen een of twee dagen tevoren of op de dag zelf via booking.com en zetten dan bij de opmerkingen dat we met de fiets komen. Nooit problemen, waarbij het natuurlijk wel handig is geen pension op de vierde verdieping zonder lift te kiezen. In echte toeristensteden als Florence, Siena en Rome is het wel aan te raden vroegtijdig (weken tevoren) te reserveren als je niet de hoofdprijs wilt betalen, hier is het ook in september beslist hoogseizoen. Vaak kun je trouwens ook op campings terecht, op steeds meer campings zijn bungalows of blokhutten te huur.
Bedankt voor je tips Peter!

Goed punt dat alles medio mei in bloei is, maar dat ga ik financieel niet halen, of ik zou het tot 2022 moeten uitstellen, en dat is vooralsnog geen optie.

Handige tip van het opmerkingenveld bij de reservering op booking.com, en bedankt dat je me wijst op de bungalows op campings.
Poppink schreef:
do 23 jan, 2020 14:02
Gemiddelde snelheid..... och
Mijn planning is meestal als volgt:
Opstaan, ontbijt
Eindje fietsen, terras/bankje/mooi plekje
Eindje fietsen
Tussen de middag lekker uitgebreid warm eten
Eindje fietsen, terras/bankje/mooi plekje
Eindje fietsen
Camping of hotel.

Wat ik je mee wil geven is dit:
's Avonds ben ik druk met fietskleding wassen en ophangen. Het moet de volgende dag weer droog zijn.
's Avonds warm eten kost gewoon te veel tijd en tussen de middag warm eten geeft rust en bezinning om van de mooie dag te genieten. Heb je bovendien rustig de tijd om naar een hotel/B&B te zoeken.
Vaak gaat mijn eigen lichtje tussen 9 en 10 uur uit om de volgende morgen weer vroeg op te staan.
Heb de moed om als het even tegen zit (een regendag bijvoorbeeld) gewoon een stukje de trein te pakken naar een mooi plaatsje in de buurt.
Bedankt voor je reactie Poppink!

Jouw planning klinkt als muziek in de oren.

De snelheid an sich boeit me ook niets, het is tenslotte vakantie. Ik was meer op zoek naar het aantal kilometers dat ik dan op een relatief ontspannen manier per dag zou kunnen halen, en hoeveel weken ik dan verlof moet nemen zonder in de stress te schieten of ik Rome wel zal halen :) Maar ik ga het vanzelf ervaren.

Maak ik uit je verhaal op dat je 's-avonds niet warm eet? Je eet dan bijv. op je hotelkamer brood oid dat je onderweg bij een super hebt gehaald?
Leon schreef:
do 23 jan, 2020 15:01
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 11:50
Ik hoop gemiddeld minstens 75km per dag af te kunnen leggen. Ik ben vooral benieuwd naar de gemiddelde snelheden op het vlakke. Wat zijn jullie ervaringen? Ik realiseer me dat dit ook persoonlijk is, maar moet ik zonder harde wind denken aan 15km/u of 20km/u? Wetende dat ik mijn ontspannen (en dus niet intensieve) ritten op de racefiets met gemiddeld 25km/u afleg. Benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
75 km per dag is voor een gemiddelde Nederlander die thuis ook best veel fiets meestal goed haalbaar.
De snelheid is best irrelevant, je hebt immers de hele dag de tijd. Ook als je maar 15 km/u fietst ben je na 6 uur fietsen 90 km verder. Maar 6 uur netto fietsen is wel best veel.
Wat meestal een handige is, is als je van thuis weet wat de afstand is ie die je op een normale (zater?)dagtocht zonder ernstige moeheid achteraf aflegt. Voor op vakantie is die afstand minder wegens bagage, heuvels, doordat je er meestal toch allerlei dingen bij doet en doordat je bijna alle dagen aan het fietsen bent. Meestal is tweederde van de afstand thuis een aardige richtlijn. Daarnaast bouw je dan nog één dag per week niet fietsen in.
Bedankt voor je reactie Leon!

De snelheid an sich is inderdaad ook niet interessant. Ik heb hierboven net bij een andere reactie nog toegevoegd dat ik een beetje in wilde schatten hoeveel verlof ik nodig ga hebben. 6 weken moet ruim genoeg zijn, ook als ik op rustdagen een stad/dorp te voet wil verkennen.

Op de racefiets haal ik 75km makkelijk (meerdere keren per week) als ik daar in een paar ritten de conditie weer voor opbouw. Goed dat je aanstipt dat 6 uur effectief fietsen vrij veel is, want dat heb ik nog nooit gedaan, laat staan dag in dag uit.

Ik heb weer stof om over na te denken, merci :)
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 20:13

Op de racefiets haal ik 75km makkelijk (meerdere keren per week) als ik daar in een paar ritten de conditie weer voor opbouw.
Als je geen kampeerbagage meeneemt, gewoon de racefiets pakken toch? Die heb je al neem ik aan als je er meerdere keren per week op fietst. En zoveel bagage hoeft 'ie niet te dragen.
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 11:50
Ik ben nog een echte leek als het op fietsvakanties aankomt, maar heb al wel de nodige km's op de racefiets en mountainbike in de benen.
Als je ook al een mountainbike hebt zou je ook die nog kunnen overwegen.

Wat voor fietsen heb je nu? En heb je daar misschien een plaatje van? Kun je hier aan je forumpost toevoegen via tabblad 'bijlage uploaden'
Leon schreef:
do 23 jan, 2020 15:01
Meestal is tweederde van de afstand thuis een aardige richtlijn. Daarnaast bouw je dan nog één dag per week niet fietsen in.
De Eerste Wet van Leon geeft een algemene schatting waar, voor zover ik hier op het forum lees, aardig wat mensen mee uit de voeten kunnen. Persoonlijk fiets ik op een meerdaagse reis ongeveer evenveel als of zelfs meer dan op een dagtocht in Nederland. Naast een dagtocht moeten over het algemeen toch aardig wat huishoudelijke dingen gedaan worden; het kost me meestal langer om weg te komen; ik heb soms niet echt een doel voor ogen, wat de dagafstand ook wel kan bekorten. Zeker als je niet kampeert en geen tijd kwijt bent aan opbouwen, afbreken en koken, kun je op reis langer doorfietsen dan je misschien op een dagtocht zou doen.

De beste richtlijn is dan ook wat mij betreft: wat voor afstand doe je op een weekeindje, een midweekje, een weekje fietsen in Nederland en omgeving? Als er een dagje vlakke polder met wind tegen bij zit en een Vaalserberg of een dagje Ardennen, kom je er ook achter wat voor effect omgevingsinvloeden op je kunnen hebben. Bovendien, misschien nog wel belangrijker dan inzicht in je mogelijke dagafstanden, kom je er zo achter of je het eigenlijk wel leuk vindt, meer dagen achtereen op de fiets, je ontdekt welke bagage nuttig is en welke je beter thuis kunt laten, en je kunt eens wat verschillende routines uitproberen (zie bv. warm eten 's middags of 's avonds).

Om je, in tegenspraak met bovenstaande, een héél ruwe indruk te geven: ik (45, redelijke conditie maar zeker geen hobbywielrenner, behoorlijke fietsreiservaring, zwaarbeladen fiets) reed vorig jaar half maart/begin april in drie weken van Roermond naar Rome over Reitsma's Romeroute. Daarbij heb ik wel hier en daar een stukje met de trein moeten doen omdat er delen door sneeuwval of hoge waterstand (Rur, Rijn) nog niet met de fiets begaanbaar waren, maar daar staat tegenover dat ik ook wel tijd kwijt was aan het vinden van begaanbare alternatieven dus geheel fietsend zou het me, als ik lekker had kunnen doorrijden, misschien een dag meer gekost hebben.

Veel voorpret gewenst,

Carl
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 20:13
De snelheid an sich is inderdaad ook niet interessant. Ik heb hierboven net bij een andere reactie nog toegevoegd dat ik een beetje in wilde schatten hoeveel verlof ik nodig ga hebben. 6 weken moet ruim genoeg zijn, ook als ik op rustdagen een stad/dorp te voet wil verkennen.
Wij reden Utrecht-Rome ooit in 30 etappes, waarvan nogal wat halve dagen omdat we ook het een en ander wilden bekijken. Reisverslagen:
- langs de Duitse Rijn
- door Zwitserland (Splügenpas)
- door Italië
Carl schreef:
do 23 jan, 2020 23:26
Leon schreef:
do 23 jan, 2020 15:01
Meestal is tweederde van de afstand thuis een aardige richtlijn. Daarnaast bouw je dan nog één dag per week niet fietsen in.
De Eerste Wet van Leon geeft een algemene schatting waar, voor zover ik hier op het forum lees, aardig wat mensen mee uit de voeten kunnen. Persoonlijk fiets ik op een meerdaagse reis ongeveer evenveel als of zelfs meer dan op een dagtocht in Nederland. Naast een dagtocht moeten over het algemeen toch aardig wat huishoudelijke dingen gedaan worden; het kost me meestal langer om weg te komen; ik heb soms niet echt een doel voor ogen, wat de dagafstand ook wel kan bekorten. Zeker als je niet kampeert en geen tijd kwijt bent aan opbouwen, afbreken en koken, kun je op reis langer doorfietsen dan je misschien op een dagtocht zou doen.

De beste richtlijn is dan ook wat mij betreft: wat voor afstand doe je op een weekeindje, een midweekje, een weekje fietsen in Nederland en omgeving? Als er een dagje vlakke polder met wind tegen bij zit en een Vaalserberg of een dagje Ardennen, kom je er ook achter wat voor effect omgevingsinvloeden op je kunnen hebben. Bovendien, misschien nog wel belangrijker dan inzicht in je mogelijke dagafstanden, kom je er zo achter of je het eigenlijk wel leuk vindt, meer dagen achtereen op de fiets, je ontdekt welke bagage nuttig is en welke je beter thuis kunt laten, en je kunt eens wat verschillende routines uitproberen (zie bv. warm eten 's middags of 's avonds).
Precies.
Er zijn nogal wat tegengesteld werkende factoren, afhankelijk van je conditie (zowel je spier-conditie, als de mentale conditie en niet te vergeten de conditie van de hard-ware).

Ik vind het altijd lastig om vooraf een fietsvakantie-conditie op te bouwen, dus zijn de eerste twee-drie dagen altijd de vermoeiendste. Ik geef dan maar beperkt toe aan de "vermoeienis" ... en op dag vier weet je dan niet meer waarom het eerder zo zwaar ging (en dat terwijl het terrein/traject tegen die tijd meestal alleen maar zwaarder wordt).
Na twee weken trap je hellingen plat waar je twee weken eerder al moe van werd voordat je eraan begonnen was.

En het klopt, 6 uur (of langer) in het zadel is een dingetje. Voor een langere tocht is de goede keuze van zadel en fietsbroek nog belangrijker als training.
Een wat zachter zadel lijkt geweldig op een rap rondje van misschien 2 uur, zit je langer op (en dan ook wat meer ín) het zadel dan krijg je broei en door de constante druk gewoon pijn of anders doorgeschuurde baby-billetjes (in XXL-formaat)*.
Ik verkies dus een wat harder zadel ... maar daarbij komt het dan nog weer preciezer dat dat zadel de juiste breedte en vorm heeft om nergens te harde drukpunten of randen op te leveren (die randen en drukpunten voel je pas na een paar uur fietsen in warm en of broeierig weer). Wat ook van belang is dat het zadel glad genoeg is, met net genoeg "grip" zodat er geen extra frictie is maar wel controle over de fiets.
*   Neem talkpoeder mee, en cetomacrogol-creme, naar mijn ervaring de beste (en goedkoopte) remedie bij zitvlak-problemen, talkpoeder komt ook van pas mocht je een binnenband moeten vervangen.

Toch kan het goed gaan, meer dan 6 uur "in het zadel", en je komt dan ineens verduiveld ver.
Ben je onderweg dan kan je de daglengte genoeg ... wij kamperen, dat kost tijd, en wij doen 's ochtends rustig aan, en gebruiken de uren tot begin van de avond ... zo ben je makkelijk 10 uur onderweg zijn en dan heb je dus 3-4 uur voor de boodschappen, het uitzicht etc etc. Zonder het kamperen heb je nog meer tijd.

O ja, de gewassen fietsbroek gaat gewoon bovenop de bagage (wel goed vastzetten), zolang het niet regent is ie voor- of achterop het snelste droog.
Jurr schreef:
do 23 jan, 2020 21:28
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 20:13

Op de racefiets haal ik 75km makkelijk (meerdere keren per week) als ik daar in een paar ritten de conditie weer voor opbouw.
Als je geen kampeerbagage meeneemt, gewoon de racefiets pakken toch? Die heb je al neem ik aan als je er meerdere keren per week op fietst. En zoveel bagage hoeft 'ie niet te dragen.
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 11:50
Ik ben nog een echte leek als het op fietsvakanties aankomt, maar heb al wel de nodige km's op de racefiets en mountainbike in de benen.
Als je ook al een mountainbike hebt zou je ook die nog kunnen overwegen.

Wat voor fietsen heb je nu? En heb je daar misschien een plaatje van? Kun je hier aan je forumpost toevoegen via tabblad 'bijlage uploaden'
Dat heb ik even overwogen, maar zoek voor de reis naar Rome een iets meer comfortabele zithouding dan de racefiets (Canyon Endurace Al 7.0 met velgremmen) of mountainbike (Specialized Fuse 6fattie, dus geen 'echte' mtb maar een plusbike met dikkere banden).

Hoe dan ook bedankt voor het meedenken :)
Carl schreef:
do 23 jan, 2020 23:26
Leon schreef:
do 23 jan, 2020 15:01
Meestal is tweederde van de afstand thuis een aardige richtlijn. Daarnaast bouw je dan nog één dag per week niet fietsen in.
De Eerste Wet van Leon geeft een algemene schatting waar, voor zover ik hier op het forum lees, aardig wat mensen mee uit de voeten kunnen. Persoonlijk fiets ik op een meerdaagse reis ongeveer evenveel als of zelfs meer dan op een dagtocht in Nederland. Naast een dagtocht moeten over het algemeen toch aardig wat huishoudelijke dingen gedaan worden; het kost me meestal langer om weg te komen; ik heb soms niet echt een doel voor ogen, wat de dagafstand ook wel kan bekorten. Zeker als je niet kampeert en geen tijd kwijt bent aan opbouwen, afbreken en koken, kun je op reis langer doorfietsen dan je misschien op een dagtocht zou doen.

De beste richtlijn is dan ook wat mij betreft: wat voor afstand doe je op een weekeindje, een midweekje, een weekje fietsen in Nederland en omgeving? Als er een dagje vlakke polder met wind tegen bij zit en een Vaalserberg of een dagje Ardennen, kom je er ook achter wat voor effect omgevingsinvloeden op je kunnen hebben. Bovendien, misschien nog wel belangrijker dan inzicht in je mogelijke dagafstanden, kom je er zo achter of je het eigenlijk wel leuk vindt, meer dagen achtereen op de fiets, je ontdekt welke bagage nuttig is en welke je beter thuis kunt laten, en je kunt eens wat verschillende routines uitproberen (zie bv. warm eten 's middags of 's avonds).

Om je, in tegenspraak met bovenstaande, een héél ruwe indruk te geven: ik (45, redelijke conditie maar zeker geen hobbywielrenner, behoorlijke fietsreiservaring, zwaarbeladen fiets) reed vorig jaar half maart/begin april in drie weken van Roermond naar Rome over Reitsma's Romeroute. Daarbij heb ik wel hier en daar een stukje met de trein moeten doen omdat er delen door sneeuwval of hoge waterstand (Rur, Rijn) nog niet met de fiets begaanbaar waren, maar daar staat tegenover dat ik ook wel tijd kwijt was aan het vinden van begaanbare alternatieven dus geheel fietsend zou het me, als ik lekker had kunnen doorrijden, misschien een dag meer gekost hebben.

Veel voorpret gewenst,

Carl
Bedankt voor je reactie Carl.

Ik heb nu het idee dat ik het heel leuk ga vinden, maar ik moet er inderdaad achter gaan komen of dat in de praktijk daadwerkelijk zo is. De beleving op een toerfiets is anders dan mijn lokale ritten op de racefiets. Het fijne is dat ik nog tijd genoeg heb voor (meerdaagse) toerritten dichterbij huis, zoals bijvoorbeeld in de streken die jij benoemt. Dat zal al veel duidelijk maken.

Je omschrijving van je route naar Rome en de bijkomende omstandigheden is zeker een goede (ruwe) indruk. Ik hoef met 6 weken niet te haasten merk ik al, welke tegenslagen ik onderweg ook tegen zal komen. Het zal (behoudens écht hondenweer) vooral afhangen van de getraindheid, benodige rustdagen en dagen dat ik een stad/dorp wil bezichtigen.

Nogmaals dank voor je inzichten.
peter de rijk schreef:
do 23 jan, 2020 23:59
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 20:13
De snelheid an sich is inderdaad ook niet interessant. Ik heb hierboven net bij een andere reactie nog toegevoegd dat ik een beetje in wilde schatten hoeveel verlof ik nodig ga hebben. 6 weken moet ruim genoeg zijn, ook als ik op rustdagen een stad/dorp te voet wil verkennen.
Wij reden Utrecht-Rome ooit in 30 etappes, waarvan nogal wat halve dagen omdat we ook het een en ander wilden bekijken. Reisverslagen:
- langs de Duitse Rijn
- door Zwitserland (Splügenpas)
- door Italië
Ik heb even vluchtig gekeken, en dat ziet er uit als een mooie verslaglegging. Daar ga ik dit weekend zeker even naar kijken, merci.
Bridgestone SM schreef:
vr 24 jan, 2020 11:50
Carl schreef:
do 23 jan, 2020 23:26
Leon schreef:
do 23 jan, 2020 15:01
Meestal is tweederde van de afstand thuis een aardige richtlijn. Daarnaast bouw je dan nog één dag per week niet fietsen in.
De Eerste Wet van Leon geeft een algemene schatting waar, voor zover ik hier op het forum lees, aardig wat mensen mee uit de voeten kunnen. Persoonlijk fiets ik op een meerdaagse reis ongeveer evenveel als of zelfs meer dan op een dagtocht in Nederland. Naast een dagtocht moeten over het algemeen toch aardig wat huishoudelijke dingen gedaan worden; het kost me meestal langer om weg te komen; ik heb soms niet echt een doel voor ogen, wat de dagafstand ook wel kan bekorten. Zeker als je niet kampeert en geen tijd kwijt bent aan opbouwen, afbreken en koken, kun je op reis langer doorfietsen dan je misschien op een dagtocht zou doen.

De beste richtlijn is dan ook wat mij betreft: wat voor afstand doe je op een weekeindje, een midweekje, een weekje fietsen in Nederland en omgeving? Als er een dagje vlakke polder met wind tegen bij zit en een Vaalserberg of een dagje Ardennen, kom je er ook achter wat voor effect omgevingsinvloeden op je kunnen hebben. Bovendien, misschien nog wel belangrijker dan inzicht in je mogelijke dagafstanden, kom je er zo achter of je het eigenlijk wel leuk vindt, meer dagen achtereen op de fiets, je ontdekt welke bagage nuttig is en welke je beter thuis kunt laten, en je kunt eens wat verschillende routines uitproberen (zie bv. warm eten 's middags of 's avonds).
Precies.
Er zijn nogal wat tegengesteld werkende factoren, afhankelijk van je conditie (zowel je spier-conditie, als de mentale conditie en niet te vergeten de conditie van de hard-ware).

Ik vind het altijd lastig om vooraf een fietsvakantie-conditie op te bouwen, dus zijn de eerste twee-drie dagen altijd de vermoeiendste. Ik geef dan maar beperkt toe aan de "vermoeienis" ... en op dag vier weet je dan niet meer waarom het eerder zo zwaar ging (en dat terwijl het terrein/traject tegen die tijd meestal alleen maar zwaarder wordt).
Na twee weken trap je hellingen plat waar je twee weken eerder al moe van werd voordat je eraan begonnen was.

En het klopt, 6 uur (of langer) in het zadel is een dingetje. Voor een langere tocht is de goede keuze van zadel en fietsbroek nog belangrijker als training.
Een wat zachter zadel lijkt geweldig op een rap rondje van misschien 2 uur, zit je langer op (en dan ook wat meer ín) het zadel dan krijg je broei en door de constante druk gewoon pijn of anders doorgeschuurde baby-billetjes (in XXL-formaat)*.
Ik verkies dus een wat harder zadel ... maar daarbij komt het dan nog weer preciezer dat dat zadel de juiste breedte en vorm heeft, om nergens te harde drukpunten of randen op te leveren (die randen en drukpunten voel je pas na een paar uur fietsen in warm weer). Wat ook van belang is dat het zadel glad genoeg is, met net genoeg "grip" zodat er geen extra frictie is maar wel controle over de fiets.
*   Neem talkpoeder mee, en cetomacrogol-creme, naar mijn ervaring de beste (en goedkoopte) remedie bij zitvlak-problemen, talkpoeder komt ook van pas mocht je een binnenband moeten vervangen.

Toch kan het goed gaan, meer dan 6 uur "in het zadel", en je komt dan ineens verduiveld ver.
Ben je onderweg dan kan je de daglengte genoeg ... wij kamperen, dat kost tijd, en wij doen 's ochtends rustig aan, en gebruiken de uren tot begin van de avond ... zo ben je makkelijk 10 uur onderweg zijn en dan heb je dus 3-4 uur voor de boodschappen, het uitzicht etc etc. Zonder het kamperen heb je nog meer tijd.

O ja, de gewassen fietsbroek gaat gewoon bovenop de bagage (wel goed vastzetten), zolang het niet regent is ie voor- of achterop het snelste droog.
Bedankt Bridgestone SM, hier kan ik zeker wat mee.

Ik ga nu (oa nav tips in dit topic) grofweg uit van gemiddeld 75km per dag. Daar gaan zeker dagen met kortere afstanden tussen zitten (bergen, weersomstandigheden, vermoeidheid), maar ik verwacht ook langere afstanden af te kunnen leggen. Ik heb genoeg tijd om dichterbij huis te ervaren hoe het is, en met de 6 geplande weken voor de rit naar Rome zou ik ook genoeg flexibiliteit moeten hebben ivm tegenslagen.

Ik weet nog dat ik voor mijn racefiets de zitbotten (etc.) op heb laten meten. Jouw aanvulling dat 2 uur op een racefiets anders zijn dan 5 a 6 uur op een toerfiets ga ik zeker meenemen in de keuze voor het zadel.

Bedankt voor het meedenken!
Fietsert7 schreef:
vr 24 jan, 2020 13:12

Dat heb ik even overwogen, maar zoek voor de reis naar Rome een iets meer comfortabele zithouding dan de racefiets (Canyon Endurace Al 7.0 met velgremmen) of mountainbike (Specialized Fuse 6fattie, dus geen 'echte' mtb maar een plusbike met dikkere banden).
Lijken me twee prima fietsen om op naar Rome te kunnen fietsen, zeker als je niet zoveel bagage meeneemt door het niet kamperen.

Al eens gekeken wat je met een ander stuur en/of stuurpen kunt?

Racefiets eventueel een setje bredere banden erop, en als je voor je mountainbike gaat kun je voor een plusbike naar Schwalbe SuperMoto-X in 27.5 x 2.8 als je de breedte wil behouden en vooral op de weg wil blijven ;) Als je ook nog wat noppen wil houden bijvoorbeeld Schwalbe Smart Sam in 27.5 x 2.60

Bikepacking tassen erop en wegwezen (-:

Bij mij doet een plusbike het ook allemaal.

Maar ach, een fiets erbij is natuurlijk ook leuk ;)
Huh @Fietsert7
(Canyon Endurace Al 7.0 met velgremmen) of mountainbike (Specialized Fuse 6fattie, dus geen 'echte' mtb maar een plusbike met dikkere banden)
Mountainbike?
Waar laat je je bagage?
Op je rug?
Dan zak je door je zadel!
N.b. de genoemde 65%-regel heeft wel betrekking op dezelfde type fiets. Als je lekker 100 km op een lichte racefiets rijdt dan wordt dezelfde afstand op een fatbike wel flink wat zwaarder. In de praktijk zoeven racefietsters me vaak voorbij, maar het geluid van vervormend rubber van dikke banden wordt bijna altijd voorzien van een fiets die voorzien is van een flink accupakket. :D
Poppink schreef:
vr 24 jan, 2020 14:26
Mountainbike?
Waar laat je je bagage?
Op je rug?
Dan zak je door je zadel!
Bikepacking bijvoorbeeld.

En als de wens is van topicstarter om niet te kamperen, zoals te zien in de startpost, dan hoeven er ook niet twee frontrollers, twee backrollers, een stuurtas en een rackpack mee.
Jurr schreef:
vr 24 jan, 2020 14:02
Fietsert7 schreef:
vr 24 jan, 2020 13:12

Dat heb ik even overwogen, maar zoek voor de reis naar Rome een iets meer comfortabele zithouding dan de racefiets (Canyon Endurace Al 7.0 met velgremmen) of mountainbike (Specialized Fuse 6fattie, dus geen 'echte' mtb maar een plusbike met dikkere banden).
Lijken me twee prima fietsen om op naar Rome te kunnen fietsen, zeker als je niet zoveel bagage meeneemt door het niet kamperen.

Al eens gekeken wat je met een ander stuur en/of stuurpen kunt?

Racefiets eventueel een setje bredere banden erop, en als je voor je mountainbike gaat kun je voor een plusbike naar Schwalbe SuperMoto-X in 27.5 x 2.8 als je de breedte wil behouden en vooral op de weg wil blijven ;) Als je ook nog wat noppen wil houden bijvoorbeeld Schwalbe Smart Sam in 27.5 x 2.60

Bikepacking tassen erop en wegwezen (-:

Bij mij doet een plusbike het ook allemaal.

Maar ach, een fiets erbij is natuurlijk ook leuk ;)
Ik weet dat er wel het een en ander aan te passen is, en dan zou ik vanwege de zithouding eerder voor een wijziging van de plusbike gaan. Ik was er tot nu toe echter van uit gegaan dat ik er een toerfiets bij zou nemen ;)