Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips tav geplande fietsreis naar Rome (2021) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Tips tav geplande fietsreis naar Rome (2021)

peter de rijk schreef:
do 30 jan, 2020 17:49
September kan in Italië nog goed warm zijn maar de zon staat lang zo hoog niet meer (21 september = 21 maart qua hoogste zonnestand). Dat scheelt enorm. Naar november toe worden de dagen wel erg kort, op 25 oktober begint de wintertijd, zonsondergang 17.13 in Rome.
Vooralsnog houd ik het daarom gewoon op vertrekken eind augustus :)
Hi kleine ervaring van een Italiaan hier :p.
July en augustus is echt warm! (Ook in het noorden ) Zeker als je klimmetjes gaat pakken ga je kapot. Ik vond zelf juni en september altijd heerlijk in Italië. In juni zijn de dagen lang en niet belachelijk warm. Imao heb je ook het meest kleuren palet. Eind augustus begin september heb je echt zo een rode gloed overal ( golden hour begint al rond 1700 verder is alles beetje rood bruin door de droogte/hitte). Rome heeft zo een beetje ook een eigen klimaat .. in Rome zelf kan je bijna de 20graden aantikken in januari terwijl er sneeuw ligt op een van de 7 colli. overigens dat heb je ook op het Gardameer.. bij de Valtenesi ( zuid west ) is vaak gewoon droog en lekker warm .. kijk je een paar km verderop richting noord Gardameer en het stormt als een malle. Zelden waait het onweer naar je toe
Valentino Dailybiker schreef:
di 09 jun, 2020 23:44
Hi kleine ervaring van een Italiaan hier :p.
July en augustus is echt warm! (Ook in het noorden ) Zeker als je klimmetjes gaat pakken ga je kapot. Ik vond zelf juni en september altijd heerlijk in Italië. In juni zijn de dagen lang en niet belachelijk warm. Imao heb je ook het meest kleuren palet. Eind augustus begin september heb je echt zo een rode gloed overal ( golden hour begint al rond 1700 verder is alles beetje rood bruin door de droogte/hitte). Rome heeft zo een beetje ook een eigen klimaat .. in Rome zelf kan je bijna de 20graden aantikken in januari terwijl er sneeuw ligt op een van de 7 colli. overigens dat heb je ook op het Gardameer.. bij de Valtenesi ( zuid west ) is vaak gewoon droog en lekker warm .. kijk je een paar km verderop richting noord Gardameer en het stormt als een malle. Zelden waait het onweer naar je toe
Bedankt voor je tips Valentino! Ik zal pas halverwege september 2021 Italië binnenfietsen dus dat zou goed moeten komen. Overigens heb ik iets langer verlof gekregen (ruim 7 weken) waardoor ik ook niet elke dag 75km zou hoeven te fietsen. Voldoende ruimte dus om het op warme dagen na 2 a 3 uur fietsen voor gezien te houden.

En ik las eerder een tip dat de periode mei/juni inderdaad een mooier kleurenpalet heeft, maar dat gaat me in 2021 niet lukken, en ik wil niet uitstellen tot 2022. Vind het nu al lang duren ;)
September is ook erg leuk in Italië, de drukte van al het massa toerisme is weg. Een beetje tegen het einde van september maak je ook een beetje de italiaanse "oktober fest" mee (vendemmia) denk hierbij aan niet zozeer de grote pullen bier maar aan een flink assortiment aan extra locale voedsel.. De land die we nu kennen als Italië was circa 200 jaar geleden verdeeld door meerdere landen. Je merkt het erg in het plaatselijk dialect maar aan tafel nog meer :) een beetje eind september/begin oktober kan je vaak deze speciale gerechten eten die normaliter in de zomer niet te vinden zijn.

Eet tip (indien corona het toelaat): zie je langs een weg in een dorpje een grasveld met een sort pop-up restaurant met goedkope plastic stoeltjes? neem dan de moeite om daar wat te gaan eten :P.
Valentino Dailybiker schreef:
wo 10 jun, 2020 14:38
September is ook erg leuk in Italië, de drukte van al het massa toerisme is weg. Een beetje tegen het einde van september maak je ook een beetje de italiaanse "oktober fest" mee (vendemmia) denk hierbij aan niet zozeer de grote pullen bier maar aan een flink assortiment aan extra locale voedsel.. De land die we nu kennen als Italië was circa 200 jaar geleden verdeeld door meerdere landen. Je merkt het erg in het plaatselijk dialect maar aan tafel nog meer :) een beetje eind september/begin oktober kan je vaak deze speciale gerechten eten die normaliter in de zomer niet te vinden zijn.

Eet tip (indien corona het toelaat): zie je langs een weg in een dorpje een grasveld met een sort pop-up restaurant met goedkope plastic stoeltjes? neem dan de moeite om daar wat te gaan eten :P.
Ik hoop toch wel dat we volgend jaar verlost zijn van Corona, dus neem je tips zeker mee, grazie!
September is inderdaad een heel leuk jaargetijde. Ook al omdat overal langs de weg vers fruit en noten te vinden is zoals druiven, appels, peren, walnoten etc. Van de boom- en wijngaarden mag je doorgaans niet plukken maar er groeit ook wel veel in het wild. Of er dit najaar in Noord-Italië veel festivals zullen worden gehouden vraag ik me echter sterk af.

Let er wel op dat veel campings in oktober al zijn gesloten, daar liep ik zelf een paar geleden nogal tegenaan.
Anders schreef:
wo 10 jun, 2020 20:33
September is inderdaad een heel leuk jaargetijde. Ook al omdat overal langs de weg vers fruit en noten te vinden is zoals druiven, appels, peren, walnoten etc. Van de boom- en wijngaarden mag je doorgaans niet plukken maar er groeit ook wel veel in het wild. Of er dit najaar in Noord-Italië veel festivals zullen worden gehouden vraag ik me echter sterk af.

Let er wel op dat veel campings in oktober al zijn gesloten, daar liep ik zelf een paar geleden nogal tegenaan.
Merci voor het meedenken, maar ik vertrek pas in 2021, en ga van hotel naar hotel 😉
Fietsert7 schreef:
wo 10 jun, 2020 20:36
Anders schreef:
wo 10 jun, 2020 20:33
September is inderdaad een heel leuk jaargetijde. Ook al omdat overal langs de weg vers fruit en noten te vinden is zoals druiven, appels, peren, walnoten etc. Van de boom- en wijngaarden mag je doorgaans niet plukken maar er groeit ook wel veel in het wild. Of er dit najaar in Noord-Italië veel festivals zullen worden gehouden vraag ik me echter sterk af.

Let er wel op dat veel campings in oktober al zijn gesloten, daar liep ik zelf een paar geleden nogal tegenaan.
Merci voor het meedenken, maar ik vertrek pas in 2021, en ga van hotel naar hotel 😉
Hou ons op de hoogte!
Fietsert7 schreef:
wo 10 jun, 2020 20:36
Merci voor het meedenken, maar ik vertrek pas in 2021, en ga van hotel naar hotel 😉
Ha, ik zat weer eens te slapen :) Dan ben je er vroeg bij!
Hi,

desondanks de goede vooruitzichten in de zomer van 2020, had corona alnog flink ingehakt heb ik gemerkt afgelopen september... Er werd wel wat georganiseerd van die ''vendemmia" waar ik het over had.. Echter weet niet als het alsnog de moeite waard is voor nu.. Veel is ook dicht gebleven of boeren hadden simpelweg niet de mankracht om alles te kunnen produceren wat ze normaal dmv agroturisme maken. Enige uitzondering waren de vis dorpjes ( althans .... bij omg. Gardameer)
Valentino Dailybiker schreef:
ma 15 feb, 2021 18:49
Hi,

desondanks de goede vooruitzichten in de zomer van 2020, had corona alnog flink ingehakt heb ik gemerkt afgelopen september... Er werd wel wat georganiseerd van die ''vendemmia" waar ik het over had.. Echter weet niet als het alsnog de moeite waard is voor nu.. Veel is ook dicht gebleven of boeren hadden simpelweg niet de mankracht om alles te kunnen produceren wat ze normaal dmv agroturisme maken. Enige uitzondering waren de vis dorpjes ( althans .... bij omg. Gardameer)
Ik vrees dat het voorlopig nog wel even zo zal blijven helaas. Ik heb mijn reis inmiddels verzet naar april 2022, in de hoop dat er dan meer mogelijk is 🤞🏻En zo nodig stel ik het nog verder uit. Ik ga liever goed dan met een hoop beperkingen.
Waarom? Ik heb afgelopen zomer (2020) de route op en neer gedaan. Ging prima, weinig beperkingen; ook niet rond Bergamo.
Voor de nazomer van dit jaar voorzie ik een probleemloze doortocht.
Wat let je?
Flix schreef:
ma 15 feb, 2021 20:54
Waarom? Ik heb afgelopen zomer (2020) de route op en neer gedaan. Ging prima, weinig beperkingen;
...
Deels met het ✈️?
viewtopic.php?f=8&t=35180&hilit=Belt&start=60#p373688

Flix schreef:
ma 15 feb, 2021 20:54
Voor de nazomer van dit jaar voorzie ik een probleemloze doortocht.
Mag ik jouw kristallen bol lenen?

Zonder gekheid: het blijft misschien helaas nog lang onzeker of er komende (na)zomer beperkingen zullen zijn. Bovendien is een trip naar Rome niet bepaald een expeditie in the middle of nowhere waarvoor je al lang van te voren moet gaan plannen (al is voorpret wel leuk).
Niet deels met het vliegtuig. Ik ben op en neer gegaan (fiets bleef ter plekke staan) vanwege materiaalpech en ook kwam een pauze mooi uit (vanwege een periode met slecht weer). Wat is je punt? Je hebt dat draadje toch gelezen?!

En wat is nu eigenlijk de strekking van deze reactie van jou?
Goed plan!

Ook als je totaal ongetraind bent, kom je in Rome. Mijn vrouw was totaal ongetraind en totaal niet sportief (maar wel lief). Toen we naar de Middellandse Zee fietsten, reden we de eerste dagen hooguit 50km, maar na drie weken trapte ze zomaar 127 km in een dag weg tijdens een smorende hitte. Met andere woorden: conditie bouw ie vanzelf op.

Ik fietste solo van Sneek naar Assisi, waarbij ik vaak kampeerde. Ik deed het in 24 fietsdagen, met een gemiddelde dat na afloop echt hoog bleek, terwijl ik het gevoel had dat ik rustig aan deed. Een heel uitgebreid verslag vind je hier: http://www.aartveldhuizen.nl/page/versl ... eis-assisi.

Sjonge, ik zou er ook wel weer zin in hebben.....
Even nagekeken: van Sneek naar Assisi was met omwegen 2457 km, waarbij ik vaak kampeerde. Ik deed het in 25 fietsdagen. Dat is een gemiddelde dat na afloop echt hoog bleek, terwijl ik vaak het gevoel had dat ik rustig aan deed en genoot van wat en wie ik tegen kwam. In zes weken heb je dus erg veel tijd.

Het lekkere van vertrekken na de zomer, is dat het gaandeweg meer najaar wordt en dus niet warmer. Bij mij was dat andersom, ik vertrok half juni en kwam in de zomer in Italië aan. Overigens went warmte bij het fietsen ook. Soms is het zo warm dat ik liever fiets dan stil sta.
Vroeger fietste ik veelal zo'n 100 km per dag, met een rustdag per week, om te rusten, maar ook om de was te doen etc. Nu ik wat ouder ben doe ik het iets rustiger aan en is het vaak eerder 75 km, al blijft slechts een rustdag per week het vaste schema op mijn solo tochten waar fietsen tamelijk centraal staat. Als ik samen met mijn vrouw fiets neem ik wel meer tijd om stadjes, kerkjes, musea en opgravingen te bekijken, omdat zij dat zo leuk vindt en vooral wil fietsen in streken waar er veel van dergelijke mogelijkheden zijn. Dus in de zomer van 2019 hebben we op onze rondreis in midden Italië per fietsdag meestal iets van 60 km gereden (het was ook heel heet), en meer rustdagen genomen om rond te kijken. Daar heb ik geen spijt van gehad. Dus mijn suggestie zou wel zijn om in de cultureel iets minder interessante streken wat meer kilometers te maken om tijd over te houden voor als het echt leuk wordt in Italië. Reken er ook op dat het daar wat zwaarder fietsen kan worden, vanwege de hitte, vanwege het vele klimmen, en vanwege het soms nogal slechte wegdek. Maar de stadjes en het eten maken veel goed.
Ik realiseer me dat dit een draadje is van voor corona. Dit voorjaar zal er inderdaad nog niet veel kunnen, al blijf ik redelijk optimistisch over de zomer of het najaar. Zelf was ik van plan naar het zuiden te fietsen, maar ik ben nu toch maar begonnen ook weer eens te kijken naar mogelijke tochten in Duitsland. Dat is wat ik uiteindelijk vorige zomer gedaan heb, en dat ging bijna steeds prima, door Duitse discipline en dus weinig infecties.
Wim schreef:
di 16 feb, 2021 11:55
Als ik samen met mijn vrouw fiets neem ik wel meer tijd om stadjes, kerkjes, musea en opgravingen te bekijken, omdat zij dat zo leuk vindt en vooral wil fietsen in streken waar er veel van dergelijke mogelijkheden zijn. Dus in de zomer van 2019 hebben we op onze rondreis in midden Italië per fietsdag meestal iets van 60 km gereden (het was ook heel heet), en meer rustdagen genomen om rond te kijken. Daar heb ik geen spijt van gehad. Dus mijn suggestie zou wel zijn om in de cultureel iets minder interessante streken wat meer kilometers te maken om tijd over te houden voor als het echt leuk wordt in Italië. Reken er ook op dat het daar wat zwaarder fietsen kan worden, vanwege de hitte, vanwege het vele klimmen, en vanwege het soms nogal slechte wegdek. Maar de stadjes en het eten maken veel goed.
Ik realiseer me dat dit een draadje is van voor corona. Dit voorjaar zal er inderdaad nog niet veel kunnen, al blijf ik redelijk optimistisch over de zomer of het najaar.
Bedankt voor je reactie Wim!

Het is (net als je vrouw) ook niet mijn insteek om alleen met fietsen bezig te zijn. Voor volgend jaar heb ik zelfs 9 weken vrij en ik heb gelezen dat het voorjaar mooier is om de reis te maken. Alles is/komt dan in bloei, dus heb er ook geen problemen mee om uit te stellen. Ik heb geen haast en kan daarom mooi aankijken hoe eea zich ontwikkelt.

Het is geen tocht die ik jaarlijks maak, en daarom wil ik er optimaal van kunnen genieten. Vorig jaar was er in de zomer een periode waarin ik in Turnhout een mondkap op moest op de fiets terwijl het 30+ graden was. Dat zijn taferelen die ik liever niet ervaar tijdens een vakantie. Tijdens vakantie wil ik zoveel mogelijk vrijheid en niet in elke regio bezig zijn met de eventuele (inreis)beperkingen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een land of regio ineens op slot gaat.

Ik ben net als jij in elk geval optimistisch dat er op termijn weer meer mogelijk is. Ik vraag me alleen af of dat al medio zomer 2021 is. Ik speel daarom liever op safe :)

Code: Selecteer alles

Ik vrees dat het voorlopig nog wel even zo zal blijven helaas. Ik heb mijn reis inmiddels verzet naar april 2022, in de hoop dat er dan meer mogelijk is 🤞🏻En zo nodig stel ik het nog verder uit. Ik ga liever goed dan met een hoop beperkingen.

ow ik wou je niet ontmoedigen hoor.. verder was alles wel gewoon toegankelijk ... alleen op een laag pitje.. en het is uiteraard glazenbol werk ... maar idd zelfs epicenter Bergamo was ( met maatregelen ) gewoon toegankelijk.

Je merkt wel dat de welbekende beeld van bejaarden met bloemetjesjurken bij elkaar kletsen en zo redelijk verdwenen is. Dorpje ( Portese ) waar mijn ouders hebben gewoond was letterlijk een spookstaat geworden .. vorig jaar was het nog een en al drukte
Valentino Dailybiker schreef:
wo 17 feb, 2021 15:58

Code: Selecteer alles

Ik vrees dat het voorlopig nog wel even zo zal blijven helaas. Ik heb mijn reis inmiddels verzet naar april 2022, in de hoop dat er dan meer mogelijk is 🤞🏻En zo nodig stel ik het nog verder uit. Ik ga liever goed dan met een hoop beperkingen.

ow ik wou je niet ontmoedigen hoor.. verder was alles wel gewoon toegankelijk ... alleen op een laag pitje.. en het is uiteraard glazenbol werk ... maar idd zelfs epicenter Bergamo was ( met maatregelen ) gewoon toegankelijk.

Je merkt wel dat de welbekende beeld van bejaarden met bloemetjesjurken bij elkaar kletsen en zo redelijk verdwenen is. Dorpje ( Portese ) waar mijn ouders hebben gewoond was letterlijk een spookstaat geworden .. vorig jaar was het nog een en al drukte
Haha, zo had ik het ook niet opgevat. Ik had mijn besluit ook al genomen. Juist de afwisseling van het solo-fietsen met het opzoeken van de drukte/gezelligheid is wat ik zoek. Als dat in augustus weer kan is dat mooi voor degenen die dan op reis gaan. Ik wacht lekker tot volgend jaar :)