Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Qmapshack op Linux - Forum Wereldfietser

Qmapshack op Linux

Hallo,
Ik ben sinds kort op mijn laptop overgestapt op Linux (Xubuntu) met Qmapshack. Het laden van kaarten is echter een probleem.
Via Help, ik wil kaarten krijg ik de OSM kaarten te zien. dat werkt op zich al goed, maar ik wil graag de OpenFietsMap kaart van Europa gebruiken. Ik heb die al op mijn NAS geinstalleerd om in Basecamp onder Windows te gebruiken op mijn PC. Het lukte me niet daar een koppeling mee te maken.
Het installeren van OFM Europa in een speciale map lukt ook niet. Ik kan de kaart downloaden en uitpakken, maar Qmapshack ziet de kaarten dan niet, hoewel het pad naar de map met de kaart juist is ingesteld.

Het was me wel gelukt om bv de Benelyx kaart te installeren en aan het werken te krijgen.
Correctie: Benelux kaart kan ik nu ook niet meer laden. Als ik de kaart wil laden en naar de betreffende map ga blijft het scherm waarin ik de kaart moet selecteren leeg. De map bevat echter wel degelijk een bestand: OFMBeneluxMB.img.
Ik draai al jaren Qmapshack op linux met openfietsmap. Heb je de instructies op deze pagina gevolgd? http://www.openfietsmap.nl/installation/linux
Probleem opgelost. Het blijkt een kwestie van geduld, veel geduld. Het duurde meer dan een uur voordat de kaarten (OFM Europa) in het kaartvenster zichtbaar waren.
Een uur om OFM Europa te laden is veel. Ik heb even getest en OFM Benelux "enablen" kost z'n 5 seconde waarbij een voortgangsbalk aan geeft hoe ver het is.

Een tip voor Qmapshack is het aanzetten van de brouter integratie. Alles wordt voor je geïnstalleerd en het trekking profiel levert (wat ik vindt) mooie routes op. De integratie in Qmapshack is bijzonder geslaagd, de route wordt berekend zonder dat al een punt hoeft te zetten, zo kan je snel zien wat je bijv. moet doen om de route door een bepaald gebied te krijgen.

De routepunten worden speciaal bewaard zodat als je die track weer gaat bewerken, je alleen de routepunten die je hebt gebruikt hebt en niet alle punten van de track. Dan kan je punten verplaatsen, toevoegen en verwijderen.
Bij mij duurt het laden van de Benelux kaart aanzienlijk langer.

Wat betreft BRouter: ik krijg dat niet aan de praat. De installatie lukt wel maar het laden van de BRouter tegels werkt kennelijk niet. Hij meldt: Bad response from server. Data file ...... not fond.
Heb BRouter opnieuw geinstalleerd. De volgende stappen volgen dan:
De actieve kaart wordt geladen
Ik kies local installation
Ik kies Update existing Brouter installation
Java seems to be a valid executable

Er zijn een aantal Porfielen geinstalleerd maar ik krijg de melding " Network error:: http://brouter.de/brouter/profiles2/ invalid result"
De volgende stap (laden tegels) duurt lang maar toont dan wel de Benelux (de actieve kaart). Ik krijg niet de mogelijkheid om iets te selecteren (zoals Download) en kan alleen op Finish drukken. De map Segments van BRouter is leeg.

Routeren lukt dus niet.
swdick schreef:
zo 09 feb, 2020 15:44
Bij mij duurt het laden van de Benelux kaart aanzienlijk langer.
Wat is "aanzienlijk langer"?

Wat betreft Brouter:
  • Kies op het eerste scherm "local Installation"
  • Copier op het tweede scherm de "local BRouter Installation directory:" voor later gebruik
  • Zorg dat op het derde scherm onder "installed Profiles" in ieder geval "trekking" hebt staan
  • Selecteer op het vierde scherm de twee tiles van Nederland door er op te klikken en klik dan Download en wacht totdat de download is afgelopen
  • Druk dan op Finish en het zou moeten werken
Mocht het nog niet werken, kan je dan eens op de commandoregel uitvoeren:

Code: Selecteer alles

find <local BRouter Installation directory>
Vervang <local BRouter Installation directory> door de folder naam van bullet 2 en deel even het resultaat van dit commando.
De versie van QMS die ik installeerde via het software centre van mijn Xubuntu OS bleek verouderd. De communicatie met BRouter-web verloopt tegenwoordig via https-verbinding, vandaar de foutmeldingen. Het heeft me heel wat moeite gekost om de meest recente versie te installeren maar die werkt nu.

Volgende probleem:
Ik gebruik de OFM-kaarten, liefst de kaarten die ik al heb op Basecamp op mijn Windwos 10 PC gebruik (ze staan op mijn NAS). Daar heb ik Europa kaart staan. De file OFM_Eu2019.img kan worden weergegeven, maar dat geldt slechts voor enkele vlakken, punten en lijnen worden helemaal niet weergegeven.
Als ik probeer een .vrt te maken op basis van de xxxxxxxx.img files meldt QMS de de files geen geldig format hebben.
Ik gebruik zelf af en toe nog Viking, maar dat programma is nogal verouderd ondertussen lijkt het.. Maar wel fijn om GPX files te plotten op een OSM kaart, en beetje aanpassen lukt ook nog wel.
swdick schreef:
wo 19 feb, 2020 15:56
Volgende probleem:
Ik gebruik de OFM-kaarten, liefst de kaarten die ik al heb op Basecamp op mijn Windwos 10 PC gebruik (ze staan op mijn NAS). Daar heb ik Europa kaart staan. De file OFM_Eu2019.img kan worden weergegeven, maar dat geldt slechts voor enkele vlakken, punten en lijnen worden helemaal niet weergegeven.
Ik heb de OFM Benelux Full file (~1 GByte) en daarmee werkt QMS prima, het laden kost z'n 3 seconden.

Hoe groot is de OFM_Eu2019.img file? Hoe lang duurt het laden als je hem de eerste keer activeert?

Ik zou eens proberen een kleinere file lokaal te zetten, de verbinding met een NAS is bijna altijd beduidend langzamer dan een lokale harddisk.
bast1aan schreef: Ik gebruik zelf af en toe nog Viking, maar dat programma is nogal verouderd ondertussen lijkt het.. Maar wel fijn om GPX files te plotten op een OSM kaart, en beetje aanpassen lukt ook nog wel.
Ik kom ook bij Viking vandaan, zelfs nog wel eens een patch aangeleverd. Grotendeels overgestapt naar QMS voornamelijk voor de ingebouwde Brouter integratie en meer support voor andere kaarten.

Viking is verre van dood en gebruik ik ook nog steeds.
daulagari schreef:
zo 01 mar, 2020 12:21
Ik heb de OFM Benelux Full file (~1 GByte) en daarmee werkt QMS prima, het laden kost z'n 3 seconden.

Hoe groot is de OFM_Eu2019.img file? Hoe lang duurt het laden als je hem de eerste keer activeert?
Ik gebruik geen QMS maar kan je daar niet alleen de GPS img bestanden inlezen?
Deze OFM_Eu2019.img is namelijk alleen een overzichtskaart voor op de pc, bevat inderdaad niet meer dan zeer grove contouren. Eén grote kaart van Europa is niet mogelijk vanwege de limiet van 4 Gb. Je hebt hier dus niets aan, kan je niet beter de afzonderlijke 7 GPS img's laden in QMS?
daulagari schreef:
zo 01 mar, 2020 12:21
Ik kom ook bij Viking vandaan, zelfs nog wel eens een patch aangeleverd. Grotendeels overgestapt naar QMS voornamelijk voor de ingebouwde Brouter integratie en meer support voor andere kaarten.
Viking is verre van dood en gebruik ik ook nog steeds.
Goh, dat wist ik niet, ik zal eens kijken of ik kan upgraden naar 1.8. (In Ubuntu 1804 LTS zit 1.6).
Het is wel het enige programma hier wat nog gebruikmaakt van GTK2 (met bijbehorende brakke gebuikerservaring dat in GTK3 allang gefixt is) en de default maps source werkt nooit en moet ik steeds aanpassen. Ook maakt het geen gebruik van de XDG directory specificatie waardoor gedownload kaartmateriaal niet in de juiste cache directory wordt opgeslagen. Dit bij elkaar deed mij vermoeden dat het programma nogal verouderd is.

Goed, genoeg gezeurd, mss moet ik ook eens een patch aanleveren om het te fixen :) (hoewel migreren naar GTK3 ws wel behoorlijk wat werk is)
De tovenaar schreef:
zo 01 mar, 2020 12:53
Ik gebruik geen QMS maar kan je daar niet alleen de GPS img bestanden inlezen?
"Alleen de GPS img bestanden", wat voor andere andere bestanden?

Een goed overzicht van wat voor kaartmateriaal wordt ondersteund is te vinden op Sources of QMapShack-compatible maps and elevation data.

Goed te weten dat OFM_Eu2019.img alleen een overzichtskaart is voor op de pc, die tegen de GPS limiet (of is het een .img formaat limiet) van 4 GByte aan zit. Inderdaad, het is denk ik beter 7 losse GPS img's laden in QMS of natuurlijk één van de online kaarten te gebruiken.
bast1aan schreef: Goh, dat wist ik niet, ik zal eens kijken of ik kan upgraden naar 1.8. (In Ubuntu 1804 LTS zit 1.6).
Het is wel het enige programma hier wat nog gebruikmaakt van GTK2...
QMS is GTK3 maar inderdaad Viking over naar GTK3 zou ook goed zijn.
Ok, ik lees in de documentatie dat uitsluitend de voor de Garmin GPS bestemde img bestanden geschikt zijn, de zgn gmapsupp.img bestanden. Dwz niet de voor Basecamp bestemde img tegels die je op je computer hebt staan. Heel Europa gaat dus niet lukken. BTW de overzichtskaart OFM_Eu2019.img is één grote img tegel van slechts 20 Mb die gebruikt wordt in Basecamp als je heel ver uitzoomt. Is dus niet bedoeld voor Qmapshack.
De kaarten die wél geschikt moeten zijn kan je hier vinden:
http://ftp.nluug.nl/pub/maps/openfietsm ... index.html
Ik ehb inmiddels diverse OFM kaarten geinstalleerd en die werken prima.
Bedankt voor all reacties.
Herstel: ik heb 3 OFM kaarten geinstalleerd in dezelfde map en een andere naam gegeven, slechts een ervan is zichtbaar.
swdick schreef:
di 03 mar, 2020 20:08
ik heb 3 OFM kaarten geïnstalleerd in dezelfde map en een andere naam gegeven, slechts een ervan is zichtbaar.
Wat zijn de namen en de grootste van die bestanden?

Bij mij ziet het er zo uit, links Dolphin (bestand explorer), rechts QMapShack

Afbeelding
Het lukt wel als ik de kaarten elk in een eigen map zet. Meerdere kaarten in 1 map worden kennelijk niet gepikt ook al hebben ze verschillende namen.