Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wegen - Forum Wereldfietser

Wegen

Wat is een gangbaar gewicht van een vol bepakte reisfiets voor een meer-weekse kamperende vakantiefietser bij vertrek?
(Uiteraard is dit subjectief en afh van o.a. seizoen, terrein, conditie, materiaalkeuze, duur tocht etc. etc)
Maar het gaat mij enkel om wat gewichten te vergelijken. Ik heb als beginnende vakantiefietser geen beeld van wat veel of weinig is.
En hoe wegen jullie trouwens een beladen fiets, zonder dat alles er weer af moet?

Groet!
Terra schreef:
do 05 mar, 2020 19:03
En hoe wegen jullie trouwens een beladen fiets, zonder dat alles er weer af moet?
Ga op de weegschaal staan en lees af wat je weegt. Blijf staan. Pak de fiets met je sterke arm over het zadel bij de zitbuis vast en til het hele zakie op. Lees weer af. Do the math...

Gewichten die genoemd worden zijn meestal bagage + tassen en losse dingen die je nog achterop stopt e.d., maar exclusief je eigen kleren die je aan hebt en exclusief water in bidons. De bidons zelf tellen bij het gewicht van de fiets (vind ik).

Mijn inschatting:
Ultralichtgewicht = onder 12 kg
Lichtgewicht = 12 tot 18 kilo
Standaard = 18 tot 23 kilo (dat kan zonder voortassen meestal nog net)
Zwaargewicht = 23 tot 32 kilo (daar heb ik het vaakst mee gefietst)
De makkelijkste en denkelijk ook de betrouwbaarste methode is het wegen van de grotere eenheden met een kofferweger (je vindt die op de gekste plekken, ik kocht er eentje bij de ACtion, zo'n kofferweger is een handvat met een riempje, en in het handvat zit een electronisch weegschaaltje + display, wil je echt zeker weten of het ding deugt dan vraag je bij bij het past-agentschap of je een zwaar pakket mag wegen met de kofferweger en hun eigen weegschaal - neem een riem die je om het zware pakket slaat; je eigen tilkracht is dan de limiet).

En ... als ik op de weegschaal ga staan en mijn volbepakte fiets bij vertrek optil dan zou ik maar zo over het max. gewicht van de personenweegschaal kunnen gaan (dat zegt iets over beide, de fiets, de bagage en natuurlijk mijzelf).

Voor mijn fiets geldt: Fiets net geen 20 kilo, bagage variabel maar bij vertrek veelal iets over de 25 kilo. Later raken de voorraden min of meer ongesynchroniseerd op en dat scheelt toch aardig. Daartegenover staat dan weer het water waar je graag steeds wat van in voorraad hebt.

PS   Velen zullen mij een zwaargewicht vinden ... en ze hebben gelijk.
Gewichten die genoemd worden zijn meestal bagage + tassen en losse dingen die je nog achterop stopt e.d., maar exclusief je eigen kleren die je aan hebt en exclusief water in bidons. De bidons zelf tellen bij het gewicht van de fiets (vind ik).

Mijn inschatting:
Ultralichtgewicht = onder 12 kg
Lichtgewicht = 12 tot 18 kilo
Standaard = 18 tot 23 kilo (dat kan zonder voortassen meestal nog net)
Zwaargewicht = 23 tot 32 kilo (daar heb ik het vaakst mee gefietst)
[/quote]

En dan moet je de fiets daar nog bij optellen Pm 17 kilo en nog water, brandstof en eten. Dan heb je het startgewicht bij vertrek toch?
Als je de brandstof in de tas stopt is het bagage ;-)
Je vat het denk ik goed samen.
Terra schreef:
do 05 mar, 2020 20:21
Gewichten die genoemd worden zijn meestal bagage + tassen en losse dingen die je nog achterop stopt e.d., maar exclusief je eigen kleren die je aan hebt en exclusief water in bidons. De bidons zelf tellen bij het gewicht van de fiets (vind ik).

Mijn inschatting:
Ultralichtgewicht = onder 12 kg
Lichtgewicht = 12 tot 18 kilo
Standaard = 18 tot 23 kilo (dat kan zonder voortassen meestal nog net)
Zwaargewicht = 23 tot 32 kilo (daar heb ik het vaakst mee gefietst)
En dan moet je de fiets daar nog bij optellen Pm 17 kilo en nog water, brandstof en eten. Dan heb je het startgewicht bij vertrek toch?
[/quote]

12 kg zonder fiets voor ultralight lijkt me aan de hoge kant, zeker in de zomer in W-Europa. Ik ben er zeker van dat ik onder de 10 kg bleef op mijn recente ultralight tochten, volle bidons niet meegeteld. En als je slaapt in hotels etc. is zelfs 10 kg veel voor ultralight.
Terra schreef:
do 05 mar, 2020 19:03
Wat is een gangbaar gewicht van een vol bepakte reisfiets voor een ...
15 kg. Inbegrepen: twee achtertassen, stuurtas, 2p-tent, mat, slaapzak, kookgerei, stoeltje, systeemcamera, kleding, gereedschap, toiletzooi, ereader etc. Ben je met z'n tweeën, dan wordt het al snel een paar kg p.p. minder.
Terra schreef:
do 05 mar, 2020 19:03
En hoe wegen jullie trouwens een beladen fiets, zonder dat alles er weer af moet?
Niet, want dat is niet handig. Beter is te wegen door de tassen aan een weeghaak te hangen.
Ik zou proberen het totaalgewicht aan bagage en fiets op maximaal de helft van je eigen gewicht te houden. En eventueel ook af te stemmen op het terrein waar je gaat fietsen. Ga je de bergen of een heuvelachtig landschap in dan telt ieder grammetje bijna wat je thuis kan laten.
Ik weeg alles met de keukenweegschaal en tel dan alles op. :wink: Ik hou van lijstjes. (Wie niet?)

Zelf kom ik op 9,6 kg uit voor 3 weken vakantie.
Tassen en uitrusting.
Tassen, 1 persoons tent, matje, slaapzak, liner, kledij, pannetje, brander en gasje, koffiepotje, waka charger en wat snoertjes, 2 dwarsliggertjes (ja, papieren romans op creditkaart formaat) ehbo en reparatieset.

Exclusief noodvoorraad muslirepen, 2x 750ml drinken en fietskleding ‘aan op de fiets’.

Fiets tel ik nooit mee. Heb er maar 1 en doe daar alles mee, dus dat ik voor mij geen extra gewicht.
Terra schreef:zonder dat alles er weer af moet?
_Peter_ schreef:
do 05 mar, 2020 22:03
Ik zou proberen het totaalgewicht aan bagage en fiets op maximaal de helft van je eigen gewicht te houden. En eventueel ook af te stemmen op het terrein waar je gaat fietsen. Ga je de bergen of een heuvelachtig landschap in dan telt ieder grammetje bijna wat je thuis kan laten.
Het is waar dat alles wat je thuis laat meegenomen is.
Tegelijkertijd moet je ook weer niet teveel gewicht aan dat gewicht hechten.
Neem bovenstaande "vuistregel": 70 kilo voor de fietser en 35 kilo voor fiets+bagage dan zit je met een kilo meer of minder in de procenten, en met een ons meer of minder in de promillen, van het tegen de helling op te trappen totaalgewicht.

Een en ander is degelijk uitgezocht: how-much-does-bike-and-gear-weight-slow-you-down & how-much-does-bike-and-gear-weight-slow-you-down-results

Het is dus vooral slim om voor alles een afweging te maken tussen het plezier en rendement dat je van ieder item hebt, hoe vaak je het gebruikt en ook hoe erg je het (eventueel) zou missen, en dus het gewicht.
Regenkleding, overschoenen en aanverwant geven weinig plezier, maar wel rendement en je mist het enorm ... mocht het onverhoopt een paar dagen regenen. Heb je weken achtereen mooi weer dan is het slechts ballast.
Een reserve (binnen)band is als alles mee zit ook alleen maar ballast. Zit je om een band verlegen ... en zijn de winkels nog twee dagen dicht dan is géén band bij je hebben een groot ongemak.
Denk je of hoop je dat er niks stuk gaat en kan je het toch niet maken dan heb je dus niks aan gereedschap, dus dan hoef je ook geen lichtere versie mee te nemen.
Verder is het natuurlijk wel handig om ook triviale zaken eens te wegen: tussen twee gelijkwaardige kledingstukken kan maar zo een ons of meer gewichtsverschil zitten. Tussen het ene en andere bord/mok etc zit soms ook een heel verschil, en een wegwerp-plastic doos wil nog wel eens handiger en lichter zijn als de speciale dure buitensport voorraaddoos.
Met lange afstand bergtochten te voet heb ik veel ervaring. Dan kan ik met een rugzakje van 12 kg lange tijd weg blijven. En zelfs Tru-hiking heb ik gedaan (<10 kg)
Nu ik ga fietsen en lukt dat me dat niet meer. Waar dat precies in zit ben ik nog aan het uitzoeken. Veel materiaal is hetzelfde wat ik gebruik bij het bergwandelen. Wat me helder is, dat die Ortliebs niet bepaald licht zijn, en dan het reserve materiaal, gereedschap, meerdere drinkflessen etc. Je neemt op de fiets ook makkelijker meer mee dan te voet.
Ik heb het vermoeden dat ik nu al tegen de 30 kg zit. Veel te veel vind ik.
Bridgestone SM schreef:
do 05 mar, 2020 22:35
Het is waar dat alles wat je thuis laat meegenomen is.
Tegelijkertijd moet je ook weer niet teveel gewicht aan dat gewicht hechten.
Neem bovenstaande "vuistregel": 70 kilo voor de fietser en 35 kilo voor fiets+bagage dan zit je met een kilo meer of minder in de procenten, en met een ons meer of minder in de promillen, van het tegen de helling op te trappen totaalgewicht.
Zo moet je dan ook niet rekenen. Serieus op gewicht besparen levert vele kilo's op, niet "een kilo meer of minder". Als ik via hotels fiets, heb ik Arkel-tasjes van 450 gram en verder nog wat kleren voor warm weer, totaal 7 à 8 kg. Kamperen in Europa levert met Ortlieb-achtertassen algauw een kilo of 13 pp op als je met zijn tweeën bent. Dat verschil merk je tijdens het fietsen héél goed als je een gemiddelde conditie hebt, en al helemaal als het gaat heuvelen of als de wind opspeelt.
Op de foto's zie ik een buitengewoon fitte jongeman op een lichtgewicht fietsje met een racestuur; iets zegt me dat zijn resultaten niet echt vergelijkbaar zijn met de actieradius van een babyboom-rohloff-ortlieb-fietsvakantievierder zonder noemenswaardige training. Maar misschien snap ik de testmethode niet goed.
30kg vind ik toch vrij veel. Wat zou je allemaal mee willen nemen dat je op 30kg uitkomt? Geen verwijt of wijzend vingertje, hoor. Ik ben er serieus benieuwd naar.

Waar én wanneer ga je ergens heen. Ook dat maakt natuurlijk een hoop uit.
Fietsend sjouw je het gelukkig wel makkelijker mee dan lopend.

En, wat vind je belangrijk op vakantie? Véél fietsen? Fotograferen? Uitstapjes? Dat bepaalt ook je uiteindelijke paklijst.

Wat bridgestone al aangeeft; het rendement.
Bijvoorbeeld:
Als je bergtochten loopt neem ik aan dat je wel een prima hardshell jas hebt... Neem alleen die jas mee en je bent al beschermd tegen de elementen. Skip dus dan de extra regenjas.
Een baselayer doet dienst als trui én als pyjama. Denk multi-inzetbaar. Maar dat zal je wel doen in de bergsport.
Terra schreef:
do 05 mar, 2020 19:03
Wat is een gangbaar gewicht van een vol bepakte reisfiets voor een meer-weekse kamperende vakantiefietser bij vertrek?
Al beantwoord hier volgens mij: een kilootje of 20 bagage. Onderweg schommelt het; op einde van de dag, na inslaan van boodschappen of met extra water komen er een aantal kg's bij.
Terra schreef:
do 05 mar, 2020 19:03
En hoe wegen jullie trouwens een beladen fiets, zonder dat alles er weer af moet?
Ik heb het nooit geprobeerd maar als je over twee weegschalen beschikt kun je elk wiel op een weegschaal zetten en de fiets lichtjes vasthouden. Mijn simpele redenering zegt dat je die twee gewichten bij elkaar mag optellen.
Een subjectieve manier van wegen is kijken of je de beladen fiets nog op eigen kracht over de fietsgoot van een stationstrap omhoog kunt duwen. Dat valt mij meestal tegen dus als dat niet lukt betekent het niet meteen dat je veel te zwaar beladen bent.
Die van mij wordt alleen op het vliegveld gewogen. Alles boven de gewichtslimiet gaat uit de fietsdoos en wordt handbagage.

Binnenkort eens naar een lichter tentje en een lichter matje dan de huidige kapotte mat, maar verder heb ik alles gewoon nodig onderweg dus moet het mee die berg op.

Wat er dan voor getal op geplakt wordt maakt me dan minder uit. De bikepacking tassen geven me al genoeg beperking in wat ik mee kan nemen.

Terra schreef:
do 05 mar, 2020 22:44

Ik heb het vermoeden dat ik nu al tegen de 30 kg zit. Veel te veel vind ik.
Paklijstje maken en hier plaatsen? :)
[/quote]
Ik heb het nooit geprobeerd maar als je over twee weegschalen beschikt kun je elk wiel op een weegschaal zetten en de fiets lichtjes vasthouden. Mijn simpele redenering zegt dat je die twee gewichten bij elkaar mag optellen.
Een subjectieve manier van wegen is kijken of je de beladen fiets nog op eigen kracht over de fietsgoot van een stationstrap omhoog kunt duwen. Dat valt mij meestal tegen dus als dat niet lukt betekent het niet meteen dat je veel te zwaar beladen bent.
[/quote]

Ik vraag het me af of je de resultaten van een fiets op twee weegschalen zonder meer kunt optellen?
Als je bijvoorbeeld een hangmat tussen twee bomen ophangt, dan is het gewicht wat aan beide bomen trekt meer dan twee keer de helft van het gewicht van de hangmat. Heeft te maken met de hellingshoek en andere natuurkundige krachten.
Enfin dit is een technische kwestie.
Ik ben het met je eens dat het belangrijkste is, dat je fiets nog handelbaar is
Terra schreef:
do 05 mar, 2020 23:53
Ik vraag het me af of je de resultaten van een fiets op twee weegschalen zonder meer kunt optellen?
Je mag het resultaat optellen als je de fiets slechts zijdelings steunt tegen omvallen.
Het gaat zelfs met één weegschaal als je het andere wiel dan maar op een even hoog plateau zet.
Je kan dan eerst voor- en daarna achterwiel (of omgekeerd) wegen.

Het kan zo dus ook met de kofferweger ... maar waarom wil je de tassen niet los wegen.
Een beetje gelijk gewicht links en rechts is best prettig. Hoeveel vóór en hoeveel achter is meer een kwestie van smaak, en ook afhankelijk van hoe de fiets erop reageert.

PS Die hangmat is een heel ander verhaal, daar heb je te maken met spankrachten ... de hangmat hangt niet verticaal.
Op de luchthaven wordt alles voor het inchecken gewogen.
Voor mijn laatste vlucht:
mijn fiets, Snel Savanne, met karton en hoezen 20 kilo.
twee tassen, Vaude Light, samen 9 kilo.
Daarmee bleef ik dus onder de 30 kilo.
Kwam nog mijn stuurtas bij als handbagage.
Ik ging niet kamperen.
In dat geval komt er bij:
tent,
slaapzak,
matje,
brander,
pannensetje,
bordje, mok en bestek,
windscherm,
stoeltje,
theezakjes,
klein flesje olijfolie.
onderweg ook:
brood,
gastankje,
beleg,
noodmaaltijd.
Ik schat op 5 kilo
Handig dingetje, die van mij gaat tot 40 kg. Als je niet van oneigenlijk gebruik houdt moet je er maar 1 keer per jaar een vis mee wegen.

Afbeelding