Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wegen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wegen

Zoals Leon aangeeft op de personenweegschaal is volgens mij het handigst en het minste kans dat je iets vergeet. Ultralicht is toch echt wel minder als 8 kg. Ik zit op dit moment op 8,5 kg incl. tent en kookspullen, zonder eten en drinken. Zou (makkelijk) nog lichter kunnen (er zijn nu tentjes van 500 gram en matjes van 250 gram te koop) maar dan lever ik in op comfort en het is erg duur. Alles past in twee voortassen, een kleine stuurtas en een zadeltas. Als ik echt lang weg zou (> maand) en ik bijvoorbeeld een keer een flink stuk wil wandelen gaan er wandelschoenen, iets meer kleren en wellicht een stoeltje mee.
Bert van Sprang schreef:
vr 06 mar, 2020 08:46
Zoals Leon aangeeft op de personenweegschaal is volgens mij het handigst en het minste kans dat je iets vergeet
Ook een aardig criterium lijkt me dat als je de fiets met bagage zelf niet kunt tillen hij te zwaar is. Dan hou je ook met de spierkracht van de fietser rekening, wat alle andere methoden niet doen.

De methode met twee weegschalen werkt en heeft geen last van een hangmat-effect of zo omdat er geen horizontale krachten zijn precies om reden dat de fiets op wieltjes staat. In principe mag je dan wel maar één rem vasthouden.
De vraag is dus eigenlijk een dubbele: welke weegmethode gebruik je en wat is een redelijk bagagegewicht?
1 Je kunt de volledig bepakte fiets inderdaad wegen door met en zonder fiets op een personenweegschaal te gaan staan. Dat is makkelijk maar niet erg nauwkeurig. De afzonderlijke tassen etc wegen is al snel wat nauwkeuriger en geeft ook wat meer inzicht. Nog meer inzicht krijg je door alle items zoals slaapzak, kledingstukken etc afzonderlijk te wegen.
2 Zelf vind ik inderdaad de range 12-15 kg lichtgewicht, maar niet ultra. Dat is een gewicht waarmee je in Europa bijna altijd goed en comfortabel uitkomt, en dat je prima zonder voortassen kunt vervoeren zonder dat een vakantiefiets uit balans raakt. Op een tocht in Noorwegen waar ik rekening moest houden met koud en nat weer heb ik het ooit met 18 kg gedaan zonder voortassen, maar dat was op mijn fiets wel de grens. Ietsje teveel boodschappen en je merkte dat de fiets minder lekker reed. Voortassen zijn in mijn ervaring alleen nodig als je met kinderen fietst of in verre oorden met ruw weer en/of weinig mogelijkheden voedsel te kopen.
Als je met een rugzak op 12 kg uitkomt zou je op de fiets toch niet veel hoger moeten uitkomen. Die klassieke Ortlieb achtertassen zijn samen inderdaad 1900 gram, maar de modernere Vaude Aqua Light tassen zijn 1080 gram per stel, voor slechts weinig minder volume. Dat is toch vergelijkbaar met veel lichte rugzakken. Als fietser heb je een paar dingen extra nodig, zoals twee reserve binnenbanden, een minitooltje, misschien wat routeboekjes, maar dat is het toch wel zou ik zeggen. Kortom, dan zit je in jouw geval ergens netjes middenin de range 12-15 kg bagage.
Als je met twee personen gaat kom je per persoon inderdaad meestal wel wat lichter uit, want zelfs een ruime tent voor twee is al gauw lichter dan een kleine solotent, en hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld pannen etc. Je hoeft ook maar een verbandetui mee te nemen, een tooltje etc etc.
Wie onder de 12 kg uit wil komen moet in mijn ervaring wel snel wat comfort inleveren. Je moet dan een tentje van 1 kg meenemen, eenvoudiger kookspullen, een reserveband minder, nog minder kleding, enzovoorts. Het voordeel is wel dat elke kg scheelt zodra het op klimmen aankomt, en meer naarmate je ouder/zwakker bent.
Misschien doe je nog wat ideeën op van mijn website:
https://fietsvakantie.home.blog/
Veel succes.
Klaar voor Testweekend

Bijlagen

Ik kan die foto niet zien.
Krijg die foto niet rechtop vanaf Iphone🤔
Nu zie ik de foto wel. Als ik erop klik staat hij ook nog rechtop. Je hebt dus al achtertassen dus nadenken over lichtere alternatieven is niet meer zinvol. Zelf heb ik geen frametas nodig, en dat levert mij ruimte voor een extra (grote) bidon op. Van water kun je 's zomers niet snel genoeg bij je hebben. Die andere kleine tasjes heb ik evenmin nodig. Wat zit er in die grote tas bovenop de bagagedrager? Ik heb daar alleen mijn tent en die hoeft niet in een zware dure tas.
Wim schreef:
vr 06 mar, 2020 11:13
Als je met een rugzak op 12 kg uitkomt ....
Dat is me ook nog nooit gelukt, de rugzak was toen ik nog jong en onbedorven was minstens het dubbele.

Inmiddels is de tent al wel een stuk(je) lichter et tegelijk beter, maar het steeds oudere lijf wil steeds minder ontberingen.

En natuurlijk probeer ik ook gewicht te besparen, maar ik maak me geen illusies.
Op 100 of meer kilo's is het een procenten-kwestie. Er zijn dan natuurlijk net die hellingen waar dat het verschil tussen fietsen of lopen betekent, maar in de meeste gevallen is het verschil slechts een paar meter verderop afstappen. Je moet op die bijna te steile helling je namelijk onderaan heel erg inhouden als je die helling eens zonder bagage probeert ... met bagage weet je wel beter, zonder begin je hoopvol en is de kans op net iets verder "stilvallen" erg groot ... dat is althans mijn ervaring.

O ja, in mijn onbedorven jaren tilde ik een fiets net zo zwaar als ikzelf.
't Is wel een goede bovengrens: krijg je je fiets de trein in (en uit), krijg je 'm in een fietsgootje omhoog (en houdt je 'm goed in bedwang naar beneden).
Een betere bovengrens is: lukt het je (met eventueel een helpende hand) om 'm over een vangrail te tillen*, of op de schouder de trap af of op te dragen (ik moet bekennen, ik zit vaak echt op deze bovengrens).

  *   In mijn overmoed lukte het mij om de fiets op de vangrail te zetten, ik had de hulp van mijn wederhelft nodig om 'm aan de andere kant eraf te tillen.
      Je wilt zoiets niet te vaak proberen, zonder tassen is het wel zo makkelijk, zo doe ik het dus sindsdien mocht het nodig zijn.
Klaar voor Testweekend
Station Den Bosch volgens mij, mocht je zin hebben in koffie: ik werk op 500 m afstand.
Bert van Sprang schreef:
vr 06 mar, 2020 12:30
Klaar voor Testweekend
Station Den Bosch volgens mij, mocht je zin hebben in koffie: ik werk op 500 m afstand.
Dank je Bert voor het aanbod,
maar ik ben inmiddels al op weg.
Wim schreef:
vr 06 mar, 2020 11:52
Nu zie ik de foto wel. Als ik erop klik staat hij ook nog rechtop. Je hebt dus al achtertassen dus nadenken over lichtere alternatieven is niet meer zinvol. Zelf heb ik geen frametas nodig, en dat levert mij ruimte voor een extra (grote) bidon op. Van water kun je 's zomers niet snel genoeg bij je hebben. Die andere kleine tasjes heb ik evenmin nodig. Wat zit er in die grote tas bovenop de bagagedrager? Ik heb daar alleen mijn tent en die hoeft niet in een zware dure tas.
Hoi Wim, die framebag is een uitprobeersel met bedoeling om 4 liter waterzak te vervoeren. Nu zit er wat klein spul in, ehbo, toiletpapier, fietsslot, handschoenen etc
De stuurtas is gevuld met verrekijker, camera en lenzen. Ik ga 6 weken fietsen in Spanje met doel om bijzondere dieren en planten te spotten. Omdat stuurtas vol zit, extra tasjes aan stuur voor snacks, zonnebril etc. De tas achterop zit gereedschap, tentstokken, reservespul etc in. Deze heb ik bij om af en toe ook te kunnen wandelen met materiaal.
Terra schreef:
vr 06 mar, 2020 11:22
Klaar voor Testweekend
Ik zie op de foto zoals Wim al aanstipt best veel en zwaar tasmateriaal; dat is jammer want de tassen zelf zijn niet hetgeen je mee wilt nemen. Dus als je wat spul minder mee kunt nemen kun je ook al gauw een of meer van die tassen thuislaten.
Ik heb ooit elk item gewogen en in een spreadsheet gezet. Daarna alternatieven ernaast plus de kosten daarvoor. Het een en ander op elkaar delen leverde de meest kostenefficiënte investeringen tegen overgewicht*.

Een waterzak kan gewoon in de achtertas of onder het netje. Meestal maakte ik hem alleen vol vlak voor het wildkamperen.

*: Ik zeg het maar meteen zelf: ik snap dat er één heel goedkope manier is om overgewicht kwijt te raken. :D
Leon schreef:
vr 06 mar, 2020 13:31
Ik zeg het maar meteen zelf: ik snap dat er één heel goedkope manier is om overgewicht kwijt te raken. :D
Precies ... langdurig gaan fietsen met een over-zware fiets ... en zelfs dat helpt nauwelijks kan ik uit ervaring melden.
Water is inderdaad een ding. In de zomer van 2018 merkte ik toen ik in de bloedhitte in Duitsland fietste dat ik meer water mee zou willen nemen, en dat plastic bidons heel smerig gaan smaken (mijn 0.75 liter thermosfles was dan heerlijk). Ik ben toen mijn Platypus wijnzak gaan inzetten voor extra water, vervoerd in mijn achtertassen. Na terugkeer ben ik gaan zoeken naar grotere bidons en bidonhouders, waarbij ik uit kwam op de combinatie van de VeloOrange Mojave bidonhouder (een klassieke, maar groter) en een Nalgene 38 Oz stainless bottle met On the Fly top. De fles past perfect in de houder, en de top is nog net met een hand te gebruiken. Een grotere fles zou ook te zwaar zijn om nog in een hand vast te houden. VO zegt zelf dat hun bidonhouder speciaal ontwikkeld is om samen met een Kleenkanteen fles te gebruiken, maar die zijn door hun vorm nodeloos lang en in veel frames passen die dus niet. In principe zou ik mijn thermosfles (in een Bikebuddy houder) nog kunnen vervangen door een 2 liter fles (ook weer in een Bikebuddy) en vandaaruit mijn drinkfles bijvullen. Maar dan moet ik het gemak van de thermos missen: ik maak 's avonds een kan warm water voor een beker thee en een beker koffie de volgende ochtend, en daarna gaat er voor onderweg lekker koud water in.
Terra schreef:
vr 06 mar, 2020 11:22
Klaar voor Testweekend
Mooie (en nog schone :) ) fiets! Mooie kleurstelling ook met de bruine Ortliebs.

Eén opmerking/vraag. Ik zie dat je de fietspomp aan het frame hebt. Deze pomp lijkt mij de Topeak Turbo Morph. Wil je deze niet in een fietstas doen zodat op die plek aan het frame een bidon kan?
Mijn ervaring is dat je pomp niet zo vaak nodig hebt (zonder lekke band max 1 keer per week), bidon daarentegen wel.
(weet echter niet of een bidon wel past met die frametas).

Nog een vraag: wat betekent die sticker GPS Control op de bidon?
JanH schreef:
vr 06 mar, 2020 15:12

Eén opmerking/vraag. Ik zie dat je de fietspomp aan het frame hebt. Deze pomp lijkt mij de Topeak Turbo Morph. Wil je deze niet in een fietstas doen zodat op die plek aan het frame een bidon kan?
Ligt zo wel mooi in de etalage voor ongevraagde nieuwe eigenaars ;)

Al hangt dat natuurlijk ook af waar je gaat fietsen.

Fraaie fiets verder, kan uiteindelijk nog wel wat minder bagage mee, maar dat is ook deels een persoonlijk ding.

Wat zit er voor bandenmaat onder? Nog een maatje groter kunnen gaan door het weglaten van de spatborden?
Wim schreef:
vr 06 mar, 2020 15:06
Water is inderdaad een ding. In de zomer van 2018 merkte ik toen ik in de bloedhitte in Duitsland fietste dat ik meer water mee zou willen nemen, en dat plastic bidons heel smerig gaan smaken (mijn 0.75 liter thermosfles was dan heerlijk). Ik ben toen mijn Platypus wijnzak gaan inzetten voor extra water, vervoerd in mijn achtertassen. Na terugkeer ben ik gaan zoeken naar grotere bidons en bidonhouders, waarbij ik uit kwam op .... .
Tja, het zal wel weer tegen een paar zere benen zijn, maar waarom moet water in lastige bidons in lastige bidonhouders aan het frame ?

De bidons komen uit de racerij, en soms denk ik wel eens aan een enkele houder op mijn fiets om water bij de hand te hebben.
Ik/wij heb(ben) dus nog steeds geen bidonhouder of bidons. Ik vind zo'n fiets volgehangen met bidonhouders geen gezicht (en onhandig), een beetje als een auto die nog maandenlang met een ski-box rondrijdt.

Vroeger, lang geleden was ik verknocht aan mijn plastic waterfles, eentje met weinig plastic-smaak, maar na langere tijd gaat zo'n fles toch ergens naar smaken ... het best is dan nog als ie naar de vorige limonade-smaak smaakt en niet naar natte honden.

Al jaren is koop (of krijg) je - in ieder geval in Frankrijk - uitstekende smaak-arme lichtgewicht flessen, nl de flessen waarin mineraalwater (met een kunstmatig smaakje of met wat smaak vanwege de overmaat aan mineralen, en dus met prik, wat dat zijn de stevige flessen). Na maximaal een paar weken zijn ze aan vervanging toe, maar voor minder dan een €uro heb je weer een fles en je krijgt er mineraalwater gratis bij. <Mij ervaring is dat zo nu en dan het "iets zoutere" mineraalwater best lekker is.>
Gewoonlijk gaat er één met het een of ander gevulde fles achterop, gerold in een zit-matje, dan wordt het water niet direct kokend heet. Gewoon eens even afstappen om te drinken is zo kwaad nog niet.

Vanwege ons wilde kamperen hebben we aan het eind van de dag altijd ruim water nodig, dus zitten er in één van mijn voortassen (ja ik weet het, voortassen zijn "verboden") de hele dag een paar lege - en vaak ook nog een reserve gevulde - waterflessen. In de andere voortas zit standaard een 5-liter tankje, een opvouw-tankje is een leuk idee, behalve als je nog een aantal kilometers over beroerde wegen/paden moet/wilt -- dat 5 lkiter-tankje heb ik al een klein mensen-leven.

En dan qua krijgen: Het is niet voor het eerst dat we een fles mineraalwater cadeau krijgen, ook al vraag ik om gewoon kraanwater. Is het erg warm/heet weer dan krijg je soms ook een waterfles die een dag in de diepvries heeft gelegen mee, dan heb je een mooi koelelement, en afhankelijk van de omstandigheden vraag ik eind van de dag ook een deel van het water lauw-warm, ik was me sowieso niet met koud water, dus het opwarmen is dan makkelijker (of kan achterwege blijven). O ja, vraag nooit om heet water, soms is het zo heet dat het plastic flessen vervormt.

Zoals ik ook als eens meldde: Een half litertje benzine-voorraad gaat ook erg goed in zo'n wegwerp-PET-fles, het best neem je daarvoor een luxer mineraalwater, die zitten veelal in een degelijker flesje. De limonade-siroop gaat ook erg goed in zo'n wat luxere PET-fles, neem een ader merk mineraalwater, dan heb je een andere vorm/kleur, dat voorkomt verwarring met de benzine.

Anyway: Mijns inziens eerste-klas voorbeelden van hoe het goed en goedkoop kan (ik moest er overigens zelf eerst ook aan wennen, bij geflest water voelde ik me altijd wat geflest ... maar toen we eens wat extra flessen kraan-water meekregen was de leer-curve heel kort.

O ja, je ziet bij genezende/heilzame bronnen vaak Fransen water halen, al dan niet wegens de heilzaamheid ... gewoon om de chloorsmaak te voorkomen komt ook voor - het chloor-doseer-systeem is niet altijd even genuanceerd, en 's zomers soms nogal hoog afgesteld. Wie dan dicht bij de (vaak heel schone) bron woont krijgt zijn was mooi schoon, en de thee is heel vies.
Het is heel lang geleden, maar man wat was ik blij met mijn eerste bidon + houder. Dat was handig!
Het bleek dat iedereen dat had. Iedereen? Nee, een paar onverzettelijke mensen bleef koppig weerstand bieden en maakt het leven van de gemiddelde wereldfietser er niet gemakkelijker op.
Uit een bidon kun je al fietsend drinken, en water in een metalen bidon gaat niet alleen niet zo snel raar smaken, maar blijft bovendien aardig langer koel. Al met al kan ik zo een kleine 3 liter water meenemen. Als dat niet genoeg is kan ik nog plastic flessen op mijn bagage sjorren.
Voor het overige blijf ik heel blij met mijn lichtgewicht uitrusting. Die is niet ultralight, maar toch wel lekker licht. Ik zal hem binnenkort wel weer eens wegen, nu ik nieuwe lichtere tentjes heb gekocht.
:shock: Maar... Wat een vette fiets!!