Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
De verwachting (waar dat op gebaseerd is, weet ik niet) is dat de helft van alle Nederlanders besmet zullen worden met het Corona-virus, dus het houden van afstand doe je niet voor jezelf maar voor anderen. Voor mij een belangrijke reden het houden van afstand ernst te nemen, voor mij zelf durf ik het risico wel te nemen, ik heb allang begrepen dat ik niet het eeuwige leven heb, echter ik kan het niet voor mezelf verantwoorden dat ik anderen in gevaar breng.
Dr John Campbell maakt interessante video's over o.a. het Coronavirus en het belang van vitamine D voor je afweer. Het is dus juist belangrijk om (lekker in je eentje) te gaan fietsen in de zon.
https://www.youtube.com/watch?v=W5yVGmfivAk
Martin E. van Doornik schreef:
do 19 mar, 2020 10:16
Wanneer ik in het tijdschrift De Wereldfietser de wereldkaart bekijk van de rubriek Fietsers Onderweg, wat doet dat dan bij deze fietsers? Kunnen ze (voorlopig) niet meer naar huis? De dochter van m'n buren zit nu in Australië, een collega van mijn werk in Ghana, Afrika en een buurvrouw van drie huizen verderop bevindt zich in de Portugese Algarve. Allemaal vast.... De wereld is helemaal knetter geworden. :roll:
Vandaag meldt de NRC dat er nu 200 000 Nederlanders gestrand zijn in het buitenland.

We worden nu opeens keihard geconfronteerd met een gevolg van ons onbekommerde reisgedrag. Ook op dit forum wemelt het al jaren van de gaan-we-dit-jaar-naar-Peru-of-Malawi-topics. Wie af en toe probeerde om te wijzen op de negatieve gevolgen voor het klimaat, werd door menig wereldfietser voor 'zwartkijker' of 'zeloot' uitgemaakt. Nu zien we een ander, wat minder vaak genoemd, effect: hoe snel een vervelend virus meelift met onze reiskoorts. Het pestvirus had in de 14e eeuw nog enkele jaren nodig om zich van Centraal Azië naar Europa te verspreiden: eerst via havens langs de Zwarte- en Middellandse Zee, vervolgens via de Hanzesteden.
Reiziger Covid-19 checkt vandaag de dag moeiteloos in en komt met een Boeing 747 razendsnel op zijn bestemming. Dat kun je inderdaad wel 'knetter' noemen.

Afbeelding
keesswart schreef:
do 19 mar, 2020 15:11
...
Wie af en toe probeerde om te wijzen op de negatieve gevolgen voor het klimaat, werd door menig wereldfietser voor 'zwartkijker' of 'zeloot' uitgemaakt.
Ik constateer dat je ook dit draadje benut om je punt te maken...

keesswart schreef:
do 19 mar, 2020 15:11
Nu zien we een ander, wat minder vaak genoemd, effect: hoe snel een vervelend virus meelift met onze reiskoorts.
... maar hier heb je ons dan vooraf niet op gewezen :wink:
Vooralsnog ben ik van mening dat het voordeel van open grenzen veel groter is als het nadeel. Dat het zot is voor twee weekjes fietsen of een strandvakantie naar Indonesië te vliegen, daar kan ik het helemaal mee eens zijn.
keesswart schreef:
do 19 mar, 2020 15:11
Het pestvirus had in de 14e eeuw nog enkele jaren nodig om zich van Centraal Azië naar Europa te verspreiden: eerst via havens langs de Zwarte- en Middellandse Zee, vervolgens via de Hanzesteden.
En maakt dat tijdsverloop verschil voor de uiteindelijke sterftecijfers? De meeste patiënten in NL hebben het virus in Italië of Oostenrijk of Duitsland opgelopen, landen die jij regelmatig bezoekt, toch?
PS: in Noord-Italië wemelt het van de fabriekjes waar Chinese leerbewerkers uit Wuhan werken, dat zijn geen toeristen maar arbeiders. Zo is het virus mogelijk naar Europa overgewaaid.
PS 2: al die westerse toeristen hebben in Azië en elders voor een enorme economische groei gezorgd, zodat ze daar de doktersrekening kunnen betalen. Hoeveel doden heeft dat inmiddels gescheeld?
keesswart schreef:
do 19 mar, 2020 15:11
Vandaag meldt de NRC dat er nu 200 000 Nederlanders gestrand zijn in het buitenland.
Nou, volgens het laatste NOS-journaal zijn het er nu 250.000 geworden.... :roll: :? :shock:
Vandaag met m'n vrouw in onze nagelnieuwe auto (gekocht 14 maart) langs drie supermarkten geweest: niet één elleboogje macaroni, niet één rijstkorreltje, niet één snippertje wc-papier. Wel keukenrollen genoeg, maar gebruik ze nóóit als wc-papier, want die kan het riool verstoppen!

En wij zijn uitgenodigd voor een familiefeest in een restaurant in Blaricum op 7 april a.s. Zal vast niet doorgaan....
Off topic maar als reactie op toeristen naar 3e wereldlanden:

Terwijl de groeiende stroom toeristen wel een grote bijdrage aan het broeikaseffect levert, valt de bijdrage aan de armoedebestrijding in het arme land te verwaarlozen.

“In sommige gevallen kan een klein aantal backpackers de allerarmsten meer inkomsten opleveren dan een grote stroom reizigers,” schrijven de onderzoekers. Al die toeristen spekken weliswaar de staatskas, maar sommige overheden spenderen het geld dat zij ontvangen liever aan militair materieel dan aan scholen of ziekenhuizen.

Bovendien zijn hotelketens vaak in handen van buitenlandse partijen die meestal belastingvoordelen weten te bedingen. Veel geld lekt dus weg naar het buitenland. Daarnaast kan toerisme met name in kleine landen die grote stromen reizigers te verwerken krijgen, zelfs marktverstorend werken doordat het de prijzen voor basisgoederen, zoals vis, opdrijft. Zo heeft toerisme zelfs een averechts effect voor de allerarmsten. Maar levert toerisme dan geen werkgelegenheid op? “Jazeker,” stellen de onderzoekers, “maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat het ook een bijdrage levert aan armoedebestrijding omdat de lonen vaak minder zijn dan twee dollar per dag.”
Marjan schreef:
do 19 mar, 2020 17:05
schrijven de onderzoekers
Uit welk onderzoek citeer je?
peter de rijk schreef:
do 19 mar, 2020 17:11
Marjan schreef:
do 19 mar, 2020 17:05
schrijven de onderzoekers
Uit welk onderzoek citeer je?

excuus, de bron:

https://www.oneworld.nl/achtergrond/eff ... overschat/
Bert van Sprang schreef:
do 19 mar, 2020 13:22
De verwachting (waar dat op gebaseerd is, weet ik niet) is dat de helft van alle Nederlanders besmet zullen worden met het Corona-virus,
En als daarvan 0,5% overlijdt levert dat meer dan 40000 doden op. Wie zei er iets van bangmakerij?
Waaruit blijkt dat 0,5% overlijdt ?
Ik geloof het direct, maar waaruit blijkt dat groeiend toerisme bijdraagt aan broeikaseffect?
Bert van Sprang schreef:
do 19 mar, 2020 18:14
Waaruit blijkt dat 0,5% overlijdt ?
Niemand, want niemand kan weten wat het percentage is dat overlijdt bij besmetting met Corona omdat niemand weet hoeveel mensen er besmet geraken zonder of met nauwelijks symptomen en dus nooit de diagnose krijgen.

Maar als men kijkt wat het percentage is dat overlijdt indien ze de diagnose krijgen is het ook helemaal geen onrealistisch percentage.

https://www.hln.be/de-krant/-in-het-bes ... a24ac3385/

Maar ik stel vast dat het moeilijk is toe te geven dat de beschuldiging van 'bangmakerij' onterecht was.
Revanho schreef:
do 19 mar, 2020 18:10
Bert van Sprang schreef:
do 19 mar, 2020 13:22
De verwachting (waar dat op gebaseerd is, weet ik niet) is dat de helft van alle Nederlanders besmet zullen worden met het Corona-virus,
En als daarvan 0,5% overlijdt levert dat meer dan 40000 doden op. Wie zij er iets van bangmakerij?
Zei!

In 2018 gingen er in NL meer dan 153.000 mensen dood. https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... an-sterfte

Die door jou aangegeven, geschatte 40.000 komt dan deels bovenop en deels in de plaats van dit aantal, omdat een deel van de mensen in hetzelfde tijdvak 'toch al' zou zijn overleden. Maar nog steeds vind ik het veel.
Bert van Sprang schreef:
do 19 mar, 2020 18:16
Ik geloof het direct, maar waaruit blijkt dat groeiend toerisme bijdraagt aan broeikaseffect?
Meent u dat nu echt? Verdiep je eens in de invloed van het stijgend vliegtuiggebruik op het broeikasgaseffect. En die gigantische stijging van het vliegtuiggebruik de laatste decennia is zeker niet enkel veroorzaakt door toenemend toerisme, maar toerisme speelt daarin een grote rol.
Volgens dit artikel in Trouw valt er in deze fase nog weinig over het mogelijke aantal doden in Nederland te zeggen. Cijfers uit Italië zijn niet zonder meer toepasbaar voor Nederland, omdat in Italië oude en jonge generaties vaker bij elkaar wonen, zodat ouderen daar sneller worden besmet.
De Fietsersbond heeft nu een webpagina met nieuws over fietsen tijdens de coronacrisis: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... ronavirus/
keesswart schreef:
do 19 mar, 2020 18:27
Volgens dit artikel in Trouw valt er in deze fase nog weinig over het mogelijke aantal doden in Nederland te zeggen. Cijfers uit Italië zijn niet zonder meer toepasbaar voor Nederland, omdat in Italië oude en jonge generaties vaker bij elkaar wonen, zodat ouderen daar sneller worden besmet.
Dat klopt, daarom heb ik ook nooit gezegd dat er tienduizenden doden zouden vallen. Ik heb enkel (ook op basis van wat deskundigen zeggen) dat tienduizenden doden mogelijk zijn. Maar dat hangt dus van veel factoren af, waaronder van de aanpak.
Vandaag ook in Trouw: waarom naar buiten gaan goed is tegen coronastress.