Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Bert van Sprang schreef:
do 19 mar, 2020 18:16
Ik geloof het direct, maar waaruit blijkt dat groeiend toerisme bijdraagt aan broeikaseffect?
Alleen al uit het enkele feit dat vliegtuigen op kerosine vliegen. Wist je dat niet?
Heerlijk gefietst vandaag. Ik was de enige bij de standopgang. Er was zelfs geen meeuw te zien dus zal vast niet besmet zijn. Lekker het hoofd leeg fietsen en vitamine D opdoen. Een aanrader!
Wie zei er iets van bangmakerij?
Ik blijf het bangmakerij vinden om hier grote aantallen te verwachten doden door het Corona-virus te blijven noemen. Daar schieten we toch niets mee op.
Bert van Sprang schreef:
do 19 mar, 2020 19:03
Wie zei er iets van bangmakerij?
Ik blijf het bangmakerij vinden om hier grote aantallen te verwachten doden door het Corona-virus te blijven noemen. Daar schieten we toch niets mee op.
Gezien de meutes jongeren in het stadspark die ik gisteren zag heeft die bangmakerij misschien een goede functie. Als die jongeren dit blijven doen krijgen wij fietsers straks daardoor misschien een straatverbod.
Bert van Sprang schreef:
do 19 mar, 2020 19:03
Ik blijf het bangmakerij vinden om hier grote aantallen te verwachten doden door het Corona-virus te blijven noemen. Daar schieten we toch niets mee op.
Je begrijpt het echt niet, verbazingwekkend!

Ik heb nergens gesproken over aantallen te verwachten doden. Probeer nu eens te lezen wat ik schrijf, niet wat je er in je hoofd van wenst te maken.
Leon schreef:
do 19 mar, 2020 19:08
Gezien de meutes jongeren in het stadspark die ik gisteren zag heeft die bangmakerij misschien een goede functie. Als die jongeren dit blijven doen krijgen wij fietsers straks daardoor misschien een straatverbod.
Dat is in België ondertussen verboden (en niet 100% nageleefd, maar er wordt op gecontroleerd). Ik waag me aan de voorzichtige voorspelling dat Nederland ook nog strengere regels gaat invoeren.
Bert van Sprang schreef:
do 19 mar, 2020 19:03
Wie zei er iets van bangmakerij?

Ik blijf het bangmakerij vinden om hier grote aantallen te verwachten doden door het Corona-virus te blijven noemen. Daar schieten we toch niets mee op.
Ik vermoed dat men niet verwacht dat er tienduizenden zullen overlijden aan covid 19 in Nederland of België. En men verwacht die aantallen niet omdat men maatregelen getroffen heeft (en ervan uitgaat dat de inwoners die maatregelen vrij goed opvolgen).

Het valt wel op dat het sterftecijfer in Nederland relatief hoog ligt vergeleken met België, twee landen die niet zo veel verschillen wat betreft de kwaliteit van de gezondheidszorg.
Volgens de recentste cijfers die ik vond waren er in Nederland 2460 gedetecteerde besmettingen; in België 1795.
In verhouding tot de bevolking zijn er dus iets meer gedetecteerde gevallen in België, maar je kunt zeggen dat de vastgestelde besmettingen ongeveer evenredig zijn met de bevolking.
Maar er zijn intussen 76 mensen overleden aan covid 19 in Nederland, en in België 21. Dat is 3,5 keer meer, en helemaal niet in verhouding tot de bevolkingsaantallen.

EDIT: als we ervan uitgaan dat het aantal doden een indicatie is voor het aantal reëel besmette mensen (en dus niet alleen de gedetecteerde gevallen) dan suggereren deze cijfers dat een groter (zelfs veel groter) aandeel van de Nederlandse bevolking besmet is, pakweg twee keer zoveel (nog steeds relatief bekeken). Heeft dat iets te maken met de relatief late reactie van de Nederlandse overheid?
keesswart schreef:
do 19 mar, 2020 15:11
Het pestvirus had in de 14e eeuw nog enkele jaren nodig om zich van Centraal Azië naar Europa te verspreiden: eerst via havens langs de Zwarte- en Middellandse Zee, vervolgens via de Hanzesteden.

Afbeelding
imm008_N8.jpg
Klopt, hier een nooit afgebouwde transept (dwarsbeuk) van de Duomo in Siena (Italië) met de pest als oorzaak - eigen foto.
Leon schreef:
do 19 mar, 2020 19:08
Gezien de meutes jongeren in het stadspark die ik gisteren zag heeft die bangmakerij misschien een goede functie.
Het lastige van groepjes jongeren is dat het daar meestal stoer is als je laat zien dat je nergens bang voor bent.

Mijn meest risicovolle activiteit van vandaag was weer een supermarktbezoek. In de Leidse Lidl was het onmogelijk om enige afstand te bewaren tot anderen. Op dit moment lijkt de kans om in Leiden besmet te raken nog erg klein (zeker in vergelijking met enkele Brabantse gemeenten (zie hier), maar dat kan snel veranderen. Ik hoop dat hier een oplossing voor gevonden wordt, die niet resulteert in lange rijen voor de winkel, waar het virus zich dan ook weer kan verspreiden.
Om niet in de rij voor de kassa te hoeven staan, ging ik naar een zelfscankassa. Toen ik klaar was om af te rekenen, kreeg ik echter de mededeling om te wachten op een medewerker die mijn leeftijd moest checken. Het systeem kon blijkbaar niet uitsluiten dat ik puber was die zijn stoerheid moest bewijzen met een geslaagde bierkooppoging in een supermarkt :?
derdekeer schreef:
do 19 mar, 2020 19:39
Heeft dat iets te maken met de relatief late reactie van de Nederlandse overheid?
Dat is natuurlijk speculeren en ik voorspel dat eens deze toestand voorbij is er massa's onderzoeken zullen verschijnen die zo'n vragen zullen proberen te beantwoorden.

Maar gezien het verloop van epidemieën kan elke dag dat men langer wacht met strenge maatregelen een heel groot verschil maken. En hoewel België ook niet heel snel was met het nemen van maatregelen waren verschillende Belgische deskundigen het er over eens dat Nederland nog spijt zou krijgen over haar eerste laksheid. En ook nu is Nederland nog minder streng dan België.
willem.m schreef:
do 19 mar, 2020 18:25
Revanho schreef:
do 19 mar, 2020 18:10
Bert van Sprang schreef:
do 19 mar, 2020 13:22
De verwachting (waar dat op gebaseerd is, weet ik niet) is dat de helft van alle Nederlanders besmet zullen worden met het Corona-virus,
En als daarvan 0,5% overlijdt levert dat meer dan 40000 doden op. Wie zij er iets van bangmakerij?
Zei!

In 2018 gingen er in NL meer dan 153.000 mensen dood. https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... an-sterfte

Die door jou aangegeven, geschatte 40.000 komt dan deels bovenop en deels in de plaats van dit aantal, omdat een deel van de mensen in hetzelfde tijdvak 'toch al' zou zijn overleden. Maar nog steeds vind ik het veel.
Op jaarbasis kijken zal inderdaad een minder 'vervuilde' statistiek opleveren
Je hebt een aantal factoren om mee te nemen in die statistiek
+Aantal Corona doden
-Aantal mensen daarvan dat in dat jaar toch zou zijn overleden
-Aantal mensen dat nu niet overlijdt aan verkeersongelukken ivm minder verkeer
-Aantal mensen dat nu niet overlijdt ivm de verminderde luchtverontreiniging
+aantal mensen dat nu wel overlijdt omdat ze te weinig sporten ivm lockdown
+zelfmoorden en huiselijk geweld doden die nu ontstaan door teveel thuisblijven
Ik zal vast nog wel een aantal factoren zijn vergeten die ook nog van invloed zijn.

PS
Hoeveel extra baby's zullen nu geboren worden?

PS2
Bij het fietsen vandaag viel mij op dat het overgrote gedeelte van de automobilisten dat ik tegenkwam zeer sociaal rijdt. Maar 3 hufters op 103km.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/19 ... ken-duren/

Vanaf 7.35 gaat het eventjes over Nederland.

Ook interessant (neen, niet over fietsen, wel over de cijferdiscussie): https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17 ... onacijfers

Ook interessant: België heeft in verhouding met het aantal inwoners dubbel zoveel bedden op intensieve zorgen dan Nederland. (Dus een kleinere kans op overbelasting.)
Ik hoorde dat het grootste deel van de corona-doden in NL niet op de IC is opgenomen / overleden. Als oorzaak werd genoemd dat mensen een NR-verklaring hadden, zelf de keuze maakten niet naar het ziekenhuis te gaan. Zou dat (een deel van) het verschil tussen aantallen in NL en BE verklaren?
En over corona en fietsen:
De zomer in Engeland hebben we al uit het hoofd gezet. Ik zie niet dat we in juni in Engeland kunnen gaan fietsen langs campings, pubs en bezienswaardigheden. Mocht het wel gaan, dan is het mazzel.

We kijken wel naar opties om in NL te gaan fietsen. We hopen op campings terecht te kunnen. Social distance in voor ons geen probleem, op de fiets is dat vrijwel automatisch, boodschappen moeten we ook doen als we thuis blijven, en een cirkel rondom de tent van anderhalve meter is ook goed te handhaven. Alleen weet ik niet of er dan nog / weer campings open zijn. Anders worden het dagtochtjes.

Ook maar overleg met de baas over niet opnemen van de geplande vakanties...
Zojuist een mail van onze dominee ontvangen:
Ondertussen hoop ik dat het met jullie goed gaat en goed blijft gaan.
Mocht je ziek worden, of je eenzaam voelen, of bang zijn, kijk dan omhoog: God is altijd bij ons.

In Psalm 91 staat heel mooi:
Bij de Heer ben ik veilig,
Hij is de allerhoogste God.
Bij hem vind ik rust,
Hij is de machtige God.
Daarom zeg ik tegen hem:
"U beschermt me,
ik hoef niet bang te zijn.
Op U vertrouw ik."
43 MINUTEN GELEDEN
Belgische Ardennen gaan op slot voor toeristen
In de Belgische Ardennen worden vakantieparken, pensions en kleine hotels gesloten. De burgemeester van Stavelot, Thierry de Bournonville, heeft de maatregel genomen omdat vooral Nederlandse toeristen zich niet aan de regels houden. Het gaat onder anderen om wielrenners die het samenscholingsverbod niet respecteren. Volgens de burgemeester moet iedereen zich aan de regels houden, dus ook de toeristen, omdat de maatregelen anders geen effect hebben.

In België geldt een samenscholingsverbod van meer dan twee mensen. Fietsen in groepen is verboden. Ook in verschillende winkels in plaatsen als Stavelot, Malmedy, Waimes, Stoumont en Trois-Ponts hielden mensen zich niet aan de regels, doordat ze met te veel mensen en te dicht op elkaar boodschappen gingen doen. Volgens de burgemeester is er sprake van een "totaal gebrek aan burgerzin", waardoor de politie moest ingrijpen.
Bron NOS

In Nederland zie je mensen ook en masse naar tuincentra en bouwmarkten gaan nu. Waarbij ze de afstand waarom gevraagd is niet respecteren. Of gezellig met het hele gezin boodschappen doen in de supermarkt ... Dat is wel de laatste plaats waar ik nu wil zijn, helaas is mijn voorraad aan het opraken. (heb niet gehamsterd!) en zal ik er binnenkort aan moeten geloven. Dus ik denk dat een lock down zal volgen dankzij dit soort mensen die denken dat ze een hoop vakantie hebben gekregen :evil:
Martin E. van Doornik schreef:
vr 20 mar, 2020 09:17
Zojuist een mail van onze dominee ontvangen:
Ondertussen hoop ik dat het met jullie goed gaat en goed blijft gaan.
Mocht je ziek worden, of je eenzaam voelen, of bang zijn, kijk dan omhoog: God is altijd bij ons.

In Psalm 91 staat heel mooi:
Bij de Heer ben ik veilig,
Hij is de allerhoogste God.
Bij hem vind ik rust,
Hij is de machtige God.
Daarom zeg ik tegen hem:
"U beschermt me,
ik hoef niet bang te zijn.
Op U vertrouw ik."
Ik weet niet of de inwoners van Mulhouse nog zoveel vertrouwen hebben op de "allerhoogste".
Het was daar een reusachtige getuigeniskerk die aan de bron stond van de boven-lokale Covid19 uitbraak.

De gezondheidszorg in Mulhouse was heel snel tot voorbij houdbaar verzadigd. Daarom dus transporten per helikopter naar Strasbourg (ondanks het feit dat daar ook al een kleinere uitbraak is), Metz en Nancy, en daarnaast de vlucht met een hospitaal-vliegtuig naar Z-Frankrijk. (En verder het plan om een militair veld-hospitaal op te bouwen.)

Één Mulhouse kan Frankrijk wel aan, het was evenwel ook de reden voor het versneld invoeren van het "confinement".
Er zijn maar een paar andere grootsteedse uitbraken nodig en je kan verder alleen nog maar vertrouwen op het bovennatuurlijke (of zo je wilt gewoon geluk).

Voor Grand-Est zijn de cijfers van gister 19 maart:
2.643 personen bevestigde Covid-19 gevallen
1.169 personen in het ziekenhuis opgenomen
   300 hiervan liggen nu aan de "reanimatie"
     93 personen overleden

De grootste bulk van de gevallen betreft de besmetting in Mulhouse, op het platteland van Lotharingen ben je beter uit als in Nederland.
Verder nuttig om te weten: Grand-Est is 2x België qua oppervlak, maar slechts de helft qua inwoners.


= = = = =

En dan verder een enkele opmerking over de verschillen in sterfte-cijfers.
Enerzijds moet je rekening houden met al dan niet structurele verschillen in de basis-gegevens ... wie tel je mee als besmet, en soms is het de vraag wat de doodsoorzaak was, en daardoor kan je afhankelijk van de methode van gegevens-vezameling verschillen krijgen.
Anderzijds moet je uitkijken met te snelle conclusies uit de laatste cijfers. Het virus en het ziekteverloop heeft tijd nodig (vandaar ook het woord ziekteverloop). Neem je een willekeurige moment-opname als vergelijkingsmateriaal dan weet je niet wat het verloop van de weken daarvoor doet met je cijfers.
Een mooi voorbeeld is Frankrijk in vergelijking met Nederland: Frankrijk liep voorop qua besmettingen, Nederland kwam daar achteraan. Frankrijk liep vervolgens óók voorop qua mortaliteit ... Nederland liep snel in qua besmettingspercentages maar de mortaliteit leek achter te blijven. Inmiddels is de besmettingsgolf in Nederland ook doorgerold in de sterfte-cijfers en dus, als je kijkt naar Nederland en Frankrijk zijn er tussen de cijfers geen opvallende verschillen.
Het wordt nu wel interessant wat in de komende weken het effect van het "confinement" in Frankrijk wordt. Om te beginnen zullen de sterftecijfers blijven oplopen, het is de vraag of de aantallen besmettingen nu significant sneller gaan teruglopen ... en of je dat dan daarna ook in de sterftecijfers gaat zien.
Polling schreef:
vr 20 mar, 2020 08:48
En over corona en fietsen:
De zomer in Engeland hebben we al uit het hoofd gezet. Ik zie niet dat we in juni in Engeland kunnen gaan fietsen langs campings, pubs en bezienswaardigheden. Mocht het wel gaan, dan is het mazzel.
[…]
Onze voorbereidingen voor komende zomer, de Véloroute du Soleil, zijn ook stopgezet. We hebben al wel een paar boekingen gedaan en gaan wel kijken hoe we daar mee omgaan. In ieder geval één treinticket is non-refundable. Jammer dan, dit hadden we niet kunnen voorzien.
Negrelli schreef:
vr 20 mar, 2020 09:54
In Nederland zie je mensen ook en masse naar tuincentra en bouwmarkten gaan nu. Waarbij ze de afstand waarom gevraagd is niet respecteren. Of gezellig met het hele gezin boodschappen doen in de supermarkt ... Dat is wel de laatste plaats waar ik nu wil zijn, helaas is mijn voorraad aan het opraken. (heb niet gehamsterd!) en zal ik er binnenkort aan moeten geloven. Dus ik denk dat een lock down zal volgen dankzij dit soort mensen die denken dat ze een hoop vakantie hebben gekregen :evil:
Denk ook even aan de grote hoeveelheden bejaarden die je op straat, in supermarkten en openbare plekken ziet. Die schijnen het ook niet helemaal te begrijpen. Zitten nb in de risicogroep.
ericplan schreef:
vr 20 mar, 2020 10:25
Polling schreef:
vr 20 mar, 2020 08:48
En over corona en fietsen:
De zomer in Engeland hebben we al uit het hoofd gezet. Ik zie niet dat we in juni in Engeland kunnen gaan fietsen langs campings, pubs en bezienswaardigheden. Mocht het wel gaan, dan is het mazzel.
[…]
Onze voorbereidingen voor komende zomer, de Véloroute du Soleil, zijn ook stopgezet. We hebben al wel een paar boekingen gedaan en gaan wel kijken hoe we daar mee omgaan. In ieder geval één treinticket is non-refundable. Jammer dan, dit hadden we niet kunnen voorzien.
Voor veel mensen zal gelden dat een gewenste, geplande en soms al deels betaalde (fiets)vakantie niet doorgaat.

Life sucks.

Pas je aan de omstandigheden aan en maak er het beste van. En blijf hopelijk gezond!