Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Op de website van het KNMI worden de duidelijk meetbare effecten besproken:
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... ord-italie
Met name gaat het om metingen met met het meest geavanceerde instrument dat er op dit moment bestaat, het Nederlandse Tropomi-instrument op de Copernicus Sentinel-5P satelliet.
math schreef:
ma 23 mar, 2020 21:23
Dat hoeft niet als zij de echtelijke sponde delen.

De echtelijke test als één van de partners corona blijkt te hebben, is juist een heel belangrijke experimentele uitkomst over de overdraagbaarheid van het virus. Ik hoop dat we daarvoor nog voldoende testcapaciteit over hebben.

Testen is als het plaatsen van brandmelders: als je al bijna zeker weet dat er brand is, levert het weinig informatie op en willekeurig brandmelders ophangen, als je een tekort aan brandmelders hebt, levert ook heel weinig informatie. Je moet ze inzetten waar je misschien brand verwacht, maar het nog lang niet zeker weet. In de statistiek heet dit Bayesiaans testen.
Ik vraag me af hoe je met beperkte middelen statistisch verantwoord kunt testen om een beter beeld van de besmettingsgraad te krijgen. Nu is in Nederland helaas de strategie: 'we hebben te weinig testmiddelen dus testen we minimaal en bovendien testen we alleen degenen met symptomen'. In IJsland gaat het anders en daar kwam o.a. het volgende uit naar voren: "... about half of those who tested positive are non-symptomatic"
https://www.buzzfeed.com/albertonardell ... e-44807477
De statistisch interessantste test komt als Sanquin de eerste resultaten publiceert van hun onderzoek naar antistoffen in het bloed van al die donoren. Dan heb je een mooie min of meer aselecte steekproef. Je kunt dan de regionale verschillen zien, alsook de veranderingen in de loop van de tijd.
Momenteel wordt er gewerkt aan methodes om de verspreiding van het virus in kaart te brengen/volgen/voorspellen aan de hand van online vragenlijsten bij de bevolking.
nicolevelo schreef:
di 24 mar, 2020 12:29
Momenteel wordt er gewerkt aan methodes om de verspreiding van het virus in kaart te brengen/volgen/voorspellen aan de hand van online vragenlijsten bij de bevolking.
Dat zal zeker een bijdrage leveren maar de asymptomatische besmettingen krijg je daarmee niet in beeld.
Het lijkt dé oplossing als je iedereen zou kunnen testen, maar bedenk dat als je de maatregelen opheft en slechts extreem klein van de tests geven een onjuiste uitkomst dat je dan direct nieuwe broeihaarden hebt die na een week al zo ver verspreid en onvindbaar zijn dat je geel Nederland opnieuw moet testen.
Natuurlijk zou het geweldig zijn om de meest essentiële groepen goed te kunnen testen. Het zou ook geweldig zijn als iedereen die waarschijnlijk maar niet zeker ziek is geweest te testen, zodat die daarna veilig kunnen werken, mits het doormaken en genezen van de ziekte daarwerkelijk voldoende immuniteit biedt, wat nog niet zeker is.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat naaste familieleden van corona-besmetten worden getest. Dat geeft informatie over de verspreiding van het virus én geeft de getesten meestal een behoorlijke gemoedsrust. Voor zover ik weet gebeurt dat nu niet.
Zoals ik al eerder schreef: je moet brandmelders plaatsen waar je brand zou kunnen verwachten, niet totaal willekeurig.
Vrij vertaald: "Volgens onze epidemiologische studie is het aantal mensen die menen te weten wat er had moeten gedaan worden tegen deze pandemie aan het exploderen".
joke .jpg
joke .jpg (25.11 KiB) 3173 keer bekeken
nicolevelo schreef:
di 24 mar, 2020 14:18
Vrij vertaald: "Volgens onze epidemiologische studie is het aantal mensen die menen te weten wat er had moeten gedaan worden tegen deze pandemie aan het exploderen".
Ik denk dat dit te maken heeft met dat Raadplaatje zo lastig is.
eindgebruiker schreef:
di 24 mar, 2020 15:11
Daarop aansluitend ...
Beetje flauw G. De meeste deelnemers in dit draadje proberen gewoon te verklaren wat er gebeurt en waarom.
Leon schreef:
di 24 mar, 2020 16:25
eindgebruiker schreef:
di 24 mar, 2020 15:11
Daarop aansluitend ...
Beetje flauw G. De meeste deelnemers in dit draadje proberen gewoon te verklaren wat er gebeurt en waarom.
...terwijl anderen juist meer interesse hebben in gezond blijven in tijden van Corona, bijvoorbeeld via lichaamsbeweging. Vgl. de topictitel. Dit topic trekt blijkbaar deelnemers met beperkt tot niet-overlappende interesses aan. Daarom is een apart draadje 'Corona: facts & figures' misschien een idee. :idea:
Ik merk bij mezelf wel een toename van coronavet... :(

Minder kunnen bewegen en uit verveling meer snaaien is funest. Vraag me af wat de impact op de bevolkingsgezondheid daarvan op langere termijn zal zijn. Zelf ga ik uiteraard zorgen dat het coronavet zo snel mogelijk weer verdwenen is (en dat er zo min mogelijk aankomt).
willem.m schreef:
di 24 mar, 2020 16:29
Leon schreef:
di 24 mar, 2020 16:25
eindgebruiker schreef:
di 24 mar, 2020 15:11
Daarop aansluitend ...
Beetje flauw G. De meeste deelnemers in dit draadje proberen gewoon te verklaren wat er gebeurt en waarom.
...terwijl anderen juist meer interesse hebben in gezond blijven in tijden van Corona, bijvoorbeeld via lichaamsbeweging. Vgl. de topictitel. Dit topic trekt blijkbaar deelnemers met beperkt tot niet-overlappende interesses aan. Daarom is een apart draadje 'Corona: facts & figures' misschien een idee. :idea:
Ach, waarom, persoonlijk vind ik het gemêleerde gezelschap erg prettig, net als in het gewone leven.
Leon schreef:
ma 23 mar, 2020 09:20
Heb je gemist dat de besmettingen in China inmiddels tot vrijwel nul zijn gedaald?
Er zijn nul bekende besmettingen *bij* gekomen. Er zijn nog steeds veel besmettingen. De angst is dat bij het loslaten van de lock-down maatregelen de verspreiding van het virus weer verder gaat.
Fedor schreef:
di 24 mar, 2020 16:43
Ik merk bij mezelf wel een toename van coronavet... :(

Minder kunnen bewegen en uit verveling meer snaaien is funest. Vraag me af wat de impact op de bevolkingsgezondheid daarvan op langere termijn zal zijn. Zelf ga ik uiteraard zorgen dat het coronavet zo snel mogelijk weer verdwenen is (en dat er zo min mogelijk aankomt).
Minder kunnen bewegen begrijp ik in NL nog niet. Je mag gewoon gaan fietsen / wandelen, daar is toch niets in veranderd?
Wandelen/fietsen is idd nog niet verboden maar het credo is wel om zoveel mogelijk binnen te blijven. Een ieder interpreteert dat op zijn/haar eigen manier.
bast1aan schreef:
di 24 mar, 2020 16:47
Leon schreef:
ma 23 mar, 2020 09:20
Heb je gemist dat de besmettingen in China inmiddels tot vrijwel nul zijn gedaald?
Er zijn nul bekende besmettingen *bij* gekomen. Er zijn nog steeds veel besmettingen. De angst is dat bij het loslaten van de lock-down maatregelen de verspreiding van het virus weer verder gaat.
Ik maak onderscheid tussen besmettingen en besmetten; die laatsten in de zin van diegenen die besmet zijn.
Vandaag voorlopig voor het laatst naar mijn werk gefietst, ik voelde mij bijna een misdadiger. In het algemeen krijg ik nu duidelijk minder beweging omdat mijn hele sociale leven stilvalt en ook mijn werk minder hectisch wordt. Daarom heb ook ik me voorgenomen deze dagen zeer regelmatig (=dagelijks, want nu makkelijk in te plannen) te gaan sporten: rondje hartlopen of fietsen en binnenkort (nu echt nog te koud) weer stukje zwemmen.
eindgebruiker schreef:
ma 23 mar, 2020 19:43
Zo, nu weten we waar we aan toe zijn: geen Paastocht, geen Hemelvaarttocht, geen Pinkstertocht, geen Berggeitentocht. https://nos.nl/artikel/2328088-alle-bij ... regel.html

(De ALV wordt ook een dingetje. Die moet wettelijk voor 1 juli plaatsvinden. Maar daar zullen alle verenigingen tegenaan lopen, dus daar zal wel wat op gevonden worden.)
Nou dat NOS-artikel blijkt dus bij nader inzien niet te kloppen. Alleen evenementen waarvoor een vergunning verplicht is zijn tot 1 juni verboden. Andere bijeenkomsten (zoals in de praktijk een Wereldfietsertocht) zijn vooralsnog tot 6 april verboden. https://nos.nl/artikel/2328183-veel-vra ... april.html

Maar ondertussen heeft het bestuur van De Wereldfietser zelf blijkbaar een inschatting gemaakt en alle tochten tot 1 juni gecanceld, zodat we toch weten waar we aan toe zijn.