Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Bridgestone SM schreef:
vr 27 mar, 2020 00:30
En ... mag ik nu wel op de fiets naar België ?
Neen, dat is het absurde aan deze situatie. Door het verschillende beleid tussen naast elkaar liggende landen zijn de grenzen gesloten voor alle niet noodzakelijke verplaatsingen. Hoewel het buiten alleen actief zijn (lopen, fietsen, ...) nog wel gestimuleerd wordt (want als positief wordt beschouwd) blijven dat 'niet noodzakelijke verplaatsingen' en vormen ze dus geen valide reden om de landsgrens tussen Nederland en België te overschrijden.
Er is weinig "absurd" aan de situatie.
We zien nu weer eens goed aangetoond dat Europa nog altijd bestaat uit aparte landen.
Hoe groter het samenstel van landen, hoe moeilijker en trager besluiten worden genomen in tijden van acute crises.
Zie ook de situatie in bijvoorbeeld de USA, toch door velen als "land" gezien, en ook de lappendeken van bondsstaten in Duitsland is interessant in dit opzicht.
Ten aanzien van een zich zeer snel uitbreidende epidemie is snel, vroegtijdig en adequaat ingrijpen van belang, iets dat (ook) in NL veel te lang op zich heeft laten wachten. Dat kan het best in zo klein mogelijke organisaties c.q. landen.

Wat het fietsen betreft; de richtlijnen en ge(ver)boden zijn er niet voor niets; het gaat om de grote getallen, een tiental uiterst intelligente en fatsoenlijke (wereld)fietsers vormt geen probleem, maar de praktijk blijkt anders, als je veel mensen "los"laat, fietst en loopt alles door elkaar, met grote gevolgen voor de besmettingskans en de (grip op) uitbreiding van de epidemie.
Ik wandel nu regelmatig op een ogenschijnlijk verlaten polderweggetje, en dan zelfs wordt je af en toe rakelings gepasseerd door wielrenners. De discipline ontbreekt. Misschien ook wel het inzicht.
Grensoverschrijding is recent een probleem gebleken; Belgen die massaal in NLse cafe's kwamen, en NLers die nog eens fijn de Ardennen ingingen. Een afsluitbare grens is in dit soort tijden een antiek maar zeer handig instrument.

Verder is het bezoeken van familieleden die niet tot het huisgezin behoren is overigens sterk af te raden, om de inmiddels welbekende redenen.
Het probleem bij dit soort dingen is juist dat iedereen zichzelf wijzer acht om de zaken zelf in te schatten. Je kunt de vergelijking maken met een leger in oorlogstijd; een leger waarin iedere soldaat zelf dingen "uitmaakt", levert een slachting op. Het is juist de commandostructuur, de voorbereiding en het tot machinerie maken van een grote groep individuen waar de kracht en effectiviteit van zo'n organisatie in crises in zit.
Azië is niet voor niets succesvol (althans als we de cijfers mogen geloven...) in het bestrijden van deze epidemie. Ook waren ze veel beter voorbereid (Taiwan), waarbij allerlei persoonlijke vrijheden van individuen minder in de weg zaten.
Om het beeld nog duidelijker (èn verwarrender) te maken: België grenst ook aan Frankrijk. Daar mag men momenteel slechts in een straal van 1 km rond eigen woning gaan voor sportieve doeleinden en alle andere niet noodzakelijke verplaatsingen zijn verboden. Net omdat de maatregelen ten noorden en ten zuiden van België zo uiteenlopend zijn en omdat Wallonië meer kijkt naar Frankrijk en Vlaanderen meer naar Nederland, is het nemen en motiveren van beleidsbeslissingen rond deze materie erg moeilijk.
Video Bericht zojuist ontvangen van NTKC :


Alle NTKC-kampeerterreinen

sluiten tot maandag 1 juni 2020



Voorzitter Jan Kuiper legt uit waarom dit besluit genomen is. Bekijk de videoboodschap.

Het is NIET toegestaan om dit weekend nog te gaan kamperen. Alleen kampeerders die nu op de terreinen zijn mogen hun verblijf afronden, mits het terrein niet al van overheidswege gesloten wordt! Op enkele terreinen worden de toiletten reeds verplicht afgesloten.

In deze nieuwsbrief vind je verdere toelichting. De sluiting houdt in dat je tussen 30 maart en 1 juni 2020 niet mag kamperen en/of verblijven op de terreinen. Niet door leden en ook niet door niet-leden.

We vragen je de informatie in deze nieuwsbrief goed te lezen en de meest actuele informatie op de site te blijven volgen.

Video boodschap van de voorzitter : http://clipnabber.com
Het wordt steeds verleidelijker om iets van de Belgische situatie te 'vinden', maar ik doe het niet.

Ik hou het bij de eigen omgeving. Vanmorgen vroeg hebben we een mooie wandeling door de uiterwaarden van de Maas gemaakt. Heerlijk om buiten te zijn!
Mweuh, is nog veel te koud om nu al te kamperen....
Het probleem met België (en vooral Vlaanderen) is dat er een politieke traditie is ontstaan van etalagepolitiek en zondebok zoeken, niet een traditie van oplossingen zoeken. Iedereen heeft angst voor de roeptoeter Bart de Wever.
nicolevelo schreef:
vr 27 mar, 2020 09:01
Om het beeld nog duidelijker (èn verwarrender) te maken: België grenst ook aan Frankrijk. Daar mag men momenteel slechts in een straal van 1 km rond eigen woning gaan voor sportieve doeleinden en alle andere niet noodzakelijke verplaatsingen zijn verboden. Net omdat de maatregelen ten noorden en ten zuiden van België zo uiteenlopend zijn en omdat Wallonië meer kijkt naar Frankrijk en Vlaanderen meer naar Nederland, is het nemen en motiveren van beleidsbeslissingen rond deze materie erg moeilijk.
Als je dus binnen 1 kilometer aan de Franse kant van de Belgisch-Franse grens kampeert (wat wij zo nu en dan doen) dan heb je richting België een interessante bewegingsvrijheid (zolang je de onbewaakte grenspassages maar kent, en die ken ik).
Aan de Franse kant ben je dan weer vrijgesteld voor het doen van boodschappen, en dat mag ook te voet of op de fiets, en het hoeft niet per sé bij de dichtsbijzijnde winkel.

Ik snap best dat dit onbedoelde uitwerkingen zijn ... en ik kampeer nu niet.   Het geeft vooral aan dat het allemaal nogal "slordig" is.   Het zou mijns inziens veel minder "slordig" zijn als je je bevolking serieus neemt en uitlegt/leert hoe je je cirkel aan contacten en verder uitstralende effecten efficiënt kan inperken. De huidige regelingen, ook nog eens overal anders, zijn deels weinig efficiënt en maken de burger angstig, kopschuw en/of juist weerbarstig.
Natuurlijk zijn regels anders op andere plaatsen. Dat zouden ze in principe nog veel meer moeten zijn. Als alle Drenten gaan fietsen is er misschien weinig aan de hand. Als de helft van de Zuid-Hollanders dat doen wordt het een drama. Daarom, en om nog veel meer, met name culturele, redenen is het onzinnig om verschiillende laneen in dit stadium aan te spreken over de verschillende maatregelen.

Interessant artikel: https://www.scienceguide.nl/2020/03/we- ... ven-hoort/
In de Volkskrant stond laatst een artikel over de invloed van cultuur en tradities op de maatregelen tegen corona.

In Spanje lijken de politiestaat en de almacht van de katholieke kerk weer helemaal terug. 'Overal in Madrid zie je de agenten van de Policía Municipal, de Guardia Civil en de Policía Nacional, en van het leger – en allemaal werken ze aan de strikte handhaving van het uitgaansverbod.'
'In de kerken wordt nog altijd de mis opgedragen, maar de gelovigen moeten op minstens een meter afstand van elkaar plaatsnemen. Wie op zondag liever in het park wandelt of naar het strand gaat, heeft pech: dat mag niet meer.'

In Italië blijkt een goed glas wijn belangrijker om de lockdown door te komen dan een goed boek. 'Italianen lezen per jaar gemiddeld één boek, dus in tijden van crisis sluiten de boekwinkels. Italianen drinken gemiddeld dertig liter wijn per persoon per jaar, dus blijft de enoteca op de hoek gewoon open.'

In Duitsland is leesvoer juist wel essentieel, net als het op orde houden van huis en tuin. Dus boekwinkels, bouwmarkten en tuincentra blijven open.
link naar onzinnige tool van University of Oxford weggehaald
Ze relateren op die site de aantallen patiënten niet aan de grootte van het land. Dat is onzinnig. Als Nederland en België één waren zouden we er op die manier bekeken slechter voorstaan. Als we van alle provincies een zelfstandig land zouden maken juist beter.
Dus kijk altijd uit met grafiekjes en getallen.
.
Leon schreef:
vr 27 mar, 2020 12:39
Ze relateren op die site de aantallen patiënten niet aan de grootte van het land. Dat is onzinnig. Als Nederland en België één waren zouden we er op die manier bekeken slechter voorstaan. Als we van alle provincies een zelfstandig land zouden maken juist beter.
Dus kijk altijd uit met grafiekjes en getallen.
Precies, bij grafiekjes kijk ik ook altijd eerst naar de legenda, en in tweede instantie naar het cijfermateriaal.
Je kan een grafiek maken waar je de grootte van het land terugrekent naar een standaard-eenheid, of naar gevallen per 100.000 (of miljoen inwoners), dan krijg je verschillende plaatjes, maar wel intern consistente plaatjes (met de aantekening dat het aantal geregistreerde gevallen voorlopig een bedenkelijke maat is omdat "geregistreerd" op het moment weinig zegt).
Daarnaast is het interessant om te kijken naar de echt regionale verschillen, zelfs binnen een "regio".

Heel aardig is dat België + Nederland samen de Franse regio "Grand-Est" maar weinig overtreffen qua grootte. Qua inwonertal is "Grand-Est" echter ± een factor 5 kleiner (waarbij grote delen van "Grand-Est" ook nog eens gunstig dunbevolkt afsteken, en de problemen in de bevolkingsconcentraties zitten).

Daarnaast is er nog "iets" mbt de grafiek: Bij het "maximum stringency level" weet ik niet hoe dat niveau bepaald is. Ik ken op het moment het Franse "level" minstens zo goed als het Nederlandse .... en in mijn beleving is het Franse op het moment duidelijk strenger - de grafiek geeft het anders weer.
keesswart schreef:
vr 27 mar, 2020 12:12
In Spanje lijken de politiestaat en de almacht van de katholieke kerk weer helemaal terug. 'Overal in Madrid zie je de agenten van de Policía Municipal, de Guardia Civil en de Policía Nacional, en van het leger – en allemaal werken ze aan de strikte handhaving van het uitgaansverbod.'
'In de kerken wordt nog altijd de mis opgedragen, maar de gelovigen moeten op minstens een meter afstand van elkaar plaatsnemen. Wie op zondag liever in het park wandelt of naar het strand gaat, heeft pech: dat mag niet meer.'
Lijkt me ook heel terecht. Een grote meerderheid van de Spanjaarden (65%) is katholiek. Een kerkelijke begrafenis is daar een vorm van respect voor de overledene. Ook bij ons zijn crematies en begrafenissen , met beperkingen, toegestaan. De stilte van een kerk lijkt me voor virusverspreiding minder gevaarlijk dan parken en stranden. De groep van fietsers en hardlopers is ook een Nederland een kleine minderheid, maar ze hebben wel het hoogste woord over het gebruik van hun speelplaats.
math schreef:
vr 27 mar, 2020 15:53
De groep van fietsers en hardlopers is ook een Nederland een kleine minderheid,
Bron?

Op één meter van elkaar in een kerk, waar een grote meerderheid al flink senior is, lijkt me echt geen goed idee.
Ik bedoel recreatieve fietsers. Dat zijn dus niet de woon-werk fietsers, scholieren en boodschappenfietsers. Kijk nu maar eens om je heen, hoeveel dat er waren.
math schreef:
vr 27 mar, 2020 16:07
Ik bedoel recreatieve fietsers. Dat zijn dus niet de woon-werk fietsers, scholieren en boodschappenfietsers. Kijk nu maar eens om je heen, hoeveel dat er waren.
Heel veel dus. Ik woon in een gebied waar utilitair weinig gefietst wordt maar recreatief veel. Maar nu is het aantal fietsers vrijwel nul.
In de binnenstad, waar ik niet woon, overigens ook. Zie de webcam:
https://www.bekijknederland.nl/maasboulevardmaastricht/
Inmiddels zijn katholieken een veel kleinere minderheid als fietsers.