Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Het is een hard gelag, maar bij uitvaarten mogen nog maar 30 personen aanwezig zijn en die moeten ook nog eens 1,5 m afstand van elkaar nemen. Dit is (voor mij) bijna net zo erg als het niet meer mogen bezoeken van je zieke dierbare.
'In de kerken wordt nog altijd de mis opgedragen, maar de gelovigen moeten op minstens een meter afstand van elkaar plaatsnemen. Wie op zondag liever in het park wandelt of naar het strand gaat, heeft pech: dat mag niet meer.'
Ik vind het waanzin. Spanje is één van de ergst getroffen landen met zeer strenge regels. Maar groepen (gemiddeld oude) mensen bij elkaar brengen voor een mis kan wel?!
Bert van Sprang schreef:
vr 27 mar, 2020 17:52
Het is een hard gelag, maar bij uitvaarten mogen nog maar 30 personen aanwezig zijn en die moeten ook nog eens 1,5 m afstand van elkaar nemen. Dit is (voor mij) bijna net zo erg als het niet meer mogen bezoeken van je zieke dierbare.
Van de week overleed een cliënt thuis. Niet Corona gerelateerd. Echtgenoot erg emotioneel, troosten door een arm om hem heen kan niet. Arts komt schouwen, in beschermend pak. Begrafenisondernemer werkt alleen telefonisch. Er komen 2 mannen in beschermend pak de cliënt ophalen. Geen persoonlijk contact. En dan ook nog de mededeling dat het mortuarium in de woonplaats vol is en dat de overledene naar elders gaat..op de afscheidsdienst mogen maar 20 mensen aanwezig zijn...ga er maar aanstaan. Maar het is de realiteit van maart 2020.
Verwijderd, was bedoeld als privé-bericht
Revanho schreef:
vr 27 mar, 2020 18:23
'In de kerken wordt nog altijd de mis opgedragen, maar de gelovigen moeten op minstens een meter afstand van elkaar plaatsnemen. Wie op zondag liever in het park wandelt of naar het strand gaat, heeft pech: dat mag niet meer.'
Ik vind het waanzin. Spanje is één van de ergst getroffen landen met zeer strenge regels. Maar groepen (gemiddeld oude) mensen bij elkaar brengen voor een mis kan wel?!
religieuze diensten zijn in meerdere landen al de oorzaak van een uitbraak geweest. o.a. Zuid-Korea en Frankrijk (regio Mulhouse). Daarnaast nog deze idioterie:
https://gloria.tv/post/2YKL9jtdBjVo4YKqYcrLyqN9q
Deze idioterie vond plaats op 8 maart, dus zo idioot is dat niet of je moet een processie sowieso idioterie vinden :) .
Bert van Sprang schreef:
vr 27 mar, 2020 20:53
Deze idioterie vond plaats op 8 maart, dus zo idioot is dat niet of je moet een processie sowieso idioterie vinden :) .
Gezien de cijfers van Oekraïne (tot andaag 225 besmet en 5 doden) heeft het geholpen .... daar was het virus toen dus nog helemaal niet aanwezig. Mazzel, dat zeker.
Ivo Miesen schreef:
vr 27 mar, 2020 20:28
Daarnaast nog deze idioterie:
https://gloria.tv/post/2YKL9jtdBjVo4YKqYcrLyqN9q
Ik kan me voorstellen dat men op 8 maart ook nog niet beter wist. Ik ben op 10 maart nog naar een congres geweest met ongeveer 450 mensen. Toen was er wel iets aan de hand, maar had nog bijna niemand de (potentiële) ernst door en waren er nog geen strikte maatregelen.
Als dat congres een dag of 2 later was geweest, was het waarschijnlijk niet doorgegaan.
Inderdaad, hindsight!
Op 6 maart had Nederland zijn eerste corona-dode. Op 8 maart waren dat er 3, maar toch werd er in Groningen voor een vol stadion gespeeld tussen Groningen en PSV (en op andere plekken). 14 Dagen later (20/3) had Nederland in totaal 106 doden.
Op 8 maart had de Ukraïne nog geen sterfgeval; dat kwam pas op 13 maart. 14 Dagen later (27/3) zit de Ukraine op 5 sterfgevallen door corona.
Waanzin is meestal iets in 'the eye of the beholder'.
En toch... Ik ben christelijk en kerkelijk, maar de uitzondering voor religieuze huwelijken, als enige bijeenkomst niet verboden, vind ik echt idioot...
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 20:36
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 14:40
Pieter De Crem stelt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/26/liveblog-26-maart/ schreef: Een fietstocht van 50 kilometer bijvoorbeeld, dat kan niet meer: "Ik wil nog eens oproepen, doe dit niet."
En zoals te verwachten viel heeft ijdeltuit Pieter De Crem voor zijn beurt gesproken, er is nog niets afgesproken en Maggie De Block stelt het helemaal anders:
En Minister De Crem haalt bakzeil, er verandert niets en je mag zonder afstandsbeperking blijven fietsen in België. Dit is alleen, in familieverband (kerngezin) of met maximum 1 vriend.
math schreef:
vr 27 mar, 2020 21:35
Inderdaad, hindsight!
Op 6 maart had Nederland zijn eerste corona-dode. Op 8 maart waren dat er 3, maar toch werd er in Groningen voor een vol stadion gespeeld tussen Groningen en PSV (en op andere plekken). 14 Dagen later (20/3) had Nederland in totaal 106 doden.
Op 8 maart had de Ukraïne nog geen sterfgeval; dat kwam pas op 13 maart. 14 Dagen later (27/3) zit de Ukraine op 5 sterfgevallen door corona.
Waanzin is meestal iets in 'the eye of the beholder'.
Tja, het is ook iets met perspectief, en het gebrek aan perspectief wegens oogkleppen (of gewoon andere belangen).

Ik was in Frankrijk, en daar werd op 1 maart bij een tamelijk kleinschalige lokale bijeenkomst nog zeer beperkt handen geschud, en de "embrassade" was uitgesloten.   Tegen het eind februari werd daar al gewaarschuwd voor de besmettingsrisico's. Vreemd genoeg werden bijeenkomsten eerst nog "slechts" beperkt tot 5.000 (en dat werd zelfs dynamisch toegepast), en pas traag werd de bovengrens stapsgewijze verlaagd.
De bijna heilige Salon d'Agriculture in Parijs werd wel weer versneld op 1 maart al gesloten (nadat alle Franse politieke kopstukken op die Salon eerst goede sier konden maken).
Of te wel: Frankrijk is verre van heilig, maar daar was al wel eind februari het idee dat het uit de hand kon lopen.
In Nederland bestond er, net als in Engeland en Zweden, toen nog de gedachte dat even doorbijten en zo snel mogelijk op naar de groepsimmuniteit de slimste strategie was.
nicolevelo schreef:
do 26 mar, 2020 12:56
The world after coronavirus, een interessant artikel van Yuval Noah Harari waarin hij onder meer schrijft:
The coronavirus epidemic is thus a major test of citizenship. In the days ahead, each one of us should choose to trust scientific data and healthcare experts over unfounded conspiracy theories and self-serving politicians. If we fail to make the right choice, we might find ourselves signing away our most precious freedoms, thinking that this is the only way to safeguard our health.
Ik moet de poster van dit artikel bedanken.
Wat een uitzonderlijk intelligente visie heeft deze schrijver op het reilen en zeilen van de mensheid nu. Let op, dit stuk levert geen bijdrage aan de discussie over het interpreteren van grafieken en cijfers, en bevat ook geen richtlijn of oordeel over wat er nu moet gebeuren of wat er gisteren had moeten gebeuren.
Wel schijnt hij zijn licht op kwesties die door verreweg de meesten (?) op dit moment even over het hoofd worden gezien, maar waarin juist nu beslissende ontwikkelingen plaatsvinden. Als de ideeën in dit artikel zich ook razendsnel en exponentiëel over de mensheid zouden kunnen verspreiden, vermoed ik zo maar dat we straks echt een stuk beter uit de pandemie zouden kunnen komen.

Hans
math schreef:
vr 27 mar, 2020 21:35
Inderdaad, hindsight!
Op 6 maart had Nederland zijn eerste corona-dode. Op 8 maart waren dat er 3, maar toch werd er in Groningen voor een vol stadion gespeeld tussen Groningen en PSV (en op andere plekken). 14 Dagen later (20/3) had Nederland in totaal 106 doden.
Op 8 maart had de Ukraïne nog geen sterfgeval; dat kwam pas op 13 maart. 14 Dagen later (27/3) zit de Ukraine op 5 sterfgevallen door corona.
Waanzin is meestal iets in 'the eye of the beholder'.
Kweenie. Op 8 maart zag diegene met enig denkvermogen de ellende al aankomen. Als je de ontwikkelingen in China had gevolgd, en kennis had genomen van de verspreiding van het virus, wist op dat moment genoeg.
Wij gingen op 6 maart op wintersport; eigenlijk naar de Dolomieten/Val Gardena, maar op 1 maart werd al duidelijk dat het daar de verkeerde kant op ging, ook al is Lombardije ver van dit gebied vandaan. De vraag kwam op of het überhaupt nog verstandig was om te gaan skiën, maar uiteindelijk werd het Frankrijk. En voor ons geen après-ski meer: niet meer in grote mensenmassa's begeven.

Er was op 8 maart genoeg reden -voor mij iig- om niet aan deze processie in de Oekraïne deel te nemen. 😉
Flix schreef:
zo 29 mar, 2020 11:46
Er was op 8 maart genoeg reden -voor mij iig- om niet aan deze processie in de Oekraïne deel te nemen. 😉
Precies.

Wij waren vanaf half februari in NO-Frankrijk, en namen op 1 maart deel aan een wandeling die ik ruimschoots eerder al had voorbereidt - ik had onderweg ook nog wat toelichting te geven. Na die wandeling was er nog een gezamelijke maaltijd, en daar namen we ook aan deel.
Ik, wij, en eigenlijk iedereen was toen al extra voorzichtig mbt de directe contacten, en de onderlinge afstanden werden toen al wat groter gehouden .... en ook was er bij ons, maar minstens ook onder een deel van de deelnemers al het gevoel "Is dit wel veilig?".

Nu ging dit dus om een nogal lokale activiteit, en dus ook niet erg grootschalig, en op een moment dat de omvang en impact van de uitbraak in Europa (voor ons) nog niet echt duidelijk was ... toch was er al verstandige bezorgdheid bij slechts beperkt geïnformeerde burgers.

Naar mijn gevoel hadden de beter geïnformeerden in de loop van februari al alert moeten zijn, en zeker eind februari of minstens op/rond 1 maart al dringende waarschuwingen (en eventueel ook al beperkingen) moeten uitvaardigen (zo als bijv. die Salon d'Agriculture dan toch de laatste dag vervroegd dicht ging).

Het is allemaal hind-sight, dat is waar, maar het is inmiddels ook al recente historie, met vaststaande feiten: Er waren eind februari al serieuze waarschuwingen. Die waarschuwingen waren er zeker voor de beter geïnformeerden die mensen wiens vak het is om over onze gezondheid te waken.
Betrof het het weer of een stormvloed dan was er tijdig een weeralarm of een stromvloedwaarschuwing afgegeven, daar hebben we geleerd dat het veiliger is beter een keertje te voorzichtig te zijn ... hopelijk was dit een les (een harde les, dus met het risico dat men straks zegt: het was slechts een uitzondering).
Flix schreef:
zo 29 mar, 2020 11:46
Kweenie. Op 8 maart zag diegene met enig denkvermogen de ellende al aankomen. Als je de ontwikkelingen in China had gevolgd, en kennis had genomen van de verspreiding van het virus, wist op dat moment genoeg.
Al eerder toch? Ik zei de gek bedacht op 29 februari al om toch maar niet naar de Fiets en Wandelbeurs te gaan.
Al gedurende februari begon de impact wel duidelijk te worden (al was het toen nog hoofdzakelijk in China) en het was duidelijk dat het deze kant op zou komen (gezien de hoeveelheid vluchten vanuit China).

Ik was op m'n werk (afdeling) de eerste die stopte met kussen of handenschudden bij felicitaties, maar mijn collega's gingen gewoon daarmee door tot de week voordat de boel dichtging :roll:
Op 27 februari is de eerste Coronabesmetting in Nederland vastgesteld, ik had dan ook geen enkele reden 2 dagen later niet naar de Fiets- en Wandelbeurs te gaan. In de Oekraine was het eerste geval nog later, dus is er geen enkele aanleiding de processie op 8 maart negatief te beoordelen. Hieronder nog een link naar een stuk die de huidige hysterie nuanceren:
En begrijp me niet verkeerd: we moeten voorkomen dat de zorg het niet meer aankan!
Bert van Sprang schreef:
zo 29 mar, 2020 14:28
Op 27 februari is de eerste Coronabesmetting in Nederland vastgesteld, ik had dan ook geen enkele reden 2 dagen later niet naar de Fiets- en Wandelbeurs te gaan. In de Oekraine was het eerste geval nog later, dus is er geen enkele aanleiding de processie op 8 maart negatief te beoordelen.
Dan vermeld je dus niet dat men inmiddels weet dat een geïnfecteerd persoon al besmettelijk is voordat de eerste verschijnselen zich voordoen en dat inmiddels is gebleken dat er overal véél meer besmettingen waren dan men dacht. Dat zijn - achteraf gezien - voor zover ik weet twee voorname redenen dat het allemaal uit de hand is gelopen.
Inderdaad achteraf en hoezo uit de hand gelopen?