Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 27 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Polling schreef:
ma 30 mar, 2020 14:11
De kennis toen was, voor zover bij het grote publiek bekend, dat je niet besmettelijk was als je geen symptomen had. Voor zover gecommuniceerd, was dat kennis, geen mening. Dat dat niet klopte, dat is nou precies waarom ik meldde: “met de kennis van nu”.
Tja, ik was toentertijd al in Frankrijk, en ik zou diep terug moeten zoeken, maar ik weet niet beter dat er eind februari daar toen al een bredere waarschuwing was, waarom anders zou toen al het handen geven en de "embrassade" ontraden worden?

Het bewijst overigens dat je beter niet blindelings op de "deskundigen" afgaat, maar beter zelf nog eens goed kijkt naar wat bredere deskundigheid (wat overigens wel het nodige vraagt van je beoordelingsvermogen - er is veel bagger op het internet te vinden).

In hoeverre er een waterdicht bewijs is weet ik niet, maar ik heb al heel veel langer meegekregen dat de besmettelijkheid bij verkoudheid en griep vaak ook vóór de ernstigste symptomen optreedt.   Ik kijk dan naar de thuissituatie: niet zelden zit er maar een beperkte tijd tussen het optreden een verkoudheid of griep bij twee partners ... zijn die dan sequentieel buiten de deur besmet, of is het gewoon de een die de ander besmet, nog vóór de eerste symptomen heeft ?
Tegen de tijd dat je met een keel- of longontsteking hoestend en proestend in bed ligt is het virus al ruimschoots aan zijn terugtocht bezig (en keel- en longontsteking zijn gewoonlijk niet onderling besmettelijk).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronacrisis_in_Frankrijk
De coronacrisis in Frankrijk begon [op 24 januari] toen de eerste besmetting met het coronavirus SARS-CoV-2 in Frankrijk werd vastgesteld. Dit was tevens de eerste vastgestelde besmetting in Europa, deze eerste werd gerapporteerd vanuit Bordeaux. De tweede besmetting werd gerapporteerd vanuit Parijs.
Op 28 januari werd de vierde besmetting van het virus in Frankrijk vastgesteld.
Op 1 maart waren er in Frankrijk 100 besmettingen bevestigd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronacrisis_in_Nederland
Op 27 februari werd de eerste besmetting met het virus in Nederland gemeld.
Op 1 maart waren er 10 bevestigde besmettingen in Nederland.


Weer ontopic:

Polling schreef:
ma 30 mar, 2020 14:11
...
Ik loop of fiets dagelijks een relatief stevig rondje (8 km lopen, 30 km fietsen) op de dagen dat ik niet naar het werk ga. Ww-verkeer doe ik toch al lopend (2x6) of op de SP (2 x 45). Met in acht nemen van de beperkingen denk ik dat dit voor anderen geen extra risico met zich meebrengt, en voor mij de gezondste manier is om deze corona-crisis door te komen.
👍 Goed bezig! En inderdaad: doe datgene (niet) waar je zelf invloed op hebt.

@Bert van Sprang @Polling: we kunnen als challenge een fietstocht in de omgeving houden met Heusden, Vught (?) en Den Bosch als tussenliggende punten. Uiteraard niet als groep, maar we vertrekken ieder op hetzelfde moment vanaf de eigen locatie, en rijden langs digitale stempelposten in genoemde locaties. De winnaar mag thuis een speciaalbiertje openen.
Inderdaad Vught, iets dergelijks had ik ook al voor mijn fietsgroepje voorgesteld: zelfde rondje maar 10 minuten na elkaar vertrekken. Gelukkig ben ik geen liefhebber van speciaalbiertjes, want mijn gemiddelde viel me afgelopen zondag bar tegen. Van 80 km op de racer in 3,5 uur wordt ik niet echt vrolijk. Maar woensdag- of zondagmorgen ben ik voor iedere challenge te porren.
Ik niet. ;-)
Fietsen is voor mij ontspanning en dingen bekijken. Gaat dus niet om snelheid. Nou ja, ik doe mee als ik op de speedpedelec mag, winnen is wel leuk. ;-)
Je mag van mij op de speedpedelec, lig ik niet wakker van. Als ik dan de route (met lekker veel haakse bochten) mag uitzoeken, kan het nog interessant worden.
;-)
Laten we de SEH van het JBZ niet nog zwaarder belasten.
Laat ik hier ook reageren met alle Covid19 perikelen....

Bij mij stond een tocht van 2 weken naar Wenen half mei op stapel, maar hier thuis met het gezin besloten om dit jaar niet te gaan.
Ik zou op de fiets gaan, vriendin en dochter met de trein erachteraan, samen terug.
Accommodatie in Wenen en terugreis met de trein kunnen we kosteloos annuleren.
Volgend jaar beter!

En nu op zoek naar alternatieven in Nederland.
En nu op zoek naar alternatieven in Nederland.
Buiten dagtochtjes van huis uit zie ik het voorlopig somber in.
Klopt. Ik hoor net dat de campings dus echt dicht moeten vanwege het gedeelde sanitair voor kampeerders. Misschien dat ze nog iets weten te verzinnen voor de campers, maar voor ons dus niet. Helaas.
Ik hoop mijn geluk in september te beproeven met een tochtje Noord-Zuid Nederland. (al dan niet offroad als ik een tnnz-gpx weet te scoren...)
Bert van Sprang schreef:
di 31 mar, 2020 19:40
En nu op zoek naar alternatieven in Nederland.
Buiten dagtochtjes van huis uit zie ik het voorlopig somber in.
Dit.

En dan liefst ook op de bredere wegen gezien de afstandsdiscipline van veel personen (m.n. bejaarden op e-bikes trouwens). Of voor onverhard gaan maar die mogelijkheden zijn schaars hier.
Fedor schreef:
wo 01 apr, 2020 06:32
Bert van Sprang schreef:
di 31 mar, 2020 19:40
En nu op zoek naar alternatieven in Nederland.
Buiten dagtochtjes van huis uit zie ik het voorlopig somber in.
Dit.

En dan liefst ook op de bredere wegen gezien de afstandsdiscipline van veel personen (m.n. bejaarden op e-bikes trouwens). Of voor onverhard gaan maar die mogelijkheden zijn schaars hier.

De reden waarom hier al snel afgezien werd van wandelen of fietsen. Alternatief nu roeien met het raam open. Mijn uitzicht is enorm groen dat scheelt. De regel is blijf thuis, ga enkel naar buiten voor noodzakelijke dingen of even een frisse neus. Dat is niet voor niets. Dus geen dagtochten. Je ontneemt zo de ander de ruimte om even een frisse neus te halen. Nederland heeft simpelweg teveel regio's waar de druk op de beschikbare open bare ruimte te weinig is voor de hoeveelheid mensen.
De regel is blijf thuis.
Dus geen dagtochten.
Wiens regel? Hier in Brabant kan je prima dagtochten maken zonder in de problemen te komen, zie mijn foto elders van de Drunense Duinen.
Bert van Sprang schreef:
wo 01 apr, 2020 12:20
De regel is blijf thuis.
Dus geen dagtochten.
Wiens regel? Hier in Brabant kan je prima dagtochten maken zonder in de problemen te komen, zie mijn foto elders van de Drunense Duinen.
Niet ieder leeft in een leeg gebied zoals ik al schreef.
En ooit bedacht dat het er nu leeg is omdat een ander thuisblijft? Stel je voor dat elke regiogenoot nu minder solidair is en ook een lange dagtocht gaat maken Bert? …. En beelden daarvan op het web plaatsen zal de solidariteit van anderen die binnen blijven op een gegeven moment ook onder druk zetten. Zeker als het dadelijk weer mooier warmer weer wordt.
Franzi schreef:
wo 01 apr, 2020 12:40
En ooit bedacht dat het er nu leeg is omdat een ander thuisblijft? Stel je voor dat elke regiogenoot nu minder solidair is en ook een lange dagtocht gaat maken Bert? ….
Zolang die neiging er niet is, is er geen probleem. Komende zondag als het mooi weer wordt zal die neiging er misschien wel zijn. Dan kun je beter thuisblijven. Het probleem dat afgelopen weken bleek was dat te veel mensen niet kunnen beslissen om om te keren en naar huis te gaan als het te druk is.
Die neiging om niet te gaan zal aardig aangetast worden als men met mooier weer steeds meer beelden ziet en verhalen hoort van anderen die wel dagtochten maken. Het is een kwestie van beschikbare ruimte per inwoner. En het verschil tussen de gezondheidszorg die de druk aankan of juist niet. Niet zo'n moeilijke keuze voor mij persoonlijk. :wink:
Franzi schreef:
wo 01 apr, 2020 12:40
Niet ieder leeft in een leeg gebied zoals ik al schreef.
En ooit bedacht dat het er nu leeg is omdat een ander thuisblijft? Stel je voor dat elke regiogenoot nu minder solidair is en ook een lange dagtocht gaat maken Bert? …. En beelden daarvan op het web plaatsen zal de solidariteit van anderen die binnen blijven op een gegeven moment ook onder druk zetten. Zeker als het dadelijk weer mooier warmer weer wordt.
Franzi: In deze tijd, waarin je ons adviseert het zekere voor het onzekere te nemen, en dus binnen te blijven, wordt het wel heel saai als we niet eens kiekjes van buiten mogen kijken.

Zondag gaat NL trouwens massaal barbecueën. Dus dan is het eind van de middag / begin van de avond ideaal om een stukje te gaan fietsen. :idea:
Ik ga zo lekker een stukje fietsen en ik zal geen foto's posten :D .
Franzi heeft wel degelijk een zeer valide punt.

Ik gun iedereen zijn ding, maar ik blijf niet thuis, zodat een Bert, of een wie dan ook, alle ruimte heeft op de prachtige fietspaden in de Drunense Duinen. Ik blijf thuis, omdat de overheid dat opdraagt, en dan werkt het het best als we solidair zijn met elkaar. Zodra er mensen zijn die zich gaan onttrekken, volgen er grote groepen; vergelijk het met 'vuil trekt vuil aan'.
Het doet ook denken aan het meeliften van anti-vaxxers op de groepsimmuniteit.
Bovendien blijf ik thuis, omdat getroffen mensen, en mensen in de zorg, me dat uitdrukkelijk vragen.

Is het nou echt zo moeilijk, om een paar weken, misschien maanden, dingen die je normaal wel doet, eens niet te doen?! Kom op zeg!
Iedereen heeft last van deze situatie, en voor heel veel mensen blijft die last niet beperkt tot het niet maken van een regulier fietstochtje.

Het enige wat ik je positief moet nageven Bert, is dat je eerlijk bent over je weinig sociaal gedrag en instelling.
@FLIX Dat dus! Zo bedoelde ik het ook.

Het is te hopen dat er genoeg IC bedden en zorgpersoneelsleden overblijven voor alle dikke Ikken en de solidairen onder ons als het eenmaal zo ver is dat wij of onze geliefden doodziek zijn. Het is een intelligente lockdown - kom op we zijn allemaal volwassen en weten dus hoe het is als iets een keer even niet kan. En we daarvoor dus een alternatief moeten vinden. Ik blijf in ieder geval thuis om mijn steentje bij te dragen aan een IC bed voor iedereen die het nodig heeft.

----
willem.m schreef:
wo 01 apr, 2020 13:10
Franzi: In deze tijd, waarin je ons adviseert het zekere voor het onzekere te nemen, en dus binnen te blijven, wordt het wel heel saai als we niet eens kiekjes van buiten mogen kijken.
Ik adviseer niets, dat doen de zorgmedewerkers en de overheid. De reden daarvoor is hopelijk al bekend En ook verbied ik het kijken van buitenplaatjes niet. Ik noem enkel een mogelijk effect van plaatjes en verhalen van anderen die nu wel lekker lang buiten recreëren op de mensen die nu wel solidair binnen blijven of slechts kort naar buiten gaan voor een frisse neus.