Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 28 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Wat is dat, slechts kort naar buiten? Een rondje van vijf minuten? Of vijf kilometer? Of vijftig, op de fiets?
Voor mensen die toch al weinig buiten komen, is een rondje rundum hause al een frisse neus. Ik fiets woon werk 2 x anderhalf uur, en dan is mijn rondje van een uurtje of twee wandelen eigenlijk al te weinig. Rekening houdend met re aanwezige ruimte, maar dat is zo logisch dat het raar is dat te moeten noemen.
Flix schreef:
wo 01 apr, 2020 13:34
Franzi heeft wel degelijk een zeer valide punt.
Ik gun iedereen zijn ding, maar ik blijf niet thuis, zodat een Bert, of een wie dan ook, alle ruimte heeft op de prachtige fietspaden in de Drunense Duinen. Ik blijf thuis, omdat de overheid dat opdraagt, en dan werkt het het best als we solidair zijn met elkaar.
Qua risico voor jezelf en anderen kun je beter een hele dag over een perifeer klompenpad op de Veluwe gaan wandelen (of een soortgelijke route fietsen) waar je sowieso hoogstens tien mensen tegenkomt die netjes uitwijken, dan een "frisse neus" te gaan halen in je eigen dichtbevolkte wijk. Zo'n eenzame route is heus niet zo lastig te vinden. Iedere wereldfietser weet dat mensen altijd en overal op een kluitje hokken en dat het daarbuiten altijd verrassend rustig is.Mijns inziens valt dat wel degelijk onder "intelligente lockdown".

En o ja, kom nou niet met de kans op ongelukken en het mogelijk bezetten van een kostbaar ziekenhuisbed, want al die klussers thuis momenteel zijn véél gevaarlijker bezig op hun gammele keukentrapjes.
Toch is het een paar weken geleden al gebeurd dat mensen massaal de bossen en andere gebieden opzochten terwijl het in de wijken stil was. In België zijn daarop bossen afgesloten.

Mocht het zo zijn dat vanaf komende maandag fietsen aan banden wordt gelegd dan komt dat niet door de tienduizend fietsers die vandaag gaan fietsen maar wel door de miljoen die dat op de stereotype zondagmiddag willen doen.

Ik denk overigens niet dat we bang hoeven zijn dat er gemiddeld over een week ineens meer gefietst wordt dan anders. Daarvoor zijn er veel te veel woonwerk-, school-, boodschappens-, en bezoekkilometers verdwenen.
Leon schreef:
wo 01 apr, 2020 16:53
Toch is het een paar weken geleden al gebeurd dat mensen massaal de bossen en andere gebieden opzochten terwijl het in de wijken stil was. In België zijn daarop bossen afgesloten.

Mocht het zo zijn dat vanaf komende maandag fietsen aan banden wordt gelegd dan komt dat niet door de tienduizend fietsers die vandaag gaan fietsen maar wel door de miljoen die dat op de stereotype zondagmiddag willen doen.

Ik denk overigens niet dat we bang hoeven zijn dat er gemiddeld over een week ineens meer gefietst wordt dan anders. Daarvoor zijn er veel te veel woonwerk-, school-, boodschappens-, en bezoekkilometers verdwenen.
Goede stelregel is: niet naar grote of bekende parkeerplaatsen in het bos rijden om daar op de fiets te stappen, niet naar de bekende recreatiegebieden, niet op zondag, dus niet aanstaande zondag over de Appeldijk bij Tricht gaan fietsen nu de bomen in bloei staan. Zo lastig is dat niet te bedenken.
Mijn favoriete rondje op de racer, langs de Linge, over de Appeldijk. Dat gaat 'm inderdaad niet worden nu.
Leon schreef:
wo 01 apr, 2020 12:45
Zolang die neiging er niet is, is er geen probleem. Komende zondag als het mooi weer wordt zal die neiging er misschien wel zijn. Dan kun je beter thuisblijven. Het probleem dat afgelopen weken bleek was dat te veel mensen niet kunnen beslissen om om te keren en naar huis te gaan als het te druk is.
Als we elders gaan lopen checken we de parkeerplaats: bij meer dan zoveel auto's keren we om. Is nu één keer gebeurd, voor de rest was het behoorlijk uitgestorven (al is het soms wel drukker bij terugkomst op de parkeerplaats, we lopen meestal op een vroeg tijdstip).
De huidige pandemie is zeker niet de eerste, of de ergste, in de geschiedenis - verre van dat. Voor wie wat meer van die geschiedenis wil weten hebben de belangrijkste economisch historische tijdschriften in de wereld de handen ineen geslagen en deze dossiers gemaakt:
https://ehsthelongrun.net/2020/03/2...h ... ry-part-a/
https://ehsthelongrun.net/2020/03/3...h ... ry-part-b/
Wim schreef:
wo 01 apr, 2020 18:16
De huidige pandemie is zeker niet de eerste, of de ergste, in de geschiedenis - verre van dat. Voor wie wat meer van die geschiedenis wil weten hebben de belangrijkste economisch historische tijdschriften in de wereld de handen ineen geslagen en deze dossiers gemaakt:
https://ehsthelongrun.net/2020/03/2...h ... ry-part-a/
https://ehsthelongrun.net/2020/03/3...h ... ry-part-b/
Werkende link:
https://ehsthelongrun.net/2020/03/26/th ... ry-part-a/
Polling schreef:
wo 01 apr, 2020 16:37
Wat is dat, slechts kort naar buiten? Een rondje van vijf minuten? Of vijf kilometer? Of vijftig, op de fiets?
Voor mensen die toch al weinig buiten komen, is een rondje rundum hause al een frisse neus. Ik fiets woon werk 2 x anderhalf uur, en dan is mijn rondje van een uurtje of twee wandelen eigenlijk al te weinig. Rekening houdend met re aanwezige ruimte, maar dat is zo logisch dat het raar is dat te moeten noemen.
Op een ander forum zijn we tot een redelijke consensus gekomen dat de maximale afstand nu beter rond de helft van wat je normaal in april als maximale afstand zou fietsen kan liggen. Dit met risicomijdende routekeuze.
Zo plan ik voor dooreweekse vrije dagen de mooie routes door bijv. de Eifel in terwijl ik voor paaszondag al een route rondom de kolenputten gepland heb (foeilelijk gebied).
Ik zou bijna zeggen:
Op naar Frankrijk ... maar er staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Afgezien daarvan hebben ze het in Frankrijk al heel veel langer goed begrepen ... 1m50 afstand houden.
 
Partageons la Route 1,5m 1.jpg
 
Partageons la Route 1,5m 2.jpg
Ik vind de helft van normaal ver, als er geen horeca of picknick mag / kan (koud). as zndag zou dat dan geen probleem meer zijn, onze max per dag zonder bagage is zo 120 km, dus rondje van 60 zou dan mogen. Ik vind het een mooie afstand, maar begrijp niet helemaal waar die op gebaseerd is...
Polling schreef:
wo 01 apr, 2020 19:58
Ik vind de helft van normaal ver, als er geen horeca of picknick mag / kan (koud). as zndag zou dat dan geen probleem meer zijn, onze max per dag zonder bagage is zo 120 km, dus rondje van 60 zou dan mogen. Ik vind het een mooie afstand, maar begrijp niet helemaal waar die op gebaseerd is...
Picknick in de zin van met een hele kluit 2 uur lang op dezelfde plek in het park zitten, dat is idd niet de bedoeling. Gezeten op een eenzaam bankje even een kwartiertje wat eten, dat is dan weer wel zeer goed mogelijk.
Afgelopen zaterdag reed ik een rit van 200km (je kunt dus wel uitrekenen wat ik normaal rij in deze tijd van het jaar). Ik ben nergens naar binnen gemoeten om eten of drinken te halen. Ik had genoeg bij me:

Afbeelding

Deze consensus kwam ook op basis van adviezen van diverse wielerorganisaties als de KNWU en de NTFU. De KNWU spreekt bijvoorbeeld over ritten waar je in maximaal 2 dagen van hersteld bent. Dan kom je inderdaad op rond de 50% van je normale max uit (in deze tijd van het jaar).
Ivo Miesen schreef:
wo 01 apr, 2020 20:36
Ik had genoeg bij me:

Afbeelding
Heb je dat allemaal opgedronken en -gegeten? Obesitas ligt op de loer. Daar kan geen tocht van 200 kilometer tegenop. Mijn langste tocht ooit was 275 kilometer, maar zelfs toen heb ik nog niet de helft genuttigd van wat op die foto staat.
t Is niet dat dat 's avonds voor de tv gegeten werd he. Ooit kleine 300 km gereden aan heel laag gemiddelde (idd bijna een volledige dag en nacht in t zadel, wou dat eens meemaken) en minstens even veel binnengespeeld qua suiker/ snacks. 'k Zie t probleem niet als dat uitzonderlijk verbruikt wordt?
derdekeer schreef:
wo 01 apr, 2020 22:00
Ivo Miesen schreef:
wo 01 apr, 2020 20:36
Ik had genoeg bij me:

Afbeelding
Heb je dat allemaal opgedronken en -gegeten? Obesitas ligt op de loer. Daar kan geen tocht van 200 kilometer tegenop. Mijn langste tocht ooit was 275 kilometer, maar zelfs toen heb ik nog niet de helft genuttigd van wat op die foto staat.
het drinken was bijna helemaal op (op een halve liter water na), van het eten nam ik ongeveer 1/3 mee terug. Onder deze omstandigheden kun je beter iets teveel dan te weinig bij je hebben.
Bij de vraag over hoe lang en hoe intensief sporten spelen twee aspecten een rol:

(1)Train je te zwaar (te intensief of te lang) dan heeft dit een (tijdelijk) negatief effect op je weerstand. Direct na een zware training ben je dus vatbaarder voor infecties. Hoe zwaar te zwaar is, is per persoon verschillend en afhankelijk van de mate van getraindheid.

(2)De druk op de openbare ruimte. Wordt die druk te groot en lukt het niet meer om voldoende afstand te houden, dan wordt ook de kans op besmetting groter. Ook dit is vooral een kwestie van je gezond verstand gebruiken. Ga op een rustig moment en vermijdt populaire routes en plaatsen waar je grote drukte verwacht. Merk je dat het toch te druk is, pas je gedrag dan aan. Ik denk ook dat we moeten accepteren dat er grote landelijke verschillen zijn. Mag iemand in Groningen, waar zeeën van ruimte zijn en nauwelijks besmettingen, niet meer een halve dag gaan fietsen, omdat iemand in de grote stad dat ook niet kan? Het gaat erom dat we onszelf en anderen niet onnodig in gevaar brengen. Afhankelijk van onze persoonlijke situatie moeten we onszelf daarom bepaalde beperkingen opleggen. Hierin moeten we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid nemen. Dat is wat van ons wordt gevraagd.
Gisteravond nog ff naar de supermarkt geweest... da's 10 keer gevaarlijker dan een stuk fietsen of wandelen (met inachtneming van de afstand).

Alleen twee kassa's tegenover elkaar open dus zijdelingse afstand was al te klein. Gaat de klant van de andere kassa ook nog ff een gesprek - over mijn schouder - beginnen met mijn kassier.
Manmanman :roll:
alma schreef:
do 02 apr, 2020 06:56
Hierin moeten we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid nemen. Dat is wat van ons wordt gevraagd.
Er wordt van je gevraagd dat je probeert de opgelegde regels en adviezen zo goed mogelijk op te volgen, zonder dat er handhaving voor nodig is van bv de politie. Dat wordt er van je gevraagd! Wat er niet wordt gevraagd is dat je argumentatie gaat zoeken waarom die regels niet voor jou gelden.

Als er een volledige lock-down zou komen, geldt jouw redenatie over corona in (de provincie) Groningen nog steeds. Dus dan geldt die lock-down niet voor de inwoners? En waar leg je dan grens waar wel z.g. ruimte is en waar niet? Bij de IJssel/IJsselmeer? Minus dan weer de grote steden binnen dat gebied?
En dan kunnen de Randstedelingen ook wel naar dat gebied rijden om daar hun rondje te gaan fietsen, want dan is er toch geen risico, en zijn ze verstandig bezig.

#creatief met corona...
En misschien nog even goed aan te halen over welke 'regels' we het hier hebben. Onder andere deze:

Voor iedereen in Nederland geldt: blijf zoveel mogelijk thuis. Werk thuis indien mogelijk en ga alleen naar buiten als dat nodig is: boodschappen doen, de hond uitlaten, een frisse neus halen of iets voor een ander doen. Blijf op 1,5 meter afstand van anderen, behalve binnen uw gezin/huishouden. Ga zoveel mogelijk alleen op pad. Mensen werkzaam in cruciale beroepen en vitale processen gelden kunnen wel naar hun werk als dat nodig is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland
Volgens mij wordt met "een frisse neus halen" niet bedoeld dat je alleen nog maar een blokje om mag, zie ook de diverse uitlatingen van dhr. Grapperhaus. Dus volgens mij wordt het wel degelijk aan ieder persoonlijk overgelaten wat verantwoord is. En voor een Amsterdammer is dat wellicht en helaas wat anders als voor een Oost-Groningen. Gisterenmiddag met een ruime boog rond Eindhoven gefietst en alleen tussen Eindhoven en Nuenen was het wat drukker, maar nooit zo dat ik niet makkelijk 1,5 m afstand kon houden.