Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 30 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Tja, als je geen huis hebt betekent thuis blijven lekker of de fiets blijven zitten. Goed voor de sociale cohesie want ik heb veel meer aanspraak dan normaal. Ook veel afkeurende blikken, maar ook een enkele: dat ga ik ook doen! Wel een boete van overijverige dienders gekregen omdat ik op een afgesloten paalkampeerplaaats stond. Dan maar weer wildkamperen. Overigens zijn campings nu ook heerlijk rustig. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom ik niet meer fietsreizigers door 't land zie toeren. Nou ja, er stond ook een schrale noordooster de laatste dagen, dus met het verwachte lekkere weer zal dit misschien veranderen. Lijkt me gezellig.

Ik heb er soort van voor gestudeerd, en volgens mij is er geen enkele reden om niet lekker een paar rondjes Nederland te fietskamperen in April. Sterker nog, volgens mij zou het deze mooie lente minachten om haar niet ook op deze manier te genieten. Voorts geloof ik dat het onze burgerplicht is om de, redelijke, geest van de beperkende regelgeving in acht te nemen, maar ons niet door een slechte uitwerking ervan in concrete gedragsregels te laten weerhouden te leven, wat op dit forum betekent, te fietsen.

(ok, het enige is dat je niet al te grote voorraden voedsel kunt meenemen op de fiets, dus vaker dan een huisbewoner moet ik naar de supermarkt. Inderdaad de enige plaats waar je gemakkelijk dicht bij veel mensen komt.)
Ja laten we dit weekend met allen erop trekken, lekker massaal de bossen in en stranden op.

Altijd erg opvallend dat bepaalde mensen vinden dat sociale gedragsregels niet voor hun gelden en dat ook nog op bepaalde manier trachten goed te praten.
nicolevelo schreef:
do 02 apr, 2020 19:19
CarlW schreef:
do 02 apr, 2020 15:40
Mja, op eigen kracht thuis raken betekent te voet en dus 5 km.
Op een afstand van ca 5 km van je woonplaats blijvend, kan je een rondje van ruim 30 km maken (cirkelomtrek bij straal = 5km).
Dat wordt lastig voor mij. Ten eerste zijn er niet genoeg bruggen over de Maas. Ten tweede is een deel van het gebied binnend ie straal afgesloten omdat de Belgische grens dicht zit.

Waar je nu wel op moet letten (en dat is minder een probleem in dit forum) dat je genoeg spullen bij je hebt om je fiets zelf te depanneren. De meeste fietsers die ik vandaag zag hadden hooguit een binnenbandje en een CO2 patroon bij zich, zo kaal was hun fiets.
Ja laten we dit weekend met allen erop trekken, lekker massaal de bossen in en stranden op.
Nope, de duizenden kilometers fietspaden. Het verschil tussen fietstoeren en een uurtje wandelen in het mooiste natuurgebied van de regio is dat er gebruik gemaakt wordt van de gehele beschikbare publieke ruimte. Wij schuwen immers zelfs de eindeloze polders niet! Wij doen geen natuurgebied aan, maar begeven ons in landschappen. Het mijden van bekende hotspots van wandelaars kan geen kwaad, maar die zijn van verre te herkennen door parkeerplaatsen vol blik. Het is eenvoudig deze hotspots te vermijden.
alstro schreef:
do 02 apr, 2020 23:40
Ja laten we dit weekend met allen erop trekken, lekker massaal de bossen in en stranden op.

Altijd erg opvallend dat bepaalde mensen vinden dat sociale gedragsregels niet voor hun gelden en dat ook nog op bepaalde manier trachten goed te praten.
Nope, de duizenden kilometers fietspaden. Het verschil tussen fietstoeren en een uurtje wandelen in het mooiste natuurgebied van de regio is dat er gebruik gemaakt wordt van de gehele beschikbare publieke ruimte. Wij schuwen immers zelfs de eindeloze polders niet! Wij doen geen natuurgebied aan, maar begeven ons in landschappen. Het mijden van bekende hotspots van wandelaars kan geen kwaad, maar die zijn van verre te herkennen door parkeerplaatsen vol blik. Het is eenvoudig deze hotspots te vermijden.

Precies, concrete gedragsregels gelden niet voor iedereen in iedere situatie. Het idee er achter daarentegen wel. We zouden er goed aan doen om zelf in te schatten wanneer concrete regels recht doen aan het idee. Soms betekent dat dus ook strenger zijn dan de voorgeschreven regels. Ieder gedragsprotocol moet in iedere context opnieuw aangepast worden om aan de gedachte erachter recht te doen. Zo hou ik liever wat meer dan 1.5 meter afstand wanneer iemand hoestend en proestend in de winkel loopt. Op die manier onderhandelen we continu tussen concrete regels en ons idee van waarom die regels bestaan.

Daarnaast, heel conreet, als je niet binnen de gangbare sociale categorien valt, dan gelden de concrete regels inderdaad voor die mensen niet. Zonder huis kun je niet binnen blijven, maar wel bedenken wat die regel tot doel heeft en dat doel in jouw situatie proberen te verwezelijken. En inderdaad, wanneer blijkt dat daklozen op een veilige manier buiten kunnen zijn, dan is er, tot er een bepaalde dichtheid aan mensen buiten op een plek is, geen enkele reden waarom ook niet-daklozen ononderbroken buiten kunnen zijn.
Lang verhaal, wat precies doet wat de tweede aangehaalde zin beweert.
EelkeG schreef:
do 02 apr, 2020 22:59
Overigens zijn campings nu ook heerlijk rustig.
Hebben die wel zin als er geen toiletmogelijkheden zijn. Of graaf je daar ook een gaatje in de grond ;)
EelkeG schreef:
do 02 apr, 2020 22:59
Ik heb er soort van voor gestudeerd, en volgens mij is er geen enkele reden om niet lekker een paar rondjes Nederland te fietskamperen in April.
Ik ben thuis. Ik heb de afgelopen 3 weken precies 3 keer boodschappen gedaan. Verder helemaal niks. Die boodschappen deed ik bij dezelfde winkel, vlakbij.
Wat deskundigen nu niet leuk vinden is als je vaak boodschapjes doet. Op de fiets moet dat vaker dan 1x per week. Wat ze echter absoluut vervelend vinden is als je de ene dag hier boodschappen doet en een volgende dag 50 km verder en zo voort. Mocht je dat inderdaad doen dan hoop ik dat je gestopt wordt en net als iedereen min of meer op één plek zult moeten blijven.
Gisteren naar de super voor mijn wekelijkse boodschappen, was het brood helemaal op, moest ik alsnog naar een tweede supermarkt.

Wellicht is het onverstandig om door het land te fietsen en iedere dag ergens anders boodschappen te doen. Echter: zolang het niet verboden is, vind ik het echt niet kunnen hier iemand daarvoor te veroordelen en zeker niet te wensen dat hij gestopt wordt. Voor zover ik weet zijn er op dit moment in het land ook nog gewoon campings open en is het dus toegestaan die te bezoeken.

Tevens vriendelijke verzoek hier niet naar vermeende deskundigen te verwijzen, deze deskundigen komen op dit moment als paddenstoelen uit de grond. Laten we ons svp beperken tot de officiële richtlijnen van de overheid.
Bert van Sprang schreef:
vr 03 apr, 2020 11:17
Laten we ons svp beperken tot de officiële richtlijnen van de overheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-covid-19

En wat staat er vooraan? "Blijf zo veel mogelijk thuis".
Het wordt best wel Groundhog Day in dit draadje... :roll:

Capture.JPG
EelkeG schreef:Tja, als je geen huis hebt betekent thuis blijven lekker of de fiets blijven zitten.
Het gaat er niet om of je een huis hebt, maar je hebt een verblijfplaats.
Ik heb kennissen in Spanje die op dit moment ook geen huis hebben, maar een camper. Die zitten vast op een camping. Die worden heus niet gearresteerd omdat ze geen huis hebben.
Bert van Sprang schreef: Tevens vriendelijke verzoek hier niet naar vermeende deskundigen te verwijzen, deze deskundigen komen op dit moment als paddenstoelen uit de grond. Laten we ons svp beperken tot de officiële richtlijnen van de overheid.
Denk je dat ik niet de overheid bedoel?
Bert van Sprang schreef:Echter: zolang het niet verboden is ...
Vergeet niet dat het in België inmiddels knetterverboden is om onnodige verplaatsingen te maken.
Leon schreef:
vr 03 apr, 2020 11:30
Vergeet niet dat het in België inmiddels knetterverboden is om onnodige verplaatsingen te maken.
Volgens de officiële Belgische richtlijnen nog niet: https://www.info-coronavirus.be/nl/

Eigenlijk identiek aan de NL-richtlijnen.
Ondanks de duidelijke informatie van de overheid op tv, maar ook via reclameboodschappen op de radio is het heel jammer om hier op het forum te moeten lezen dat er mensen zijn die zich kennelijk boven deze regels verheven voelen.

Een hele forse boete is dan ook heel erg op zijn plaats voor degenen die maling hebben aan de regels.

Ik gun iedereen een gezond leven en vrijwaring van het Corona virus en roep mijn medemens op om gewoon gehoor en invulling te geven aan de voorschriften van de overheid.

M.a.w.: BLIJF ZOVEEL MOGELIJK THUIS!!!
Gelukkig ook nog geen volle zalen met intensieve zorgen bij jullie lieve Noorderburen. Mocht dit wel het geval zijn: hoe zou u, die risico's in deze tijden niet schuwt, zich voelen mocht je voorrang krijgen op een beademingsmachine tov van wie dan ook?
Fedor schreef:
vr 03 apr, 2020 11:50
Leon schreef:
vr 03 apr, 2020 11:30
Vergeet niet dat het in België inmiddels knetterverboden is om onnodige verplaatsingen te maken.
Volgens de officiële Belgische richtlijnen nog niet: https://www.info-coronavirus.be/nl/

Eigenlijk identiek aan de NL-richtlijnen.
Ze delen wel boetes uit:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200403_049 ... rplaatsing
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200403_049 ... laatsingen
En ik hoorde dat iemand in België een boete heeft gekregen omdat hij/zij in Nederland een boodschap had gedaan na werktijd (het werk in Nederland was wel toegestaan). Edit: bron: https://www.1limburg.nl/na-het-werk-boo ... euro-boete
Fedor schreef:
vr 03 apr, 2020 11:50
Leon schreef:
vr 03 apr, 2020 11:30
Vergeet niet dat het in België inmiddels knetterverboden is om onnodige verplaatsingen te maken.
Volgens de officiële Belgische richtlijnen nog niet: https://www.info-coronavirus.be/nl/

Eigenlijk identiek aan de NL-richtlijnen.
Goed gezien Fedor. Volgens deze tekst is het inderdaad niet verboden, laat staan knetterverboden.

Bij de FAQs staat bovendien:

Wanneer mag ik buiten komen?
Je wordt verwacht van zoveel mogelijk thuis te blijven. Je mag enkel buitenkomen voor volgende zaken:

Gaan werken
Een verplaatsing in het kader van je werk
Naar de winkel gaan
Naar de bankautomaat of een postkantoor gaan
Naar de dokter gaan
Hulp bieden aan minder zelfredzame personen (minderjarigen, ouderen, gehandicapten, kwetsbare personen)
Een fysieke activiteit in openlucht (maar met aandacht voor de hygiënemaatregelen)

Kan ik individueel sporten of een wandeling maken?
Ja, zolang deze activiteit alleen wordt beoefend tussen familieleden die onder hetzelfde dak wonen of altijd met dezelfde vriend, met inachtneming van 1,5 meter tussen elke persoon.

Dan kunnen we gaan bakkeleien over wat "onnodig" is, maar het woord "knetterverboden" lijkt me in elk geval niet van toepassing op sportieve activiteiten tijdens welke je je houdt aan de geldende richtlijnen.

Ik krijg trouwens de indruk dat sommigen op dit forum maar al te graag politieagent zouden willen zijn en boetes uitdelen. :wink:
Inderdaad: BLIJF ZOVEEL MOGELIJK THUIS! en niet BLIJF THUIS! Dit geeft gelukkig ruimte tot eigen interpretatie en ik mag hopen dat het niet zover komt dat iemand die met de fiets onderweg is door omstanders er op gewezen wordt dat hij te ver van huis is.
Moeten we nou echt het randje van wat mag opzoeken?

De situatie is ernstig genoeg, met name in Belgie. Op onverklaarbare manier stijgt het dodenaantal daar harder dan bij ons. Qua bevolkingsaantal is Nederland een factor 1,5 groter dan Belgie. Drie weken geleden was het totale aantal sterfgevallen door corona in Belgie nog een factor 4 lager dan hier ; nu is dat nog maar een factor 1,3. Je ziet de lijnen naar elkaar toe kruipen.
Maar ook in Nederland is het aantal sterfgevallen gecorrigeerd voor de bevolkingsomvang een factor 5 hoger dan in Duitsland.

Edit : hier stond een fout plaatje! Het goede plaatje staat 2 posts verder.
math schreef:
vr 03 apr, 2020 12:26
Afbeelding
Kennelijk heb je al de cijfers voor de komende 6 dagen? 8) (17 dagen na 23 maart)