Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Marjan schreef:
wo 18 mar, 2020 09:24
moderator schreef:
wo 18 mar, 2020 08:05
Graag ontopic blijven!
Dus graag alleen berichten die betrekking hebben met het fietsen of fietsreizen.
De vraag is gesteld ivm de actuele situatie.
Dit topic loopt in mijn beleving als een heel gewoon gesprek.
Ik weet niet hoe jou gesprekken in het dagelijks leven verlopen, maar als ik zie hoe men hier elkaar aanvalt, afvalt en de les leest dan vind ik daar weinig gewoon aan.
Leon schreef:
wo 18 mar, 2020 09:27
In België mag je vanaf vandaag 12.00 uur nog recreatief fietsen, maar "enkel in gezelschap van maximaal één persoon, namelijk een familielid dat onder hetzelfde dak woont.” (hbvl.be)
Het is iets anders (al was de communicatie verre van optimaal). Men mag met het volledige gezin buiten (ja, ook met een groot gezin).

Ook mag men naar buiten met één persoon die niet tot het gezien behoort.
Onderzoek: Coronavirus kan uren besmettelijk zijn in lucht en dagen op oppervlaktes
Uit nieuw onderzoek dat is gepubliceerd in de New England Journal of Medicine blijkt dat het COVID-19-virus in de lucht mogelijk zo'n drie uur kan overleven en op oppervlakten zelfs dagen.

Op plastic en roestvrij staal kan het virus maximaal drie dagen overleven. Op karton was het virus na maximaal 24 uur niet meer levensvatbaar. Op koper overleeft het COVID-19-virus maximaal vier uur.

Twee uur geleden gepubliceerd op nu.nl, de link daar naartoe is niet te knippen omdat het nieuws ververst https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/h ... redirect=1

maar het betreffende onderzoek = https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/N ... tured_home

Als dit echt waar is (dus geen fakenieuws of slecht wetenschappelijk onderzoek) dan .... :? :shock:
Franzi schreef:
wo 18 mar, 2020 11:32
Onderzoek: Coronavirus kan uren besmettelijk zijn in lucht en dagen op oppervlaktes
Uit nieuw onderzoek dat is gepubliceerd in de New England Journal of Medicine blijkt dat het COVID-19-virus in de lucht mogelijk zo'n drie uur kan overleven en op oppervlakten zelfs dagen.

Op plastic en roestvrij staal kan het virus maximaal drie dagen overleven. Op karton was het virus na maximaal 24 uur niet meer levensvatbaar. Op koper overleeft het COVID-19-virus maximaal vier uur.

Twee uur geleden gepubliceerd op nu.nl, de link daar naartoe is niet te knippen omdat het nieuws ververst https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/h ... redirect=1

maar het betreffende onderzoek = https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/N ... tured_home

Als dit echt waar is (dus geen fakenieuws of slecht wetenschappelijk onderzoek) dan .... :? :shock:
We gaan de komende periode heel veel resultaten van onderzoek kunnen lezen op het net, dat is het voordeel van www. De interpretatie van de bevindingen moeten we echter overlaten aan experts.
nicolevelo schreef:
wo 18 mar, 2020 11:45
Franzi schreef:
wo 18 mar, 2020 11:32

Twee uur geleden gepubliceerd op nu.nl, de link daar naartoe is niet te knippen omdat het nieuws ververst https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/h ... redirect=1

maar het betreffende onderzoek = https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/N ... tured_home

Als dit echt waar is (dus geen fakenieuws of slecht wetenschappelijk onderzoek) dan .... :? :shock:
Ik adviseer om de interpretatie van dit soort bevindingen over te laten aan experts.
Je kan ook - in ieder geval als je een zekere scholing hebt in het lezen van dit soort zaken - even goed kijken wat er werkelijk staat.

Uit z'n verband gerukt wordt het alsnog gemakkelijk tot"fake news", hoe degelijk het onderzoek ook was:
Het gaat om onderzoek onder laboratorium-omstandigheden (je zou bijna zeggen: vanzelfsprekend) !
Ik had al eerder een of andere voorpublicatie gezien, de naam Neeltje van Doremalen triggerde mij om even verder te kijken.

De eerste en ook verstandige kanttekening die bij de resultaten werd geplaatst is dat met name in de buitenlucht de overlevingstijd veel lager zal zijn omdat de aerosol-druppeltjes daar een kortere levensduur hebben en vooral ook omdat UV-straling het virus stuk maakt (dat is ook de achtergrond van het vermoeden dat de virulentie in het voorjaar zal afnemen).

Zeep en alcohol verstoren de vetten van mantel van het virus en daarmee wordt het inactief.

De zorgelijke kant dus dat op RVS (en plastic) de overlevingsduur nogal lang kan zijn, met name RVS heeft een schijnbaar cleane uitstraling, en dat is dus verraderlijk (in het verleden werd wel gesuggereerd dat metaal-ionen een steriliserend effect zouden hebben, en dat je daarom metaal boven plastic zou moeten verkiezen).
Je wilt dan overigens wel weer weten wat de transmissiekans en overlevingskans is als je het virus via plastic of RVS op je handen krijgt en wat de kans is dat je jezelf of en ander via je handen besmet.

Je gaat immers niet staan likken aan een RVS deurknop, en je stopt zo'n knop nog minder in je oog.
Net lekker in de korte broek 60 km gefietst met (Op zijn nadrukkelijke verzoek) 81-jarige fietsvriend. Toen hij koffie wilde gaan drinken bij zijn broer was die daar niet zo blij mee :D.
Franzi schreef:
wo 18 mar, 2020 11:32
Als dit echt waar is (dus geen fakenieuws of slecht wetenschappelijk onderzoek) dan .... :? :shock:
Dan hebben we een mogelijkheid om de infectiegraad te beperken ten opzichte van nu. Zo kun je het ook zien. Vervelender was geweest als onderzoeken geen besmettingsmogelijkheden konden vinden maar mensen desondanks ziek worden.

Maar verdere interpretatie is inderdaad iets voor experts.
Bridgestone SM schreef:
di 17 mar, 2020 12:35
In ieder geval is men nu in Frankrijk iets creatiever als bij de Spaanse en Italiaanse buren.

<knip>

De tekst is aan gepast door Bridestone SM, Moderator
waarom niet even vertalen? we zijn op een Nederlandse forum, geen franse. Denk niet dat iedereen hier de franse taal kent. Dus je bijdrage is volledig nutteloos en overbodig.
Ik ben het met zivojan eens dat hele lappen tekst schrijven niet altijd een verbetering is, zeker als dit in het Frans is. Maar vervolgens hele lappen 'zinloze' tekst quoten zonder duidelijke aanleiding, heeft ook weinig zin. Sinds de nieuwe website lijkt dat vaker te gebeuren, of in ieder geval valt het mij meer op.
martin schreef:
wo 18 mar, 2020 16:54
Ik ben het met zivojan eens dat hele lappen tekst schrijven niet altijd een verbetering is, zeker als dit in het Frans is. Maar vervolgens hele lappen 'zinloze' tekst quoten zonder duidelijke aanleiding, heeft ook weinig zin. Sinds de nieuwe website lijkt dat vaker te gebeuren, of in ieder geval valt het mij meer op.
De vijand-optie (excusez-moi, ik heb die term niet bedacht) biedt normaal de mogelijkheid om dergelijke lange bijdragen te vermijden. Door deze integraal te quoten zie ik ze alsnog. En bedankt he! :wink:
Dat Frans geeft me dan weer wel een lekker vakantiegevoel, ook al is de boodschap natuurlijk dat dat er nu juist niet in zit.
Ik moest vanmiddag voor dringende zaken naar Leek toe. De reis ging per fiets, deels per trein. Zolang het nog wel kán, misschien straks niet meer. In de Arriva-trein amper mensen. Het Groninger Hoofdstation is zowat uitgestorven, dit was "mijn" vertrouwde station van het woon-werk verkeer, toen ik nog tot 2016 heb gewerkt. Wég gezelligheid. Alleen de tijdschriftenkiosk, de Etos, het GWK en de Albert Heijn waren nog open, de rest zoals de horeca zat potdicht. Niet eens een kopje koffie. Conducteurs met handschoenen. Maar twee mensen gezien met een mondkapje. Mijn meegenomen mondkapje dan maar niet gebruikt. Onderweg de McDonald's gezien aan het Hoendiep bij de westelijke ringweg, rondom afgezet met rood-witte linten. Hoe surrealistisch is de wereld nu geworden....
Gelukkig had ik water en melk bij me, totaal 49 km gefietst. Ik nam mijn lichte racefiets, de Focus Culebro. Op weg terug naar huis begon het ook te regenen en dat zonder spatborden....

IMG_20200318_125305.jpg
IMG_20200318_160800.jpg
IMG_20200318_161720.jpg
Het was vandaag weer heerlijk fietsweer. Lekkere frisse lucht met af en toe een zonnetje. De IJssel stond er lekker hoog bij zodat de pondjes niet voeren maar door het extra lange rondje er misschien wel vanaf vlogen. Het Grote Genieten :D
6ACB2AC9-4402-47CC-88F6-3A15F00A9E9D.jpeg
Onderweg naar Leek en terug ben ik ook veel wielrenners tegengekomen. Elkaar vaak begroeten. Dus waarom niet en misschien wordt dit straks niet meer mogelijk gemaakt.

Op de foto rechts de scheve kerktoren van Midwolde bij Leek.

DSCF3838-kl.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
wo 18 mar, 2020 19:50
...
Ik moest vanmiddag voor dringende zaken naar Leek toe. De reis ging per fiets, deels per trein.
...
IMG_20200318_125305.jpg
En dan zijn er op dit forum toch nog mensen die klagen over te weinig ruimte voor fietsen in de trein... 8)
Dagelijks leven staat zijn kop, ik mag hopen dat de lock down uit kan blijven
IMG_1962.jpg
Vandaag twee korte fietstochten gemaakt, tussen het thuiswerk door.
Het mag in België.
Maar het was een bizarre ervaring.
Normaal denk ik over fietsen als de onschuldige activiteit bij uitstek, alleen geëvenaard door wandelen. Je beweegt lijf en leden, produceert geen uitlaatgassen, maakt geen lawaai, neemt weinig plaats in op de weg, geniet van de zon.
Maar vandaag zat ik in het verzet. Ik was subversief.
En niet alleen ik. De andere fietsers die ik zag waren schichtig, kop naar beneden.
Hard fietsen, genieten van de inspanning: een zonde.
We verstoorden de orde.
Heel vreemd.
derdekeer schreef:
wo 18 mar, 2020 21:56
Vandaag twee korte fietstochten gemaakt, tussen het thuiswerk door.
Het mag in België.
Maar het was een bizarre ervaring.
Normaal denk ik over fietsen als de onschuldige activiteit bij uitstek, alleen geëvenaard door wandelen. Je beweegt lijf en leden, produceert geen uitlaatgassen, maakt geen lawaai, neemt weinig plaats in op de weg, geniet van de zon.
Maar vandaag zat ik het verzet. Ik was subversief.
En niet alleen ik. De andere fietsers die ik zag waren schichtig, kop naar beneden.
Hard fietsen, genieten van de inspanning: een zonde.
We verstoorden de orde.
Heel vreemd.
Derdekeer, ik herken wat je schrijft. Zelfde hier.
Gewoon naar buiten blijven gaan! Dat is wat ik zelf doe tenminste.
En zorg dat je immuunsysteem in orde is.

Afbeelding
Maar het was een bizarre ervaring.
En dat wordt nog veel erger omdat anderen je binnenkort afkeurend gaan aankijken omdat ze vinden dat je een gevaar voor de volksgezondheid bent.