Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe topokaarten en luchtfoto's op topotijdreis.nl - Forum Wereldfietser

Nieuwe topokaarten en luchtfoto's op topotijdreis.nl

Nu we toch alleen maar virtueel kunnen fietsen is het natuurlijk wel leuk om plannen te maken waar we straks weel hopelijk kunnen gaan fietsen.

Afgelopen week zijn op de website www.topotijdreis.nl de versies 2019 van de Nederlandse Topografische kaarten bijgeplaatst.
Tevens heb ik ontdekt dat er ook een - beperkt - aantal jaargangen van luchtfoto's op staan. Ik weet niet of die er al een tijdje op stonden.

Uiteraard zijn er allerlei andere bronnen van kaart- en luchtfoto-informatie, maar ik vond het wel het vermelden waard.
Qua vergelijken van oude topografische kaarten met elkaar vind ik deze website onovertroffen.
Een prachtige website inderdaad waar ik met plezier inzoom op de (oude) stafkaarten. Stafkaarten zeggen door hun gedetailleerdheid zoveel over de aard en rijkdom van het landschap. Maar ook een website die je laat schrikken. Nederland is de afgelopen decennia flink omgespit. Een trend die zich nog steeds (omwille van de vooruitgang) voorzet.
Voor Frankrijk heb je de site Geoportail https://www.geoportail.gouv.fr/carte , bekend van de IGN kaarten.
Rechts kun je lagen aanklikken, en als je dan klikt op + DE DONNÉES dan krijg je nog meer lagen, deze zijn links aan en uit te zetten.
Ook leuk om eens mee te spelen.
Bij sommige kaarten is er een 3D-optie, te bedienen met CTRL en de muis, net als in Google maps 3D. Misschien handig met een route uitstippelen.
Een heerlijke website om als virtuele tijdmachine in weg te vluchten. Wegdromen in landschappen die nog best veel geleken moeten hebben op de schilderijen van Jacob van Ruijsdael, Meindert Hobbema en Hendrick Avercamp, doorspekt met scharrelvee van Paulus Potter.

Vervolgens zie je in sneltreinvaart hoe de industriële revolutie losbarst en er steeds meer kanalen, spoorlijnen, wegen en bruggen worden aangelegd. Hoe steden uit hun 17e-eeuwse bastions barsten en zich steeds sneller uitbreiden.

Een mooi voorbeeld is het IJ. Ooit was dit een noordelijke zijtak van de Rijn, die bij Castricum in de Noordzee uitmondde (het Oer-IJ). Kort voor 1875 is het IJ samen met het Wijkermeer een soort lagune met een nauwe opening naar de Zuiderzee, omringd door ingedijkt laagveen dat door eeuwenlange ontwatering is ingeklonken en lager dan de waterspiegel van het IJ is komen te liggen. In het IJ liggen een paar eilanden: Ruigoord en de Ho(o)rn. De spoorweg Amsterdam-Haarlem ligt er dan al dik 30 jaar, maar naar Zaandam moet je nog de boot nemen.

Afbeelding

Op de kaart van 1882 is het IJ helemaal drooggelegd, op twee kleine stukjes na bij Amsterdam en Spaarndam. Het nieuwe Noordzeekanaal verbindt de Amsterdamse haven nu rechtstreeks met de Noordzee. De IJpolders zijn in rechte percelen verkaveld, waarboven de voormalige eilanden Ruigoord en De Hoorn als grillige kussentjes uitsteken (zoals Schokland in de Noordoostpolder). Ook ligt er een nieuwe spoorlijn naar Alkmaar, die ook de Zaanstreek met Amsterdam verbindt.

Afbeelding

In 1913 valt vooral het met rode lijnen aangegeven wegennet op. Bij Amsterdam en Zaandam zijn een paar nieuwe havens gekomen. In de Wijkermeerpolder is een stukje van de Stelling van Amsterdam te zien.

Afbeelding

In 1949 is het voormalige eiland De Hoorn doorgraven voor de aanleg van de Westhaven.

Afbeelding

In 1961 heeft de kaart meer kleur gekregen. Weilanden zijn nu groen en akkerland is wit, waardoor de IJpolders nu goed zijn te onderscheiden van het omringende veenweidegebied. Tussen Oostzaan en Landsmeer heeft een veenweidegebied met heel veel slootjes plaatsgemaakt voor de strak verkavelde Twiskepolder. Bij Velsen ligt nu een tunnel onder het Noordzeekanaal.

Afbeelding

Negen jaar later is er veel veranderd. De steden zijn hard aan het groeien. De Coentunnel en de IJtunnel zijn gereedgekomen. Het westelijk havengebied van Amsterdam strekt zich nu uit tot Zijkanaal F.

Afbeelding

In 1982 zijn er enkele snelwegen bijgekomen. Ook staat de Hemspoortunnel al op de kaart, die een jaar later de Hembrug zal vervangen. Het voormalige eiland Ruigoord is grotendeels verdwenen onder het 'zand van Joop', terwijl de overgebleven huizen en het kerkje van het gelijknamige dorpje gekraakt zijn. Ook Zijkanaal F is onder dit zand verdwenen. Landbouwgrond moet niet alleen wijken voor havens en stadsuitbreidingen, maar ook voor recreatiegebied Spaarnwoude. Ook de nog jonge Twiskepolder gaat weer op de schop.

Afbeelding

In 2005 is de Wijkertunnel gereedgekomen en de Hembrug verdwenen. Ruigoord ligt nu pal aan de Afrikahaven (zie mijn foto's van de symbolische acties tegen de aanleg hiervan). Verder westwaarts hebben de laatste IJpolderakkers plaatsgemaakt voor bossen, fietspaden, parkeerterreinen en golfbanen. Alleen ten noorden van het Noordzeekanaal, met name in de Wijkermeerpolder, ploegen nog boeren op de voormalige IJbodem. Wie had dat een eeuw geleden voor mogelijk gehouden?

Afbeelding

Veertien jaar later is de tweede Coentunnel met de A5 erbij gekomen. Het restant van Ruigoord is nu een culturele vrijhaven, omringd door bedrijven. Verder lijkt het tijdperk van de grenzeloze groei hier voorbij, maar schijn bedriegt. Die groei gaat verder buiten deze kaart, met name rond Almere en in de Haarlemmermeer.

Afbeelding

Hoe het er hier over 50, 100 of 200 jaar uit zal zien, weet niemand. Wel lijkt het haast onvermijdelijk dat de zee hier weer een keer terug zal keren, lang voordat een nieuwe IJstijd die zee weer terug zal dringen...
Hoi Leon, om even terug te gaan naar de eerste melding: De Topotijdreis is inderdaad onlangs uitgebreid met de optie om over te schakelen naar luchtfoto’s. De luchtfoto’s van 2012-2018 waren al beschikbaar, maar nu ook de luchtfoto’s van 2006-2011 en 2019 als nieuwe toevoeging binnen ArcGIS. Alle beschikbare luchtfoto’s zijn ook te bekijken via een specifieke Luchtofototijdreis, https://luchtfototijdreis.nl/. Veel plezier met het nieuwe reizen.
keesswart schreef:
vr 10 apr, 2020 17:10
Een mooi voorbeeld is het IJ.
Leuk dat je alles op een rijtje gezet hebt, Kees. Het IJ en het Wijkermeer zijn inderdaad mooie voorbeelden. Ik vraag me overigens af wat de reden van het inpolderen is geweest. Van “De Meer” (de Haarlemmermeerpolder) weet ik dat men als de dood was dat Amsterdam ten prooi zou vallen aan het destijds steeds maar verder uitdijende water. Door turfwinning waren in de loop der tijd drie meren ontstaan: Het Leidse Meer, het Haarlemmermeer en het Spieringmeer (hier herinnert de Kromme Spieringweg in het noorden nog aan). Door landafslag werden de meren steeds groter en vormden op het laatst één groot meer: het Haarlemmermeer. Het kon daar tijdens een zuidwesterstorm flink te keer gaan met gevolg steeds meer landafslag aan de noordoostkant. Het Haarlemmermeer had dan ook een bijnaam: de Waterwolf. Het verdere verloop is bekend: na eerdere pogingen die stukliepen op politiek geharrewar en beperkte technische middelen kwam het gebied in 1852 droog. Op de kavels in “De Meer” kwamen boerderijen in diverse bouwstijlen (door de eigenaren meegenomen uit hun geboortestreek) met aansprekende namen. Veel van deze boerderijen zijn alweer verdwenen, opgegaan in een nieuwe levensfase van de Haarlemmermeer: Graan voor Visch (nu een wijk in Hoofdorp), De Badhoeve (nu Badhoevedorp) en De President (recent gesloopt, wordt een bedrijvenpark).

Wat de luchtfoto’s aangaat, afgelopen vrijdag de 10e waren ze waarschijnlijk luchtfoto’s aan het maken boven een deel van Zuid-Holland en “De Meer”, mogelijk gebruikmakend van de huidige luwte in het luchtruim. Een vliegtuigje van de ESA vloog boven onze regio steeds heen en weer.

Afbeelding
keesswart schreef:
vr 10 apr, 2020 17:10
Een heerlijke website....
Voor deze post is een simpel + veel te weinig,
Bedankt, ik hou wel van een lesje geschiedenis.
Gr. Marcus
Ook leuk als je in de buurt van het spoor woont zijn de luchtfoto’s van Prorail. Standaard ingesteld op meest recent. De voorgaande jaren bestreken een groter oppervlak met een lagere resolutie.

https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.p ... 940/5.1096