Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverzekering wereldreis - Forum Wereldfietser

Fietsverzekering wereldreis

Hey allemaal,

Net nieuw hier en al veel gelezen maar lang niet alles. Gezien het coronavirus het plan van mijn partner en mij heeft uitgesteld, tijd genoeg dus om verder te graven, maar wie weet kunnen jullie mij ook verder helpen.

Ons plan was om vanaf april een fietsreis naar Zuidoost-Azië te maken voor > 1 jaar. Baan, appartement etc. opgezegd, maar gelukkig hebben we een (tijdelijke) oplossing gevonden. Enfin, wanneer het mogelijk zou zijn, willen we onze plannen we doorzetten. Hierbij bleef ik tot de dag van vandaag met een probleem zitten m.b.t. verzekeringen waar ik niet echt een antwoord op vind op dit forum of elders. Omdat we voor onze reis meer dan 8 maanden weg zijn, zijn we verplicht ons uit te schrijven bij de gemeente (technisch gezien: we wonen momenteel in België waar we ons moeten uitschrijven, maar zullen ons dus niet terug in Nederland inschrijven).

Nu weet ik dat er ook al een draadje is geweest met de voor- en nadelen om wel of niet in te schrijven. Los daarvan heb ik tot nu toe nog nergens een fietsverzekering gevonden die ons wil verzekeren als wij geen vast woonadres in Nederland (dan wel België) hebben. Voor medische dekking, reisbijstand etc. heb je de Globetrotter (Allianz) en Joho Special Isis, maar onze mooie Santos TM 3+ worden maar beperkt gedekt. En we nemen deze dan wel met slot en al overal mee naar toe, maar het voelt gewoon niet prettig dus zonder verzekering.

Is er geen enkele verzekeraar of constructie waar dit wel mee gaat? Ik neem aan dat velen van jullie ook >8 maanden zijn gaan fietsen. Allemaal zonder verzekering en op goed geluk of zonder uit te schrijven? En mocht er iets gebeuren, wordt hier achteraf dan geen probleem van gemaakt als ze vragen wanneer je bent vertrokken?

Bedankt voor alle input alvast!
Wereldreis 2016-17,
Niet uitgeschreven , huiseigenaar namelijk en goed kunnen verhuren.
Verzekering bij Allianz en in 5 continenten en 20.000 km. niets verdwenen /gestolen. Wel alles wildkamperen dus zelden meer dan 37,5 cm. ver van de fiets.
Op de kosten van een wereldreis is de waarde van een fiets niet eens zoveel en geloof me ; Als je eenmaal op weg bent vallen alle zorgen van je af.
Maar eh........ Zd oost Azie , vindt je dat niet een erg klein doel voor zo'n grote reis ?
Groeten van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Bedankt voor de info. Bedoeling is vanuit België die kant op te gaan en dan te zien hoe verder. Maar ja, voorlopig 'on hold' dus...
Nooit uitgeschreven, alleen medisch/ repatriëring verzekerd. Verzekeren doe ik alleen risico's die ik niet zelf dragen kan. Maar begrijp ook dat je voor zulke mooie fietsen wat extra zekerheid wil.
Overging heb ik de stellige overtuiging dat buiten West Europa de kans op fietsendiefstal fors veel kleiner is.
Meeste is hierboven al geschreven. Oplossing is niet uitschrijven.
Maar eerlijk gezegd is (voor ons dan) de beste oplossing het anders tegen je materiaal aankijken en tegen je reis. Reizen is avontuur en avonturen gaan gepaard met risico’s. Wij zijn op onze wereldreizen altijd goed verzekerd maar niet voor de onderdelen waarvan we weten dat als er iets geks daarmee gebeurd, we waarschijnlijk ter plekke een creatieve oplossing met lokale mensen in elkaar gaan smeden. Tijdens je reis verander je. In ons geval werden we meer en meer creatiever en vonden allerlei oplossingen voor problemen waar we nooit aan gedacht hadden. Achteraf hadden we dat niet willen missen (toen het gebeurde wel :D ). Een fiets heeft een waarde. Zou zeggen, verzeker het niet. Zet die waarde op je bankrekening. Je zult zien dat je op je reis maar heel weinig ver bij je fiets vandaan bent.