Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Booking.com, is dat wat? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Booking.com, is dat wat?

willem.m schreef:
za 25 apr, 2020 10:17
Is dat een fout tegen de logica? Ik denk dat het de principiëlen vooral niet goed uitkomt. Iets met boter en een hoofd... 🤔
Ja het is een vette drogreden. Een jij -bak.
Flix schreef:
za 25 apr, 2020 10:21
Dit soort bedrijven zijn er sinds kort, om nooit meer weg te gaan.
Een opmerkelijke uitspraak vind ik dat. Juist nu zouden we moeten weten dat er meer zomaar weg kan gaan dan we ooit voor mogelijk hielden.
Leon schreef:
za 25 apr, 2020 10:58
Flix schreef:
za 25 apr, 2020 10:21
Dit soort bedrijven zijn er sinds kort, om nooit meer weg te gaan.
Een opmerkelijke uitspraak vind ik dat. Juist nu zouden we moeten weten dat er meer zomaar weg kan gaan dan we ooit voor mogelijk hielden.
Wat er zomaar weg kan gaan weten we nog niet.

Hans
Ik wilde me niet met deze discussie bemoeien maar ik werd getriggered door het volgende opinie stuk in de Volkskrant. Het sluit aan bij deze discussie.
Mijn gevoel is dat er voor dit soort bedrijven (booking.com) geen plek dient te zijn in de rij voor overheidssteun. De exorbitante winsten die gemaakt en worden en dan geen spaargeld hebben om een paar maanden salaris te kunnen betalen. Deze bedrijven die geen enkele toegevoegde waarde bieden alleen maar als doel hebben om primair hun aandeelhouders dividend uit te keren.
Het product wat ze leveren draagt op geen enkele manier bij aan een betere samenleving.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bf5a48bc/
Revanho schreef:
za 25 apr, 2020 09:35
eindgebruiker schreef:
za 25 apr, 2020 09:21
bert sitters schreef:
vr 24 apr, 2020 20:17
Genius-status
Intrigerend.

Bij Apple hebben ze de betekenis van het woord Genius omgebogen tot "ik werk op de helpdesk en weet net iets meer dan de verkopers hier". Wat betekent Genius bij Booking.com?
https://www.booking.com/genius.nl.html
Waarbij het niet duidelijk is of die extra voordelen betaald worden met een tikkeltje minder winst van Booking of het vooral de accommodatie-eigenaar is die hier meer voor moet afdragen.
Renaat
Uiteraard betaalt de hoteleigenaar dat. Wat hij ervoor terugkrijgt: een hogere ranking onder veelboekers, dus een grotere kans dat de kamer geboekt wordt door betrouwbare gasten (zowel financieel als waarschijnlijk ook qua gedrag). Wederom die win-winsituatie...
Leon schreef:
za 25 apr, 2020 09:28
Uiteindelijk zou ik er als fietser genoeg aan hebben als ze bij de balie van een hotel dagelijks een txt-bestandje met kamerbeschikbaarheid zouden bijhouden op hun eigen website.
Wat een raadselachtige opmerking gezien het uitgangspunt van de discussie: voor- en nadelen van een podium waarop vrijwel alle hotels in een regio te vinden zijn, zodat je prijzen snel kunt vergelijken en eenvoudig kunt boeken. Voorwaarden waaraan jouw txt-bestandje in geen enkel opzicht voldoet.
egopro schreef:
za 25 apr, 2020 12:23
Mijn gevoel is dat...
Relevante discussie, maar niet in dit draadje a.u.b.
Flix schreef:
za 25 apr, 2020 12:37
egopro schreef:
za 25 apr, 2020 12:23
Mijn gevoel is dat...
Relevante discussie, maar niet in dit draadje a.u.b.
Het is gewoon een uiting van een mening denk ik. Mag dat niet?
peter de rijk schreef:
za 25 apr, 2020 12:32
Leon schreef:
za 25 apr, 2020 09:28
Uiteindelijk zou ik er als fietser genoeg aan hebben als ze bij de balie van een hotel dagelijks een txt-bestandje met kamerbeschikbaarheid zouden bijhouden op hun eigen website.
Wat een raadselachtige opmerking gezien het uitgangspunt van de discussie: voor- en nadelen van een podium waarop vrijwel alle hotels in een regio te vinden zijn, zodat je prijzen snel kunt vergelijken en eenvoudig kunt boeken. Voorwaarden waaraan jouw txt-bestandje in geen enkel opzicht voldoet.
Het is gewoon een illustratie van de waanzinnige infomatie-overkill die in de internetwereld heerst. Ik denk dat je me wel begrijpt.
Voorbeeld dat in deze discussie naar voren kwam: alleen al om uit te leggen wat een Geniusstatus is gebruikt deze website zeven beeldschermen: https://www.booking.com/genius.nl.html
egopro schreef:
za 25 apr, 2020 12:23
Ik wilde me niet met deze discussie bemoeien maar ik werd getriggered door het volgende opinie stuk in de Volkskrant. Het sluit aan bij deze discussie.
Mijn gevoel is dat er voor dit soort bedrijven (booking.com) geen plek dient te zijn in de rij voor overheidssteun. De exorbitante winsten die gemaakt en worden en dan geen spaargeld hebben om een paar maanden salaris te kunnen betalen. Deze bedrijven die geen enkele toegevoegde waarde bieden alleen maar als doel hebben om primair hun aandeelhouders dividend uit te keren.
Het product wat ze leveren draagt op geen enkele manier bij aan een betere samenleving.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bf5a48bc/
Er zijn tal bedrijven die weinig bijdragen aan een betere samenleving.
Nu pleit ik niet voor overheidssteun. Als booking omvalt, dan duiken er anderen in het gat in de markt. Wel triest voor de vele werknemers.
Ik geef alleen maar als fietsreiziger mijn ervaringen weer met voor- en nadelen. Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen.

Ik zie dat er inmiddels op dit forum een draadje is gestart over wel of geen overheidssteun aan booking.
egopro schreef:
za 25 apr, 2020 12:23
Ik wilde me niet met deze discussie bemoeien maar ik werd getriggered door het volgende opinie stuk in de Volkskrant. Het sluit aan bij deze discussie.
Mijn gevoel is dat er voor dit soort bedrijven (booking.com) geen plek dient te zijn in de rij voor overheidssteun. De exorbitante winsten die gemaakt en worden en dan geen spaargeld hebben om een paar maanden salaris te kunnen betalen. Deze bedrijven die geen enkele toegevoegde waarde bieden alleen maar als doel hebben om primair hun aandeelhouders dividend uit te keren.
Het product wat ze leveren draagt op geen enkele manier bij aan een betere samenleving.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bf5a48bc/
Booking.com draagt wel wat bij aan de maatschappij (praktisch voordeel bij vakantieplanning), maar als ze in hun positie geen financiële buffer aanhouden is dat hopelijk op hun eigen risico. Als je leest dat ze structureel van een groot deel van hun winsten en leningen hun eigen aandelen opgekocht hebben om de koerzen te laten stijgen, en na zo'n korte periode van tegenwind al moeite zeggen te hebben om hun personeel te betalen, dan zakt toch je broek af.
Booking.com, incl. hun aandeelhouders, is waarschijnlijk als geen ander in staat om na de crisis de eventuele steun terug te betalen aan de burger. Voor zover ze daar dan onderuit komen krijgen alle burgers de rekening gepresenteerd voor het financiëel roekeloze beleid. De overheid zal assertief genoeg moeten zijn om het in de laatste decennia veel te gangbare patroon "winsten privaat, maar verliezen publiek behandelen" een halt toe te roepen. Makkelijk, nou nee.

Hans
Leon schreef:
za 25 apr, 2020 12:40
Het is gewoon een uiting van een mening denk ik. Mag dat niet?
Nee.
Omdat dit draadje een afsplitsing is van een ander draadje, waarin met terecht opmerkte dat dit onderwerp off-topic was daarin. En omdat dit draadje in 'voorbereiding fietsreis' staat, gaat het om Booking.com in relatie tot de fietsreiziger, en niet in relatie tot de belastingbetaler, econoom of filosoof.
Maar hier kan iedereen terecht met de mening over het laatste: -klik-
egopro schreef:
za 25 apr, 2020 12:23
Het product wat ze leveren draagt op geen enkele manier bij aan een betere samenleving.
Zoals ik, en anderen, al eerder zeiden : dankzij Booking kan ik langer op een dag fietsen.

En over de macro-economische waarde: Boeking is een onderneming die vraag en aanbod dichter bij elkaar brengt. Dat zorgt voor een efficiëntere benutting van de capaciteit. In dit geval: een hogere bezettingsgraad van hotels. Daar profiteert zowel de hoteleigenaar als de gast van, omdat de vaste kosten over méér mensen worden omgeslagen. Ook kan daarmee de totale beddencapaciteit lager blijven.

Een hotelkamer is net zoiets als etenswaren met een beperkte houdbaarheidsdatum in een supermarkt. Als de termijn verstreken is, is de waarde nul. Albert Heijn heeft daarvoor stickers met 35% korting bedacht, die ze enkele dagen voor de einddatum plakken. Daarmee worden vraag en aanbod opnieuw bij elkaar gebracht. Bij Booking zie je later op de middag allerlei prijsverlagingen. Mooi voor de late beslisser en de hoteleigenaar die anders een lege kamer had is ook blij.
Weet jij of (en in hoeverre) de last-minute prijsverlagingen de keuze zijn van de hoteleigenaar?
Ik weet het niet, daarom vraag ik het.

Hans
De hotelbaas in San Sebastian zei mij dat hij in de loop van de dag naar zijn restant kamers keek en dan zijn prijs aanpaste. Dat aanpassen kan in twee richtingen gaan: bij schaarste gaan de prijzen omhoog.
Het zal ook vast een rol spelen of je hotel in een toeristenstad ligt of afgelegen. In dat laatste geval hebben lokprijzen weinig zin.
javb2812 schreef:
za 25 apr, 2020 13:47
Weet jij of (en in hoeverre) de last-minute prijsverlagingen de keuze zijn van de hoteleigenaar?
Ik weet het niet, daarom vraag ik het.
Hans
Booking.com is niet veel meer dan een prikbord waarop vraag en aanbod samenkomen. Prijzen, beschikbaarheid en boekingsvoorwaarden (annuleren bv.) worden door de hotels zelf bepaald, al zijn er wel bepaalde voorwaarden. Je sluit de overeenkomst ook met het hotel zelf, niet met booking.com.
Op onze vele fietstochten door Europa en Azie veel gebruik gemaakt van sites als booking.com en trivago. Is wel heel erg gemakkelijk als je 's ochtends nog niet weet waar je 's avonds uitkomt. (en uiteraard de Archies app voor de campings). Bij kleinschalige ondernemingen ook regelmatig rechtstreeks naar toe gefietst.

Als eigenaar van een bed en breakfast zijn we sinds een aantal jaren te vinden op booking.com. En eerlijk is eerlijk, het genereert een groot deel van onze omzet. En ja, de fee is 12%, is behoorlijk, maar dat is part of the game.

Booking.com is eigendom van The Priceline Group, een amerikaanse onderneming. Dus laat ze voor staatssteun vooral bij oom Donald aankloppen.
willem.m schreef:
za 25 apr, 2020 09:47
Misschien offtopic, maar maken de heren (?) critici ook vanuit principieel oogpunt geen gebruik van Google en Whatsapp? Daar zitten ook bedenkelijke bedrijfsstrategieën en verdienmodellen achter. Stel dat Booking over de kop gaat, dan springt Google of Facebook verder in die markt. Als je principieel bent, waar ik respect voor heb, dan go all the way.
Uiteraard probeer ik dat maar ik ben ook een realist en wil graag contact hebben met mensen :) . De meeste mensen willen niet overstappen op privacy respecterende apps. Dus ontkom ik er niet aan om ze te gebruiken. Mijn pleidooi is ook niet tegen die bedrijven als zodanig, wel tegen de manier waarop ze de markt monopoliseren en daarna aan datavergaring doen. M.i. is het tijd dat de maatschappij zich daar tegen gaat verweren en dat overheden hun burgers gaan beschermen in plaats van met deze bedrijven samen te gaan werken. Ik heb wel eens gelezen (weet niet meer waar) dat FB of Google wel willen helpen met ontwikkelen van identificatie apps, zoals de opvolger van DigiD. En dat alles natuurlijk met maar één doel: 'we want to connect people and make the world a better place' :roll: .

Dat veranderen zal een proces worden wat nu ingezet zou moeten worden. Marleen Stikker beschrijft dat heel inspirerend in haar boek "Het internet is kapot, maar we kunnen het repareren".
eindgebruiker schreef:
za 25 apr, 2020 09:21
bert sitters schreef:
vr 24 apr, 2020 20:17
Genius-status
Intrigerend.

Bij Apple hebben ze de betekenis van het woord Genius omgebogen tot "ik werk op de helpdesk en weet net iets meer dan de verkopers hier". Wat betekent Genius bij Booking.com?
Hier staat een aardig verhaal van zo'n 'genius': de trukendoos van Booking.com.

Volgens Wikipedia was een genius voor de Romeinen ‘een onzichtbare beschermgeest, die al het geschapene behoedde en bewaakte, maar voornamelijk zijn invloed deed gelden op het doen en laten van de mens’. Met die omschrijving zou je Booking.com zelf als een genius kunnen beschouwen, dat zijn invloed uitoefent op de keuzes van mensen die een hotelkamer zoeken. Wie zich vaak genoeg laat leiden door deze ‘bookinggeest’, wordt vervolgens verleid met een status die suggereert dat hij/zij zelf een genius is.

Die onzichtbare beschermgeest heeft wel verzuimd om het exclusieve recht op de naam Genius te claimen, want een beetje googelen levert al verschillende geniussen (of is het genii?) op, zoals:
– genius.com, ‘the world's biggest collection of song lyrics and musical knowledge’.
– genius.nl, ‘een informeel netwerk voor homomannen’.
– genius.de, ‘Wir schaffen Verbindungen und Verständnis'
– genius.co.uk, ‘the intelligence behind a £600 million company.

Zo lijkt een geniusstatus even begerenswaardig als weinigzeggend. Dus eigenlijk te min voor iemand die al meerdere naar zichzelf genoemde torens heeft laten bouwen en daarmee in alle bescheidenheid kan concluderen een ‘very stable genius’ te zijn.



ger56 schreef:
za 25 apr, 2020 16:57
Dus laat ze voor staatssteun vooral bij oom Donald aankloppen.
Dat komt wel goed, want oom Donald en Booking.com hebben elkaar nodig ;-)

Afbeelding


Net als youtube.com en al die creatieve geesten die ons in deze barre tijden verblijden met virale video's.



(Een beetje off-topic, maar te leuk om niet te laten zien :lol: .)
Bij de voorbereiding zoek ik de leuke adressen van de regio op Booking. Vooral het kaartje met het overzicht aan plaats en adres is interessant. Maar telefoneer rechtstreeks naar de overnachting. Vrienden met een B&B in Frankrijk hebben een aangepast tarief, dwz zonder de Booking-fee. Een paar keer wel gebruik gemaakt van Booking gezien dezelfde prijszetting. En telkens gekregen waarvoor betaald werd.
Off-topic: overheidssteun voor een niet 'lokaal' bedrijf is voor mij een njet. Luchtvaartmaatschappij waarvan de eigenaar in het buitenland ligt bijvoorbeeld. Gaat het ons geld gaat kosten? Overduidelijk.
/Offtopic
keesswart schreef:
do 30 apr, 2020 23:31


Afbeelding


Net als youtube.com en al die creatieve geesten die ons in deze barre tijden verblijden met virale video's.



(Een beetje off-topic, maar te leuk om niet te laten zien :lol: .)
Kees.heb je uitgezocht of de fiets meekan in dat paleis van "Trumpf"? :D