Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Booking.com, is dat wat? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Booking.com, is dat wat?

Ik zoek onderweg op booking.com een hotel en zoek dan de website van dat hotel en bel dan zelf het hotel!
Vorig jaar zo gedaan op de terugreis van Oostenrijk naar NL op booking.com was de kamer incl. ontbijt 94 euro en bij het hotel zelf 54 euro! :D Dat scheelt een heleboel!
Ik gebruik booking.com dus voor het zoeken van hotels. Heel af en toe boek ik wel bij booking als ze geen andere mogelijkheden hebben om te boeken.

Brigit
En toen eindigde je in het bezemhok, incl ontbijt? :D

Met dit soort verschillen is gelijk het zielige verhaal ontkracht dat het gemene Booking.com de arme, zwakke, ondernemers de duimschroeven aandraait en ze uitmelkt?

Op zich is het natuurlijk allemaal mogelijk; en ook al eerder in dit draadje genoemd. Toch krijg ik een beetje het gevoel hierbij wat de middenstand ook heeft: in een fysieke winkel wordt er ijverig gekeken en gepast, en vervolgens wat hetzelfde artikel voor een paar euro minder online aangeschaft. Ik begrijp wel dat in het hier beschreven geval het geld ook bij betreffende ondernemer komt, maar als iedereen zo werkt, is het hoe dan ook snel afgelopen met de lol.
Flix schreef:
vr 01 mei, 2020 11:05
als iedereen zo werkt, is het hoe dan ook snel afgelopen met de lol.
Omdat je dan concurrentie hebt? 40 euro verschil vind ik wel veel voor de geautomatiseerde diensten van een administatiekantoor.
Flix schreef:
vr 01 mei, 2020 11:05

Op zich is het natuurlijk allemaal mogelijk; en ook al eerder in dit draadje genoemd. Toch krijg ik een beetje het gevoel hierbij wat de middenstand ook heeft: in een fysieke winkel wordt er ijverig gekeken en gepast, en vervolgens wat hetzelfde artikel voor een paar euro minder online aangeschaft. Ik begrijp wel dat in het hier beschreven geval het geld ook bij betreffende ondernemer komt, maar als iedereen zo werkt, is het hoe dan ook snel afgelopen met de lol.
Hoe vertalen we dit dan naar de booking.com situatie? Bij het ijverige booking.com wordt keihard voor ons gewerkt, en vervolgens boeken we voor een paar euro minder bij de luie hotels? :roll:

Wat mij betreft lijkt de rol die booking.com in de bedrijfswereld speelt altijd nog meer op die van de online kledingwinkels dan op de fysieke middenstand. Het heeft er de schijn van dat jij dat andersom ziet. ?
Omdat booking.com en de hotels deels gemeenschappelijke belangen hebben gaat de vergelijking sowieso mank.

Hans
Ik weet niet. Of Booking.com (BC) is zo machtig dat de hoteliers bij dit soort deals op een of andere manier zwaar worden gestraft. Ze zijn ook niet blind, én gek, daar bij BC
Of, als ze die macht niet hebben, wordt zoiets het einde van dit soort diensten, want ze worden wel gebruikt om te zoeken & kijken, maar verdienen er niks aan. En dan ben ik als consument weer terug bij af, want moet ik '.txt-bestandjes' op de website van elk individueel hotel gaan zoeken.

Nogmaals: ik, en vele anderen, maken graag gebruik van BC. Idealiter halen alle partijen er een voordeel uit. Maar ik ben ook niet gek, en als ik weet dat ik veel bespaar, ga ik ook zo werken: kijken op BC, en boeken bij de gewenste locatie. Extra gedoe voor mij, de ondernemer moet weer veel meer telefoontjes gaan aannemen en afhandelen, wat hem dus ook weer tijd (is geld) kost. En uiteindelijk zal BC het niet kunnen bolwerken.

De vergelijking met online winkelen, ging mij vooral om vergelijkbaar korte termijn winst van wat euro's versus verlies op lange termijn van andere zaken.
Volgens mij gaat de voornaamste klacht over het verdienmodel van dit bedrijf en dan uiteindelijk de prijs van de dienst.
Want ga maar na. Als je via booking.com 30 euro meer zou betalen dan rechtstreeks dan zou er ergens een heel manuur in moeten zitten als ik van een brutoloonkost uitga van 30 euro.
Een heel manuur om een hotel te vinden en reserveren lijkt me knap inefficiënt.
Wat ik me dus afvraag is hoeveel manuren dit bedrijf daadwerkelijk besteed en besteed heeft (ontwikkeling etc.) per boeking.
Misschien zijn het maar minuten. Misschien seconden?
Ik kan ook voorbeelden van het omgekeerde aanhalen: een rond lunchtijd via Booking geboekte kamer in Hastings voor £75 die later in de middag meer dan £100 zou kosten, op een druk en zonnig weekend. En ik kon onbezorgd daar naar toe fietsen.

Door Booking zijn hotelprijzen niet meer vast, maar een kwestie van vraag en aanbod. De informatie die Booking geeft klopt bijna altijd. Dankzij Booking kan een hotel zijn kamers vullen met gasten die zij anders moeilijk zouden krijgen.

Booking vraagt ongeveer 15%. Je moet wel heel luxe zitten als de hotelbaas €30 aan Booking afdraagt.
Flix schreef:
vr 01 mei, 2020 12:09
De vergelijking met online winkelen, ging mij vooral om vergelijkbaar korte termijn winst van wat euro's versus verlies op lange termijn van andere zaken.
Als je het zo bekijkt: ja. Maar het gevaar om op termijn booking.com te verliezen, komt eerder van het bedrijf zelf dan van de consument.

Het is niet de schuld van de consument dat BC nu in de problemen is. Nee, dit komt omdat BC met alle winsten plus extra leningen hun eigen aandelen hebben opgekocht om de koerzen op te drijven. Natuurlijk overkomt booking.com de coronacrisis, maar als het (na de winsten van de laatste jaren) na zo'n korte tijd al moeilijk is om je mensen te betalen, dan mag het bedrijf zich achter de oren krabben. Bij een verstandige bedrijfsvoering (in de zin van bestendigheid ipv zo hoog mogelijke korte termijnwinsten) zou booking.com makkelijk kunnen overleven als de commissie slechts een fractie van de 12 of 15 % zou zijn. Ik ken een BC medewerker die daarom woest is op de bedrijfstop, en die altijd al zei: "de consument (die dit percentage niet wil betalen) is niet gek."

Als BC zou ophouden te bestaan (door hun financiële gepruts), zal dat gat in de markt na de coronacrisis wel weer opgevuld worden. Voor de BC medewerkers komen er dan bij een ander (hopelijk respectabeler) bedrijf wel weer nieuwe plaatsen beschikbaar, al zullen ze daar niet allemaal door geholpen zijn. De lol van booking.com voor de consument zal dan niet verloren zijn gegaan.

Hans
keesswart schreef:
do 30 apr, 2020 23:31
Hier staat een aardig verhaal van zo'n 'genius': de trukendoos van Booking.com.
Booking.com staat erom bekend dat ze heel veel A/B-testing doen. Daarbij krijgt een deel van de bezoekers de standaard website voorgeschoteld, en een deel de site met een kleine wijziging, bijvoorbeeld BOEK SNEL, NOG ÉÉN KAMER BESCHIKBAAR! in een net iets andere kleur of formulering. De versie die tot de meeste transacties leidt wordt vervolgens doorgevoerd, waarna ze doorgaan met de volgende micro-optimalisatie. Uiteindelijk kom je dan blijkbaar op de huidige site uit.
(En terwijl ik dit schreef is er waarschijnlijk alweer wat veranderd.)
javb2812 schreef:
vr 01 mei, 2020 12:39
Als BC zou ophouden te bestaan (door hun financiële gepruts), zal ....
Hans
Je vergeet dan het om de loonkosten van de Nederlandse medewerkers van Booking gaat. Die mensen hebben tot nu toe loon- en inkomstenbelasting betaald en hun bedrijf vraagt nu om deelname in de corona-maatregelen. De keuze voor onze regering is tussen loonkostensteun met behoud van baan, of werkloosheidsuitkeringen.

Als Booking failliet gaat, zullen die 5000 banen in Nederland vrijwel zeker verdwijnen en daarmee ook de toekomstige loon- en inkomstenbelasting van die banen. Reken uit de winst! In plaats van onderdeel van ons BNP, worden dat dan waarschijnlijk inkomsten van een buitenlandse economie.
math schreef:
vr 01 mei, 2020 12:35
Ik kan ook voorbeelden van het omgekeerde aanhalen: een rond lunchtijd via Booking geboekte kamer in Hastings voor £75 die later in de middag meer dan £100 zou kosten, op een druk en zonnig weekend. En ik kon onbezorgd daar naar toe fietsen.

Door Booking zijn hotelprijzen niet meer vast, maar een kwestie van vraag en aanbod. De informatie die Booking geeft klopt bijna altijd. Dankzij Booking kan een hotel zijn kamers vullen met gasten die zij anders moeilijk zouden krijgen.

Booking vraagt ongeveer 15%. Je moet wel heel luxe zitten als de hotelbaas €30 aan Booking afdraagt.
De prijzen van hotels zijn altijd (in een markteconomie zoals we die kennen) afhankelijk van vraag en aanbod.
Je kan hooguit zeggen dat BC dit systeem nog flexibeler maakt.

De klanten die door booking.com in het ene hotel terechtkomen zouden anders wellicht in een ander hotel slapen.

Doet hotel x geen zaken met booking.com, dan gaan de meeste gasten naar hotel y. De meeste hotels betalen BC omdat ze liever hotel y dan hotel x willen zijn.

BC zorgt (tegen te hoge prijs) voor praktische voordelen als je het toerisme als geheel bekijkt, maar dat is het dan ook wel.

math schreef: Je vergeet dan het (bij faillissement BC) om de loonkosten van de Nederlandse medewerkers van Booking gaat. Die mensen hebben tot nu toe loon- en inkomstenbelasting betaald en hun bedrijf vraagt nu om deelname in de corona-maatregelen. De keuze voor onze regering is tussen loonkostensteun met behoud van baan, of werkloosheidsuitkeringen.

Als Booking failliet gaat, zullen die 5000 banen in Nederland vrijwel zeker verdwijnen en daarmee ook de toekomstige loon- en inkomstenbelasting van die banen. Reken uit de winst! In plaats van onderdeel van ons BNP, worden dat dan waarschijnlijk inkomsten van een buitenlandse economie.
Dat laatste klopt, de kans is tamelijk groot dat de banen niet meer in Nederland terecht zullen komen als een ander bedrijf in de plaats zou komen voor BC. Als de staat nu zorgt (via NOW) dat de mensen in dienst blijven, kost het de staat minder dan als de mensen langdurig werkloos zouden worden. En de staat kan er dan na de crisis ook weer aan verdienen. Hopelijk kan de staat afdwingen dat dit soort grote beursgenoteerde bedrijven voortaan financiële buffers aanhouden, net als bij de banken ook is verbeterd sinds 2008. Maar in een geglobaliseerde liberale markt is dat nog niet zo makkelijk.

Hans
Wat Booking aan de Nederlandse staat gevraagd heeft, is loonkostensteun voor hun werknemers in Nederland. Niet minder maar ook niet meer. Het overeind houden van Amerikaanse moederbedrijf is bij mijn weten niet aan de orde.
Goed artikel (link Math hierboven) waarin de dillemma's naar voren komen, duidelijk wordt waar de schoen wringt, en wordt uitgelegd dat er tussen de staat en BC veel meer belangen spelen dan alleen het NOW vraagstuk.

Hans
We fietsen zo weer richting dit draadje: Wel of geen overheidssteun voor Booking.com etcetera.

8)
javb2812 schreef:
vr 01 mei, 2020 13:04
BC zorgt (tegen te hoge prijs) voor praktische voordelen als je het toerisme als geheel bekijkt, maar dat is het dan ook wel.
Ik heb nog geen enkel rekenvoorbeeld gezien van die "te hoge prijs". Het zou zomaar kunnen dat velen onderschatten hoe hoog de kosten van reclame, marketing en een op maat gesneden reserveringssysteem voor een individueel hotel zijn. Allemaal zaken die in de fee voor booking,com verwerkt zijn.
Het is me ook opgevallen dat de laatste tijd steeds meer airbnb-achtige appartementen en kamers bij particulieren via booking.com te boeken zijn. Voor hen is booking.com waarschijnlijk een perfect medium met een oneindig veel groter bereik dan ze zelf ooit kunnen realiseren. Opvallend is ook dat de tarieven bij airbnb voor dezelfde kamers hoger lijken te zijn dan bij booking.com (recente eigen ervaring in Polen en Spanje).
Precies dat. Een boeking systeem, hoe rudimentair dan ook, is niet gratis. Een website-je in de lucht brengen, actueel houden, emails beantwoorden, telefoontjes (op onmogelijke momenten en tijden) aannemen, dat kost allemaal tijd en geld. En als BC dat voor je uit handen neemt, en je ook nog een veel groter bereik hebt in je doelgroep, wil je daar best wat voor betalen, neem ik aan.

Dat van de Airbnb herken ik. Daardoor is het me al een paar keer gebeurd dat ik dacht te boeken bij een hoteltje/pension, bleek het een Airbnb te zijn. Airbnb's zijn -vind ik- onhandige plekken om op fietsvakantie te overnachten.
Wij hebben best wel veel overnachtingen bij booking.com geboekt en eigenlijk altijd naar tevredenheid. Wel kijken we tegenwoordig altijd of we ook goedkoper rechtstreeks kunnen boeken. En vaak is dit het geval.
We werden er door een hoteleigenaar fijntjes op gewezen dat hij de kosten van booking.com gewoon doorberekende naar de klant. Via zijn eigen website was het veel goedkoper. Ook bij B&B’s is het meestal goedkoper als je direct boekt.
Ik heb ook regelmatig en naar tevredenheid gebruik gemaakt van booking.com. Om redenen die al in dit draadje zijn genoemd, en die ik dus niet zal herhalen. En ja, ik ben mij ook bewust van de nudging en nadelen. Kortom: voor mij is dat wat.